ПРИГОДИ КРАПЛИНКИ
Мета уроку: Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися – вчити школярів організовувати свою навчальну діяльність; мати власну думку, обґрунтовувати її; дати уявлення про воду як необхідну складову довкілля, про перетворення води в природі;
загальнокультурної – вчити учнів зв’язно висловлюватися; використовувати набуті знання, уміння під час виконання соціальних ролей;
соціальної – формувати в учнів потреби і звички діяти в різних життєвих ситуаціях згідно з нормами громадянської активності; навчати працювати в групах, парах;
інформаційно-комунікативної – навчати учнів аналізувати й відтворювати потрібну інформацію; переносити набутий життєвий досвід у нову ситуацію; ; на основі практичних дій ознайомити дітей з властивостями води; розвивати навички дослідницької діяльності, спостережливість, аналітичне мислення, вміння робити висновки, комунікативні уміння і навички;
формування предметних компетентностей: формувати в учнів уявлення про цілісність природи, наукове світорозуміння; на основі практичних дій ознайомити дітей з властивостями води;
формування навичок виконання арифметичних дій додавання і віднімання.
громадянської: виховувати гуманну, творчу, асоціативно активну особистість, здатну екологічно мислити, дбайливо ставитися до природи, до води – основи життя.
Здоров’язбережувальної: правильно вживати воду.
Очікувані результати: учні зможуть називати властивості води, пояснювати досліди, які проводять, робити висновки; учні зрозуміють значення води для живої природи, необхідність економії та охорони водних ресурсів.
Обладнання та матеріали: прозорі колби, посудина з водою, опорні таблиці, кольорові олівці, фрагменти малюнків, комп’ютер, уривок мультфільму «Капітошка», відеоролик «Властивості води»,
Тип уроку: інтегрований, математика.
Формування ключових компетентостей
Тип уроку
Між предметні зв’язки
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Психоемоційне налаштування
ІІІ. Фенологічні спостереження
1. Щоденні новини ( 1хв)
А зараз прийшов час щоденних новин.
Сьогодні з прогнозом погоди нас познайомить
Зараз пора року – зима..Першиц місяць зими – грудень,9 число..
Сьогодні середа–третій день тижня.
На вулиці прохолодно, але сонячно, опадів ….., вітер …….
Вчитель.- А що ви цікавого помітили в природі?(відповіді дітей)
2. Обмін інформацією.
А до нас сьогодні завітав герой мультфільму «Капітошка».
— До нас завітав герой із мультфільму. Ви впізнали, хто це?
— Діти, з чого утворився наш герой?
— А чи знаєте ви, що краплинка води володіє мистецтвом перетворення? Вона, як справжня чаклунка, може змінюватися: то швидко біжить у потічку, то падає на землю, виблискуючи холодними витинанками-крижинками, то піднімається у повітря у вигляді пари. Сьогодні вона плаче дощем, а на завтра скресла могутньою кригою. Змінився настрій — вкрила землю рясним туманом. Така маленька й така необхідна для всього живого. Хто ж ця чарівниця?
— Як ви гадаєте, де, в яких місцях, ми можемо зустріти нашу краплинку? (Море, річка, озеро, струм, калюжа.)
— Діти, а де в нашому класі може сховатися краплинка? Роздивіться уважно.
3. Фантастичні гіпотези
— Уявіть, що ви — краплинка. Куди ви помандруєте? У вигляді кого?
Наприклад: «Я — пухнастий, м’який сніжок, поспішаю на зустріч із дітьми нашого класу, хочу покатати їх на санчатах і подарувати гарний настрій», «Я — швидка річка, мчу вперед кораблі, перевожу важливі вантажі».
— Як добре, що у нас є чиста, прозора, питна вода. Для того щоб вона завжди була, її необхідно берегти. Вода є основним компонентом живих організмів. Без неї не може існувати жодна рослина, жодна клітина. Якщо клітина висихає, її робота припиняється, адже вона повинна мати постійний приплив рідини. І так — усе життя.
- Більшу частину поверхні Землі займає вода. Вона знаходиться в океанах і морях, річках і озерах, під землею.
-Більшу частину нашого тіла становить вода.
-Велике значення має вода і для тварин. Для деяких з них, наприклад, риб -вода, крім усього, є єдиним місцем для життя.
-Рослини,тварини і люди п’ють воду для того, щоб постійно оновлювати її
запаси в організмі.
V.Релаксація
( відеофільм цікаві факти про воду)
Краплинка запрошує нас до своєї лабораторії.
3. Лабораторія Краплинки (робота в групах) (10 хв)
( правила : вибираємо спікера, працюють всі, обговорюємо по черзі, відповідає один, не перебиваємо , допомагаємо)
Дослід 1. У вас в склянках налита вода.
Якого кольору вода?
Безбарвна (вчитель вішає краплинку з цією властивістю на дошку)
Дослід 2. Як визначити її запах? (Понюхати, рукою сколихнувши повітря).
Чи має вода запах?
Вода без запаху (вчитель вішає краплинку з цією властивістю на дошку)
Дослід 3. Який смак у води? (пробують)
Порівняти з соком.
Не має смаку ( вчитель вішає краплинку з цією властивістю на дошку)
Дослід 4. Перелийте воду з однієї посудини в іншу. Чому вам так швидко і легко вдалося це зробити?
Чим вода відрізняється від шматка дерева або каменя? (Її не можна взяти в руку,бо вона рідка)
Вода текуча (вчитель вішає краплинку з цією властивістю на дошку)
Дослід 5. Чи має вода якусь форму?
Наллємо її в пробірку. Якої форми вона набула? (Форми посудини, в яку налита).
Вода немає форми (вчитель вішає краплинку з цією властивістю на дошку)
Як довести,що вода прозора?
Дослід 6.(демонструє вчитель) Наллємо в 1-у склянку молоко, а в 2 - воду. Опустимо в обидві склянки пензлики. Що помітили?
(Вода прозора, а молоко-біле).
Цю властивість води добре видно ясного літнього дня,коли ми можемо
спостерігати риб, які плавають на глибині. (Каламутна вода - непрозора.)
У багатьох водоймах вода така чиста, що добре видно все, що робиться на дні. А в деяких вона брудна і непрозора, якщо люди забруднюють її різними відходами. Тому водойми потрібно оберігати, не кидати сміття, не зливати брудну воду.
Вода прозора (вчитель вішає краплинку з цією властивістю на дошку)
Дослід 7. Насипати у воду цукор, сіль, пісок (кожна група отримує різне завдання)
Що відбулося з кристалами солі? (Вони зменшуються і незабаром зовсім зникнуть.)
— Але чи зникла сіль? (Ні, вона розчинилася.)
— Що сталося з цукром? (Цукор теж розчинився у воді.
А чи розчинився річковий пісок? Що сталося? (Піщинки падають на дно склянки і лежать там, не змінюючись.)
Висновок. Цукровий пісок розчиняється у воді. Сіль розчиняється у воді. Річковий пісок не розчиняється у воді.
Вода є розчинником (вчитель вішає краплинку з цією властивістю на дошку)
Фізкульхвилинка
ІV.Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів.
Про які властивості води ви дізналися?
Закінчіть речення.
ВОДА-рідина, яка не має…..( форми, смаку, запаху, текуча, прозора,
є розчинником)
1-ша група. Знайти позитивні сторони води.
□ Вода — друг, бо… Групове заняття
(Вода — домівка для рослин і тварин, допомагає рослинам рости; після дощу повітря стає свіжим; мінеральні води лікують людей; по воді пливуть кораблі; на воді будують гідроелектростанції; люди використовують воду в побуті щодня.)
2-га група. Довести, що вода становить небезпеку.
□ Вода — ворог, бо… (У воді можна потонути. Коли забагато води, то можуть загинути люди, рослини, тварини. Окропом можна обпектися.)
Робота в групах
(чищення зубів,миття фруктів, посуди, машини).
(Це вправа на розвиток швидкості мислення. Діти працюють у групах, обирають запропоновану вчителем ситуацію та аргументують її.)
— З крану ллється вода. Розгляньте ситуацію з точки зору:
□ господині;
□ представника водоканалу;
□ одягу;
□ мила;
□ дитини.
— Пофантазуйте, що б сталося, якби вода зникла?
Якби на всьому світі не стало вмить води
І висохли б всі річки, озера і ставки,
Тоді б не падав білий сніг, не капав дощ,
Ніхто з гори на санках кататися б не зміг.
Якби на всьому світі не стало вмить води,
Пожовкли б всі городи, загинули б сади.
В морях і в океані загинули б кити.
Щоб чиста та цілюща вода була завжди,
Ми її повинні, діти, берегти!
— Як добре, що у нас є чиста, прозора, питна вода. Для того щоб вона завжди була, її необхідно берегти. Вода є основним компонентом живих організмів. Без неї не може існувати жодна рослина, жодна клітина. Якщо клітина висихає, її робота припиняється, адже вона повинна мати постійний приплив рідини. І так — усе життя.
Цікаво знати!
□ Якщо всю воду Землі можна було рівномірним шаром розподілити на всій планеті, утворився б Світовий океан завглибшки 4 км.
□ У Чорному морі на глибині 200 м тварини та рослини жити не можуть, бо у воді розчинено багато шкідливих сполук.
□ Сніжинки виникають завдяки водяній парі. На значній висоті, де панує сильний холод, із неї утворюються крихітні крижинки-кристалики. Шестикутні кристалики весь час ростуть, збільшуються і, нарешті, стають дивовижними зірочками. Сніжинки дуже повільно опускаються, вони злипаються і падають на землю у вигляді лапатого снігу.
I V Підсумок уроку.
Побудова діаграми успіху.
( Використання цеглинок LEGO ).
Іваненко Вікторія Іванівна, вчитель початкових класів Черкаської загальноосвітньої школи I-III ступенів Черкаської міської ради Черкаської області