Урок "І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи"

Про матеріал
Урок передбачає дослідити зміст трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»; формувати вміння висловлювати власну думку, наводячи переконливі докази з тексту; розвивати навички аналізу художніх засобів та роботи учнів в групах, виразного читання драматичного твору; вміння логічно мислити, спостерігати, узагальнювати, робити висновки; виховувати позитивні риси характеру – чесність, порядність, прищеплювати інтерес до театральної діяльності.
Перегляд файлу

Українська література

8 клас

 

Тема уроку. І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи

 

Мета уроку. Дослідити зміст трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»; формувати вміння висловлювати власну думку, наводячи переконливі докази з тексту; розвивати навички аналізу художніх засобів та роботи учнів в групах, виразного читання драматичного твору; вміння логічно мислити, спостерігати, узагальнювати, робити висновки; виховувати позитивні риси характеру – чесність, порядність, прищеплювати інтерес до театральної діяльності, творів театрала.

 

Обладнання: ноутбук, відеозапис вистави «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого,  підручник, портрет І. Карпенка-Карого, Біблія, дидактичний матеріал.

Теорія літератури: драматичний твір.

Тип уроку: урок-дослідження.

 

Хід уроку

 

                                                                         Епіграф:     

                                                   Краще збирати скарб для неба,

де ні міль не їсть, ні злодій не підкопається. Де скарб ваш, там

серце ваше буде.

Лк. 12, 33 – 34

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

    Виразне читання, переказ епізодів п’єси

Учні зачитують або переказують епізод, який запам’ятався найбільше, пояснюють свій вибір.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Запис теми й епіграфа в зошиті.

Учитель оголошує тему уроку та разом з дітьми визначають цілі, які ставлять перед собою протягом уроку.

Учитель. На прикладі комедії «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого ми з’ясуємо  актуальність проблем, порушених у ній  для сучасного життя, спробуємо дослідити, як вирішується проблема влади грошей; будемо розвивати навички виразного читання драматичного твору,  логічно мислити, спостерігати, узагальнювати, робити висновки, щоб зрозуміти істинні духовні цінності.

 

ІV. Дослідження змісту трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»

1. Метод «Запитання Блума»

               Буквальні питання:

  • Хто головний герой, а хто – другорядні?
  • Хто такий Копач?
  • Як заробив Калитка гроші на придбання землі?
  • Що запросив Калитка за позичені гроші?

Питання на переформулювання:

  • Хто, на ваш погляд, є хитрішим, підступнішим: Копач чи Герасим? У чому це простежується?
  • Як, на ваш погляд, Калитка та його син розуміють почуття кохання? Чим викликана така розбіжність у думках?
  • Що єднає Герасима, Бонавентуру, Савку?

Питання на витлумачення:

  • З якою метою Калитка, вирушаючи до казначейства, хоче взяти із собою Савку?
  • Чому у Герасима Калитки під час зустрічі з Невідомим «…аж мороз поза шкурою пішов»?
  • Що для Герасима є найважливіше у житті?

Питання до змісту твору:

  • Як ви розумієте зміст назви «Сто тисяч»?

                  -   Що змінилося у творі, якби Калитка дійсно купив фальшиві гроші?

  • Що єднає і протиставляє всіх панів у творі?

Питання до героя:

  • Чи змінюється Герасим протягом твору?
  • У чому була самовпевненість Герасима, коли він отримав гроші від Невідомого? Яким чином вони вплинули на поведінку багатого селянина?
  • Бажання Калитки повіситись – це його слабкість чи рішучість?

Питання до автора:

  • Що і як висміює митець у п’єсі?
  • Чи в усьому ви погоджуєтесь з авторськими оцінками?
  • Як автор досягає поставленої мети?

2. Перегляд відеозапису пєси «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого (Епізод про гроші)

3. Інсценізація.  Монолог Герасима Калитки.

Учитель.

- Що ми дізнаємося про Герасима Калитку з його монологу?

(Герасим недоїдаючи, недопиваючи частинами скуповував землю і тепер має 200 десятин. Але на цьому він не зупиняється і мріє купити землю Смоквинова – 250 десятин. Але замало грошей – має 5 тис. крб., а треба ще 15 тис. крб.)

 Отже, Герасимові потрібні гроші.

Учитель.

  • Яким способом можна отримати гроші? (Чесним і нечесним.)
  • Які ви знаєте джерела чесного збагачення з уроків християнської етики? (Дарування, спадкоємність, чесна особиста праця.)

На жаль, людина не завжди у своєму житті прагне чесного збагачення, тому порушує Божі Заповіді «Не кради», «Не пожадай того, що є власністю ближнього твого», які стоять на сторожі власності людини.

  • Які є гріхи проти чужої власності?

- Крадіж;

- грабіж;

- лихварство;

- вандалізм;

- обман;

- плагіат;

- отримання чесно заробленої платні;

- корупція;

- мафія

  • Яким способом вирішив розбагатіти Герасим?

(Нечесним, а саме за допомогою обману – за 5 тис. крб. справжніх він має намір купити 100 тис. крб. фальшивих.)

- Як називається таке порушення закону?

  • Запис на дошці: кримінальний злочин.

- Чи порадився Герасим зі своєю дружиною про задумане?

  5. Інсценізація. Дія друга. Ява VI. Герасим і Параска.

Учитель.

  • Який вплив грошей на Калитку?

Запис на дошці:

жорстокість  (заміряється вдарить дружину)

неповага до жінки   («У мене в шапці більше розуму».)

кохання за розрахунком  («Мені треба невістку з приданим»)

скупість   («Чим краще спече, тим більше робітники з’їдять.»)

Послухаємо ще один діалог Герасима та його дружини, можливо, він зі страху так розмовляв з нею.

  6. Інсценізація. Дія друга. Ява XI. Герасим і Параска.

Запис на дошці:

злість і грубість.

Учитель.

  • Якими сучасні жінки хочуть бачити своїх чоловіків? (Добрими, турботливими…)
  • Як Калитка ставиться до освіти свого сина? (Що там наука? Забавка дитяча! На біса йому здалося отак лопотать язиком…)

Запис на дошці:

неосвіченість, зневага до освіти та науки

- Як повівся з рідною дочкою? (Не дав 5 тис. крб. обіцяного посагу.) с.222.

Запис на дошці:

жадність, егоїзм

  • Як Герасим ставиться до робітників? («Робітники та собаки надворі повинні буть», «Ні світ ні зоря вже й жереш!»  с.228 – до Клима. )

Запис на дошці:

експлуататор

  • Як висловлюється про багатих господарів? (Про Пузиря: «Ах ти ж погань! Мужва репана! Давно лизала панам руки, за верству шапку скидала…» с.235)
  •  Яку Божу Заповідь порушує Калитка? («Не свідчи неправдиво на ближнього свого».)

Запис на дошці:

Обмова

 

. Робота в малих групах. (Звучить запис пісні «Money, money»)

  • Хто ще з героїв твору хоче заробити гроші? (Савка, Бонавентура, Невідомий, Гершко.)

Завдання для 1 групи.

 Як гроші чи їх відсутність вплинули на Романа.

- Для чого використав Роман волосся, яке лежало після бійки на підлозі? Він економний чи жадний? («Щоб дурно не пропало, то я зробив з того волосся аж два квачі».)

- Через що Роман не мав можливості часто бачитись із Мотрею?

- Якою була думка Романа щодо одруження з Мотрею? Оце робітниця, оце жінка – сама за косарем зв’яже! Та хоч би батько цапа скакав, а я женюсь на Мотрі.» с. 233)

Зробити висновок.

 

. Як гроші чи їх відсутність вплинули на Савку.

- Які стосунки Савки зі своєю дружиною? А ми з старою тільки лаємось і все через гроші: того нема, другого нема…» с. 230)

- У чому щастя для Савки? На що він ладен  заради грошей? Коли люди багатіють, то чом же нам не попробувати щастя…»  «Вийди до мене безпятий,  я тобі в ніжки уклонюся, до смерті слугою твоїм буду…» с.216)

- Чи змінив свою думку Савка щодо збагачення? Буде здоров'я, будуть і гроші, а я навіки від них обрікаюсь, ніколи в світі не буду хотіть більше, ніж Бог дає.» с. 243)

Зробити висновок. (Інформаційне гроно.)

Завдання для 3 групи.

Як гроші чи їх відсутність вплинули на Параску.

- Як багатство вплинуло на Параску? Всяке знає, що ми хазяїни неабиякі, а я буду тьопаться стільки світу пішки до церкви» с 233)

- Чим Мотря подобалась Парасці? Я до неї привикла, вона до мене, дівка красива, здорова, зна всі порядки, коло птиці, коло свиней, коло корів – одно слово, хазяйка біля всього; а против неї, скільки їх у нас не було, ніхто хліба не спече, ніхто борщу не наваре, хоч і без олії іноді, а всі їдять – не нахваляться.» с. 230)

- Що зробила Параска для того, щоб віддати дочці обіцяний посаг?

Зробити висновок. (Інформаційне гроно.)

 

 

 

 

 Метод «Дискусійна сітка Алверменна»

Аргументи “ЗА”

Теза

Аргументи “ПРОТИ”

 

Чи вважаєте ви, що гроші – одвічна проблема суспільства?

 

 

 

4. Робота в парах

     Запис художніх засобів твору в зошит (прислів’я, просторічні слова, порівняння, лайливі вирази, окличні речення, пестливо-зменшувальні слова, фразеологізми).

    — Роль художніх засобів трагікомедії «Сто тисяч».

5. Робота з підручником

V. Підсумок уроку

Метод «Незакінчене речення»

  • Читаючи пєсу І.Карпенка-Карого, я зрозумів (зрозуміла), що …
  • Мені найбільше запамяталося …
  • 1. Метод   ПРЕС
  • 1. Я вважаю, що…
  • 2. Тому що…
  • 3. Наприклад, …
  • 4. Отже,…

 

VІ. Домашнє завдання

 Дібрати цитати з твору до образів героїв трагікомедії «Сто тисяч»

 

doc
Додано
29 жовтня
Переглядів
29
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку