Урок "І. Я Франко. "Лисичка та Журавель"

Про матеріал
Урок розвитку критичного мислення з використанням шести капелюхів сприяє не тільки набуттю учнями необхідної системи знань, умінь та навичок, але й досягненню високого рівня їх розумового розвитку, формуванню в них здатності до самостійної творчої діяльності, розвиває інтерес до навчальної праці, забезпечує ґрунтовні результати навчання.
Перегляд файлу

Мета:  на основі змісту казки поглиблювати уявлення про етику людських стосунків; визначити повчальний характер казки; виробляти вміння вступати в дискусію з проблемних питань твору; розвивати навички учнів узагальнювати, систематизувати  та робити висновки; розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки; висловлювати своє ставлення до героїв казки;розвивати навички виразно читати, читати за особами; стежити за чіткістю та логічністю відповідей на запитання ; виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність; формувати ціннісне ставлення до людей.

Очікувані результати: учні вміють висловлювати свою думку на задану тему; ввічливі з однокласниками.

 

Обладнання:  таблиця слів,картки з словами, портрет І.Я.Франка, зображення лисички і журавля,зображення мудрої Сови, ілюстрації до казки «Лисичка і Журавель», маски лисички і журавля, вітальні листівки, мікрофон, малюнки,мультимедійна презентація, картки із завданням для  роботи в парах,листівки, мікрофон, картки – анаграми,підручник, ноутбук.

Тип уроку : комбінований.

Міжпредметні зв’язки: етика, природознавство, українська мова.

Методи і прийоми : інтерактивні вправи, робота в парах, повідомлення , презентація,творча робота,гра, тести,розповідь – виступ.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап

Прошу, діти, станьмо в коло

І за руки всі візьміться,

Одне одному всміхніться,

Бо усміхнена людина -

Це здоров'я половина.

Повернімося обличчям до гостей,

Усміхнемося і промовимо «Добрий день!»

Бо щоб добре працювати

Треба гарний настрій мати.

 

Вправа «Очікування»

Учитель. - Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок. (Цікавим, навчальним, трохи казковим, продуктивним, веселим, світлим, загадковим).

- А ви на уроці якими маєте бути? (Уважними,  зібраними, активними, вправними, наполегливими, кмітливими, чемними тощо).

У кожного є капелюшок і напишіть, що ви очікуєте від цього уроку? (Нових знань, успіхів, високих балів).

Згадаємо правила роботи в групі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Складання плану уроку

Розташуйте прислів'я в порядку, щоб відобразити нашу роботу на уроці.                                                                                                                   

Хто багато робить, той і багато вміє.

Зробив діло – гуляй сміло.

Добрий початок – половина роботи.

Отож часу не гаймо і - до роботи приступаємо.

2.Мовна розминка.

А зараз пропоную розбудити ваші язички, щоб вони правильно, чітко, із дотриманням усіх норм працювали на уроці.

  1. Відтвори свист вітру с-с-с-с
  2. Передай голосом шум моря ш-шш-ш
  3. Продемонструй дзижчання комах дз-дз-дз
  4. Задми свічку
  5. Понюхай квіточку
  6. Подми на кульбабку
  7. Попий чай з блюдечка

 Тепер попрацюємо із скоромовкою.  Сіли рівненько, руки на пояс, читаємо ніби артисти. Спочатку прочитайте скоромовку у повільному темпі разом зі мною. А тепер давайте прочитаємо її швидше.

 Край узлісся на осичці –

Листя шелестіло,

Лисенятам і лисичці –

Стежинку золотило.

Чистомовка  

Жу-жу-жу -  я вам казку розкажу

 Ель-ель-ель – йшов собі якось журавель

Ицю-ицю-ицю – і зустрів лисицю.

иться-иться-иться – стали друзями вони,

все як і годиться.

Ичка-ичка-ичка – та нечемною була лисичка-сесричка

Ились – ились – ились – вони погано пригостились

Ися –  ися –  ися –і назавжди  посварилися

Як же казочка про них,

Любі друзі, зветься?

3. Оголошення завдань уроку

Країна казок безмежно велика. Сьогодні ми продовжимо нашу подорож країною казок і познайомимось  з твором великого українського письменника І. Я. Франка. Про кого казка і хто головні герої ви вже здогадалися. Вона ввійшла до збірки казок «Коли ще звірі вміли говорити». На прикладі казки ми вчитимемось порядності, доброзичливості, гостинності та дружби.

 

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

1.Технологія «Кластер»

Але спочатку познайомимось  автором казки.

Іван Якович Франко - відомий український поет, перекладач, редактор. Він народився 27 серпня 1856 року у селі Нагуєвичі Дрогобицького району у родині відомого на всю округу коваля. З дитинства знав багато народних пісень, казочок, які запам’ятав від матері. Знав 14 мов. Для дітей видав збірку казок «Коли ще звірі говорили», поему «Лис Микита», оповідання «Малий Мирон», «У кузні» та інші.  Основою його казок були українські, білоруські та угорські народні казки.

Помер у 1916 році і залишив понад 4 тисячі творів.

  • Які твори для дітей написав І. Франко

 

2. Первинне сприйняття твору

  1. Білий капелюх.

Слухання аудіо запису казки.

  1. Робота над розумінням змісту казки

- Назвіть  дійових  осіб цієї  казки?

- Хто перший запросив приятеля в гості?

- На що сподівався кожен із гостей?

    3. Словникова  робота

   подружилися -  потоваришували;

   вгощу -  пригощу, нагодую;

   призволяйтеся – їжте, пригощайтеся;

   погордувати – поставитися до кого - не будь зневажливо;

   випорожнити – робити порожнім;

   пісним голосом  нудним , нецікавим голосом;

   облизня спіймати – залишитися без того на що розраховував , зазнати невдачі;

заректися – дати собі обіцянку.

Правильне читання слів. 

вгощу                            запросини

гостину                         призволяйся

зазирати                        погордувати

навстоячки                   випорожнити

розгнівалася                 припрошує

 

4. Вибіркове  читання казки .

- Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості.

- Як припрошувала?

- Що сказала, коли кашки не стало?

- Які почуття слід передати, читаючи слова Журавля, коли він був у гостях у Лисички?

     Прочитайте.

- Що відповіла Лисичка?

- Як припрошував Журавель Лисичку?

- Що сказав, коли все виїв?

- Прочитайте, яке вгощення приготував Журавель для Лисиці.

- Чому він склав його в глечик?

 

 

Фізхвилинка.

Час настав для відпочинку

Проведемо фізхвилинку

 Журавель, проснувшись зранку,

Вийшов бодро на зарядку:

Крильця вверх, крильця вниз,

І прийшов до нього лис

Із журавликом удвох

Присідали і вставали

Головою покрутили

Вітрячка вони зробили

Потім трішки пострибали

І за парти посідали.

 

ІV. Закріплення матеріалу. Робота в творчих групах.

  •         Чорні капелюхи. За допомогою чорного капелюшка дізнаємось що поганого було в казці.
  •         Будь-ласка, розкажи, що для тебе найнеприємніше в цій ситуації.
  •         Що найстрашніше може відбутися?
  •         Упізнай героя за характером.

Лисичка  чи      Журавель:   нещирість, підступність, винахідливість, доброта, довірливість, щирість, улесливість, чемність, ввічливість, лицемірність, хитрість, злопам’ятність, вихованість,вдячність,  мудрість

  •         Жовті капелюхи. Але у будь-якої події  завжди є позитивні сторони. Тепер   жовтий капелюх, він допоможе нам подивитись на цю ситуацію з позитивного боку.
  •         Отже, що хорошого в тому, що відбулося?
  •         Що гарного має журавель?
  •         А чи має щось позитивне, добре лисичка? Що саме?

 Технологія «Фішбоун».

Проблема. Заходьте в гості, любі друзі.

 Висновок: не роби іншому того, чого сам не любиш


Причини:

Гарно  мати друга

Запросила в гості

Зварила кашу

Візит до друга

Смачний борщик

Кінець дружбі 

 

Факти:

Зробити йому приємне

Гарне частування

Не вміла подати

Мрія про обід

Зумів віддячити

Не пробачила


 

 Червоні капелюшки. Ми разом обговорили вже факти, погане і позитивне   в казці, а ви обговоріть, які почуття та емоції у вас були, під час прослуховування казки.  

 «Кольористика» 

Які почуття у вас були на початку, в середині та в кінці казки?

 

Зелені капелюшки.  Залишились не менш легке завдання.

Придумати казку «Лисичка та журавель – друзі»

 

Синій капелюх. Поки ми приміряли всі капелюшки і ваш, і мій стан змінилися. Ми розглянули ситуацію з різних боків, побачили в ній і погані, і хороші миті. Чи знаєш ви, що мудрі люди називають складні ситуації життєвими уроками? Так-так, кожна ситуація нас чомусь навчає.

Тепер я одягну синій капелюх і він допоможе нам дізнатися який життєвий урок подала вам ця ситуація і чому для вашого життя буде важливий цей досвід.

Гра « Відкритий мікрофон»

- Про що   розповідається в казці «Лисичка та журавель»? (Як частували один одного Лисичка та Журавель).

- Опишіть Лисицю (Лицемірна, улеслива, хитра, злопам’ятна) .

- Що ви можете сказати про Журавля?( Вихований, уміє віддячити).

- Чому він так учинив з Лисицею? Чи правий він?(Як кажуть у народі: «Що посієш, те й пожнеш»).

- Чого навчає нас казка? (Казка навчає бути гостинними та не хитрувати).

- Яким має бути справжній друг? (Добрим, щирим, гостинним).

- Яку пораду ви надали б Лисиці? (Ставитися до гостей з повагою та не хитрувати).

- Яке прислів’я  вам на тему гостинності найбільше підходить до нашої казочки?

Яке пригощання, таке й частування

• Наварив каші,  тепер їж.

• Їж сама, мила,  коли таке зварила.

* Як посолиш, так і їстимеш.

• Сама собі зварила, сама і поїм.

• Уміла варити та не вміла подавати.

• Зварив кашу, то не жалій масла

- Яке з прислів`їв може бути заголовком до нашої казки?

Рефлексія.

 Діти, як шкода, що лисичка і журавель посварилися, бо не пам’ятали правила гостинності. Забули, що потрібно ставитися до інших так, як би хотів, щоб ставилися до тебе.

Чи справдилися ваші очікування?

Метод «Рюкзак».

Що я запам’ятав?

Що я візьму з собою в життя?

Що я викину на смітник?

  Чудове це почуття – дружба. Здавна наш народ цінує дружбу й засуджує ворожнечу між людьми. Якщо по-справжньому дружиш з людиною, то хочеться зробити їй щось приємне. Коли гарно другові, то гарно і тобі. Пам’ятайте, що привітність і доброта роблять людей не лише фізично здоровими , а й зовні красивими.

Пісня «Це дружби добрий знак»

На цьому наш урок завершується . Бажаю вам у казках знаходити зерна мудрості та збагачуватися ними у житті.

Дом. завдання.  Порівняти народну казку з казкою  І. Франка, знайти відмінності

                                                                                        

Гра «Так чи ні»(додаткове завдання)

Ми повинні бути  такими , як Лисичка?

Казка вчить нас бути гостинними?

У кожного повинні бути друзі?

З друзями потрібно бути чуйними?

Казка засуджує порядність?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 листопада 2019
Переглядів
1354
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку