Урок "Групи крові та переливання крові"

Про матеріал
Розробка уроку з біології для 8 класу "Групи крові та переливання крові".Тип уроку:вивчення та засвоєння нових знань. Міжпредметні зв'язки:історія,математика,література,медицина.Мета уроку:сформувати уявлення про групи крові,резус-фактор та їх значення для переливання крові;розвивати логічне та біологічне мислення,уміння пошуку причинно-наслідкових зв'язків,уміння аналізувати,творчо вирішувати задачі,працювати з довідковою літературою,малюнками,таблицями,схемами;виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я,формувати активну життєву позицію.
Перегляд файлу

 

 

 

Розробка уроку на тему «Групи крові та переливання крові»

 

Мета:

- сформувати уявлення про групи крові, резус - фактор та їх значення для переливання крові;

- розвивати логічне та біологічне мислення, уміння пошуку причинно - наслідкових зв’язків, уміння аналізувати, творчо вирішувати задачі, працювати з довідковою літературою, малюнками, таблицями, схемами; 

- виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я, формувати активну життєву позицію.

Міжпредметні зв’язки: історія, математика, література, медицина.

Тип уроку: вивчення та засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні повинні знати групи крові, резус - фактор та їх значення для переливання крові; підвищення інтересу до освітнього процесу.

Обладнання та наочність: таблиця «Склад крові», схеми, роздатковий матеріал, фотографії, малюнки, довідкова література, картки, мультимедійний проектор, відеопрезентація.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

Відомий американський лікар Поль Брег сказав: «За гроші можна купити ліжко, але не сон; їжу, але не апетит; ліки, але не здоровя»… Тому ми повинні вести здоровий спосіб життя і розумно ставитися до свого здоровя, чого я і вам бажаю.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Робота з умовним кодом.

Завдання: випишіть номери тільки правильних тверджень (твердження виводяться на мультимедійну дошку).

  1. Кров - це сполучна тканина, яка забезпечує транспортування  кисню, води, поживних речовин.
  2. Транспортуючи гормони, кров виконує видільну функцію.
  3. У людини на кров припадає близько 7% загальної маси тіла.
  4. Кров складається з плазми і формених елементів.
  5. 9%-й розчин солей називають фізіологічним.
  6. У плазмі домінує суха речовина.
  7. Кров знешкоджує бактерії та віруси.
  8. Лейкоцити, еритроцити, тромбоцити входять до плазми крові.
  9. До кровотворчих органів відносять серце та легені.
  10. Сталість внутрішнього середовища – необхідна умова життя.

Код для перевірки роботи: 1+3+4+5+7+10

Наші предки вважали, що кров і життя – це одне й те саме. На крові клялися, приносили в жертву богам, кропили поля перед сівбою, давали пити від хвороб і старості, переливали від тварин.

  • Чим пояснити таке надзвичайне ставлення до крові?
  • Чому кров така важлива для організму людини? Які її функції?

Завдання: ( вивести перелік функцій на мультимедійну дошку).

Виберіть  ті  функції ,які  притаманні крові. Поясніть свій вибір.

Функції крові

 

Дихальна  Поживна  Видільна  Захисна  Регуляторна  Терморегуляторна  Гомеостатична

 

  • Що є основною умовою виконання цих функцій?

На перший погляд кров – однорідна, непрозора, червоного кольору.

Завдання: доведіть, що кров є однорідною або неоднорідною рідиною (під час відповіді учні використовують таблицю «Склад крові»).

Кров – це унікальна, дивовижна, непрозора, неоднорідна, червоного кольору рідина, що виконує важливі функції завдяки постійному руху по судинній системі.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: В індусів є оповідання про слона та чотирьох сліпих, кожен з яких бажав дізнатися, який він має вигляд. Але один мацав лише хобот, другий – ногу, третій намагався охопити величезний живіт слона, а четвертий тримав його за хвіст. Звичайно, кожен уявив слона по - своєму. Той, що тримався за хобот, порівнював тварину з канатом. Другий твердив, що слон – це колона. Третій вважав, що слон схожий на бочку, а четвертий був переконаний, що він подібний до змії.

Щоб не опинитися в ролі сліпих, нам треба добре засвоїти матеріал уроку і тоді ми будемо мати повне уявлення про те, чим відрізняється кров різних людей.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Повідомлення теми, постановка проблеми.

  1. На планеті Земля проживає близько 7,5 млрд. людей. Чи однакова в них кров?
  2. Чи можна переливати кров однієї людини іншій?
  3. Чому може виникнути конфлікт між жінкою і дитиною, яку вона носить?
  4. Чи можна створити штучну кров?
  5. Папа Римський Інокентій VIII, який не хотів старіти, наказав влити собі кров від трьох юнаків, що стало причиною смерті всіх чотирьох. Чому?

Відповіді на всі ці запитання ми дамо в кінці уроку після вивчення нового матеріалу.

Презентація групової роботи (випереджальне завдання).

Кожна група представляє себе (візитна картка, напрямок роботи).

Група 1: групи крові

Група 2: історія переливання крові

Група 3: резус - конфлікт.

Повідомлення учня групи 2 «Історія переливання крові».

