Урок " Грошовий переказ: сутність та види"

Про матеріал
Тема уроку. Грошовий переказ: сутність та види Мета: - сформувати поняття «грошовий переказ», «види грошових переказів, навички здійснення грошових переказів; - розвивати економічне мислення, формувати вміння учнів аналізувати, узагальнювати й робити висновки, працювати з різними джерелами фінансової інформації, стимулювати інтерес до самостійного пошуку й аналізу необхідної інформації, розвивати навички практичного застосування отриманих знань, розвивати підприємницькі здібності учнів; сприяти розвитку в учнів навичок раціональної економічної і фінансової поведінки людини як споживача фінансових послуг, платника податків; - виховувати фінансову та економічну культуру, грамотність, ділову активність, здатність приймати раціональні рішення. Тип уроку. Урок засвоєння нових знань Література: 1. Фінансова грамотність: підручник / авт. кол.; за ред. Т. С. Смовженко. – К.: УБС НБУ, 2012. –322 с. 2. Фінансова грамотність. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://afinance.com.ua/spozhivachu-finansovix-poslug/finansova-gramotnist
Перегляд файлу

Мягкова Валентина Миколаївна,

учитель географії, економіки

та фінансової грамотності

ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 3

Тростянецької міської ради

101 10клас ГРОШОВІ

Фінансова грамотність

10 клас

Тема уроку. Грошовий переказ: сутність та види

Мета:

  • сформувати поняття «грошовий переказ», «види грошових переказів, навички здійснення грошових переказів;
  • розвивати економічне мислення, формувати вміння учнів аналізувати, узагальнювати й робити висновки, працювати з різними джерелами фінансової інформації, стимулювати інтерес до самостійного пошуку й аналізу необхідної інформації, розвивати навички практичного застосування отриманих знань, розвивати підприємницькі здібності учнів; сприяти розвитку в учнів навичок раціональної економічної і фінансової поведінки людини як споживача фінансових послуг, платника податків;
  • виховувати фінансову та економічну культуру, грамотність, ділову активність, здатність приймати раціональні рішення.

 

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань

 

Література:

  1. Фінансова грамотність: підручник / авт. кол.; за ред. Т. С. Смовженко. – К.: УБС НБУ, 2012. –322 с.
  2.  Фінансова грамотність. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://afinance.com.ua/spozhivachu-finansovix-poslug/finansova-gramotnist
  3. Уроки фінансової грамотності для дітей. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://childdevelop.com.ua/articles/edu/771/

 

 

Обладнання: канцелярські приладдя, роздатковий матеріал (додатки 1-3), мультимедійна презентація, відеоматеріали, комп’ютери

Базові поняття: грошовий переказ, відправник, одержувач, посередник

Методи: репродуктивний, частково-пошуковий, ігровий, дослідницький, пояснювально-ілюстративний.

 

 

Структура уроку

 

  1. Організаційний момент 

1 хв.

  1. Актуалізація опорних знань і умінь

3 хв.

  1. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів 

2 хв.

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Грошовий переказ
  2. Види грошових переказів
  3. Як здійснити грошові перекази

25 хв.

  1. Закріплення та корекція нових знань та вмінь учнів

10 хв.

  1. Підбиття підсумків

2 хв.

  1. Домашнє завдання

1 хв.

 

Хід уроку

 

Недостатньо лише отримати знання,

треба й ще їх уміти застосувати

 

Й. В. Гете

І. Організаційний момент

Епіграфом нашого уроку є слова Й.В.Гете: «Недостатньо лише отримати знання, треба й ще їх уміти застосувати». Тому прошу вас не просто слухати, а чути, не просто дивитися, а бачити, не просто відповідати, а міркувати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Ми вивчили тему «Платіжні картки», можемо здійснювати платежі. Давайте пригадаємо ті поняття, які вам будуть потрібні для вивчення нової теми (прийом «Продовж речення»):

  1.          Платіжна картка – це… .
  2.          Електронний платіж – це… .
  3.          Платежі можна здійснювати за допомогою… .
  4.          POS – це… .
  5.          Платіжна система – це… .

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Учитель. У мене виникла така ситуація: потрібно передати кошти людям, які перебувають у Празі і у Харкові. Як це можна зробити?   

Учні відповідають на проблемне запитання, висловлюючи свої думки.

Учитель. Сьогодні такі дії не є проблемою, адже можна грошові перекази швидко і з мінімальним ризиком здійснити практично в будь-яку країну світу і за короткий час.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми, мети, очікуваних результатів.

 

  1. Грошовий переказ.

Учитель. Для того, щоб навчитися здійснювати грошові перекази, ми повинні вивчити основні поняття.

Організовується робота з текстом підручника з вивчення основних понять.

Грошовий переказпоширена форма переказу грошей у банківській або поштовій системі як рух певної суми коштів з метою її зарахування на рахунок отримувача або видачі йому в готівковій формі.

Учитель. У структурі грошового переказу є відправник, одержувач і посередник. Давайте з’ясуємо, які функції вони виконують? (Робота з підручником).

Відповіді учнів:

  • відправникце особа, яка переказує кошти;
  • одержувач – особа, що отримує грошовий переказ;
  • посередник – це банк або інша юридична особа, яка здійснює грошові перекази.

Учитель. Чи має вигоду посередник від здійснення грошових переказів? (За свої послуги посередник отримує певну плату – комісію).

Учитель. Який розмір комісії? (Розмір комісії залежить від суми переказу (чим вища сума, то більша комісія) і від місця відправлення коштів (чим далі розташоване місце відправлення коштів, тим більша комісія).

 

  1. Види грошових переказів.

Учитель. Грошові перекази діляться на міжнародні і внутрішньодержавні.

Повідомлення учня.

 

Міжнародні і внутрішньодержавні перекази

 

Міжнародні перекази здійснюються в рамках міжнародних платіжних систем, які діють на території двох або більше держав. В Україні працюють представництва таких міжнародних платіжних систем: Western Union  MONEYGRAM, Travelex, Anelik, Contact, Юністрим, VIP Money Transfer та інші. Найпопулярнішою серед цих систем є Western Union, яка працює на ринку фінансових послуг більш, ніж 150 років (з 1871 р.оку) і надає послуги через мережу з понад 437 тисяч пунктів обслуговування в більш як 200 країнах та територіях. Українські банки також володіють платіжними системами, які дозволяють переказувати кошти до деяких країн близького і далекого зарубіжжя.

Скористатися послугами внутрішньодержавних систем грошових переказів можна практично в кожному українському банку, окрім того, ці послуги також надає Укрпошта.

Учитель. Необхідність здійснити грошовий переказ з'являється практично в житті кожної людини. Причин для відправлення грошового переказу може бути багато: одні оплачують товар або послугу, інші переводять кошти своїм родичам. Залежно від платіжної системи та особливостей її діяльності, час переказу коштів від відправника до одержувача може зайняти від кількох хвилин до кількох діб. Платежі по Україні, як правило, є досить швидкими і можуть тривати максимально одну добу. Більш тривалими є перекази за кордон, які можуть проводитися навіть до 3-х діб. Хоча більшість міжнародних платіжних систем, бажаючи краще задовольнити потреби своїх клієнтів, намагаються максимально швидко проводити ці операції.

 

3.Як здійснити грошові перекази.

Учитель. Ми вивчили основні поняття, дізналися про види грошових переказів, а тепер нам потрібно навчитися їх здійснювати.

Учні працюють у парі, отримавши завдання(3-4 хв) Потім діляться інформацією.

Завдання для І пари. З’ясуйте,  які документи необхідно мати при собі для здійснення грошового переказу та де можна переказати кошти іншій особі.

Завдання для ІІ пари. Дізнайтеся, що таке поточний рахунок та для чого його може використати клієнт банку.

Завдання для ІІІ пари. Які є правила здійснення грошових переказів громадянами України в межах держави та за її межами?

Завдання для ІV пари. Як здійснюється виплата грошових переказів?

Завдання для V пари. Які є типові помилки при здійсненні грошового переказу  та як їх уникнути?

Завдання для VІ пари. Які є елементи захисту грошових переказів?

Завдання для VІІ пари. Яких правил  безпеки треба дотримуватися при здійсненні грошових переказів?       

 

Очікувані результати

  1.               Щоб переказати кошти іншій особі, потрібно звернутися в банк або у відділення платіжної системи з паспортом громадянина України та ідентифікаційним номером.
  2. Поточний рахунок – рахунок, який банк відкриває клієнтові на

договірній основі для зберігання грошей і здійснення розрахунково-касових

операцій за допомогою платіжних інструментів відповідно до умов договору

та вимог законодавства України.

  1. Перекази в межах України здійснюються:
  • в іноземній валюті без обмеження суми за умови здійснення переказу з поточного рахунку відправника на поточний рахунок одержувача;
  • у національній валюті без обмеження суми (паспорт, ідентифікаційний номер).

Перекази за межі України здійснюються:

  • в іноземній валюті в сумі, що в еквіваленті не перевищує 15 000 грн. в один операційний (робочий) день, без підтверджувальних документів;
  • в іноземній валюті в сумі, що в еквіваленті перевищує 15 000 грн. в один операційний (робочий) день, на підставі підтверджувальних документів.
  1. Виплата грошових переказів:
  • сума, що не перевищує еквівалент 50 000 грн. в один операційний (робочий) день – без відкриття поточного рахунку;
  • сума, що перевищує еквівалент 50 000 грн в один операційний (робочий) день – із відкриттям поточного рахунку.
  1.               Типові помилки, які роблять відправники й одержувачі грошових коштів:
  • неправильний запис прізвища, імені та адреси одержувача;
  • неправильно вказана адреса банківської установи;
  • недійсний паспорт осіб, які здійснюють грошові перекази (не вклеєно нове фото після досягнення 25-и або 45-и років).
  1.               Елементи захисту грошових переказів:
  • контрольний номер: у системі Western Union  – 10 знаків;
  • у системі Money Gram – 8 знаків та 10 слів безплатного повідомлення одержувачу; у системі Contact – номер переказу, сума переказу, повне ім’я відправника, номер телефона;
  • пароль.
  1.               Правила  безпеки треба дотримуватися при здійсненні грошових переказів:
  • ніколи не надсилайте гроші незнайомій особі;
  • остерігайтеся нереально привабливих пропозицій і можливостей;
  • не використовуйте послуги грошових переказів для оплати покупок на інтернет-аукціонах;
  • ніколи не надсилайте гроші на виграші іноземних лотерей;
  • нікому не повідомляйте пароль, за яким ви отримуєте грошовий переказ.

 

Учитель. Послідовність дій відправника грошового переказу через банкомат або віртуальний центр самообслуговування нам розкриє керівник регіонального прес офісу Приватбанку (перегляд відео).

 

V. Закріплення та корекція нових знань та умінь учнів

  1. Проведення ділової гри «Здійснення грошового переказу» (групове завдання – заповнення бланку переказу коштів, дані переказу (сума, валюта, контрольний номер) – довільні.

 

Завдання для відправника грошового переказу

1. Заповнити заяву на відправлення переказу (додаток 1).

2. Передати основні дані про переказ (суму та валюту переказу, контрольний номер і мету переказу) одержувачеві.

 

Завдання для одержувача грошового переказу

  1. Заповнити заяву на одержання переказу (додаток 2).

 

Завдання для банківського працівника

1. Надати консультації відправникові та одержувачеві грошового переказу і, у разі потреби, допомогти їм заповнити заяви.

2. Заповнити інформацію, яка міститься у заяві в розділі «Відмітки банку».

 

  1. Виконання тестових завдань. Самоперевірка. Правильна відповідь – 0,5 бала.

        

 

VІ. Підбиття підсумків.   

Оцінювання: виконання тестів (найвищий бал -5), випереджальне завдання, робота в парах: правильність і змістовність відповідей.

Учитель. Отже, грошовий переказ – дуже зручний спосіб пересилання коштів навіть у найвіддаленіші куточки світу. Розвиток сучасних інформаційних технологій дозволяє здійснювати перекази з одного карткового рахунку на інший за допомогою банкомата і віртуального центру самообслуговування.

Пропоную закінчити фрази:

 

Я дізнався….

Я навчився…

Мені сподобалось….

 

Я недостатньо лише отримати знання, треба й ще їх уміти застосувати», сподіваюсь, що в своєму житті ви обов’язково їх застосуєте. Від сьогодні ми стали компетентнішими в фінансових питаннях.

 

VІІ. Домашнє завдання  

  1. Опрацювати § 8, опорний конспект уроку, повторити поняття.
  2. *Знайти в мережі Інтернет інформацію про те, з яких країн українці отримують найбільші суми грошових переказів, а які країни наші співвітчизники найбільше відправляють грошових переказів.
  3. *Порівняти вартості грошових переказів у банках нашого міста.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

ЗАЯВА

на відправлення переказу

«___» _____________ 20 р.

Заповнює відправник

Прізвище, ім’я, по батькові

відправника переказу

 

 

 

Паспортні дані (серія, №, ким виданий і дата видачі)

 

 

 

Адреса відправника переказу

за місцем проживання

 

 

 

Сума переказу в іноземній валюті (цифрами і словами)

 

 

 

Мета переказу

 

Прізвище, ім’я, по батькові отримувача переказу

 

 

 

Країна, місто отримання грошового переказу

 

 

 

Додаткова інформація

 

 

 

 

___________________

(Підпис відправника)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..

Відмітка банку

Контрольний номер переказу

 

 

 

 

 

Дата здійснення операції

 

Сума переказу / сума комісії

 

Підпис і штамп уповноваженого працівника банку

 

 

 

 

Додаток 2

 

ЗАЯВА

на одержання переказу

«___» _____________ 20 р.

Заповнює одержувач

Прізвище, ім’я, по батькові

одержувача переказу

 

 

 

Паспортні дані (серія, №, ким виданий і дата видачі)

 

 

 

Адреса одержувача переказу

за місцем проживання

 

 

 

Сума переказу в іноземній валюті (цифрами і словами)

 

 

 

Мета переказу

 

Контрольний номер переказу

 

 

 

 

 

Прізвище, ім’я, по батькові відправника переказу

 

 

 

Країна відправлення грошового переказу

 

 

 

Додаткова інформація

 

__________________

(Підпис одержувача)

Відмітка банку

Контрольний номер переказу

 

 

 

 

 

Дата здійснення операції

 

Підпис і штамп уповноваженого працівника банку

 

 

 

 

Додаток 3

Запитання для тестового контролю

  1. Грошовий переказ – це:
  1. платежі, які здійснюються шляхом перерахування коштів з рахунку платника на рахунок кредитора в банках без використання грошових копюр;
  2. уповноважений платіжною системою спеціалізований обчислювальний центр, який забезпечує інформаційну взаємодію між учасниками розрахунку;
  3. оплата товарів та послуг за допомогою електронних засобів;
  4. поширена форма переказу грошей у банківській або поштовій системі як рух певної суми коштів з метою її зарахування на рахунок отримувача або видачі йому в готівковій формі.
  1. Відправник – це:
  1. особа, яка переказуєкошти;
  2. особа, яка отримує грошовий переказ;
  3. особа, через яку здійснюється грошовий переказ;
  4. особа, яка оформляє грошовий переказ.
  1. Одержувач – це:
  1. особа, яка переказуєкошти;
  2. особа, яка отримує грошовий переказ;
  3. особа, через яку здійснюється грошовий переказ;
  4. особа, яка оформляє грошовий переказ.   
  1. Посередник – це: 
  1.  особа, яка переказуєкошти;
  2. особа, яка отримує грошовий переказ;
  3. будь-яка особа, яка погоджується бути посередником;
  4. банк або юридична особа, яка має дозвіл на здійснення грошових переказів та операцій з іноземною валютою.   
  1. Чи отримує за свої послуги посередник певну плату (комісію):
  1. так;
  2. ні;
  3. залежно від домовленості сторін;
  4. залежно від того, звідки і куди переказуються кошти.
  1. Від чого залежить розмір комісії:
  1. від суми переказу;
  2. від місця відправлення коштів;
  3. від суми переказу і від місця відправлення переказу;
  4. не залежить, є сталим у всіх випадках.

 

  1. Wester Union – це:
  1. одна з найбільших міжнародних систем з міжнародних переказів;
  2. банківська установа;
  3. ринок цінних паперів;
  4. фондова біржа.
  1. Грошові перекази за кордон здійснюються у валюті:
  1. тільки в національній;
  2. тільки в іноземній;
  3. як в іноземній, так і в національній;
  4. правилами не прописано.
  1. Грошові перекази по Україні здійснюються у валюті:
  1. тільки в національній;
  2. тільки в іноземній;
  3. як в іноземній, так і в національній;
  4. правилами не прописано.
  1. Чи можна здійснити переказ грошових коштів через банкомат або віртуальні центри самообслуговування (платіжні термінали):
  1. можна;
  2. можна, якщо особа є власником платіжної картки;
  3. не можна, можна тільки у відділеннях банку;
  4. можна тільки за наявності завіреного документа банку.

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Економіка, Розробки уроків
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
3342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку