Тема. Реакції обміну між розчинами електролітів
Мета:
3. Виховна. Виховувати самостійність і працьовитість, вміння працювати в групі. Екологічне виховання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми організації навчально-виховного процесу: фронтальна, групова, індивідуальна.
Методи навчання: словесні, частково-пошукові, практичні (лабораторний
дослід), інтерактивні, використання ІКТ.
Наочність та обладнання: таблиця розчинності кислот, основ, солей у воді,
реактиви відповідно до змісту лабораторних дослідів, комп’ютерна презентація, комплект табличок «екологічні проблеми людства», дидактичні картки «Хімічне лото».
Хід уроку:
І. Організаційний етап. Привітання, налаштування на робочий настрій, перевірка організації робочого місця, правила роботи на уроці.
Вчитель: я запрошую вас до цікавого навчання і бажаю вам поважати один одного та створювати протягом уроку хорошу робочу атмосферу і хороший настрій, адже саме від хорошого настрою залежить половина успіху на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Написати рівняння електролітичної дисоціації : (слайд №2)
Вкажіть катіони та аніони. Чому ви так вважаєте?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
У 30-50 роки ХХ ст. активно розвивалася наука і техніка. Значно збільшилися обсяги хімічних виробництв. З якими проблемами стикнулося людство? (сировинна, збільшення кількості і небезпечності відходів, кислотні дощі, шкода здоров’ю) Які механізми дії цих проблем? Можливі шляхи вирішення проблем.
Оголошення теми уроку. Учні формулюють основні цілі уроку, свої сподівання щодо уроку.( Слайд №3)
ІV. Первинне сприйняття і осмислення.
- Отже, скажіть будь ласка, що об’єднує ці рівняння реакцій? - Які реакції називаються реакціями обміну? (Слайд №5)
Складання опорної схеми: (Слайд №6)
Відбудеться хімічна реакція
Утворена речовина одразу ж дисоціює |
Реакція іде до кінця
|
Перевірка даної гіпотези за допомогою досліду (Слайд №7)
Інструктаж з БЖД. . (Слайд №8)
Лабораторний дослід. Реакції обміну між розчинами електролітів (Слайд №9)
Інструкція з виконання досліду.
Виконання досліду.
Презентація результатів.
Оформлення результатів. (Слайд №10)
Реагенти |
Спостереження |
Висновок |
К2СО3+НNО3
|
|
|
СuSO4+NaOH
|
|
|
KOH+HCl
|
|
|
Запис рівнянь реакцій натрій хлориду з арґентум нітратом, кальцій карбонату з хлоридною кислотою в повному та скороченому йонному вигляді.
NaCl+AgNO3 = NaNO3+AgCl↓
Na++Cl- +Ag+ + NO3- = Na+ + NO3- + AgCl↓
Cl- + Ag+ = AgCl↓
СaCO3 + 2HCl = CaCl2 + H2CO3 → CO2↑ + H2O
V. Вторинне сприйняття і засвоєння (Слайд №13)
а) Fe³+ + 3OH- =Fe(OH)3↓;
б) K+ + NO3- = KNO3.
а) РвSO4 i KOH;
б) KNO3 i NaOH;
в) H2SO4 i KNO3;
г) K2SiO3 i HNO3.
3. Творче завдання. (Слайд №15)
Учень змішав два розчини. В результаті випав осад бурого кольору Ферум (ІІІ) гідроксиду. Запропонуйте свій варіант одержання даного осаду. Складіть рівняння реакцій
VІ Підведення підсумків.
На початку уроку ми поставили запитання: з якими проблемами стикнулося людство? (сировинна, збільшення кількості і небезпечності відходів, кислотні дощі, шкода здоров’ю)
Які механізми дії цих проблем?
Можливі шляхи вирішення проблем (встановлення якісних очисних споруд, заборона використання небезпечних продуктів хімічного синтезу, комплексне використання сировини, вторинна переробка ресурсів, знешкодження небезпечних відходів, грамотне використання засобів побутової хімії, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, дотримання здорового способу життя, розробка альтернативних видів палива, використання сонячної енергії).
VІІ Домашнє завдання. (Слайд №17)
1.Параграф №11 підручника.
2. Вправа 3.(ст. 67-68) пис
*3. Підготувати повідомлення про реакції йонного обміну, які відбуваються в організмі людини
Додаток
Причини екологічної кризи, її наслідки та шляхи подолання (матеріал для Дерева рішень. )
Розчинення відходів у воді та утворення розчинів електролітів
Ерозія ґрунту
Взаємодія розчинів один з одним та з об’єктами навколишнього середовища - кислотні дощі
Забруднення рослин
Зниження імунітету
Вживання забрудненої їжі та води
Знищення природного середовища існування організмів
Вдихання відходів та утворення в організмі отруйних речовин
Встановлення якісних очисних споруд
Заборона використання небезпечних продуктів хімічного синтезу
Комплексне використання сировини
Вторинна переробка ресурсів
Знешкодження небезпек-них відходів
Грамотне використання засобів побутової хімії мінеральних добрив, засобів захисту рослин
Дотримання здорового способу життя
Розробка альтернативних видів палива
Використання сонячної енергії