Перші згадки про переливання крові стосуються ще Давнього Єгипту та Греції. Вважалося, що переливання крові допоможе зцілитися та стати хоробрим. Гіппократ рекомендував хворим, у яких порушена психіка, пити кров здорових людей. Пліній та Цельс у своїх творах повідомляли про те, що хворі на епілепсію та старі люди пили кров помираючих гладіаторів. Кров тварин з лікувальною метою пили під час війн, тому за єгипетськими військами йшли стада баранів, кров яких використовували для лікування поранених.  Давньогрецький цар Костянтин, який страждав на проказу, використовував з лікувальною метою ванни з крові. У давнину вважалося, якщо людина вип’є кров то вона відразу відновить втрачену.

У 1628 р англійський вчений У. Гарвел зробив важливе відкриття в історії медицини – закон кровообігу. Він встановив принцип руху крові в живому організмі та тим самим розкрив широкі можливості для розробки методу переливання крові.

Перші успішні експерименти по переливанню крові від одного собаки іншому були проведені у 1666 р англійським анатомом Р. Лоуером, а у 1667 р французький учений Д.Б. Дені здійснив перше переливання крові від тварини людині.

Перше вдале переливання крові від людини людині відбулося у 1819 р в Англії. Через 13 років у Росії лікар Вольф зробив успішне переливання крові жінці, що помирала після пологів. Але надалі - невдачі. На той час із 247 переливань 176 закінчилися смертю.

Розповідь учителя.

Австрійський учений Карл Ландштейнер (1901 р) і чех Ян Янський (1903 р) виявили у людей 4 групи крові за системою АВО.

Спадковими ознаками людини можуть бути не тільки колір волосся, очей, зріст, але і наявність білків в еритроцитах і плазмі крові. Набір білків у кожної людини постійний у різних людей ці набори різні.

Повідомлення учня групи 1 з використанням таблиці «Групи крові» (вміст в еритроцитах та плазмі певних антигенів та антитіл), таблиця  «Поширеність груп крові серед молоді».

Повідомлення учня.

У XVIII ст. кров людини і тварини вважали рівноцінною, адже за зовнішнім виглядом вона не відрізнялася. У результаті подальшого вивчення складу крові стало відомо, що кров людей і тварин несумісна. (Аналіз з таблиці)

Тварина

Група крові

орангутан

І, ІІ, ІІІ, IV

шимпанзе

І, ІІ (80%)

свиня

ІІ, ІІІ

собака

І, ІІ, ІІІ

кішка

І, ІІ, ІІІ

крокодил

ІІІ

змія

ІІ, ІІІ

жаба

ІІ, ІІІ, IV

 

Розповідь учителя. Робота з таблицею «Сумісність крові різних груп».

 

 

                                                                                       І

                                                                                      

 

І

 

 

 ІІ ІІ  ІІІ    ІІІ

 

 

 

 

 

IV

 

 

  • Поясніть, кого називають універсальним донором та універсальним реципієнтом?

Учитель.

Кожна людина повинна знати свою групу крові. Переливати можна тільки сумісну кров, оскільки еритроцити несумісної за групою крові склеюються, руйнуються і людина гине.

Донором може бути кожен дієздатний українець віком від 18 років. Вага тіла має бути не менше 50 кг, інакше забір крові може бути небезпечним для вашого здоровя.

Щоб стати донором, потрібно пройти відповідне медичне обстеження у медичному закладі і у вас відсутні протипоказання, визначені МОЗ України: СНІД, носійство ВІЛ – інфекції, сифіліс, вірусні гепатити, туберкульоз та ін.).

Робота в групах.

Завдання: складіть по 2 запитання з використанням нових термінів і поставте їх іншій групі.

Розповідь учителя.

Окрім груп, під час переливання крові слід враховувати і резус – фактор. В еритроцитах більшості людей (85%) є антиген, виявлений уперше К. Ландштейнером та Р. Вінером у 1940 р.  в крові мавп макак, і тому названий резус - фактором. Відсутність його виявлено у 15% людей. За його наявністю чи відсутністю кров називають резус - позитивною (Rg+ кров)  чи резус - негативною (Rg- кров) .

Резус-фактор також є спадковим і незмінним протягом життя . Переливати можна кров, сумісну за резус-фактором.

Відеопрезентація учня групи 3  на тему «Резус-конфлікт» .

Учитель. Як ми бачимо, резус-фактор має значення не тільки під час переливання крові, а й під час вагітності.

Відкриття груп крові й можливості її переливання стало важливим чинником рятування життя людей у разі великих кровотеч і крововитрат під час складних операцій, військових дій тощо.

У роки Великої Вітчизняної війни донорами стали 5,5 млн. чол., пораненим і хворим було перелито 1700 т крові. У нас в країні зараз така ситуація, що багато поранених в АТО потребують кров, тому завжди за можливості потрібно відгукнутися і врятувати життя мінімум трьом людям. Але кров необхідна і в мирний час, адже тільки одна операція на серці потребує додатково 5-6 л крові.

Повідомлення учнів 3 групи про збереження крові, препарати крові, штучну кров.

Представлення учнями агітаційних листівок, що пропагують донорство.

Наприклад:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

Учитель звертає увагу учнів на завдання уроку. З’ясовуємо, чи була досягнута мета уроку.

Учні відповідають на запитання:

- Що нового я дізнався на уроці?

- Де і як можна використати знання, уміння, навички, набуті на уроці?

VI. Домашнє завдання.

1. Опрацювати параграф у  підручнику.

2. Створити агітаційні листівки на вибір учня «Крапля крові, що рятує життя», «Роль донорства у світі»

docx
Додано
31 березня 2019
Переглядів
605
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку