Урок-гра ” Про птахів “

Про матеріал
З метою забезпечення цільності сприйняття оточуючої дійсності, формувати різностороннє уявлення про світ птахів, розвивати позитивно-емоційне ставлення до природи рідного краю, бережливе ставлення до всього сущого на Землі.
Перегляд файлу

Урок-гра ” Про птахів “

Мета: забезпечити цільність сприйняття оточуючої дійсності, формувати різностороннє уявлення про світ птахів, розвивати позитивно-емоційне ставлення до природи рідного краю, бережливе ставлення до всього сущого на Землі.

Обладнання: малюнки із зображенням птахів, інші ілюстрації, картки «Вулиця птахів», виставка дитячих книжок про птахів, ребуси, кросворди. Наш урок сьогодні незвичайний. Про що він, ви здогадаєтесь, коли відгадаєте загадки.

1. Швидко скрізь цей птах літає,

Безліч мошок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує.

(Ластівка.)

2. Чорномазий, жовтодзьобий,

Він за плугом важко ходить,

Сторож вірний, друг полів,

Перший вісник теплих днів.

(Грак.)

3. Не людина, а живе в хатці.

(Шпак.)

Давайте пригадаємо, що ми знаємо про птахів.

Яких птахів називаємо перелітними?

Чому вони відлітають?

Яких птахів називають зимуючими?

Які птахи восени наближаються до людських осель?

Учні відповідають на поставлені запитання активно та вірно.

Учитель. Швидко сплинув час. Ось ми і на місці. Наша перша зупинка — «Музей птахів». Провести екскурсію нам допоможуть досвідчені екскурсоводи. Про яку пташку буде перша розповідь, дізнаєтесь, відгадавши загадку.

Жовті груди маю

І за день комах з’їдаю,

Скільки важу сама.

(Синичка.)

Розповідь учня. У синички ошатна жовта сорочка, чорний галстук, зеленувата спинка, яскраво-білі щічки, чорна шапочка. Синичка дуже рухлива. Причепившись до тонісінької гілочки, вона може провисати вниз головою. Це можливо тому, що в неї довгі кігті на лапках. Гострим довгим дзьобом синиця дістає з тріщин на деревах для себе поживу: комах, їхні личинки. А взимку пташки їдять насіння. Гнізда мостять у дуплах, штучних дуплянках або в синичниках.

Відповідь учня доповнюють інші учні, оцінюють його відповідь — повна, неповна, змістовна, цікава.

Учитель. А друга пташка загадала про себе ось яку загадку:

Б’ється, стука молоток,

Поправляє нам садок.

(Дятел.)

Розповідь учня. Дятел — птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на крилах. На крилах і крайніх перах хвоста — поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка. Знизу тіло рудувато-біле, підхвістя — яскраво-червоне. Живиться комахами, узимку — насінням хвойних дерев (доповнення й оцінка розповіді).

Лексична робота

Учитель. Діти, а що скажете про саме слово «дятел»?

Відповіді учнів. Це іменник. Відповідає на питання «хто?» А ще — це слово, правопис якого треба запам’ятати.

Придумайте споріднені слова до слова «дятел» (дятленя, дятлика, дятленко).

Тепер придумайте словосполучення (дятел зелений, дятел роботящий, дятел веселий).

Учитель демонструє ребус (діти відгадують).

Розповідь учня про снігура. Снігурі — червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Прилітають до нас із далекої півночі. Узимку їдять різні ягоди, насіння бур’янів. Коротким і товстим дзьобом снігурі вилущують насіння ясеня, горобини. Гніздяться у хвойних лісах. Снігурі довірливі птахи. Вони співають нескладні пісні, які можна почути взимку. Ці птахи — окраса нашої природи. А чому цих пташок назвали саме так, розповім вірш Г. Демченко «Снігурі»:

Подивися: у двері

В чорних шапках снігурі,

Ще й червоні фартушки

Одягли собі пташки.

Значить, сніг і холоди

Наближаються сюди,

Снігурами через те

Їх тепер і ви звете.

Учитель демонструє ребус (діти відгадують).

Розповідь учня про сороку (демонстрація малюнка). До яких тільки хитрощів, до яких тільки вивертів не вдаються птахи, щоб відвернути увагу від своїх гнізд. Виявляється, сороки будують ще й додаткові, фальшиві гнізда. Варто лише подивитись на справжнє гніздо, як хитруни залишають їх і летять до фальшивих, прагнучи відвести непроханого гостя від своїх гнізд.

Учитель демонструє ребус (діти відгадують).

Розповідь учня про сову. Одна сова знищує протягом літа понад тисячу гризунів, зберігаючи таким чином тонну хліба. У сов дивний спосіб захисту пташенят. Коли матері-сові здається, що лиха не уникнути, вона виштовхує з гнізда дітей і покидає його назавжди. Ніби м’ячики вилітають вони із гнізда і, не здригнувшись, завмирають на місці.

Учитель демонструє ребус (діти відгадують).

Розповідь учня про шишкаря. Шишкарі — птахи темно-червоного кольору з темними крилами та хвостами. Їх легко впізнати за великими дзьобами, в яких верхня частина загнута вниз, а нижня вгору. Їжа шишкарів — насіння ялинових або соснових шишок (інші екскурсоводи розповіли про диких птахів).

А яких ви знаєте свійських птахів?

Відповіді учнів. Дев’ять птахів — курка, качка, гуска, індик, голуб, мускусна качка, цесарка, канарка, японська перепілка.

Учитель демонструє малюнок птаха та пропонує учням розглянути його зовнішню будову.

З яких частин складається його тіло?

Що знаходиться на голові птаха?

Скільки лапок мають птахи? А звірі?

Чим укрите тіло птахів?

Який висновок можна зробити?

Учні дають відповідь: птахи — це тварини, тіло яких укрите пір’ям, вони мають дзьоб і крила.

Учитель. Попрацюємо з книжкою. Прочитайте статтю про птахів. Що ви дізнались про них?

Пора їхати далі. Поки автобус прямує до наступної зупинки, проведемо вікторину:

1. Назвіть дев’ять видів осілих птахів нашої місцевості (синиця велика, сорока, дятел строкатий, повзик, ворона, сич, сова, пугач, горобець).

2. Який осілий птах вигодовує пташенят узимку?

3. Чим корисний горобець? (Живиться комахами в період розмноження.)

4. Які птахи прилітають до нас? (Омелюхи, снігурі, синички.)

5. Яких дятлів ви знаєте? (Строкатий, чорний, зелений.)

6. Самець якої пташки на току ніби каже: «Спать пора»?

Учитель. Ось наступна зупинка — «Науково-дослідний інститут біології». У цьому інституті вчені досліджують, куди відлітають птахи на зиму, як вони знаходять собі дорогу.

Виступи «учених» — учнів

Перший учень. Ластівки, шпаки, жайворонки, дрозди, солов’ї, лелеки з нашої країни летять зимувати в Африку. Під час перельотів птахи знаходять дорогу, орієнтуючись по сонцю та зірках.

Другий учень. З вирію більшість птахів повертаються в ті місця, де вони гніздились раніше. Щоб дізнатись, де птахи зимують, їм надівають на лапку легке кільце з номером і випускають на волю. Записують назву окільцьованого птаха, номер кільця, дату.

Третій учень. Якщо знаходять окільцьованого птаха, то знімають з нього кільце та пересилають у зазначене на кільці місце, повідомляючи, де й коли птаха спіймали.

Учитель. При науково-дослідному інституті працює бібліотека, де зібрано багато книжок про птахів (учитель дає характеристику різним книжкам і звертає увагу на опис життя птахів у різні пори року). Пригадаємо, як живуть птахи в різні пори року.

Діти, а яка пора року закінчується зараз?

Яка пора року скоро почнеться?

Відгадайте, про який місяць говориться?

Холод нам несе мороку,

У турботах мине будень.

Цей останній місяць року,

Зветься як?

(Грудень.)

Учитель. Осінь минає. Відходить сумний листопад. Та прийде, не забарившись, місяць грудень — беручкий, завзятий, він ураз знайде собі роботу: сховає під кригою річки, озера, заморозить шляхи, укриє пухнастим інеєм дерева. Ліс буде просвічуватись майже наскрізь. Без дзвінких пташиних голосів і без яскравого вбрання він якось померкне, стихне. Але наша подорож незвичайна, тому ми на мить повертаємось у літо. Пригадаємо його кольори, запахи, голоси. Пригадайте ліс, яким ви його бачили влітку, і послухаємо радісний спів птаха (прослуховування платівки «Пташині голоси»). Чий ви голос почули? У теплу сонячну днину вам важко всидіти вдома. То ж давайте трошки ми з вами розімнемося.

IV. Фізкультхвилинка

Гуси-лебеді летіли,

На лужку зеленім сіли,

Посиділи, поклювали, покружляли,

Піднялися, полетіли,

а за парти діти сіли.

V. Наступна зупинка — «Пташина їдальня»

Літо й осінь — пора збирання корму для птахів. Розкажіть, який корм треба збирати для пташок?

Учні розповідають і показують кошик з різними мішечками, годівнички, які приготували для пташок.

Учитель. Продовжимо нашу подорож… Відгадайте загадку:

Прилетіли наші гості,

Сіли на помості,

Без сокири, без лопати

Поробили собі хати.

(Пташки.)

Учитель. Наче справжні майстри, пташки з гілочок, травинок, шматочків моху, пір’я будуть своє житло. Тож наша наступна зупинка «Пташиний ЖЕК» (житлово-експлуатаційна контора). Діти, допоможіть розселити пташок у їхніх квартирах (зображені гнізда птахів: лелеки, ластівки, шпака, іволги; у кожне гніздо треба «селити птаха»). При ЖЕКу працює «Бюро знахідок». Птахи-роззяви загубили свої крила, лапки, хвости, дзьоби й навіть голову. А ви допоможете їм?

Діти знаходять відповідні частини та «складають» птахів.

Учитель. Наша подорож добігає кінця. Поки автобус везе нас до школи, пригадаємо, що ми вивчали на уроці, дізнались нового.

1. Хто обідав у пташиній їдальні?

2. Яких птахів називають зимуючими?

3. Які загадки, вірші, легенди ви знаєте?

4. Чому потрібно охороняти пташок?

docx
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
900
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку