КОНСПЕКТ
Уроку-конкурсу з геометрії
у 8 класі.
ТЕМА УРОКУ: ТЕОРЕМА ПІФАГОРА - ОДНА ІЗ СКАРБІВ ГЕОМЕТРІЇ
ТИП УРОКУ: Узагальнення та систематизація знань і навичок.
МЕТА: ОСВІТНЯ: повторити, узагальнити й систематизувати
знання та вміння розв ’язувати задачі, використовуючи
теорему Піфагора і її наслідки.
РОЗВИВАЮЧА: - розвивати вміння узагальнювати та систематизувати;
ВИХОВНА: - виховувати любов до математики;
ОБЛАДНАННЯ: - плакат з епіграфом:
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ВЧИТЕЛЬ: Теорема Піфагора — основа евклідової геометрії, тому її треба добре засвоїти. Сьогодні у нас урок однієї теореми, на якому ми підводимо підсумок вивченню цієї теми. У світі відомо понад сто різних доведень теореми. Можливо, і ви знайдете свій оригінальний спосіб доведення, тож хай вам щастить.
ТЕОРЕМИ ЕВКЛІДА І ПІФАГОРА ГЛИБОКО ВПЛИНУЛИ НА ХАРАКТЕР МИСЛЕННЯ НЕ ТІЛЬКИ МАТЕМАТИКІВ.
(Г. Харді)
ВЧИТЕЛЬ: Якщо ви відгадаєте кросворд то будете знати, як називалась теорема Піфагора у Древній Греції.
( Клас поділяється на три команди).
1.Кросворд.
Питання:
ПАРАЛЕЛОГРАМ
ФАЛЕС
КВАДРАТ
ТРАПЕЦІЯ
ПРЯМОКУТНИК
КОЛО
РОМБ
БІСЕКТРИСА
АКСІОМА
ВЧИТЕЛЬ: Чому теорему називали гекатомбою?
УЧЕНЬ: Легенда розповідають, що коли Піфагор довів свою теорему, він віддячив богам, принісши їм у жертву сто биків.
2. Бліц-турнір
( Кожна команда отримує по 6 питань).
Питання 1 команди:
Питання 2 команди:
Питання 3 команди:
ПІДСУМОК : перемагає та команда, яка набрала більшу кількість балів,
З. Математична естафета.
Конкурс між учнями трьох команд. Кожна пара учнів 1-ої парти розв’язує одну задачу і передає учням наступної парти і т.д. Потім взаємоперевірка. Ряди міняються завданнями на картці і всі разом перевіряють відповіді. На дошці плакат з цими розв'язаними завданнями.
ПЛАКАТ-ВІДПОВІДЬ
4. Історичний конкурс.
ВЧИТЕЛЬ: На уроках ми дуже часто звертались до теореми Піфагора. Що ви знаєте про цю людину, про її життєдіяльність? (Кожна команда одержує 4 питання).
Питання 1 команді:
Питання 2 команди:
Питання 3 команди:
5. Творче завдання “Поміркуй”.
ВЧИТЕЛЬ: Теорема Піфагора чудова тим. що сама по собі вона зовсім не очевидна. Наприклад, властивості рівнобедреного трикутника можна бачити безпосередньо па малюнку. Проте скільки не дивись на прямокутний трикутник, ніяк не побачиш що між його сторонами є таке просте співвідношення: . Але це співвідношення стає очевидним , якщо вдало побудувати малюнок. В цьому є найкращій геометричний стиль: за допомогою дотепної побудови зробити неочевидне очевидним. В математичних трактатах Древньої Індії, доводячи теорему, часто наводили тільки малюнки. Супроводжувати його лиш одним словом “Дивись!”
Кожна команда одержує малюнок, по якому вона повинна довести теорему Піфагора
6. Математична вікторина “ Хто перший?”
Задача 1. Назви всі трикутники, чотирикутники і п`ятикутнини, що входять у зображення п`ятикутної зірки
Задача 2. Розмістити п`ять відрізків так, щоб вони малт 10 крапок перетину.
Задача 3. На березі струмка, ширина якого 4 фута, росла тополя. Порив вітру зламав її на висоті 3 футів від землі так, що верхній кінець її торкнувся другого берега струмка. (Стовбур тополі напрямлений перпендикулярно до течії струмка). Визнати висоту тополі.
Задача 4. Дробину завдовжки 13 футів приставили до стіни на 5 футів. На скільки опуститься дробина на стіні, якщо іі основу відсунути ще на 7 футів
Розв`язання:
AC = = 12(см)
MC = = 5(см)
AM = 12 – 5 = 7 (см)
Задача 5. Дробина стоїть на вулиці і може торкатися верхнім кінцем або в будинок на лівій стороні на висоті 9 м; або в будинок на правій стороні на висоті 12 м . Знайти довжину дробини і ширину вулиці, знаючи, що ці два положення взаемно перпендикулярні
Розв`язання: ABC та DBM – подібні
до египетського, бо AB = BD,
а AC = 9 м, MD = 12 м, тоді BC = 12 м, BM = 9 м,
тобто CM = 12+9 = 21 (м), AB = 15 м
Задача 6. На запитання, скільки учнів навчається в школі, Піфагор відповів: “”Половина всіх учнів вивчає математику, чверть - музику, сьома частина - мовчить і, крім того, є іще три жінки ” .Скільки тоді було учнів у Піфагора?
Розв'язання: Нехай у Піфагора було х учнів, тоді х учнів вивчає математику, х учнів вивчає музику, х учнів мовчить і, крім того є ще три жінки. Складемо рівняння:
14 x + 7x+4x+28 = 28x
3x=84
X=28
Відповідь: 28 учнів
III. ПІДСУМОК УРОКУ.
Підводяться підсумки конкурсів, визначається переможець. Найактивніші учні отримують оцінки.
Вчитель дякує учням за участь у конкурсах, робить висновки, звертає увагу на ті моменти, де учні помилялися. Окремим учням вчитель пропонує ще раз проглянути той чи інший матеріал, інших хвалить за активність, хороші знання.