Тема уроку: Слова, протилежні за значенням ( антоніми). Подорож у країну Лексикологію.
Мета: Розширити уявлення про антоніми, ознайомити з терміном, формувати уміння добирати антоніми, користуватися ними у своєму мовленні для образного зіставлення, контрастних явищ навколишньої дійсності, виховувати пізнавальний інтерес, культуру мовлення, виховувати любов до природи.
Обладнання: презентація Power Point, ноутбук, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал, словник антонімів,тлумачний словник,
Тип уроку. Урок – мандрівка
Клас: 3клас
Хід уроку:
І. Організація класу. Створення емоційного настрою. Слайд з музикою.
Психологічна настанова « До успіху»
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Адже до нас завітали гості. Усміхніться одне одному,подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того щоб впоратися на уроці із завданнями,будьте старанними та слухняними. Я вам бажаю:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Розповідь.
А поговоримо ми про найдорогоцінніший скарб людини – мову. Адже життя людини без мови немислиме, неможливе. Мова – це шлях, яким кожен із нас іде від колиски до усвідомлення себе громадянином. Її потрібно не лише любити, а й берегти, вивчати і знати.
2. Каліграфічна хвилинка. – Урок почнемо без зупинки З каліграфічної хвилинки.
Щоб рівно і гарно слова написати,
Нам з’єднання букв слід усім пригадати.
Велика буква М («ем») складається з трьох елементів: довгої прямої похилої лінії, що починається із заокруглення, і двох довгих прямих, заокруглених унизу праворуч.
Каліграфічна хвилинка: м мо в ва мо ва Мова – солов’їна, дзвінкотюча, кольорова.
- Назвіть орфограми. ( Написання апострофа після приголосного в корені слова. Правопис слів з буквосполученням ьо,йо. Правопис слів з буквосполученням дж,дз)
Проведемо ДУБЛЬ-ДИКТАНТ
1.Подвір'я- (діти пишуть свої два слова) м' ята, Ареф'єв.
2.Бадьорий-…..
3.Ждміль-….
3. Хвилинка поезії
Багато письменників і поетів описували красу мови. Вони казали, що українська мова ніжна і мила, мелодійна і барвінкова.
(Діти читають вірші про українську мову)
Якщо з українською мовою.. Дмитро Білоус
|
|
З чого складається мова? (З речень, словосполучень, слів)
3.Країна лексикологія
– Я запрошую вас здійснити подорож до цікавої країни Лексикології.
Які групи слів мешкають в цій країні? (Омоніми, синоніми, багатозначні та однозначні слова)
Що таке Лексикологія?( наука, що вивчає лексику. Тобто сукупність слів, що входять до складу будь-якої мови; слова.)
- Лексика – сукупність слів мови, її словниковий склад.
4. Ознайомлення з поняттям «антонім» (Використання мультимедії)
—В Країні Лексикології була дивна вулиця. На ній виднілися розкішні палаци й убогі хатки, росли високі дерева й низенькі кущі. Тут жили люди бідні й багаті, сумні й веселі, добрі й злі. Хто господарі цього міста?
Ось ідуть двоє жителів (заходять два хлопчики).Давайте тихенько поспостерігаємо за ними. Що ви помітили? ( Один високий і повний, а другий-низький і худий,один одягнений у світлий костюм, а другий в темний, один усміхнений, а другий насупнений)
Послухаємо, про що вони розмовляють:
-Який сьогодні сонячний день! - Який похмурий день!
- Мені так весело! - Мені так сумно! - Я хочу весь час сміятися! -Я хочу плакати! - В мене скільки друзів! - Кругом одні вороги!
Діти, як ми назвемо цих двох хлопчиків? ( Сміхун і Буркун). А ще таких людей називають оптиміст і песиміст. Звернемось до тлумачного словника, щоб добре зрозуміти значення цих слів. Робота зі словником або Науковий центр
(.Оптиміст –людина, яка бачить у всьому гарні, позитивні, світлі сторони. Песиміст- людина,яка бачить у всьому погане,негативне,темне.)
Поки ви читали, хлопчики пішли. Залишили нам завдання. Прочитайте його.
До поданих слів доберіть протилежні за значенням. Прочитайте перші літери дібраних слів. Яке вийшло слово?(біля дошки)
Пасивний – активний,
день – ніч, голосно – тихо, песиміст – оптиміст, вчений – неук, колективний – індивідуальний, багато – мало.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
— Отож, місто Лексикологія запрошує нас прогулятись вулицею Протилежностей.
Де ми дізнаємося, як називаються слова, протилежні за значенням, для чого вони потрібні у мовленні, навчимося знаходити ці слова у реченні та тексті, самостійно добирати та складати речення з ними. Ці слова ми дуже часто зустрічаємо в повсякденному житті. У цьому ми можемо переконатися, відгадавши загадки.
ІV. Актуалізація досвіду учнів.
Прослухати загадки, відгадати їх. У кожній із загадок вказати слова, протилежні за змістом. Як такі слова називаються?
1.Я антонім слова літо, В мене біла, тепла свита, Хоч мороз люблю сама, Адже звуть мене … (ЗИМА)
|
2.Я антонім шуму, стуку, Уночі без мене мука, Для спочинку наймиліша, Відгадайте, хто я ? (ТИША) |
3.Чорна корова всіх поборола, а білий віл всіх людей підвів. (ДЕНЬ-НІЧ)
(Запис у зошити: літо- зима,шум-тиша, чорна- біла,день-ніч)
- Поставте питання до пари слів.
- Зверніть увагу, на яке питання відповідають антонімічні пари.( на одне і теж питання). Зробіть висновок.
V. Сприйняття й засвоєння матеріалу
1.Виведення правила.
-Що ж таке антоніми? Спробуйте самостійно вивести правило.
Антоніми – це слова, ___________________.( на слайді, поступово з’являється правило).
Отже, Антоніми – це слова, протилежні за значенням, які відповідають на одне питання.
2.Щойно ви дізналися і запам’ятали визначення антонімів. А ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНІ АНТОНіМИ В МОВІ?
! Антоніми увиразнюють мовлення.
! Вони допомагають висловити свою думку, загострити увагу на чомусь особливому.
! Зіставляти явища в навколишньому середовищі
Молодці, ви добре попрацювали і заслуговуєте на відпочинок. Фізкультхвилинка.
2.Ознайомлення з тлумачним словником, словником антонімів
-Де можна з'ясувати значення невідомого слова?
-Знайти слова з протилежним значенням?
4.Робота з підручником (вправа 210)
Українська мова дуже багата і мелодійна. Здавна народ використовував слова, протилежні за значенням, у прислів’ях, щоб зіставити явища в навколишньому середовищі. Зараз ви переконаєтесь у цьому, коли виконаєте вправу 210. Прислів’я.
Закінчи прислів’я,додаючи антоніми. Визначте слова, протилежні за значенням.
-Чи правильне твердження, що у кожному реченні виділені антонімічні пари?
- Що таке прислів'я? ( це – влучний образний вислів , який має повчальний характер)
- Підбирають антоніми. Пояснення прислів'їв. Запис у зошити.(самостійно)
5. ГРА «Чарівний кубик» Завітав сьогодні в клас.
На урок до нас Кубик, діти, не простий, Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає, Знання ваші перевіряє.
-Кожна грань різного кольору , а на ній завдання. 1,2-починається гра;
3,4,5-потрібно відповідать.
1.Жовта –підбери слова антоніми: радість – смуток, сонце – місяць,запитаннявідповідь,бігати-стояти, дорогий-дешевий, грубість-ласка, Незнайко-Знайко, похмурий – ясний,вологий-сухий.
2. Зелена-синоніми:завірюха-віхола, куняти-дрімати, думати-міркувати,алфавітабетка,дорога-шлях,вогнище-ватра.
3.Синя-підбери словосполучення антоніми:працює вдень-відпочиває вночі, летить високо-падає низько, вчора приїхав-завтра поїхав,сумна осінь-радісна весна.
4.Червона: замініть вираз одним словом і підберіть антонім до цих слів.
Набрати в рот води - мовчати (говорити).
Побити горшки - посваритися (помиритися).
Брати ноги на плечі – втікати (стояти). Дерти горло – кричати (мовчати). 5.Зелена- малюнок-скажіть фразеологізмом.пояснить.
Як кіт наплакав.(мало) Повісити носа.( засмутився,запечалитися, занудьгувати). Ви слухаєте його і на вус мотаєте.(запам'ятовувати, Придивлятися, прислухатися до чогонебудь; помічати. )
6.Фіолетова.Складіть речення за малюнками. Омоніми. Морж.Дзвіночки.Дзвінок 6. У мовленні за допомогою антонімів можна побудувати і тексти з протилежним значенням. Текст записаний на слайді. Редагування тексту виконується в парах на картках.
Прочитай. Заміни виділені слова в реченнях антонімами й запиши.
Закінчився урок. У коридорах і класах гомін. Заговорив шкільний радіовузол, заграла весела музика. Школярі відпочивають.
-Знайдіть складне речення. Підкресліть головні та другорядні члени речення. (Почався урок. У коридорах і класах тиша. Замовк шкільний радіовузол, стихла весела музика. Школярі працюють.
7. Робота в парах. »Знайдіть пару»Доберіть антоніми-фразеологізми.
жити душа в душу- жити як кіт з собакою водою не розлити - горщики побити
видно як на долоні- темно,хоч в око стрель
8.Тести.Гра «Другий зайвий»
У котрому ряду подано антонімічні пари?
1.День-ніч, дорогий- дешевий;
2.Тихий-темний, добрий-злий;
3.Суворий-чарівний, життя-смерть;
4.північ-південь,сестра-друг;
5.Багато-мало, глибокий-широкий;
9.Складання сенкану– групова робота Антонім.
Веселий, сумний.
Радіє, сміється, плаче. Інколи нас усіх дивує. Протилежні.
VІ. Підсумок уроку.
Ось і добіг до кінця наш урок. Ми ще раз переконалися, яка наша мова багата, солов’їна, барвінкова. Бажаю вам бути мудрими, розумними, досягати гарних успіхів у навчанні. Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати – треба ще навчитися з них узори викладати.
- Отож, діти, вчіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення.