Урок "І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Петро і Микола. Роль і функції пісні у творі."

Про матеріал
Охарактеризувати образи п’єси Наталки, Петра, Миколи; з’ясувати роль і функцію пісень у творі; розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків особистої праці.
Перегляд файлу

       Урок: українська література

Тема: І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення              кращих рис української жінки. Петро і Микола. Роль і функції пісні у творі.

Мета: охарактеризувати образи п’єси Наталки, Петра, Миколи; з’ясувати    роль і функцію пісень у творі; розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків особистої праці.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення:  (усний журнал)

Обладнання: тексти,  ілюстрації до п’єси, запис пісень з п’єси, костюми, мультимедійна презентація, індивідуальні картки, пазл.

                                                                             Хід уроку

І. Організаційний момент

Учнів класу поділено на чотири групи.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Сьогодні урок я хочу розпочати з епіграфа «Чим сильніший у людини характер, тим менш вона схильна до непостійності в коханні» Стендаль.                                                       

Використовуючи метод «Передбачення» дайте відповідь на питання.

  • Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким епіграфом.

(Мова може йти про людину, яка має стійкий, сильний, вольовий характер. Людина, яка у своєму житті зустріла кохання. Людину, яку тяжко збити з життєвого шляху)

Ви все правильно сказали.  Саме про такий образ ми сьогодні вестимемо мову. На попередньому уроці ми ознайомилися з життям і творчістю Івана Котляревського, зробили аналіз його п’єси «Наталка Полтавка». А метою сьогоднішнього  уроку є розкрити образи героїв твору: Наталки, Петра, Миколи. Ці образи овіяні нашою духовною культурою, а яка душа без пісні? Пісня – це щоденник українця,  до якого він вносить все, що думає, почуває, робить. Тому пісня для нас стане одним із ключиків у розкритті образів.

Урок ми проведемо у незвичній формі – це буде усний журнал назва якого «Сила та краса характерів у п’єсі «Наталка полтавка» І. Котляревського».

А ще у на працюватимуть чотири групи:

  • Літературознавці перша група
  • Літературознавці друга група
  • Експерти
  • Дослідники

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Перша сторінка нашого журналу має назву « Я вже знаю ».

Ми з вами неодноразово користувалися методом «Я вже знаю». Користуючись цим методом  пригадайте, що ви знаєте про п’єсу

 І. Котляревського «Наталка Полтавка».

І V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1.  Перегортуємо сторінку нашого журналу.

(звучить запис пісні «Віють вітри, віють буйні»)

  • Що це за пісня?

(відповіді учнів)

З цієї пісні розпочинається п’єса «Наталка Полтавка», з неї і ми почнемо другу сторінку нашого журналу, яка має назву «Роль пісні у п’єсі ».

  • Яка ж роль пісні у творі?

На це питання нам дасть відповідь наша група «дослідники».

(виступ трьох учнів)

  • Отже, підведемо підсумок цієї сторінки. Яка роль пісні у п’єсі?

(звучить звукозапис пісні «Ой я дівчина Наталка».

Я сподіваюся,  ви всі здогадалися, що друга наша сторінка матиме назву «Наталка – головна героїня твору».

  • Які пісні у творі виконує Наталка? Про що ці пісні?

 

  • Що ми знаємо про Наталку?

На це питання дасть відповідь  перша група «Літературознавців», які склали літературний паспорт героїні.

 (учень біля дошки презентує роботу)

з/п

питальник

відомості

1

Героїня

Наталка Полтавка

2

Хто така?

Бідна сирота

3

Звідки родом?

З Полтави

4

Де проживає?

Село над річкою Ворсклою

5

Хто батько?

Терпило. « Мав своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею: зачав заводити банкети, пив , гуляв, шахрував гроші , покинув свій промисел, помалу розточив своє добро із свого дому;…  після вмер і без куска хліба оставив жінку й дочку».

6.

Хто мати?

Горпина Терпелиха «вдовствующая дякониха». «Дай Бог, щоб її природна доброта взяла верх над приманою багатого зятя ».

7

Зовнішність

«Красива..», «найкраща зо всього села і всіх прикосновенних  околиць дівиця».

 

  1.        Робота з текстом твору.

Користуючись цитатами з твору дайте відповіді на такі запитання:

  • Що про себе говорить сама Наталка?
  • Що про неї говорять інші?

 

  1.        Робота з інформаційним ґроном.

Давайте підсумуємо всі риси характеру Наталки і складемо інформаційне ґроно «Риси характеру». Роботу виконуємо в зошиті.

 

                -------------------

Наталка  -------------------

               ---------------------

  • Отже, якою перед нами постає головна героїня?

(Це образ чесної, роботящої, збіднілої селянської дівчини, багатої душевною красою. Вона мужня, рішуча, з твердим поглядом на життя. Наталка може захистити свою гідність, вона бореться за здійснення своїх мрій, за своє щастя. Дівчина відмовляє престижним женихам, адже сім’я, кохання, шлюб для неї є найвищою цінністю. Героїня не боїться труднощів і перешкод).

  1.        Складання сенкану «Наталка».

Давайте зробимо висновок з цієї сторінки. Але він матиме творчий характер. Складіть сенкан до образу Наталки.

  • Що таке сенкан?
  1.  Наступна сторінка нашого журналу  «Материнська любов чи турбота про старість?».
    1.        Ми не можемо оминути своєю увагою Горпину Терпелиху.

 

  • Прослухайте діалог дочки з матірю. Про що в ньому йдеться.

(відповіді учнів)

 Давайте проведемо міні-диспут з проблемним питанням «Чи насправді Горпина Терпелиха любить свою дочку ».

 А друга група «Експертів» зробить висновок по диспуту.

  • Чи насправді мати любить свою дочку?
  • Правильно вона чинила віддаючи дочку за нелюба?
  • У чому вона вбачає щастя?

(Терпилиха жила у ве ликих нестатках. Тому прагнула зробити все можливе, щоб хоч донька не мучилася, не поневірялася в злиднях і бідності. А це вже й щастя. Єдиним виходом зі скрути був заможний зять. Мати мріє ощасливити Наталку заміжжям і вважає, що най краще, якби Наталка вийшла за дяка й «мала б вічний хліб». Отже, щастя жінка бачить у матеріальному достатку)

  • Як сприйняла сватання возного до дочки?
  • Як вона ставиться до Петра?
  • Якою була поведінка матері після появи Петра?

(Якщо Терпилиха любить свою дочку, бажає їй щастя, то чо му ж вона намагалася відмовити Наталку від Петра вже тоді, коли він повернувся: «Що хочете робіте з Петром, а Наталку, про мене, зв’яжіте і до вінця ведіте»? Сказати таке на свою найдорожчу дитину! А якби справді так зробили? Невже вона Спокійно дивилася б на страждання доньки?( Щоб з’ясувати цю ситуацію, потрібно знати тодішню мораль) Жінка просто боїться переступити неписаний закон, народну традицію.)

  • Що робить мати правильно, а що ні?
    1.        Друга група робить  висновок по нашому міні-диспуту.
  • Який висновок можемо зробити?
  • (Терпелиха стара жінка, яка зазнала горя у житті, їй хотілося щастя своїй дочці (і собі біля неї), вона його так уявляла і хоч мотиви її вчинків хороші, зрозумілі, але методи неприпустимі. Терпелива любить свою дочку і дійсно їй бажає щастя. На жаль,   у той час була звична річ підбирати пару, одружувати дітей за розсудом і бажанням батьків).
  1. Ось уже і третя сторінка «Петро і Микола – побратими по життю».
  • Уважно прослухайте уривки двох пісень і скажіть хто з героїв твору їх виконує? (Петро і Микола)
  • Які ще пісні виконує Петро?
  • Які пісні виконує  Микола?
  • Чим схожі ці пісні? (про складне життя, про безталанну долю)
  • Чим відрізняються пісні цих героїв? (Петро – ліричні, сповнені кохання, відчаю, безпоміч;  Микола – упевненість, жага до волі, здатність боротися за своє щастя)

Друга група «літературознавців» підготувала характеристику образів Петра і Миколи.

                                        (виступи учнів)

  1.        Виступ першого учня

 Петро — коханий Наталки, сирота без роду, покохав Наталку й пішов у заробітчани, щоб заробити грошей і посвататися до Наталки як рівний з нею. Однак чотири роки заробітчанства змінили життя і Миколи, і Наталки.    Петро — чуйний і вразливий, але не спроможний боротися за своє щастя тому, що боїться завдати коханій людині ще більших неприємностей. Петро — релігійна людина, і це також накладає відбиток на його характер і поведінку. Він не хоче, щоб дівчина йшла за нього проти волі матері. Це образ людини покірної долі. Петро — це образ, що оповитий мінорною гамою почуття кохання у різноманітних його виявах — вірності, стражданні та самопожертві. У його характері домінують доброта, християнське смирення та всепрощення. Ідеальний образ бідняка.

 

  1.       Виступ другого учня

 Неординарним персонажем є і Микола. Він, як Петро, "сирота — без роду, без племені, без талану і без приюту". Має незалежний, безкорисливий характер. Він добре розуміється на людях, розсудливий, розумний, дотепний, веселий, здатний і на гостре слово, і на жарт. Познайомившись із Петром, дізнавшись про його кохання до Наталки, Микола відразу береться допомогти Петрові. Микола — активний герой, він заохочує закоханих боротися за своє щастя, і коли Наталка виявляє рішучість у цій боротьбі, він щиро радіє за них. Микола подобається мені й тим, що він сповнений національної гордості за славних предків-козаків, які охороняли рідну землю від ворогів, тим, що він вірний товариш. Ідеальний образ втілення патріотизму українського народу.

  1.        Ви ознайомилися з характеристиками героїв, а тепер давайте виділимо спільні та відмінні риси характеру Петра і Миколи, скориставшись методом «Кола Вена». Для цього у вас є  індивідуальна картка.

Спільне: бідняки, працьовиті, чесні, природний розум, сироти, доброта, ні кола ні двора.

Відмінне:

Микола- здатність до боротьби, дотепність, життєрадісність, відвертість, тверда вдача.

Петро – мякохарактерність, нерішучість, ліризм, обережність, чуйність, вразливість, покірність, релігійна людина.

Майже два століття живе на сцені улюблена в народі героїня п’єси, а краса невмирущого образу Наталки Полтавки не в’яне, не старіє.

  • У чому причина довголіття драми «Наталка Полтавка».

( Причина безсмертя в тому, що І.Котляревський  блискуче втілив у ній народний ідеал української жінки, її моральної краси. Нам близький цей  образ жінки, багатої духовно, чесної, працьовитої і сердечної. З плином часу такі ідеали не старіють, бо вони – загальнолюдські і вічні, а отже й актуальні для будь – якої епохи.)

 

Давайте спробуємо визначити ті риси характеру української жінки, які є загальнолюдськими, вічними, які з плином часу не старіють, а отже актуальні для будь - якої епохи.

(учні складають пазл «Українська жінка»)

Жінка: працьовита, великодушна, покірна, вміє щиро любити, схильна до добра, здатна на самопожертву заради ближніх, весела, дотепна.

4. А на останок ми хочемо подарувати нашим гостям хороший настрій і гумористичну пісню з п’єси «Наталка Полтавка», яка називається

V. Домашнє  завдання

Написати твір за п’єсою «Наталка Полтавка» на одну із запропонованих тем:

  • «Наталка – ідеал української жінки»;
  • «Пісенність пєси»;
  • «Щасливими не народжуються, ними стають».

 

doc
Додано
25 квітня 2020
Переглядів
841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку