Слова,протилежні за значенням.Прдоррж у країну Лексикологію

Про матеріал
Цікавий матеріал в доступній формі .Використано багато видів робіт.Можна використати матеріал під час відкритого уроку.
Перегляд файлу

 

Тема уроку: Слова, протилежні за значенням ( антоніми).                        Подорож у країну Лексикологію.

Мета: Розширити уявлення про антоніми, ознайомити з терміном, формувати уміння добирати антоніми, користуватися ними у своєму мовленні для образного зіставлення, контрастних явищ навколишньої дійсності, виховувати пізнавальний інтерес, культуру мовлення, виховувати любов до природи.

 

Обладнання: презентація Power Point,     ноутбук,     мультимедійний проектор, роздатковий матеріал, словник антонімів,тлумачний словник,

 

Тип уроку. Урок – мандрівка

Клас: 3клас

Хід уроку:

І. Організація класу. Створення емоційного настрою. Слайд з музикою.

Психологічна настанова « До успіху»                                                                             

- Сьогодні у нас незвичайний урок. Адже до нас завітали гості. Усміхніться одне одному,подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того щоб впоратися на уроці із завданнями,будьте старанними та слухняними. Я  вам бажаю:                                                     

  Не просто слухати, а чути. 

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.                                                                                             

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Розповідь.

А поговоримо  ми про  найдорогоцінніший скарб людини – мову. Адже життя людини без мови немислиме, неможливе. Мова – це шлях, яким кожен із нас іде від колиски до усвідомлення себе громадянином. Її потрібно не лише любити, а й берегти, вивчати і знати. 

2.    Каліграфічна хвилинка. –    Урок почнемо без зупинки З каліграфічної хвилинки.

Щоб рівно і гарно слова написати,

Нам з’єднання букв слід усім пригадати.

    

 Велика буква М («ем») складається з трьох елементів: довгої прямої похилої лінії, що починається із заокруглення, і двох довгих прямих, заокруглених унизу праворуч.    

 

Каліграфічна   хвилинка:   м мо в ва   мо  ва Мова –  солов’їна, дзвінкотюча, кольорова.

- Назвіть орфограми. ( Написання апострофа після приголосного в корені слова. Правопис слів з буквосполученням ьо,йо. Правопис слів з буквосполученням дж,дз)

 

Проведемо ДУБЛЬ-ДИКТАНТ

1.Подвір'я-  (діти пишуть свої два слова) м' ята, Ареф'єв.

2.Бадьорий-…..

3.Ждміль-….

3. Хвилинка поезії

Багато письменників і поетів описували красу мови. Вони казали, що українська мова ніжна і мила, мелодійна  і  барвінкова.

 (Діти читають вірші про українську мову)

Якщо з українською мовою.. Дмитро Білоус

 

Якщо з українською мовою

В тебе, друже, не все гаразд, Не вважай її примусовою, Полюби, як весною ряст.

Примусова тим, хто цурається, А хто любить, той легко вчить:

Все, як пишеться, в ній вимовляється, - Все, як пісня, у ній звучить.

Рідна мова. Володимир Сосюра

Вивчайте, любіть свою мову,  як світлу Вітчизну любіть,  як стягів красу малинову,  як рідного неба блакить.

Рідна мова. Варвара Гринько

Сію дитині

В серденьку ласку.

 

Сійся-родися,

Ніжне “будь ласка”,

Вдячне “спасибі”,

“Вибач” тремтливе, - Слово у серці – Як зернятко в ниві.

“Доброго ранку!”, “Світлої днини!” – Щедро даруй ти Людям дитино!

Мова барвиста,

Мова багата,

Рідна і тепла,

Як батьківська хата.

  З чого складається мова? (З речень, словосполучень, слів)

3.Країна лексикологія

–    Я  запрошую вас здійснити  подорож до цікавої країни Лексикології.

Які групи слів мешкають в цій країні? (Омоніми, синоніми, багатозначні та однозначні слова)

Що таке Лексикологія?( наука, що вивчає лексику. Тобто сукупність слів, що входять до складу будь-якої мови; слова.)

- Лексика – сукупність слів мови, її словниковий склад.

4. Ознайомлення з поняттям «антонім» (Використання мультимедії)

 

—В Країні Лексикології  була дивна вулиця. На ній виднілися розкішні палаци й убогі хатки, росли високі дерева й низенькі кущі. Тут жили люди бідні й багаті, сумні й веселі, добрі й злі. Хто господарі цього міста?

Ось ідуть двоє жителів (заходять два хлопчики).Давайте  тихенько поспостерігаємо за ними. Що ви помітили? ( Один високий і повний, а другий-низький і худий,один одягнений у світлий костюм, а другий в темний, один усміхнений, а другий насупнений)

 

Послухаємо, про що вони розмовляють:

-Який сьогодні сонячний день!                             - Який похмурий день!

- Мені так весело!                                                   - Мені так сумно! - Я хочу весь час сміятися!                                    -Я хочу плакати! - В мене скільки друзів!                                        - Кругом одні вороги!

 

Діти,  як ми назвемо цих двох хлопчиків? ( Сміхун і Буркун). А ще таких людей називають оптиміст і песиміст. Звернемось до тлумачного словника, щоб добре зрозуміти значення цих слів. Робота зі словником  або Науковий центр     

(.Оптиміст –людина, яка бачить у всьому гарні, позитивні, світлі сторони. Песиміст- людина,яка бачить у всьому погане,негативне,темне.)

Поки ви читали, хлопчики пішли. Залишили нам завдання. Прочитайте його.

 

До поданих слів доберіть протилежні за значенням. Прочитайте перші літери дібраних слів. Яке вийшло слово?(біля дошки)

Пасивний – активний,

день – ніч, голосно – тихо,  песиміст – оптиміст, вчений – неук, колективний – індивідуальний, багато – мало.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

— Отож, місто Лексикологія запрошує нас прогулятись вулицею Протилежностей.

Де ми дізнаємося, як називаються слова, протилежні за значенням, для чого вони потрібні у мовленні, навчимося знаходити ці слова у реченні та тексті, самостійно добирати та складати речення з ними. Ці слова ми дуже часто зустрічаємо в повсякденному житті.  У цьому ми можемо переконатися, відгадавши загадки.

 

ІV. Актуалізація досвіду учнів.

 Прослухати загадки, відгадати їх. У кожній із загадок вказати слова,  протилежні за змістом. Як такі слова називаються?

 

1.Я  антонім  слова  літо,

В мене  біла,  тепла  свита,

Хоч  мороз  люблю  сама,

Адже  звуть  мене  … (ЗИМА)

 

 

2.Я  антонім шуму,  стуку,  Уночі  без  мене  мука,

 Для  спочинку  наймиліша,

  Відгадайте, хто  я ? (ТИША)

3.Чорна  корова  всіх  поборола,  а  білий  віл  всіх  людей  підвів. (ДЕНЬ-НІЧ)

   (Запис у зошити: літо- зима,шум-тиша, чорна- біла,день-ніч)

 

-   Поставте питання до пари слів.

-   Зверніть увагу, на яке питання відповідають антонімічні пари.( на одне і теж питання). Зробіть висновок.

V. Сприйняття й засвоєння матеріалу

 

1.Виведення правила.

 

-Що ж таке антоніми? Спробуйте самостійно вивести правило.

 Антоніми – це слова, ___________________.( на слайді, поступово з’являється правило).

 Отже,  Антоніми – це слова, протилежні за значенням, які відповідають на одне питання.

 

2.Щойно    ви      дізналися             і                   запам’ятали                 визначення           антонімів. А  ДЛЯ  ЧОГО    ПОТРІБНІ АНТОНіМИ В  МОВІ?

!  Антоніми  увиразнюють  мовлення.

!  Вони   допомагають  висловити  свою  думку,  загострити  увагу  на     чомусь  особливому.

!    Зіставляти явища в навколишньому середовищі 

 

Молодці, ви добре попрацювали і заслуговуєте на відпочинок.                Фізкультхвилинка.  

image 

 

   2.Ознайомлення з тлумачним словником, словником антонімів

 

-Де можна з'ясувати значення невідомого слова?

-Знайти слова з протилежним значенням?

4.Робота з підручником (вправа 210)

 Українська мова дуже багата і мелодійна.  Здавна народ використовував слова, протилежні за значенням, у прислів’ях, щоб зіставити явища в навколишньому середовищі. Зараз ви переконаєтесь у цьому, коли виконаєте вправу 210. Прислів’я.

Закінчи прислів’я,додаючи антоніми. Визначте слова, протилежні за значенням.

-Чи правильне твердження, що у кожному реченні виділені антонімічні пари?

-   Що таке прислів'я? ( це – влучний образний вислів , який має повчальний характер)

-   Підбирають антоніми. Пояснення прислів'їв. Запис у зошити.(самостійно)

5. ГРА «Чарівний кубик»  Завітав сьогодні в клас.

 На урок до нас Кубик, діти, не простий, Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає, Знання ваші перевіряє.

-Кожна грань різного кольору , а на ній завдання. 1,2-починається гра; 

3,4,5-потрібно відповідать.

 

 1.Жовта –підбери слова антоніми: радість – смуток, сонце – місяць,запитаннявідповідь,бігати-стояти, дорогий-дешевий, грубість-ласка, Незнайко-Знайко, похмурий – ясний,вологий-сухий.

2. Зелена-синоніми:завірюха-віхола, куняти-дрімати, думати-міркувати,алфавітабетка,дорога-шлях,вогнище-ватра.

3.Синя-підбери словосполучення антоніми:працює вдень-відпочиває вночі, летить високо-падає низько, вчора приїхав-завтра поїхав,сумна осінь-радісна весна.

4.Червона: замініть вираз одним словом і підберіть антонім до цих слів.

Набрати в рот води - мовчати (говорити).

Побити горшки - посваритися (помиритися).

Брати ноги на плечі – втікати (стояти). Дерти горло – кричати (мовчати). 5.Зелена- малюнок-скажіть фразеологізмом.пояснить.

Як кіт наплакав.(мало)  Повісити носа.( засмутився,запечалитися, занудьгувати). Ви слухаєте його і на вус мотаєте.(запам'ятовувати, Придивлятися, прислухатися до чогонебудь; помічати. )

6.Фіолетова.Складіть речення за малюнками. Омоніми. Морж.Дзвіночки.Дзвінок 6.   У мовленні за допомогою антонімів можна побудувати і тексти з протилежним значенням. Текст записаний на слайді. Редагування тексту виконується в парах на картках. 

 Прочитай. Заміни виділені слова в реченнях антонімами й запиши.

Закінчився  урок. У коридорах і класах гомін. Заговорив  шкільний радіовузол, заграла  весела музика. Школярі  відпочивають.

 

-Знайдіть складне речення. Підкресліть головні та другорядні члени речення. (Почався  урок. У коридорах і класах  тиша. Замовк  шкільний  радіовузол, стихла  весела музика. Школярі  працюють.

 

7. Робота  в парах. »Знайдіть пару»Доберіть антоніми-фразеологізми.  

 

жити душа в душу- жити як кіт з собакою водою не розлити  - горщики  побити

видно як на долоні- темно,хоч в око стрель

 

8.Тести.Гра «Другий зайвий»

У котрому ряду подано антонімічні пари?

1.День-ніч, дорогий- дешевий;

2.Тихий-темний, добрий-злий;

3.Суворий-чарівний, життя-смерть;

4.північ-південь,сестра-друг;

5.Багато-мало, глибокий-широкий;

 

9.Складання  сенкану– групова робота Антонім.

Веселий, сумний.

Радіє, сміється, плаче. Інколи нас усіх дивує. Протилежні.

 

VІ. Підсумок уроку. 

Ось і добіг до кінця наш урок. Ми ще раз переконалися, яка наша мова багата, солов’їна, барвінкова. Бажаю вам бути  мудрими,  розумними,  досягати  гарних успіхів у навчанні.  Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати – треба ще навчитися з них узори викладати. 

- Отож, діти, вчіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення.

 

 

 

pdf
Додано
13 жовтня 2021
Переглядів
2112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку