Урок "І. Франко. Поема «Мойсей». Поштовх до написання. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа, проблематика твору. Значення прологу."

Про матеріал

Українська література 10 клас

ТЕМА. І. Франко. Поема «Мойсей». Поштовх до написання. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа, проблематика твору. Значення прологу.

Мета: допомогти учням засвоїти ідейно-художній зміст поеми, усвідомити її значення в літературі та в житті; розвивати навички аналізу ліро-епічних творів, їх проблематики, основних ідей, проведення аналогій із сучасністю, висловлення власних думок з приводу прочитаного; виховувати національну самосвідомість, історичну пам'ять, почуття поваги до духовних надбань нашого народу.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, аудіозапис, зображення Мойсей, фото статуї Мойсея Мікеланджело.

Теорія літератури: філософська поезія.

Випереджувальне індивідуальне завдання: відшукати і підготувати розповідь про біблійного персонажа Мойсея.

Епіграф до уроку: «Мойсей» Франка – заповіт українському народові

(О. Білецький).

Перегляд файлу

Українська література 10 клас

 

ТЕМА. І. Франко. Поема «Мойсей». Поштовх до написання. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа, проблематика твору. Значення прологу.

 

Мета: допомогти учням засвоїти ідейно-художній зміст поеми, усвідомити її значення в літературі та в житті; розвивати навички аналізу ліро-епічних творів, їх проблематики, основних ідей, проведення аналогій із сучасністю, висловлення власних думок з приводу прочитаного; виховувати національну самосвідомість, історичну пам’ять, почуття поваги до духовних надбань нашого народу.

 

Обладнання: портрет письменника, видання твору, аудіозапис, зображення Мойсей, фото статуї Мойсея Мікеланджело.

 

Теорія літератури: філософська поезія.

 

Випереджувальне індивідуальне завдання: відшукати і підготувати розповідь про біблійного персонажа Мойсея.

 

Епіграф до уроку: «Мойсей» Франка – заповіт українському народові    

                                                                                                          (О. Білецький).

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

 

IІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Вступна бесіда:
  • Твори якого письменника ми вивчаємо зараз?
  • Які теми розкриває поет у своїй поезії?
  • Як можна розділити поезії Франка за різними видами лірики?

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

  1. Вступне слово вчителя

Проблема народу та вождя — загальнолюдська й споконвічна, як і проблема вибору. Народ, який хитається між двома силами переживає глибоку драму. Тривалою неволею в людях була витравлена ідея вільного, незалежного життя. Задоволення плотських потреб — така сутність буття, позбавленого свободи й духовності. Але чи достатньою є для повнокровного життя народу чиста ідея, що спирається лише на глибоку віру? Це та багато інших питань ми розглянемо на сьогоднішньому уроці, знайомлячись із вершинним твором І. Франка «Мойсей».

Темою нашого уроку є «І. Франко. Поема «Мойсей». Поштовх до написання. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа, проблематика твору. Значення прологу.»

 

  1. Робота з епіграфом до уроку

«Мойсей» Франка – заповіт українському народові (О. Білецький).

 

VІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Теорія літератури

Філософська поезія - твори, які у своєму змісті передають прагнення людського розуму в образно-емоційній формі висвітлити важливі питання сенсу життя.

 

