Українська література
8 клас
Тема уроку. І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи
Мета уроку. Дослідити зміст трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»; формувати вміння висловлювати власну думку, наводячи переконливі докази з тексту; розвивати навички аналізу художніх засобів та роботи учнів в групах, виразного читання драматичного твору; вміння логічно мислити, спостерігати, узагальнювати, робити висновки; виховувати позитивні риси характеру – чесність, порядність, прищеплювати інтерес до театральної діяльності, творів театрала.
Обладнання: ноутбук, відеозапис вистави «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого, підручник, портрет І. Карпенка-Карого, Біблія, дидактичний матеріал.
Теорія літератури: драматичний твір.
Тип уроку: урок-дослідження.
Хід уроку
Епіграф:
Краще збирати скарб для неба,
де ні міль не їсть, ні злодій не підкопається. Де скарб ваш, там
серце ваше буде.
Лк. 12, 33 – 34
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Виразне читання, переказ епізодів п’єси
Учні зачитують або переказують епізод, який запам’ятався найбільше, пояснюють свій вибір.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Запис теми й епіграфа в зошиті.
Учитель оголошує тему уроку та разом з дітьми визначають цілі, які ставлять перед собою протягом уроку.
Учитель. На прикладі комедії «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого ми з’ясуємо актуальність проблем, порушених у ній для сучасного життя, спробуємо дослідити, як вирішується проблема влади грошей; будемо розвивати навички виразного читання драматичного твору, логічно мислити, спостерігати, узагальнювати, робити висновки, щоб зрозуміти істинні духовні цінності.
ІV. Дослідження змісту трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»
1. Метод «Запитання Блума»
Буквальні питання:
Питання на переформулювання:
Питання на витлумачення:
Питання до змісту твору:
- Що змінилося у творі, якби Калитка дійсно купив фальшиві гроші?
Питання до героя:
Питання до автора:
2. Перегляд відеозапису п’єси «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого (Епізод про гроші)
3. Інсценізація. Монолог Герасима Калитки.
Учитель.
- Що ми дізнаємося про Герасима Калитку з його монологу?
(Герасим недоїдаючи, недопиваючи частинами скуповував землю і тепер має 200 десятин. Але на цьому він не зупиняється і мріє купити землю Смоквинова – 250 десятин. Але замало грошей – має 5 тис. крб., а треба ще 15 тис. крб.)
Отже, Герасимові потрібні гроші.
Учитель.
На жаль, людина не завжди у своєму житті прагне чесного збагачення, тому порушує Божі Заповіді «Не кради», «Не пожадай того, що є власністю ближнього твого», які стоять на сторожі власності людини.
- Крадіж;
- грабіж;
- лихварство;
- вандалізм;
- обман;
- плагіат;
- отримання чесно заробленої платні;
- корупція;
- мафія
(Нечесним, а саме за допомогою обману – за 5 тис. крб. справжніх він має намір купити 100 тис. крб. фальшивих.)
- Як називається таке порушення закону?
- Чи порадився Герасим зі своєю дружиною про задумане?
5. Інсценізація. Дія друга. Ява VI. Герасим і Параска.
Учитель.
Запис на дошці:
жорстокість (заміряється вдарить дружину)
неповага до жінки («У мене в шапці більше розуму».)
кохання за розрахунком («Мені треба невістку з приданим»)
скупість («Чим краще спече, тим більше робітники з’їдять.»)
Послухаємо ще один діалог Герасима та його дружини, можливо, він зі страху так розмовляв з нею.
6. Інсценізація. Дія друга. Ява XI. Герасим і Параска.
Запис на дошці:
злість і грубість.
Учитель.
Запис на дошці:
неосвіченість, зневага до освіти та науки
- Як повівся з рідною дочкою? (Не дав 5 тис. крб. обіцяного посагу.) с.222.
Запис на дошці:
жадність, егоїзм
Запис на дошці:
експлуататор
Запис на дошці:
Обмова
. Робота в малих групах. (Звучить запис пісні «Money, money»)
Завдання для 1 групи.
Як гроші чи їх відсутність вплинули на Романа.
- Для чого використав Роман волосся, яке лежало після бійки на підлозі? Він економний чи жадний? («Щоб дурно не пропало, то я зробив з того волосся аж два квачі».)
- Через що Роман не мав можливості часто бачитись із Мотрею?
- Якою була думка Романа щодо одруження з Мотрею? («Оце робітниця, оце жінка – сама за косарем зв’яже! Та хоч би батько цапа скакав, а я женюсь на Мотрі.» с. 233)
Зробити висновок.
. Як гроші чи їх відсутність вплинули на Савку.
- Які стосунки Савки зі своєю дружиною? («А ми з старою тільки лаємось і все через гроші: того нема, другого нема…» с. 230)
- У чому щастя для Савки? На що він ладен заради грошей? («Коли люди багатіють, то чом же нам не попробувати щастя…» «Вийди до мене безп’ятий, я тобі в ніжки уклонюся, до смерті слугою твоїм буду…» с.216)
- Чи змінив свою думку Савка щодо збагачення? («Буде здоров'я, будуть і гроші, а я навіки від них обрікаюсь, ніколи в світі не буду хотіть більше, ніж Бог дає.» с. 243)
Зробити висновок. (Інформаційне гроно.)
Завдання для 3 групи.
Як гроші чи їх відсутність вплинули на Параску.
- Як багатство вплинуло на Параску? («Всяке знає, що ми хазяїни неабиякі, а я буду тьопаться стільки світу пішки до церкви» с 233)
- Чим Мотря подобалась Парасці? («Я до неї привикла, вона до мене, дівка красива, здорова, зна всі порядки, коло птиці, коло свиней, коло корів – одно слово, хазяйка біля всього; а против неї, скільки їх у нас не було, ніхто хліба не спече, ніхто борщу не наваре, хоч і без олії іноді, а всі їдять – не нахваляться.» с. 230)
- Що зробила Параска для того, щоб віддати дочці обіцяний посаг?
Зробити висновок. (Інформаційне гроно.)
Метод «Дискусійна сітка Алверменна»
Аргументи “ЗА” |
Теза |
Аргументи “ПРОТИ” |
|
Чи вважаєте ви, що гроші – одвічна проблема суспільства? |
|
4. Робота в парах
Запис художніх засобів твору в зошит (прислів’я, просторічні слова, порівняння, лайливі вирази, окличні речення, пестливо-зменшувальні слова, фразеологізми).
— Роль художніх засобів трагікомедії «Сто тисяч».
5. Робота з підручником
V. Підсумок уроку
Метод «Незакінчене речення»
VІ. Домашнє завдання
Дібрати цитати з твору до образів героїв трагікомедії «Сто тисяч»