Інтегрований урок в 5 класі ( література, музичне і образотворче мистецтво). Проводився разом з учителем літератури.
Мета уроку вчителя музики:розширити уявлення учнів про календарно – обрядові пісні українського народу , повторення веснянок, розвивати музичну пам'ять та спостережливість., виховувати повагу до народних звичаїв.
Урок в 5 класі
Тема: Образи весняної природи в поезії, музиці, образотворчому мистецтві
Мета: : розширити уявлення учнів про календарно – обрядові пісні українського народу , повторення веснянок, розвивати музичну пам’ять та спостережливість., виховувати повагу до народних звичаїв.
Обладнання:піаніно, комп’ютер, посібник - зошит "Музика 4 клас"В.М.Островський, опорні схеми О.Гумінської "Загальнолюдські почуття у музиці","Музика і життя", «Українська музика в світі».
План уроку.
Стояла я і слухала весну…
Весна мені багато говорила…
( Леся Українка)
1. Організаційний момент. Вхід під фрагмент веснянки.
2. Музичне вітання. Розспівування. Веснянка « Благослови, мати».
3. Пояснення нового матеріалу.
Актуалізація знань. Гронування « Весна».
1) Сторінка «Народознавча»
2) Сторінка « Поетична»
3) Сторінка « Музична» 4) Сторінка « Образотворча»
4. Підсумок уроку.
Хід уроку
1. Організаційний момент. Вхід під фрагмент А. Вівальді « Весна» (3.31) ассоціації з кольором, замальовки в альбом.
2. Музичне вітання. Розспівування. Веснянка « Благослови, мати».(до 3-х хв.)
3. Оголошення теми і завдань уроку.
Тема нашого уроку заховалася в ребусі – спробуйте відгадати…( Відповіді учнів – Весна.)
Дійсно, на сьогоднішньому уроці ми з вами будемо спостерігати, як розкривали образ весни митці в Мистецтві і постараємось дати відповідь на питання « Чому тема весни посідає таке важливе місце в житті людини?»
4. Пояснення нового матеріалу.
Вчитель: Геніальний Леонардо да Вінчі писав : « У наставниці я взяв собі природу, учительку усіх учителів…», а українська поетеса Леся Українка написала:
«Стояла я і слухала весну…
Весна мені багато говорила».
А які асоціації у вас пов’язані з цим словом ?
( На фоні співу граків та картин Левітана та Саврасова - Відповіді учнів) Гронування « Весна» - аналіз картин І. Левітан «Березень», Саврасов «Граки прилетіли» .
Вчитель: Створіть орнамент в стрічці в альбомі під веснянку «Володарю, відчиняй ворота» (1.54) - заклик весни, застосовуючи колорит, що відповідає цій пісні.
Ø А які у вас виникли асоціації з поетичними рядками. Які вірши вам згадалися? ( Учні читають вірши і показують свої орнаменти ). Вчитель: Здавна в багатьох країнах існують багато традицій зустрічі весни. Ось, наприклад в Болгарії прийнято дарувати 1 березня одне одному марцишори.
В Україні побутує фольклорно-пісенний цикл, тісно пов’язаний з календарем сільськогосподарських робіт і родинним побутом селян. Пісні весняного календарного циклу, поряд з іншими землеробськими піснями, належать до найдавніших здобутків культури давніх східних слов’ян, яку успадкувала культура Київської Русі. Пізніше ці календарнообрядові пісні, що століттями складалися і збагачувалися, стали основою для музичного мистецтва трьох народів – українського, російського та білоруського.
Весна – чи не найулюбленіша пора року. Лише згадка про неї пробуджує радість і нові надії. Її прихід відчувають і по-своєму переживають дорослі і діти, тварини і рослини – усе, що є живого на Землі.
Робота учнів з текстом « Народознавча сторінка»:
1. Справжній прихід Весни традиційно пов'язували зі святом Явдохи, котре припадає на 14 березня. До цього дня випікали обрядове печиво, так звані «веснянки».
2. Дівчатка й хлопці брали їх у долоні і з протягнутими руками йшли на околицю села – до левади, щоб закликати в гості Весну-красну. Цей ритуальний хід супроводжувався піснями, поетичними діалогами й обрядовими сценками. Очевидно, первісний варіант пісні-діалогу, яку почали використовувати лише у весняних хороводах, призначався до закличок весни.
3. Ой, весно, весно, днем красна, Що ти нам, весно, принесла?
4. Та принесла я вам літечко, Щоб родило житечко.
5. Вважається, що саме з 22 березня, свята Сорока святих, починалися веснянкові забави. Починається весняний сонцеворот, коли день уже переважує ніч. З цієї нагоди влаштовували цікаві дитячі забави - «заклички птахів». Напередодні матері й бабусі випікали з тіста для дітлахів безліч різноманітних фігурних птахів. Таке обрядове печиво називали « жайворонками» або « голубками». Люди вірили, що пташкижайворонки несуть на своїх крилах золоті ключі, якими замикають Зиму і відмикають Весну.
6. Уранці ними прикрашали двір і сад, а коли сонце обігрівало землю, юрбами ходили за село, несучи в долонях печиво. Дзвінкі дитячі голоси дружно декламували:
Пташок викликаю з теплого краю.
Летіть,соловейки, на нашу земельку.
Спішіть, ластівоньки, пасти корівоньки!
7. Календарна весна, як мовилося, збігалася зі святом Явдохи, але біологічний її прихід вважався на Олексу ( 30 березня). Цей день так і називали в народі - Теплий Олекса, на якого « щука-риба вже хвостом лід розбиває». Позаяк навіть у лісових озерцях починає скресати крига.
8. І вже остаточним, а відтак і справжнім утвердженням весни вважалося Благовіщення, котре припадає на 7 квітня. З цього дня вже можна було починати ранню оранку.
9. Свято зустрічі весни приурочувалося до початку льодоходу. У веснянках висловлювалися вихваляння йти «полонку рубати, гагілку добувати».
10. У кожному селі до зустрічі весни готувалися з особливою ретельністю. Хлопці виготовляли зиму-опудало із соломи, вдягали його у старе лахміття і вкопували посеред левади. Сюди ж сходилися і дівчата у вишитих блузках і з віночками на голові. Хлопці спалювали солом’яну ляльку, а попіл розсіювали довкола. Це означало, що весна остаточно переборола зиму.
11. Відомості про українські веснянки
Скрізь, із різних куточків, лунає музика – це дівчата водять хороводи і співають веснянки. Веснянки – це пісні на честь приходу весни . Звичай водити хороводи, співати веснянки, забавляти іграми, приуроченими весні, зберігся подекуди і до наших днів.
12. У кожній місцевості веснянки творилися і виконувалися по-різному, навіть мали свої назви (гаївки, маївки, ягілки, гагілки…).
Вчитель: Які ви знаєте веснянки ?
Гра « Вгадай мелодію за ритмом» :« Вербовая дощечка», «Галя по садочку ходила», «Вийди, вийди, Іваночку», « Ягілочка», « Подоляночка», «Женчичок», « Соловеєчку , сватку, сватку», « Розлилися води».
Подоляночка
Більші за зростом діти роблять велике коло. В середині нього – ще одне коло. Його утворили менші діти. Посеред кола ставлять дівчинку Подоляночку. Вона прикрашена віночком з квіточок або з вербових прутиків. Подоляночка присідає в центрі меншого кола. Два кола рухаються в протилежні сторони.
Дівчата з першого кола співають:
Десь тут була подоляночка,
Десь тут була молодесенька, Тут вона стояла - До землі припала.
Дівчата з меншого кола заводять своєї:
Ой, устань, устань, Подоляночко,
Протри очки, як ті скляночки. Та берися в бочки І скачи у скочки!
Подоляночка підводить голівку, протирає кулачками очі. Потім встає, береться руками в боки і пританцьовує.
5. Сторінка « Поетична» під звучання музики П. Чайковського «Березень»(2.53), « Квітень » (2.40) Ø Який у вас настрій?
Ø Як поетичні твори доповнені музичним супроводом вплинули на вас?
6. « Музична сторінка».
Тихше, друзі, послухайте! Весна вже зовсім близько. Прислухайтесь — це ж струмок весняний підспівує жайворонку, а от пролісок прокинувся від сну. Чуєте, як тане бурулька і дзенькає падаючи на землю? Вслухайтесь та намалюйте методом «Пуантилізм» за допомогою квачика. Слухання твору ВВ « Весна» (4.23)
Весна – юність природи, чудова пора року, притягує своєю красою всіх митців. Погляньте на ці картини і поміркуйте, які засоби виразності споріднюють весняні пейзажі в музиці та на картинах.
Ø Якими почуттями сповнена ця музика?
Ø Які засоби виразності використав композитор?
Ø Позначте, які картини на вашу думку найкраще підходять до прослуханої музики.
Ø Якими засобами виразності ви передали свої асоціації до цієї музики?
7. Підсумок уроку.
Сьогодні на уроці ми з вами , що робили: метод « Закінчи речення» Познайомились… Виконували..
Дізнались для себе нового…
Слухали…
Співставляли…
Найбільше мені сподобалось…
В мене настрій…
Давйте, все узагальнимо і дамо відповідь на проблемне питання: « Чому тема весни посідає таке важливе місце в житті людини ?»
й сьогодні, як і багато століть потому, весна впливає на людей і кожен з нас по своєму відчуває її настрої.
8. Вихід із класу під музику Потап і Настя Каменских « Чумачечная весна»