Урок. "Карнавал осінніх барв."

Про матеріал
Матеріал навчає учнів бачити і розуміти красу природи. Допомагає дітям відчути яскравість осінніх барв, щедрість осені. Поповнити і розширити словниковий запас учнів. Розвиває пізнавальні інтереси, критичне мислення, увагу, спостережливість. Виховує любов до рідного слова, природи. навколишнього світу.
Перегляд файлу

Урок мислення серед природи.

Тема:  Карнавал осінніх барв.

Мета: Учити бачити і розуміти прекрасне у природі.

  Допомогти учням відчути яскравість  осінніх барв, щедрість

осені.

Поповнювати і розширювати словниковий запас учнів.

Розвивати пізнавальні інтереси, критичне мислення, увагу,

спостережливість.

Виховувати любов до рідного слова, природи, навколишнього

світу.

Обладнання: загадки, вірші, прислів’я, приказки, народні прикмети.

Інтерактивні технології: робота в групах, метод  «Ґронування»

             («Асоціативний кущ»)

     

 

Хід уроку

 

І. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Відгадування загадки.

Без пензлика, без олівця

Розфарбувала деревця. (Осінь)

  1. Бесіда
  • Заплющить очі. Уявіть осінь.
  • Що для вас осінь?
  • З якими кольорами вона для вас асоціюється?
  • За що ви її любите?
  1. Поетична хвилинка.

Осінь наша осінь-

Золота година,

Неба ясна просінь,

Пісня журавлина,

Бабиного літа

Довгі, білі коси…

І дорослі й діти

Люблять тебе, осінь.

  М.Познанська

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Ми прийшли в гості до чарівної золотої осені. День видався погожий, теплий, сонячний. А навкруги виграє дивовижними барвами природа. Кольори вражають своїм розмаїттям.
  • Помилуйтеся краєвидом. Осінь – красуня, наче талановита художниця, розмалювала кущі, дерева, квіти. Назвіть «фарби» осінньої палітри.
  • Який колір осені подобається вам найбільше? Чому?
  • Які відтінки надають осінній порі святковості, урочистості?
  • Чому осінь часто називають золотою?
  • Який з осінніх кольорів нагадує золото?
  • І чому інколи осінь навиває сум?

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

-  Осіння краса зачаровує. Цій золотій порі і присвячений наш урок.

Сьогодні ми потрапимо в осінню казку і спробуємо самі відшукати «золото» осені.

 

V. Робота над темою уроку.

  1. Поетична хвилинка.

Красива осінь вишиває клени

Червоним, жовтим, срібним, золотим.

А листя просить: - Виший нас зеленим!

Ми ще побудем, ще не облетим.

    (Л. Костенко)

  1. Спостереження за осінніми барвами.
  • Скрізь, куди не глянь, - золоті, червоні, жовтня, коричневі кольори. І так тихо. Тільки інколи налетить вітер, зірве з дерева листочки і закружляють вони в повітрі, наче метелики.
  • Подивіться навколо. Знайдіть жовто-зелені, руді, лимонні, жовтогарячі, бронзові, коричневі листочки
  • З яких дерев вони впали?
  • А тепер знайдіть якнайбільше відтінків червоного кольору.
  • Покажіть багряні, пурпурні, вишневі, бордові листочки.
  • А вони з яких дерев впали?
  • Подивіться, як горять червоні кольори в осінньому золоті.
  • Що нагадує вам ця картина?
  1. Поетична хвилинка.

(Вірш читають напам’ять підготовлені діти)

 

Осіння пожежа

Сонно із-за хмари

Дощ визирав,

Сіяв краплини

В лузі між трав.

 Раптом побачив:

 Діброва горить!

 Взявся гасити

 Пожежу в ту ж мить.

Море води

На дерева розлив,

Тільки пожежі

Не погасив.

 Жовтогарячим

 Червоним вогнем

 Дерева палають

 Під буйним дощем.

  (С.Жупанин)

  1. Гра-змагання «Найкраща гірлянда».

Умова: листочки треба сколотити так, щоб було видно поступовий перехід від зеленого до жовтого, від жовтого до червоного кольору.

  1. Спостереження за осінніми квітами.
  • Придивіться уважно до барв осіннього парку. Знайдіть острівці яскравих кольорів серед осіннього листя.
  • Що іще вражає своєю яскравістю?
  • Знайдіть квіти, що «горять», наче вогники.
  • Помилуйтеся чорнобривцями.
  • Ці квіти дуже люблять на Україні. Їх майже завжди можна зустріти біля селянської хати.
  • Що нагадують вам чорнобривці? (крапельки розплавленого сонця, жовті  окуляри з жовтими брівками, яскраві ліхтарики та ін.)
  • Придивіться до інших квітів – справжній осінній бал!
  • Які з них нагадують вам зірки, кулі, парасольки? (айстра – зірка, жоржина – парасолька, хризантеми - куля).
  • Обережно погляньте на пелюстки квітів. Чому чорнобривці називають оксамитовими, айстри – тремтливими, хризантем – холодними?
  • Отже, осінь – най барвиста пора року.
  • Чому її можна називати карнавалом кольорів?
  • Спробуємо дібрати слова-характеристики, що влучно передають розмаїтість осінніх барв.
  • Продовжіть ряд: барвиста, різнокольорова, пишнобарвна…
  1. Творча вправ «Добери риму».
  • Настав час пригадати, що ще ми знаємо про осінь. Доберіть слова в риму і пригадайте, що знаєте про осінь.

Чаклунка осінь – ніби та царівна, казкова, сонячна… (чарівна). Весела, радісна, багата.

В садочку яблуня… ( крилата).

Плоди достиглі всім дарує,

А осінь далі все… (фарбує).

Убрався клен у жовті шати,

Горіхи треба вже… (збирати).

Каштани падають до… (рук).

Давай підеш до лісу з нами,

Там пахне мохом і… (грибами),

І чимось таким, що ще я не знаю.

Так тільки осінню… (буває).

Вітрець легенький повіває,

І листя з дерева… (злітає).

  1. Складання «Асоціативного куща» (метод «Ґронування »).

 

 

 

 

  1. Завдання Осені.
  • Скажіть, діточки, коли осінь називають ранньою, золотою, пізньою?
  • А чому такі імена мають її «синочки-місяці»?

Повідомлення «Всезнайок».

 Вересень   Вересень ближче до літа, ніж до зими. Саме о цій порі року викидає рожево-бузкове суцвіття вічнозелений верес. Від вересу й назва цього місяця. Вереснем його називають і білоруси.

Жовтень   Жовтень-румянець осені. Він дарує нам останні спалахи тепла і багато краси. Золотим фарбами прикрашає все навкруги.

Листопад    У листопаді останнє листячко опадає з дерев. Древні римляни називали його «новембер». Він стоїть на зламі осені і зими. Давньоруські назви цього місяця : сніговий, сонцеворот, полузимник, син жовтня.

  1. Бесіда «Що можна почути восени».
  • Давайте послухаємо музику осені.
  • Заплющить очі і вслухайтесь в звуки осені – що ви чуєте?
  • Вслухайтесь в крики птахів восени. Що вони нагадують?
  • Який настрій вони викликають. Чому?
  • Про що можуть розмовляти птахи, відлітаючи у вирій?
  • А чому вони не можуть залишитися з нами?

ЖУРАВЛИК

Осіннього ранку

Журавлик летів

За море далеко

До теплих країв.

  • Журавлику, любий,

Скажи нам: «Курли».

Коли ти повернешся знову?

Коли?

  • Прилину, прилину

Весною назад

До вас милі друзі,

До рідних Карпат.

   Журавлик махнув

   На прощання крильми:

  • Бувайте здорові!

Курли вам, курли…

 (С.Жупапин)

  • А тепер уважно прислухайтесь: чи чути восени дзижчання комах? А де ж вони поділися? Чому?

ДЖМІЛЬ

Ще вчора джміль гудів – сьогодні вже нема,

Застиг від холоду, ледь лапками він лиш

Крилята задубіли не здійма

І тихо й тоскно дивиться на мене.

    (І.Драч)

  1.  Конкурс  «Дарунки осені».
  • Осінь не тільки найбарвистіша пора року. Вона ще й  найщедріша. Доброю. рукою вона розсипає свої дарунки: у городі, у садку, в лісі, в парку…
  • Які її дарунки ми можемо знайти зараз в парку?
  • Давайте позмагаємось!
  • Знайдіть за 2 хвилини якнайбільше дарунків осені.

VІ. Узагальнення знань.

  1. Робота в групах.

І група «Поети»

  • Скласти невеличкі віршики про осінь, використовуючи опорні слова та рими.
  • У лісі , лелеки-далекі, осінь- тиха, вийшла, килим.
  • Гріє-сіє, іній-осінній, листочок-грибочок, вітерець-пустунець, холодом-золотом.

Вірші, складені учнями.

ОСІНЬ

У далекому лісі

Осінь килим вишивала.

На листочках кленовий

Дубовий поклала.

Відлітають лелеки

В краї теплі, далекі.

Осінь тиха, осінь яскрава

Вийшла, мов цариця, на галяву.

 

ОСІНЬ

Сонечко не гріє.

Дощ дрібненький сіє.

Падає листочок

На малий грибочок.

Вітер-пустунець-

Холодом повіяв.

Золотом осіннім

Сум він нам розвіяв.

 

ЩЕДРА ОСІНЬ

Осінь в гості до нас завітала,

Барви святкові подарувала.

Всі радіють цій порі –

І дорослі, і малі.

 ІІ група «Народознавці»

  • Складіть народні прикмети і поясніть їх.

Грім у вересні –

Листопад зимі

У жовтня лист на дереві

Жовтневий грім –

Довго не відлітають птахи

ворота відчиняє

осінь буде суха

на довгу осінь

не тримається

до білосніжної зими

ІІІ група «Дослідники»

  • Чому так говорять?
  • Доведіть.

Осінь  то плаче, то сміється.

Осін6ь іде і дощі за собою веде.

Жовтень ходить по краю,

Виганяє птахів з гаю.

Листопад не лютий проте

Спитає чи вдягнений та взутий.

VІІ. Підсумок.

  1. Продовжити речення.
  • Я сьогодні на уроці дізнався…
  • Я відчув…
  • Мені вдалося…
  • Я зрозумів…
  1. Усне складання «Сенкану»
  • Тема – Осінь.
  • Опис – Чарівна, лагідна, тепла, яскрава, сонячна.
  • Дія – Сміється, шелестить, сяє, летить, грається.
  • Ставлення – Найпрекрасніша, пора, наша осінь чарівна.
  • Узагальнення – Пора року.

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
1867
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку