Гра «Що, де, коли»
на тему :
І сувора, й солов’їна математика – країна
.
Гра “Що, де, коли?”
І сувора, й солов’їна математика – країна
7 клас
Мета: Навчитися розв’язувати різні нестандартні завдання з математики: логічного змісту, комбінаторні, з елементами дослідження, а також задачі на кмітливість. Розвивати бажання в учнів бути всебічно розвиненими. Виховувати працьовитість і наполегливість.
Обладнання. Плакати, на яких зображені математичні ребуси, окремі завдання в конвертах, секундомір, “медалі” для переможців (шоколадні медалі із стрічкою і побажанням вчителя), дзига, програвач.
Хід уроку.
Увага! Увага!
1. Добрий день! Шановні друзі!
Всіх вітаємо в цей час
Ми забрались в цьому крузі
Задля гри: “Що, де, коли?”
Математика – країна.
Праця тут іде завзята,
Вмій лиш спритно рахувати.
Множить швидко й додавати.
Вмій кмітливо все збагнути,
Першим у відповіді бути.
(Учні діляться на дві команди – хлопчики й дівчатка)
1-й капітан
Ось і зустрічаємось,
Ось і поєдинок,
Дружно вітаємось,
Дорогий противнику.
1-й учень.
Тож давайте позмагаємось,
Свою кмітливість покажемо до дна,
Бо сьогодні ми суперники завзяті,
А завтра всі – одна сім’я
2-й капітан.
Я капітан команди (назва команди)
Перед лицем своїх друзів обіцяю:
Я і моя команда будемо боротися
За право бути переможцями.
Капітан. Діяти.
Команда. Активною.
Капітан. Думати
Команда. Оперативно
Капітан. Доказово!
Команда. Обов’язково!
Вчитель. Дорогі діти, сьогодні ми вирішили подивитись хто із вас кмітливіший: хлопчики чи дівчатка.
Отож сідайте за свої робочі місця (сідають за круглі столи на яких є табличка назви їхньої команди, ручки, аркуші паперу).
Капітани підходять до вчителя, який за допомогою дзиги і прикріплено. До неї стрілочки визначає, яке завдання (конверти із завданням понумеровані, і розкладені по кругу).
Журі – вчителі початкових класів і вчитель математики.
25 * = 100 27 * = 39+42
65 * = 13 620 * 260 = 88 * 10
240 * + 160 * = 40 * 10
х + 1 + 2 = 10
х + 3 = 10
х = 7 (гусей)
Вчитель. перший тур гри пройшов успішно, молодці. Команда “Сонечко” змагалася краще, доказовіше, тому переможцями стають вони. Привітайте переможців. (Діти і всі присутні оплесками вітають переможців. Вчитель включає програвач і всі танцюють).
Вчитель свистком подає сигнал до наступного туру.
“Чабанець” – хлопчик грався каменем вагою 8 пудів.
“Іван Богданець” – у Івана була залізна палиця 100 пудів.
“Два брати” – у багатого було 200 пудів пшениці.
“Кирило Кожум’яка” – булава 10 пудів.
“Дотепний жарт” – багач попрохав у пана 40 пудів вівса.
40 а |
ві 3 на |
7’я |
сорока |
вітрина |
сім’я |
100 вп |
3 буна |
г 1 а |
стовп |
трибуна |
година |
Магічним квадратом називають квадрати заповнені числами так, що суми чисел, які стоять у будь-якому горизонтальному або вертикальному ряді, а також на будь-якій діагоналі квадрата, дорівнюють одному й тому ж числу.
4 |
3 |
8 |
9 |
5 |
1 |
2 |
7 |
6 |
(Записані деякі числа, пропонується заповнити весь квадрат)
2 |
4 |
2 |
5 |
1 |
2 |
1 |
3 |
4 |
8 |
8 |
8 |
(Напівмагічний квадрат тому, що суми однакові лише у вертикальних стовпчиках).
Ой одна я одна, як билиночка в полі.
Гей, там на горі Січ іде.
Гей, малиновий стяг несе,
Гей, малиновий, наше славне товариство,
Гей, маршируєм раз, два, три.
Гей, ми хлопці, ми соколи раз, два, три.
Всі, ми ходимо до школи раз, два, три.
А ти казала в понеділок
Підем разом по барвінок.
Літа минають, літа минають.
Ніколи їх не повернеш назад.
Підсумок другого туру.
Відгадування задуманих чисел.
Вчитель пропонує сам відгадати число, яке задумав один із учасників.
А) задумати будь-яке число, додати до нього 3, помножити здобути суму на 6, відняти від добутку задумане число, а потім відняти 8 і нарешті поділити цей результат на 5. (Щоб відгадати це число досить від кінцевого результату відняти, адже:
((х + 3- х 6 – х – 8 )) : 5 = х + 2
б) записати трицифрове число і дописати знову це саме число.
(утвориться шестицифрове) поділити одержане число на 7, а потім на 11, потім на 13.
(Запропонувавши до задуманого числа трицифрового дописати це саме число, вчитель знає, що це означає збільшити його в 1001, 7 х 11 х 3 = 1001, тому в результаті знову буде задумане число);
в) задумане число помножити на 2 і додати до добутку 8, поділити здобуте число пополам і від результату відняти задумане число. У відповіді завжди буде половина того числа, яке ви пропонуєте додати.
Наприклад, (х * 2) + 8 – х = 4
Коли вчитель пропонує учням відгадати задумане ними число. Він заціплює їх незнаними ще для них премудростями математики. І оскільки діти ще такого не знають, вчитель пропонує їм запасати у свої “математичні скриньки” (це запит, у який діти записують цікаві завдання з математики, починаючи з 1 класу).
А ще можна відгадати за допомогою цифр і дій над ними, номер будинку, номер телефону, вік, день народження.
Вчитель! Увага! Увага!
Підводимо підсумки. Журі постановило нагородити почесними грамотами і медалями за математичні успіхи у грі “Що, де, коли?” учасників обох команд. Оскільки перший тур виграла команда “Сонечко”, а у другому турі – команда “Ластівка”, то привітаємо наших юних математиків. (Оплески).
(Під звуки музики вручають учасникам гри грамоти і шоколадні медалі).
Вчитель. А мені залишається подякувати журі, вам дорогі діти і вашим батькам, які так переживали за ваші невдачі і раділи вашим успіхам. Тож летіть ластівками до сонечка ясного. Щоб небо було для вас завжди безхмарним.
Всі учасники стають півколом і співають пісню “Гей, Ви хлопці, Ви соколи”).
Хлопці.
Гей, ми хлопці, ми соколи раз, два, три,
Всі ми ходимо до школи раз, два, три,
Ми вчимось, не пустуєм
І ніколи не дармуєм раз, два, три.
Дівчата.
Гей, ви хлопці, нехваліться раз, два, три,
А до праці ви беріть раз, два, три
Лікуватись дармувати
Вже бо час вам перестати раз, два, три.
Хлопці
Ви дівчата цокотухи раз, два, три,
Докучливі яке ті мухи раз, два, три,
Ми вже добре всіх вас знаєм
І од вам ми утікаєм раз, два, три.
Дівчата
Ми гарненькі кучеряві зірочки
Хлопці
Ми герої, ми відважні козаки.
Разом.
Руки всі собі подаймо
Разом пісню заспіваймо
Раз, два, три, раз, два, три
Математичні фокуси
Знаходження Місяць, число, вік.
10, 16, 18
Знаходження № будинку, вік
109, 18
Знаходження № місяця, вік
10, 18