Урок "IV Універсал: проголошення незалежності УНР"

Про матеріал

Тема. IV універсал: проголошення незалежності УНР

Мета: визначити передумови та дату проголошення IV універсалу, проаналізувати його суть та значення; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом, вміння працювати в парах; формувати інтерес до вивчення теми.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • -називати дати проголошення IV універсалу та незалежності УНР;
  • -проаналізувати IV універсал та його значення;
  • -порівняти тексти попередніх Універсалів з Четвертим.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, історична карта, роздатковий матеріал.

Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 10-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. IV універсал: проголошення незалежності УНР

Мета: визначити передумови та дату проголошення IV універсалу, проаналізувати його суть та значення; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом, вміння працювати в парах; формувати інтерес до вивчення теми.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •                називати дати проголошення IV універсалу та незалежності УНР;
  •                проаналізувати IV універсал та його значення;
  •                порівняти тексти попередніх Універсалів з Четвертим.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, історична карта, роздатковий матеріал.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Учні/учениці за вибором зачитують повідомлення про бій під Крутами.
  2. Робота з історичною картою.
  • Покажіть на карті події першої війни РСФРР і УНР (грудень 1917 р. – березень 1918 р.).
  1. Робота з історичним джерелом.
  • Опрацюйте фрагмент історичного джерела. Назвіть документ, основні положення якого в ньому викладені.

«…Хай Україна буде вільною. Не одділяючись від усієї Росії…, хай народ український на своїй землі має право сам порядкувати своїм життям… Од сього часу кожне село, кожна управа… повинні мати найтісніші організаційні зносини з Центральною Радою… У городах і тих місцях, де українська людність живе всуміш з іншими національностями, приписуємо нашим громадянам негайно прийти до згоди й порозуміння з демократією тих національностей… Ми… приписуємо… накласти на людність особливий податок на рідну справу і… пересилати його в скарбницю Української Центральної Ради…». (І Універсал УЦР)

  • Наслідком якої події стало проголошення І Універсалу? (відмови Тимчасового уряду надати Україні автономію)
  • Коли було ухвалено текст Першого Універсалу УЦР? (23 (10) червня 1917 р.)
  • Коли було ухвалено Другий та Третій Універсали? (3 (16) липня 1917 р. та 7 (20) листопада 1917 р.)
  • Чим було спричинене проголошення ІІІ Універсалу? (приходом до влади в Росії більшовиків на чолі з В. Леніним)
  1. Розподіліть твердження відносно документів, яких вони стосуються.

І Універсал

ІІ Універсал

ІІІ Універсал

Б, Д

А, Е

В, Г

А   УЦР оголосила, що не має наміру відділяти Україну від Росії, та зобов’язалася не здійснювати самочинно автономії України.

Б   Україна проголошується автономним регіоном Російської федеративної демократичної республіки.

В   Проголошено Українську Народну Республіку, яка зберігала федеративний зв'язок із Російською республікою.

Г   Проголошено скасування смертної кари, амністію політв’язням, реформу судівництва та національно-персональну автономію для національних меншин.

Д   УЦР проголошується органом автономної України, здатним приймати акти конституційного значення – Універсали.

Е   УЦР зобов’язалася подати Тимчасовому уряду на затвердження склад Генерального секретаріату як найвищого крайового органу управління.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів відповідно до їхньої участі в подіях грудня 1917 – березня 1918 рр.: М. Грушевський, В. Винниченко, М. Муравйьов, В. Голубович.
  • Про кого з них вам не вдалося сформулювати речення? Чому?
  • Як ви гадаєте, яка йому відводилася роль в Українській революції?
  • Сьогодні ми з’ясуємо, яку роль в Українській Революції відіграв Всеволод Голубович та визначимо передумови і результати Четвертого Універсалу.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота з текстом підручника.
  • Опрацюйте текст підручника на с. 77.
  • Що спонукало УЦР до проголошення Четвертого Універсалу? (війна більшовицької Росії проти УНР)
  • Коли відбулося проголошення Четвертого Універсалу? (22(9) січня 1918 р.)
  • У яких умовах було проголошено Четвертий Універсал?
  • Який орган змінив Генеральний секретаріат? (Рада народних міністрів)
  • Хто очолив уряд після В. Винниченка? (Всеволод Голубович)
  1. Робота з історичним документом.
  • Опрацюйте фрагмент історичного джерела.
  • Зробіть висновок, як змінилося ставлення до більшовиків з боку Ради. Чому так сталося?

З Четвертого Універсалу УЦР

Народе України!

…Однині Українська Народна Республіка стає самостійною, ні від кого не залежною вільною, суверенною державою українського народу. Зо всіма сусідніми державами, як-от Росія, Польща, Австрія, Румунія, Туреччина та інші, ми хочемо жити в згоді й приязні, але ні одна з них не може втручатися в життя Самостійної Української Республіки. Власть в ній буде належати тільки народові України, іменем якого, поки зберуться Українські Установчі Збори, будемо правити ми, Українська Центральна Рада, представництво робочого народу, селян, робітників і солдатів, та наш виконавчий орган, який однині матиме назву Ради Народних Міністрів.

…Що ж до так званих «більшовиків» та інших напасників, що нищать та руйнують наш край, то приписуємо Правительству Української Народної Республіки твердо й рішуче взятися за боротьбу засланих з Петрограда найманих насильників, що топчуть права Української Республіки.

Українська Центральна Рада.

У Києві. 9 січня 1918 р.

Конституційні акти України. 1917 – 1920. – с. 70 – 71.

  1. Робота зі схемою (с. 78 підручника).
  • Проаналізуйте схему.
  • Чим четвертий Універсал принципово відрізнявся від попередніх?
  • Сформулюйте історичне значення Четвертого Універсалу.
  1. Робота в парах.
  • Користуючись текстом підручника та історичними джерелами, запишіть кілька іменників, прикметників та дієслів, які характеризують основні положення Четвертого Універсалу.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Заповніть пропуски у тексті.

Центральну Раду відмежуватися від режиму більшовицької Росії спонукала __________________________________ (війна Росії проти УНР). Окрім цього потрібно було самостійно виступити у ___________________ (Брест-Литовську). ___________ (25 січня) 1918 р. ___________ (М. Грушевський) оприлюднив останній Універсал УЦР, який проголошував ___________________________ (незалежність УНР). Генеральний секретаріат було реорганізовано у __________________________ (Раду народних міністрів). Уряд очолив ____________________________ (Всеволод Голубович).

  1. Оберіть положення, які належать до Четвертого Універсалу.
  1. Призначено перевибори місцевих органів влади. +
  2. Визначено строки виборів до Українських Установчих зборів.
  3. Ліквідовано право приватної власності на землю.
  4. Оголошено про організацію народної поліції. +
  5. Склад УЦР мав бути доповнений представниками національних меншин, які проживали в Україні.
  6. Встановлено термін передачі соціалізованої землі селянам -  до початку весняних робіт. +
  7. Місцеві органи влади на території України мусять підпорядкуватися Українській Центральній Раді, а надалі – національному Сейму.
  1. Підсумки уроку.
  1. Зробіть висновок про значення Четвертого Універсалу.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати с. 77 – 78 підручника.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
5462
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку