Тема уроку: Історичний колорит і романтика пригод у романі В. Скотта «Айвенго»
Мета: Розширити знання учнів про поняття «історичний колорит» та з’ясувати засоби його створення у романі; розвивати вміння школярів розрізняти художньо-виражальні засоби тексту, навички вразливого та вдумливого читання тексту, словесного малювання, сприяти вихованню вдумливого читача; пробудити цікавість до читання інших творів В. Скотта; показати своєрідність творчої манери В. Скотта; розвивати фантазію і мову
Обладнання: Мультимедійне обладнання, ілюстрації до роману В. Скотта «Айвенго», малюнки дітей, підручник
ХІД УРОКУ
І. Оголошення теми, мети та завдань уроку
ІІ Сприяння й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Сьогодні ми завершуємо вивчення всесвітньовідомого роману В. Скотта «Айвенго». Цей твір допоміг нам познайомитися з далекою епохою Середньовіччя, що стала джерелом тем, сюжетів та образів для літератури і мала великий вплив на розвиток багатьох поколінь.
Уже склався певний стереотип зі словом «середньовіччя». Це заковані в лати лицарі, кам’яні замки, церковний дзвін, хвороби, війни. Недаремно середні віки асоціюють з мороком. Музика, що ви чуєте, написана саме тоді. Що ви можете про неї сказати? (Очікувана відповідь. Музика епохи Середньовіччя – це церковна музика. Спочатку вона була одноголосою, пізніше – двоголосою. Це мінорна музика тривожна, важка, жалібна і піднесена водночас.)
Але люди залишалися людьми, вони, як і ми з вами, любили, ненавиділи, раділи життю і боролися за свої права Саме про це і розповідається у творі, майстерно створеному В. Скоттом.
Сьогодні ми повинні дати відповідь на це запитання. Чому ми, сучасні люди, захоплено гортаємо сторінки роману і відчуваємо себе не просто читачами, а учасниками тих далеких подій?
Атмосферу ХІІ ст.. допомагає відчути історичний колорит Ви не вперше чуєте це словосполучення, тому давайте згадаємо, що це?
Історичний колорит – це наявність у творі чи описі, а також у мові персонажів прикмет історичного минулого. Це імена героїв, описи старовинних звичаїв, подій, інтр’єрів, одягу, тощо.
Але крім опису інтер’єру автор також детально змальовує його мешканців, самого Седріка та його небогу Ровену.
Знайдіть ці описи.
У ХІІ столітті хлопчиків та дівчаток виховували по-різному.
Але ж юнак, навіть дуже сильний і хоробрий, не міг вважатися лицарем. Для цього він повинен був пройти певний обряд. Ми дозволили собі вийти за межі твору і познайомилися з правилами проведення цього обряду.
Вам пропонується розгадати кросворд, у якому зараз заховано слово,що є однією з головних рис доблесного лицаря.
Запитання для кросворду
1.До якого жанру належить твір «Айвенго»?
2.Дерево, що було зображено на щиті Айвенго
3. Зброєносець лицаря
4. Ім’я обраної на турнірі Королеви кохання та краси
5. Ім’я Айвенго
6. У чому звинувачували Ревекку?
7. Прізвище автора роману «Айвенго»
8. Імя автора роману «Айвенго»
Продовження бесіди.
Продовження бесіди.
Звичайно, ви не могли не звернути увагу на вбрання лицарів. Давайте детальніше зупинимося на ньому.
Продовження бесіди.
Однією з обов’язкових деталей одягу лицаря є його щит. Нагадайте його функції. А про що можна дізнатися, дивлячись на щит лицаря, наприклад, Айвенго? Що зображено на щиті Айвенго?
Я пропоную вам пофантазувати і водночас виявити свою кмітливість. Створіть модель щита Айвенго, але не того, який у нього був, а того, яким він міг би по-вашому бути.
У епоху Середньовіччя панувала влада забобонів, тому багатьом кольорам,предметам, тваринам, рослинам та явищам приписували магічну силу та символічне значення. Уважно познайомтеся з пам’яткою, роздивіться заготовки і приступайте до роботи. Не забувайте, що свій вибір вам потрібно прокоментувати. (Учням пропонуються заготовки)
Символіка кольорів:
Символіка тварин і рослин:
ІІІ. Заключна частина уроку. Підведення підсумків
Слово вчителя.
Урок добігає кінця, давайте повернемося до питання, що було задане на початку уроку.
У чому ж секрет популярності цього роману?
В. Скотт не просто створив історичний роман, а й ввів у нього елементи пригодницького роману, застосував прийом історичного колориту. Це не залишило байдужими читачів різного віку і сприяло великій популярності твору на довгі роки.
ІV. Домашнє завдання
Повторити вивчений матеріал, підготуватися до тематичного оцінювання.