Урок. "Історичний колорит у романі В.Скотта "Айвенго"

Про матеріал
Розробка уроку містить маріали, що допомагають розширити знання учнів про поняття «історичний колорит» та з’ясувати засоби його створення у романі.
Перегляд файлу

Тема уроку: Історичний колорит і романтика пригод у романі В. Скотта «Айвенго»

Мета: Розширити знання учнів про поняття «історичний колорит» та з’ясувати засоби його створення у романі; розвивати вміння школярів розрізняти художньо-виражальні засоби тексту, навички вразливого та вдумливого читання тексту, словесного малювання, сприяти вихованню вдумливого читача; пробудити цікавість до читання інших творів В. Скотта; показати своєрідність творчої манери В. Скотта; розвивати фантазію і мову

Обладнання: Мультимедійне обладнання, ілюстрації до роману В. Скотта «Айвенго», малюнки дітей, підручник

ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми, мети та завдань уроку

ІІ Сприяння й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя.

Сьогодні ми завершуємо вивчення всесвітньовідомого роману В. Скотта «Айвенго». Цей твір допоміг нам познайомитися з далекою епохою Середньовіччя, що стала джерелом тем, сюжетів та образів для літератури і мала великий вплив на розвиток багатьох поколінь.

Уже склався певний стереотип зі словом «середньовіччя». Це заковані в лати лицарі, кам’яні замки, церковний дзвін, хвороби, війни. Недаремно середні віки асоціюють з мороком. Музика, що ви чуєте, написана саме тоді. Що ви можете про неї сказати? (Очікувана відповідь. Музика епохи Середньовіччя – це церковна музика. Спочатку вона була одноголосою, пізніше – двоголосою. Це мінорна музика тривожна, важка, жалібна і піднесена водночас.)

Але люди залишалися людьми, вони, як і ми з вами, любили, ненавиділи, раділи життю і боролися за свої права Саме про це і розповідається у творі, майстерно створеному В. Скоттом.

  1. Проблемне питання. У чому ж секрет популярності цього роману?

Сьогодні ми повинні дати відповідь на це запитання. Чому ми, сучасні люди, захоплено гортаємо сторінки роману і відчуваємо себе не просто читачами, а учасниками тих далеких подій?

Атмосферу ХІІ ст.. допомагає відчути історичний колорит Ви не вперше чуєте це словосполучення, тому давайте згадаємо, що це?

  1. Словникова робота

Історичний колорит – це наявність у творі чи описі, а також у мові персонажів прикмет історичного минулого. Це імена героїв, описи старовинних звичаїв, подій, інтр’єрів, одягу, тощо.

  1. Робота з підручником
  • У романі є такі описи?
  • Знайдіть опис інтер’єру будинку Седріка Сакса.

Але крім опису інтер’єру автор також детально змальовує його мешканців, самого Седріка та його небогу Ровену.

Знайдіть ці описи.

  • Яка деталь одягу Седріка вказує на те, що він живе в непростий час, коли людське життя постійно перебувало під загрозою? (Меч біля пояса)
  • Що можна сказати про Ровену з її опису?(Вона добре вихована)

У ХІІ столітті хлопчиків та дівчаток виховували по-різному.

  1. Повідомлення учнів «Виховання хлопчиків та дівчаток у ХІІ ст.»

Але ж юнак, навіть дуже сильний і хоробрий, не міг вважатися лицарем. Для цього він повинен був пройти певний обряд. Ми дозволили собі вийти за межі твору і познайомилися з правилами проведення цього обряду.

  1. Сценка «Посвята в лицарі»
  2. Бесіда
  • Та чи достатньо самого обряду, щоб бути справжнім лицарем? (Потрібно дотримуватися кодексу честі лицаря. Учні нагадують основні його положення)
  • Отже, які риси притаманні справжньому лицареві?(Сміливість, фізична і моральна витривалість, мужність, відданість)
  1. Розв’язання кросворду

Вам пропонується розгадати кросворд, у якому зараз заховано слово,що є однією з головних рис доблесного лицаря.

Запитання для кросворду

1.До якого жанру належить твір «Айвенго»?

2.Дерево, що було зображено на щиті Айвенго

3. Зброєносець лицаря

4. Ім’я обраної на турнірі Королеви кохання та краси

5. Ім’я Айвенго

6. У чому звинувачували Ревекку?

7. Прізвище автора роману «Айвенго»

8. Імя автора роману «Айвенго»

Продовження бесіди.

  •  А чи можемо ми сказати, що це одна з головних якостей головного героя твору Айвенго? Чому?(Він дійсно мужній, тому що не боявся труднощів та ворогів, не здригнувся навіть перед одним з найсильніших воїнів-хрестоносців Бріаном де Буагільбером і викликав його на смертний бій.)
  1. Перегляд уривку з фільму «Айвенго» (проведення турніру)

Продовження бесіди.

  • Що вас вразило у побаченому уривку?

Звичайно, ви не могли не звернути увагу на вбрання лицарів. Давайте детальніше зупинимося на ньому.

  1. Повідомлення учнів про вбрання лицаря.

Продовження бесіди.

Однією з обов’язкових деталей одягу лицаря є його щит. Нагадайте його функції. А про що можна дізнатися, дивлячись на щит лицаря, наприклад, Айвенго? Що зображено на щиті Айвенго?

  1.  Творче завдання. Виконання аплікацій «Щит Айвенго»

Я пропоную вам пофантазувати і водночас виявити свою кмітливість. Створіть модель щита Айвенго, але не того, який у нього був, а того, яким він міг би по-вашому бути.

  1.  Коментар учителя.

У епоху Середньовіччя панувала влада забобонів, тому багатьом кольорам,предметам, тваринам, рослинам та явищам приписували магічну силу та символічне значення. Уважно познайомтеся з пам’яткою, роздивіться заготовки і приступайте до роботи. Не забувайте, що свій вибір вам потрібно прокоментувати. (Учням  пропонуються заготовки)

Символіка кольорів:

  • золотий(жовтий) – багатство, справедливість, милосердя;
  • срібний(білий) – чистота, невинність;
  • червоний – хоробрість, мужність, неустрашимість;
  • голубий – краса, велич, доброта;
  • зелений – надія, радість, розкіш;
  • чорний – смуток, покора

Символіка тварин і рослин:

  • орел – влада, спритність;
  • лілія –розквіт, успіх;
  • одноріг – непереможність;
  • лев – відвага, гнів, великодушність;
  • вовк – злість, жадібність;
  • троянда – чистота, благородність;
  • ведмідь – сила
  1.  Демонстрація учнівських виробів моделі щита Айвенго з коментуванням.

ІІІ. Заключна частина уроку. Підведення підсумків

Слово вчителя.

Урок добігає кінця, давайте повернемося до питання, що було задане на початку уроку.

У чому ж секрет популярності цього роману?

В. Скотт не просто створив історичний роман, а й ввів у нього елементи пригодницького роману, застосував прийом історичного колориту. Це не залишило байдужими читачів різного віку і сприяло великій популярності твору на довгі роки.

ІV. Домашнє завдання

Повторити вивчений матеріал, підготуватися до тематичного оцінювання.

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
1082
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку