11 клас
Тема «Грунти. Природні зони»
Мета: 1. Формувати компетентності
2. Формувати поняття:
1) грунт
2) типи ґрунтів
3) грунтотвірні чинники
4) природна зона
5) виснаження і забруднення ґрунтів
6) способи збереження родючості ґрунтів
3. Формувати уміння:
1) читати карти «Ґрунти світу», «Ґрунти України», « Природних зон»
2) встановлювати чинники, що формують ґрунти, рослинність, тваринний світ
3) характеризувати типи ґрунтів, природні зони
4) обґрунтовувати вплив ґрунтів на спеціалізацію рослинництва
5) пропонувати способи збереження ґрунтів
Обладнання: смартфони, атласи, презентація, дидактичний матеріал, робочі зошити
Тип уроку: засвоєння знань та умінь
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Мотивація.
«Думки – це бруньки, слова – квітки, поживний плід – лише у
тямущій справі»
Й.В.Гете
ІІІ. Актуалізація – онлайн тест (merkator.org.ua- Біосфера)
IV. Нові знання.
1.Визначити поняття за текстом підручника
2. Завдання на створення причино – наслідкового ланцюга з понять за категоріями:
А) Грунтотвірні чинники : ( материнська порода, рельєф, клімат, рослинний , тваринний світ, господарська діяльність людини час)
Б) Властивості ґрунтів: (структура ґрунту, механічний склад, температура, кислотність та уміст: води, кисню, органічних та мінеральних речовин)
Висновок. Особливий чинник у формуванні ґрунту – рослинність та тваринний світ. Саме він створює мікробне «населення», що проживає на глибині 5 – 15см і забезпечує розвиток рослин.
3. Проаналізуйте карту «Природні зони світу». Визначить закономірність поширення природних зон.
4. Проаналізуйте карти «Ґрунти світу», «Ґрунти України». Визначить закономірність поширення ґрунтів.
Висновок. Рослинність і ґрунти у поширенні на рівнинах мають закономірність – широтну зональність , а в горах – висотну поясність.
V. Осмислення:
1) Характеристика природних зон України на слайді. Учні за ознаками визначають природні зони України.
2) Характеристика типів ґрунтів на слайдах. Учні аналізують інформацію та визначають тип ґрунту.
3) Використовуючи знання з хімії, біології, географії, обґрунтуйте, або спростуйте твердження:
а) «Ґрунти впливають на спеціалізацію рослинництва»
б) «ЗМІ поширили інформацію про те, що чинником повеней є вирубка лісів»
4) Запропонуйте способи збереження ґрунтів
Висновок:
Д/З: §18в. висн.; з-я ус.; пов. т. «Ґрунти. Природні зони» висн.8кл.; дослідж. за вибором
Дидактичний матеріал:
ґрунту,материнська гірська порода, механічний склад, рельєф, температура, клімат, кислотність, господарська діяльність людини, уміст кисню, уміст води, час, уміст органічних і мінеральних речовин, рослинний та тваринний світ. Віднесіть їх до: а) грунтотвірні чинники :…………………………………….
………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………
б) властивості грунтів:…………………………………………..
…………………………………………………………………………
………………………………………………………………………….
2. Способи збереження ґрунтів: ґрунтозахисні технології, наукові рекомендації по використанню, оцінка ґрунтів, запроваджувати проведення семінарів для фермерів, впровадження органічного землеробства та сівозмін, безплужні системи обробітку, компостування, застосування сидератів та багаторічних трав, тощо.
3. Теми для досліджень:
- «Методи боротьби з опустелюванням в Україні та світі»
- «Опустелення на планеті. Десятиліття боротьби»
- « Проблеми та шляхи вирішення використання грунтів у Київській області»
Дидактичний матеріал:
1.Створіть причино – наслідковий зв’язок з понять: структура
ґрунту,материнська гірська порода, механічний склад, рельєф, температура, клімат, кислотність, господарська діяльність людини, уміст кисню, уміст води, час, уміст органічних і мінеральних речовин, рослинний та тваринний світ. Віднесіть їх до: а) грунтотвірні чинники :……………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………...........................................................
……………………………………………………………………………………………………………..
б) властивості грунтів:……………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………….
2. Способи збереження ґрунтів: ґрунтозахисні технології, наукові рекомендації по використанню, оцінка ґрунтів, запроваджувати проведення семінарів для фермерів, впровадження органічного землеробства та сівозмін, безплужні системи обробітку, компостування, застосування сидератів та багаторічних трав, тощо.
3. Теми для досліджень:
- «Методи боротьби з опустелюванням в Україні та світі»
- «Опустелення на планеті. Десятиліття боротьби»
- « Проблеми та шляхи вирішення використання грунтів у Київській області»
Дидактичний матеріал:
1.Створіть причино – наслідковий зв’язок з понять: структура
ґрунту,материнська гірська порода, механічний склад, рельєф, температура, клімат, кислотність, господарська діяльність людини, уміст кисню, уміст води, час, уміст органічних і мінеральних речовин, рослинний та тваринний світ. Віднесіть їх до: а) грунтотвірні чинники :……………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………...........................................................
……………………………………………………………………………………………………………..
б) властивості грунтів:……………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………….
2. Способи збереження ґрунтів: ґрунтозахисні технології, наукові рекомендації по використанню, оцінка ґрунтів, запроваджувати проведення семінарів для фермерів, впровадження органічного землеробства та сівозмін, безплужні системи обробітку, компостування, застосування сидератів та багаторічних трав, тощо.
3. Теми для досліджень:
- «Методи боротьби з опустелюванням в Україні та світі»
- «Опустелення на планеті. Десятиліття боротьби»
- « Проблеми та шляхи вирішення використання грунтів у Київській області»