  1. Повідомлення учня

Розгляд зображення Мойсея

Історична довідка з «Біблейської енциклопедії». Народився Мойсей приблизно за 1575 років до Христа в сім’ї Аврама. Під час побиття дітей мати у кошику пустила його водою, бо знала, що за течією купається донька фараона. Освіту і виховання, досвід воєначальника отримав при єгипетському фараоні. Вперше задумався про важку долю євреїв у сорокарічному віці. Рятуючи іудея, вбив єгиптянина. Переховувався 40 років у свого тестя, який був священиком. Першим провидінням став терновий кущ біля гори Хорив. Господь назвав себе Єговою (Сущим). Дива Господа — палиця стала змією, рука хворою на проказу. Помічником проголошено Аарона, брата Мойсея. Кари Бога єгиптянам за небажання відпустити євреїв: сарана, жаби, смерть немовлят. Шлях лежав через Аравійську пустелю, яку мали подолати 600 000 чоловіків з майном. Мойсей своїми молитвами рятував людей від спраги, голоду і нападників. Поблизу гори Сінай євреї вперше почули 10 Божих заповідей і настанови щодо церковного і громадського устрою. Замість поклоніння Богу, іудеї почали поклонятися золотому бику, якого розтрощив Мойсей, перед цим побивши скрижалі із заповідями. Чотири рази піднімався Мойсей на Сінай і перед кожним сходженням на гору постився по 40 днів. Так пройшло два роки. Зухвалість іудеїв постійно давала себе взнаки: надмірність у їжі (переїдання перепілками), ігнорування манни, протести під проводом Аарона і Датана, небажання воювати за землю обітовану. Через це євреї були покарані Господом і приречені на 40-річне блукання пустелею (померли всі, кому було за двадцять, крім Ісуса Навина та Халева). За те, що Мойсей і Аарон не завжди слухали Єгову, отримали покарання — померти поза землею обітованою. Помер Мойсей у 120-літньому віці на горі Нево, побачивши здалеку мету свого життя.

 

  1. Розповідь вчителя

У нотатках до поеми «Мойсей» часто згадується епізод про те, як Іван Якович 1904 року відвідав Італію й познайомився з роботами її найгеніальніших митців. Особливо вразив поета шедевр Мікеланджело — скульптора старозавітного пророка Мойсея. Дослідники вважають, що саме це дало поштовх до написання поеми.

Розгляд фотографії статуї Мойсея Мікеланджело

Образ біблейського Пророка Мойсея цікавив Івана Франка ще в юності. Тому не дивно, що мотиви пророчої самозреченості присутні уже в «Каменярах», уряді віршів збірників «З вершин і низин» і «Мій Ізмарагд». Працюючи над поемою, Франко використав багатющий історико-культурний матеріал з життя древніх євреїв, досконально вивчив їх міфологію, релігію, історію, географію.

 Цікавими є спогади Ганни Франкс Ключко, доньки поета, яка, згадуючи про поїздку батька до Італії, писала: «Надзвичайне враження на тата зробила там відома статуя Мойсея. Він довго вдивлявся в ту горду постать, в це розумне суворе лице, високе, натхненне чоло під кучерями волосся, що, немов два роги, стриміло вгору, — це був провідник народу, поневоленого єгипетськими володарями. Він вивів єврейський народ з неволі і 40 літ блукав з ним по пустелі, учив і картав, і довів його до границі обітованої землі; народ в цю землю ввійшов, та не ввійшов в неї його вождь. Ця історія величного мужа впилася татові в душу і вона інспірувала його до написання величного твору «Мойсей». Тато з поїздки привіз альбоми з малюнками визначних малярів і інші пам’ятки, а також образ із статуї Мойсея. Цей образ зараз же повісив у себе в спальні над ліжком».

         М. Коцюбинський, відвідавши І. Франка уже під час роботи над поемою, згадував: «У своїй убогій хатині сидів він за столом босий і плів рибацькі сіті, як бідний апостол. Плів сіті і писав поему “Мойсей” ».

         А ось що писав сам І. Франко у передмові до одного з видань свого твору: «Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ся поема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні».

 

  1. Робота над прологом до поеми «Мойсей»

а) Слово вчителя

Про поему І. Франка «Мойсей» написано сотні літературознавчих розвідок, у яких досліджуються джерела написання, аналізується твір у цілому та в деталях і нюансах, висловлюються різні думки, трактування та погляди. Але всі сходяться в одному — це визначний, епохальний твір. Він складається із прологу, що звучить як самостійний твір, та самої поеми. Особливо ж виділяють «Пролог» як духовний заповіт українському народові.

