Урок "І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи"

Про матеріал
Урок передбачає дослідити зміст трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»; формувати вміння висловлювати власну думку, наводячи переконливі докази з тексту; розвивати навички аналізу художніх засобів та роботи учнів в групах, виразного читання драматичного твору; вміння логічно мислити, спостерігати, узагальнювати, робити висновки; виховувати позитивні риси характеру – чесність, порядність, прищеплювати інтерес до театральної діяльності.
Перегляд файлу

Українська література

8 клас

 

Тема уроку. І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи

 

Мета уроку. Дослідити зміст трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»; формувати вміння висловлювати власну думку, наводячи переконливі докази з тексту; розвивати навички аналізу художніх засобів та роботи учнів в групах, виразного читання драматичного твору; вміння логічно мислити, спостерігати, узагальнювати, робити висновки; виховувати позитивні риси характеру – чесність, порядність, прищеплювати інтерес до театральної діяльності, творів театрала.

 

Обладнання: ноутбук, відеозапис вистави «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого,  підручник, портрет І. Карпенка-Карого, Біблія, дидактичний матеріал.

Теорія літератури: драматичний твір.

Тип уроку: урок-дослідження.

 

Хід уроку

 

                                                                         Епіграф:     

                                                   Краще збирати скарб для неба,

де ні міль не їсть, ні злодій не підкопається. Де скарб ваш, там

серце ваше буде.

Лк. 12, 33 – 34

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

    Виразне читання, переказ епізодів п’єси

Учні зачитують або переказують епізод, який запам’ятався найбільше, пояснюють свій вибір.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Запис теми й епіграфа в зошиті.

Учитель оголошує тему уроку та разом з дітьми визначають цілі, які ставлять перед собою протягом уроку.

Учитель. На прикладі комедії «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого ми з’ясуємо  актуальність проблем, порушених у ній  для сучасного життя, спробуємо дослідити, як вирішується проблема влади грошей; будемо розвивати навички виразного читання драматичного твору,  логічно мислити, спостерігати, узагальнювати, робити висновки, щоб зрозуміти істинні духовні цінності.

 

ІV. Дослідження змісту трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»

1. Метод «Запитання Блума»

               Буквальні питання:

  • Хто головний герой, а хто – другорядні?
  • Хто такий Копач?
  • Як заробив Калитка гроші на придбання землі?
  • Що запросив Калитка за позичені гроші?

Питання на переформулювання:

  • Хто, на ваш погляд, є хитрішим, підступнішим: Копач чи Герасим? У чому це простежується?
  • Як, на ваш погляд, Калитка та його син розуміють почуття кохання? Чим викликана така розбіжність у думках?
  • Що єднає Герасима, Бонавентуру, Савку?

Питання на витлумачення:

  • З якою метою Калитка, вирушаючи до казначейства, хоче взяти із собою Савку?
  • Чому у Герасима Калитки під час зустрічі з Невідомим «…аж мороз поза шкурою пішов»?
  • Що для Герасима є найважливіше у житті?

Питання до змісту твору:

  • Як ви розумієте зміст назви «Сто тисяч»?

                  -   Що змінилося у творі, якби Калитка дійсно купив фальшиві гроші?

  • Що єднає і протиставляє всіх панів у творі?

Питання до героя:

  • Чи змінюється Герасим протягом твору?
  • У чому була самовпевненість Герасима, коли він отримав гроші від Невідомого? Яким чином вони вплинули на поведінку багатого селянина?
  • Бажання Калитки повіситись – це його слабкість чи рішучість?

Питання до автора:

  • Що і як висміює митець у п’єсі?
  • Чи в усьому ви погоджуєтесь з авторськими оцінками?
  • Як автор досягає поставленої мети?

2. Перегляд відеозапису пєси «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого (Епізод про гроші)

3. Інсценізація.  Монолог Герасима Калитки.

Учитель.

- Що ми дізнаємося про Герасима Калитку з його монологу?

(Герасим недоїдаючи, недопиваючи частинами скуповував землю і тепер має 200 десятин. Але на цьому він не зупиняється і мріє купити землю Смоквинова – 250 десятин. Але замало грошей – має 5 тис. крб., а треба ще 15 тис. крб.)

 Отже, Герасимові потрібні гроші.

Учитель.

  • Яким способом можна отримати гроші? (Чесним і нечесним.)
  • Які ви знаєте джерела чесного збагачення з уроків християнської етики? (Дарування, спадкоємність, чесна особиста праця.)

На жаль, людина не завжди у своєму житті прагне чесного збагачення, тому порушує Божі Заповіді «Не кради», «Не пожадай того, що є власністю ближнього твого», які стоять на сторожі власності людини.

  • Які є гріхи проти чужої власності?

- Крадіж;

- грабіж;

- лихварство;

- вандалізм;

- обман;

- плагіат;

- отримання чесно заробленої платні;

- корупція;

- мафія

  • Яким способом вирішив розбагатіти Герасим?

(Нечесним, а саме за допомогою обману – за 5 тис. крб. справжніх він має намір купити 100 тис. крб. фальшивих.)

- Як називається таке порушення закону?

  • Запис на дошці: кримінальний злочин.

- Чи порадився Герасим зі своєю дружиною про задумане?

  5. Інсценізація. Дія друга. Ява VI. Герасим і Параска.

Учитель.

  • Який вплив грошей на Калитку?

Запис на дошці:

жорстокість  (заміряється вдарить дружину)

неповага до жінки   («У мене в шапці більше розуму».)

кохання за розрахунком  («Мені треба невістку з приданим»)

скупість   («Чим краще спече, тим більше робітники з’їдять.»)

Послухаємо ще один діалог Герасима та його дружини, можливо, він зі страху так розмовляв з нею.

  6. Інсценізація. Дія друга. Ява XI. Герасим і Параска.

Запис на дошці:

злість і грубість.

Учитель.

  • Якими сучасні жінки хочуть бачити своїх чоловіків? (Добрими, турботливими…)
  • Як Калитка ставиться до освіти свого сина? (Що там наука? Забавка дитяча! На біса йому здалося отак лопотать язиком…)

Запис на дошці:

неосвіченість, зневага до освіти та науки

- Як повівся з рідною дочкою? (Не дав 5 тис. крб. обіцяного посагу.) с.222.

Запис на дошці:

жадність, егоїзм

  • Як Герасим ставиться до робітників? («Робітники та собаки надворі повинні буть», «Ні світ ні зоря вже й жереш!»  с.228 – до Клима. )

Запис на дошці:

експлуататор

  • Як висловлюється про багатих господарів? (Про Пузиря: «Ах ти ж погань! Мужва репана! Давно лизала панам руки, за верству шапку скидала…» с.235)
  •  Яку Божу Заповідь порушує Калитка? («Не свідчи неправдиво на ближнього свого».)

Запис на дошці:

Обмова

 

. Робота в малих групах. (Звучить запис пісні «Money, money»)

  • Хто ще з героїв твору хоче заробити гроші? (Савка, Бонавентура, Невідомий, Гершко.)

Завдання для 1 групи.

 Як гроші чи їх відсутність вплинули на Романа.

- Для чого використав Роман волосся, яке лежало після бійки на підлозі? Він економний чи жадний? («Щоб дурно не пропало, то я зробив з того волосся аж два квачі».)

- Через що Роман не мав можливості часто бачитись із Мотрею?

- Якою була думка Романа щодо одруження з Мотрею? Оце робітниця, оце жінка – сама за косарем зв’яже! Та хоч би батько цапа скакав, а я женюсь на Мотрі.» с. 233)

Зробити висновок.

 

. Як гроші чи їх відсутність вплинули на Савку.

- Які стосунки Савки зі своєю дружиною? А ми з старою тільки лаємось і все через гроші: того нема, другого нема…» с. 230)

- У чому щастя для Савки? На що він ладен  заради грошей? Коли люди багатіють, то чом же нам не попробувати щастя…»  «Вийди до мене безпятий,  я тобі в ніжки уклонюся, до смерті слугою твоїм буду…» с.216)

- Чи змінив свою думку Савка щодо збагачення? Буде здоров'я, будуть і гроші, а я навіки від них обрікаюсь, ніколи в світі не буду хотіть більше, ніж Бог дає.» с. 243)

Зробити висновок. (Інформаційне гроно.)

Завдання для 3 групи.

Як гроші чи їх відсутність вплинули на Параску.

- Як багатство вплинуло на Параску? Всяке знає, що ми хазяїни неабиякі, а я буду тьопаться стільки світу пішки до церкви» с 233)

- Чим Мотря подобалась Парасці? Я до неї привикла, вона до мене, дівка красива, здорова, зна всі порядки, коло птиці, коло свиней, коло корів – одно слово, хазяйка біля всього; а против неї, скільки їх у нас не було, ніхто хліба не спече, ніхто борщу не наваре, хоч і без олії іноді, а всі їдять – не нахваляться.» с. 230)

- Що зробила Параска для того, щоб віддати дочці обіцяний посаг?

Зробити висновок. (Інформаційне гроно.)

 

 

 

 

 Метод «Дискусійна сітка Алверменна»

Аргументи “ЗА”

Теза

Аргументи “ПРОТИ”

 

Чи вважаєте ви, що гроші – одвічна проблема суспільства?

 

 

 

4. Робота в парах

     Запис художніх засобів твору в зошит (прислів’я, просторічні слова, порівняння, лайливі вирази, окличні речення, пестливо-зменшувальні слова, фразеологізми).

    — Роль художніх засобів трагікомедії «Сто тисяч».

5. Робота з підручником

V. Підсумок уроку

Метод «Незакінчене речення»

  • Читаючи пєсу І.Карпенка-Карого, я зрозумів (зрозуміла), що …
  • Мені найбільше запамяталося …
  • 1. Метод   ПРЕС
  • 1. Я вважаю, що…
  • 2. Тому що…
  • 3. Наприклад, …
  • 4. Отже,…

 

VІ. Домашнє завдання

 Дібрати цитати з твору до образів героїв трагікомедії «Сто тисяч»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Дворецька Руслана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Панасюк Софія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Білецька Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 жовтня 2019
Переглядів
8659
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку