Урок: українська література
Тема: І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Петро і Микола. Роль і функції пісні у творі.
Мета: охарактеризувати образи п’єси Наталки, Петра, Миколи; з’ясувати роль і функцію пісень у творі; розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків особистої праці.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: (усний журнал)
Обладнання: тексти, ілюстрації до п’єси, запис пісень з п’єси, костюми, мультимедійна презентація, індивідуальні картки, пазл.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учнів класу поділено на чотири групи.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні урок я хочу розпочати з епіграфа «Чим сильніший у людини характер, тим менш вона схильна до непостійності в коханні» Стендаль.
Використовуючи метод «Передбачення» дайте відповідь на питання.
(Мова може йти про людину, яка має стійкий, сильний, вольовий характер. Людина, яка у своєму житті зустріла кохання. Людину, яку тяжко збити з життєвого шляху)
Ви все правильно сказали. Саме про такий образ ми сьогодні вестимемо мову. На попередньому уроці ми ознайомилися з життям і творчістю Івана Котляревського, зробили аналіз його п’єси «Наталка Полтавка». А метою сьогоднішнього уроку є розкрити образи героїв твору: Наталки, Петра, Миколи. Ці образи овіяні нашою духовною культурою, а яка душа без пісні? Пісня – це щоденник українця, до якого він вносить все, що думає, почуває, робить. Тому пісня для нас стане одним із ключиків у розкритті образів.
Урок ми проведемо у незвичній формі – це буде усний журнал назва якого «Сила та краса характерів у п’єсі «Наталка полтавка» І. Котляревського».
А ще у на працюватимуть чотири групи:
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перша сторінка нашого журналу має назву « Я вже знаю ».
Ми з вами неодноразово користувалися методом «Я вже знаю». Користуючись цим методом пригадайте, що ви знаєте про п’єсу
І. Котляревського «Наталка Полтавка».
І V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
(звучить запис пісні «Віють вітри, віють буйні»)
(відповіді учнів)
З цієї пісні розпочинається п’єса «Наталка Полтавка», з неї і ми почнемо другу сторінку нашого журналу, яка має назву «Роль пісні у п’єсі ».
На це питання нам дасть відповідь наша група «дослідники».
(виступ трьох учнів)
(звучить звукозапис пісні «Ой я дівчина Наталка».
Я сподіваюся, ви всі здогадалися, що друга наша сторінка матиме назву «Наталка – головна героїня твору».
На це питання дасть відповідь перша група «Літературознавців», які склали літературний паспорт героїні.
(учень біля дошки презентує роботу)
№ з/п |
питальник |
відомості |
1 |
Героїня |
Наталка Полтавка |
2 |
Хто така? |
Бідна сирота |
3 |
Звідки родом? |
З Полтави |
4 |
Де проживає? |
Село над річкою Ворсклою |
5 |
Хто батько? |
Терпило. « Мав своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею: зачав заводити банкети, пив , гуляв, шахрував гроші , покинув свій промисел, помалу розточив своє добро із свого дому;… після вмер і без куска хліба оставив жінку й дочку». |
6. |
Хто мати? |
Горпина Терпелиха «вдовствующая дякониха». «Дай Бог, щоб її природна доброта взяла верх над приманою багатого зятя ». |
7 |
Зовнішність |
«Красива..», «найкраща зо всього села і всіх прикосновенних околиць дівиця». |
Користуючись цитатами з твору дайте відповіді на такі запитання:
Давайте підсумуємо всі риси характеру Наталки і складемо інформаційне ґроно «Риси характеру». Роботу виконуємо в зошиті.
-------------------
Наталка -------------------
---------------------
(Це образ чесної, роботящої, збіднілої селянської дівчини, багатої душевною красою. Вона мужня, рішуча, з твердим поглядом на життя. Наталка може захистити свою гідність, вона бореться за здійснення своїх мрій, за своє щастя. Дівчина відмовляє престижним женихам, адже сім’я, кохання, шлюб для неї є найвищою цінністю. Героїня не боїться труднощів і перешкод).
Давайте зробимо висновок з цієї сторінки. Але він матиме творчий характер. Складіть сенкан до образу Наталки.
(відповіді учнів)
Давайте проведемо міні-диспут з проблемним питанням «Чи насправді Горпина Терпелиха любить свою дочку ».
А друга група «Експертів» зробить висновок по диспуту.
(Терпилиха жила у ве ликих нестатках. Тому прагнула зробити все можливе, щоб хоч донька не мучилася, не поневірялася в злиднях і бідності. А це вже й щастя. Єдиним виходом зі скрути був заможний зять. Мати мріє ощасливити Наталку заміжжям і вважає, що най краще, якби Наталка вийшла за дяка й «мала б вічний хліб». Отже, щастя жінка бачить у матеріальному достатку)
(Якщо Терпилиха любить свою дочку, бажає їй щастя, то чо му ж вона намагалася відмовити Наталку від Петра вже тоді, коли він повернувся: «Що хочете робіте з Петром, а Наталку, про мене, зв’яжіте і до вінця ведіте»? Сказати таке на свою найдорожчу дитину! А якби справді так зробили? Невже вона Спокійно дивилася б на страждання доньки?( Щоб з’ясувати цю ситуацію, потрібно знати тодішню мораль) Жінка просто боїться переступити неписаний закон, народну традицію.)
Друга група «літературознавців» підготувала характеристику образів Петра і Миколи.
(виступи учнів)
Петро — коханий Наталки, сирота без роду, покохав Наталку й пішов у заробітчани, щоб заробити грошей і посвататися до Наталки як рівний з нею. Однак чотири роки заробітчанства змінили життя і Миколи, і Наталки. Петро — чуйний і вразливий, але не спроможний боротися за своє щастя тому, що боїться завдати коханій людині ще більших неприємностей. Петро — релігійна людина, і це також накладає відбиток на його характер і поведінку. Він не хоче, щоб дівчина йшла за нього проти волі матері. Це образ людини покірної долі. Петро — це образ, що оповитий мінорною гамою почуття кохання у різноманітних його виявах — вірності, стражданні та самопожертві. У його характері домінують доброта, християнське смирення та всепрощення. Ідеальний образ бідняка.
Неординарним персонажем є і Микола. Він, як Петро, "сирота — без роду, без племені, без талану і без приюту". Має незалежний, безкорисливий характер. Він добре розуміється на людях, розсудливий, розумний, дотепний, веселий, здатний і на гостре слово, і на жарт. Познайомившись із Петром, дізнавшись про його кохання до Наталки, Микола відразу береться допомогти Петрові. Микола — активний герой, він заохочує закоханих боротися за своє щастя, і коли Наталка виявляє рішучість у цій боротьбі, він щиро радіє за них. Микола подобається мені й тим, що він сповнений національної гордості за славних предків-козаків, які охороняли рідну землю від ворогів, тим, що він вірний товариш. Ідеальний образ втілення патріотизму українського народу.
Спільне: бідняки, працьовиті, чесні, природний розум, сироти, доброта, ні кола ні двора.
Відмінне:
Микола- здатність до боротьби, дотепність, життєрадісність, відвертість, тверда вдача.
Петро – м ‘якохарактерність, нерішучість, ліризм, обережність, чуйність, вразливість, покірність, релігійна людина.
Майже два століття живе на сцені улюблена в народі героїня п’єси, а краса невмирущого образу Наталки Полтавки не в’яне, не старіє.
( Причина безсмертя в тому, що І.Котляревський блискуче втілив у ній народний ідеал української жінки, її моральної краси. Нам близький цей образ жінки, багатої духовно, чесної, працьовитої і сердечної. З плином часу такі ідеали не старіють, бо вони – загальнолюдські і вічні, а отже й актуальні для будь – якої епохи.)
Давайте спробуємо визначити ті риси характеру української жінки, які є загальнолюдськими, вічними, які з плином часу не старіють, а отже актуальні для будь - якої епохи.
(учні складають пазл «Українська жінка»)
Жінка: працьовита, великодушна, покірна, вміє щиро любити, схильна до добра, здатна на самопожертву заради ближніх, весела, дотепна.
4. А на останок ми хочемо подарувати нашим гостям хороший настрій і гумористичну пісню з п’єси «Наталка Полтавка», яка називається
V. Домашнє завдання
Написати твір за п’єсою «Наталка Полтавка» на одну із запропонованих тем: