Тема: Групи прикметників за значенням: якісні,відносні, присвійні.
Перехід прикметників з однієї групи в іншу.
Мета: ознайомити учнів із групами прикметників за значенням ;
Формувати вміння розрізняти якісні,відносні та присвійні прикметники;
Пояснювати причини переходу прикметників з однієї групи в іншу;
Удосконалювати вміння доречно вживати прикметники різних груп за значенням в усному та писемному мовленні;
Виховувати любов до рідної природи.
Очікувані результати: учні знають принцип поділу прикметників на групи,уміють їх визначати;розуміють причини переходу з однієї групи в іншу; уміють узагальнювати навчальний матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвознавчої компетенцій)
Засоби навчання:підручник,таблиця «Групи прикметників за значенням»,роздавальні матеріали.
Перебіг уроку
I Організаційний етап
- Діти,за допомогою прикметників давайте з*ясуємо яким ви хочете бачити наш урок.
Прикметник
II Актуалізація і корекція опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання.
2.Пояснювальна робота
Переписати речення,підкреслити у них прикметники,визначити рід,число,відмінок. З”ясувати яку синтаксичну роль виконують прикметники у даних реченнях.
Настала холодна,сніжна зима. Дні стали коротшими,а ночі довшими.
Сувора чарівниця прикрасила дерева сріблястим інеєм,укутала поля білою ковдрою ,скувала річку товстою кригою,розмалювала вікна химерними візерунками.
М”який ,пухнастий сніг рівним шаром покрив землю. Все навколо стало білим і ошатним.
Зима казкова.
III Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне питання:
- Чи в усіх прикметниках ознака може виражатись більшою або меншою мірою? Доведіть власну думку.
IV Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу,осмислення зв” язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.
3. Пояснення вчителем нового матеріалу за допомогою таблиці.
Групи прикметників за значенням
якісні |
відносні |
присвійні |
добрий |
дерев*яний |
мамина( хустка) |
мудрий |
зимовий |
Оленчин (портфель) |
білий |
сільський |
вовча (лапа) |
кислий |
мовний |
пташине (крило) |
4.Робота з підручником
(Опрацювання теоретичного матеріалу)
V Узагальнення і систематизація знань
5. Розподільний диктант
Записати прикметники в три колонки: якісні, відносні, присвійні .
Добрий, зимовий, батьків,Наталчин, сніжний,яскравий, великий,пластиковий, собачий(хвіст),дядьків, холодний, учорашній, чесний, молодий, степовий, тітчин, поліський, короткий, державний,шкільний,сильний, веселий,світлий,паперовий,глибокий,братів(олівець).
6. Гра «Четверте зайве»
Підкреслити у кожному рядку зайве слово . Пояснити за якою ознакою ви його визначили.
1.Білий, сніжний, холодний, яскравий.
2.Зимовий,теплий, скляний,західний.
3.Риб*ячий(хвіст),заячий(слід),ведмеже(хутро),ведмежа(послуга).
7.Теоретичний практикум
(Пояснення вчителя)
Прикметники мають здатність переходити з однієї групи до іншої. Якісні прикметники переходять у відносні,якщо втрачають властиві їм ознаки(здатність виражати більшу чи меншу міру певної якості)і позначають постійну властивість предмета.
Шоколадний торт – шоколадна засмага.
Якщо відносні прикметники вживаються в переносному значенні,то вони переходять у якісні.
Крижана бурулька – крижаний голос.
Присвійні прикметники у свою чергу переходять у відносні та якісні, якщо набувають їх ознак.
Лисяча нора – лисяче хутро – лисячий характер.
8.Робота в групах
Учнів об*єднати в три групи. Перша група виписує якісні прикметники,друга – відносні,третя – присвійні.
Скляний посуд, скляне повітря,шоколадний торт,шоколадна засмага,Оленчин пенал,ведмежа лапа,ведмежа послуга,ведмежа шкура,дерев*яний стіл, дерев*яна хода,залізна труба,залізний характер,лебедина вірність, лебедине крило,лебединий пух,Андріїв зошит, Ярославів олівець,добрий чоловік, зимовий день,державна мова, смачна страва,батьківська порада,ослячі вуха,осляча впертість, ослячі чоботи,цікава гра, пластикова ручка,мамина хустка.
9.Творче конструювання
Словосполучення «іменник + іменник» замінити на словосполучення «прикметник + іменник».
Визначити розряд ужитих прикметників.
Варення із малини,зошит для Тетянки,шапка для батька,дупло білки,огорожа із дерева,лан пшениці,кабінет для навчання,день зими,каша з молоком,стіл для письма.
10.Вправа « Утвори словосполучення»
Прикметники «легкий», «весняний», «кам*яний», «солодкий», «заячий» увести у словосполучення так,щоб вони належали до різних розрядів.
Зразок: золота сережка – золоті руки.
VI Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
Вправа «Незакінчене речення…»
- На уроці найскладнішим було…
- Я навчився (навчилася)…
VII Домашнє завдання
Опрацювати параграф у підручнику,вивчити правила про розряди прикметників за значенням,виконати вправу з підручника.