 

б) Слухання аудіозапису «Іван Франко - МОЙСЕЙ – вступ»

Учні слідкують за текстом


Іван ФРАНКО

ПРОЛОГ ДО ПОЕМИ "МОЙСЕЙ"

Народе мій, замучений, розбитий, 
Мов паралітик той на роздорожжу, 
Людським презирством, ніби струпом, вкритий!

Твоїм будущим душу я тривожу, 
Від сорому, який нащадків пізних 
Палитиме, заснути я не можу.

Невже тобі на таблицях залізних 
Записано в сусідів бути гноєм, 
Тяглом у поїздах їх бистроїзних?

Невже повік уділом буде твоїм 
Укрита злість, облудлива покірність 
Усякому, хто зрадою й розбоєм

Тебе скував і заприсяг на вірність? 
Невже тобі лиш те судилось діло, 
Що б виявило твоїх сил безмірність?

Невже задарма стільки серць горіло 
До тебе найсвятішою любов'ю, 
Тобі офіруючи душу й тіло?

Задарма край твій весь политий кров'ю 
Твоїх борців? Йому вже не пишаться 
У красоті, свободі і здоров'ю?

Задарма в слові твойому іскряться 
І сила й м'якість, дотеп і потуга 
І все, чим може вгору дух підняться?

Задарма в пісні твоїй ллється туга, 
І сміх дзвінкий, і жалощі кохання, 
Надій і втіхи світляная смуга?

О ні! Не самі сльози і зітхання 
Тобі судились! Вірю в силу духа 
І в день воскресний твойого повстання…

О, якби хвилю вдать, що слова слуха, 
І слово вдать, що в хвилю ту блаженну 
Вздоровлює й огнем живущим буха!

О, якби пісню вдать палку, вітхненну, 
Що міліони порива з собою, 
Окрилює, веде на путь спасенну!

Якби!.. Та нам, знесиленим журбою, 
Роздертим сумнівами, битим стидом, — 
Не нам тебе провадити до бою!

Та прийде час, і ти огнистим видом 
Засяєш у народів вольних колі, 
Труснеш Кавказ, впережешся Бескидом,

Покотиш Чорним морем гомін волі 
І глянеш, як хазяїн домовитий, 
По своїй хаті і по своїм полі.

Прийми ж сей спів, хоч тугою повитий, 
Та повний віри; хоч гіркий, та вільний, 
Твоїй будущині задаток, слізьми злитий,

Твойому генію мій скромний дар весільний


 

 

в)  Обговорення:

— Що спонукало автора звернутися до українського народу зі словами: «Народе мій, замучений, розбитий, Мов паралітик той на роздорожжу, людським презирством, ніби струпом вкритий»? Це вияв зневаги чи любові й болю? Відповідь обґрунтуйте.

На вашу думку, чи вплинули історичні події початку ХХ століття на написання поеми «Мойсей»?

   Вчитель. Так,  ідейним поштовхом до її написання також були революційні події 1905 року в Росії, з якими Франко пов'язував    сподівання на звільнення України з-під імперії. Письменник дійшов висновку: розпочинається епоха руйнування імперій, старого несправедливого суспільного устрою. Відтак поневолені народи матимуть шанс на визволення. Треба зробити ввсе, щоб українська нація також була готовою гідно скористатися цим шансом.

— Чому тривожно на душі поета?

— Навіщо автор використовує багатократне повторення риторичних питань, які починаються словом «невже»? Чи можна на них відповісти однозначно?

— Чому автор переконаний у тому, що сила духу українського народу переможе?

— Чи актуальні ідеї «Прологу» Франка в наш час і чому?

 

г) Ідейно-художній аналіз прологу

- Система римування

Пролог написано терцинами, які вперше застосував Данте в «Божественній комедії». Це строфа з трьох рядків п’ятистопного ямба. Перший рядок в терцині римується з третім, а середній — з першим і третім рядком наступної строфи. Виникає своєрідний ланцюг рим: аба, бвб, вгв. Рими у Франковому творі тільки жіночі (з наголосом на передостанньому складі). Терцини звучать урочисто, піднесено, патетично. Якщо пролог написано ямбом, то основну частину – анапестом.

- Тема поеми

Пролог ясно визначає тему поеми «Мойсей»:  розкриття конфлікту вождя з народом та смерті Мойсея як пророка, непризнаного своїм народом

- Основна ідея поеми

Основна ідея поеми закладена в пролозі: розкриття  глибокої віри поета в невичерпні сили народу, в те, що попри тяжкі поневіряння, український народ матиме щасливе майбутнє; засудження зради національних інтересів та проголошення ідей служіння рідному народові.

  • Спробуйте відшукати рядки, у яких втілена основна думка.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

1. Евристична бесіда:

— До якого жанру ви б віднесли цей твір? (Філософсько-громадянська, політична поема.)

— З яких частин складається поема? («Прологу», що звучить як самостійний твір, та самої поеми.)

— Яка основа твору? (Біблійна та історична, суспільна.)

 

2. Складання сенкану на тему «Мойсей»

Алгоритм складання сенкану:
1. Іменник (тема).                                        

2. Два прикметники.                                   
3. Три дієслова.                                           
4. Фраза-висновок з чотирьох слів.          
5. Іменник-синонім до теми.                      

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

• Продовжіть речення:

«Поема «Мойсей» на мене справила …»

«І. Франко відкрився для мене як …»

«Мене вразило …»

 

  1. Аргументоване оцінювання роботи учнів на уроці

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати, знати зміст, уміти аналізувати поему І. Франка «Мойсей», висловлювати про неї власні думки.

Вивчити напам´ять уривок з прологу до поеми.

 

 

 

 

 

 

Історична довідка з «Біблейської енциклопедії». Народився Мойсей приблизно за 1575 років до Христа в сім’ї Аврама. Під час побиття дітей мати у кошику пустила його водою, бо знала, що за течією купається донька фараона. Освіту і виховання, досвід воєначальника отримав при єгипетському фараоні. Вперше задумався про важку долю євреїв у сорокарічному віці. Рятуючи іудея, вбив єгиптянина. Переховувався 40 років у свого тестя, який був священиком. Першим провидінням став терновий кущ біля гори Хорив. Господь назвав себе Єговою (Сущим). Дива Господа — палиця стала змією, рука хворою на проказу. Помічником проголошено Аарона, брата Мойсея. Кари Бога єгиптянам за небажання відпустити євреїв: сарана, жаби, смерть немовлят. Шлях лежав через Аравійську пустелю, яку мали подолати 600 000 чоловіків з майном. Мойсей своїми молитвами рятував людей від спраги, голоду і нападників. Поблизу гори Сінай євреї вперше почули 10 Божих заповідей і настанови щодо церковного і громадського устрою. Замість поклоніння Богу, іудеї почали поклонятися золотому бику, якого розтрощив Мойсей, перед цим побивши скрижалі із заповідями. Чотири рази піднімався Мойсей на Сінай і перед кожним сходженням на гору постився по 40 днів. Так пройшло два роки. Зухвалість іудеїв постійно давала себе взнаки: надмірність у їжі (переїдання перепілками), ігнорування манни, протести під проводом Аарона і Датана, небажання воювати за землю обітовану. Через це євреї були покарані Господом і приречені на 40-річне блукання пустелею (померли всі, кому було за двадцять, крім Ісуса Навина та Халева). За те, що Мойсей і Аарон не завжди слухали Єгову, отримали покарання — померти поза землею обітованою. Помер Мойсей у 120-літньому віці на горі Нево, побачивши здалеку мету свого життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
8 грудня 2018
Переглядів
7697
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку