Мета уроку: поглибити знання учнів про складне речення; формувати вміння членувати його на частини; дати початкову інформацію про смислові зв'язки між частинами складного речення, засоби зв'язку їх; формувати навички розрізняти речення різних типів і видів, креслити до них схеми та конструювати речення за схемами; розвивати вміння використовувати складні речення у мовленні; виховувати інтерес до творчості Т.Г.Шевченка, почуття гордості за поета-патріота.
УРОК _
ТЕМА, «Складне речення і його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком».
Мета. Поглибити знання учнів про складне речення; формувати вміння членувати його на частини; дати початкову інформацію про смислові зв’язки між частинами складного речення, засоби зв’язку їх; формувати навички розрізняти речення різних типів і видів, креслити до них схеми та конструювати речення за схемами; розвивати вміння використовувати складні речення у мовленні; виховувати інтерес до творчості Т.Г.Шевченка, почуття гордості за поета-патріота.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
- Що таке речення?
- Які є речення за метою висловлювання?
- Які речення називаються односкладними?
- Які речення називаються двоскладними?
- Які речення називаються простими?
- … складними?
- Що можуть поєднувати сполучники?
- Які є сполучники?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Для створення висловлювань мовці використовують і прості, і складні речення. Як ви вважаєте, які з них несуть більше інформації? Звичайно, складні. Вони роблять наше мовлення багатшим, змістовнішим.
ІV. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.
V.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.
№ |
Правило |
Приклад |
Питання |
|
Складне речення має дві і більше граматичні основи. |
Над Дніпром широким, вільним, Де степи й луги цвіли, Наші пращури-слов’яни Оселились і жили. О.Олесь «Повість минулих літ» відкриває нам дорогу в далеке минуле рідного краю. |
Чим складне речення відрізняється від простого? |
|
Складне речення, частини якого з’єднані за допомогою сполучника, називаються сполучниковими. Складне речення, між частинами якого немає сполучника, називається безсполучниковим. Його принципова схема: [ ], [ ].
|
З побудовою Софійського собору площа перед ним стала громад-ським центром міста, де відбувалися віча, торги і ярмарки.
Сонце сходить над Києвом древнім, починається ранок новий. |
Чим відрізняються складні сполучникові та безсполучникові речення? |
|
Частини складного речення, об’єднані сурядним зв’язком (вони рівноправні – не можна поставити питання від однієї частини речення до іншої), утворюють складносурядне речення. Його принципова схема: [ ], і [ ].
|
Встає Хрещатик в сонячнім пожарі, І дім звели висотний на горі, І падають в долоні тротуарів Каштани на потіху дітворі. П.Панченко |
Яка особливість складносурядного речення? |
|
Частини складного речення, об’єднані підрядним зв’язком (вони нерівноправні – можна поставити питання від однієї частини речення до іншої), утворюють складнопідрядне речення. Його принципова схема: [ ], ( ).
|
Князь Ярослав Мудрий збудував Софійський собор на честь перемоги над печенігами на тому місці, де була битва. |
Яка особливість складнопідрядного речення? |
2.Методом «гронування» складання опорної схеми «Складне речення»
Складне речення
Сполучникове Безсполучникове
речення речення
[ ], [ ].
Складносурядне Складнопідрядне
речення речення
[ ], і [ ]. [ ], ( ).
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Розподільний диктант. Виписати номери простих та складних речень.
Прості речення:___________
Складні речення:____________
2. З’єднайте частини прислів’їв, виділіть червоним складні речення.
3. Лінгвістична гра «Конструктор».
Установіть відповідність:
1. Просте речення |
А. І блідий місяць на ту пору із хмари де-де виглядав. |
2. Складне безсполучникове речення |
Б. Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою. |
3. Складне речення із підрядним зв’язком |
В. Поплив човен в синє море, а воно заграло. |
4. Cкладне речення із сурядним зв’язком |
Г. Розкажи, як за горою сонечко сідає.
|
5. Графічний диктант: до поданого речення побудуй структурну схему.
Ще треті півні не співали, ніхто ніде не гомонів, сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.
6. Пояснювальний диктант. Виписати номери безсполучникових та сполучникових речень.
1. Все минає, та пам’ять не гасне в тобі. (Г.Коваль.) 2. Один у другого питаєм: нащо нас мати привела? (Т.Шевченко.) 3. Доскіпуюсь, допитуюся: хто я? (П.Перебийніс.) 4. Ще змалечку треба вчитись, як на світі жити. (Т.Шевченко.)5. Уже в людей в коморі повно хліба, а я свою лиш засіваю ниву. (Н.Пукас.) 6. Живемо, поки сміємось, сміємось, поки живемо (Є.Гуцало.) 7. Жила б і розцвітала Україна, а більшої я щедрості й не жду. (М.Гурець.)
7. Думку, висловлену кожною парою речень, передати складним реченням, використавши подані в дужках сполучники (де потрібно, змінити порядок слів, опустити слова). Вказати речення зі зв’язком сурядності та речення зі зв’язком підрядності.
VІІ.Підсумок уроку.
Домашнє завдання:
З-поміж поданих речень виписати складні. У кожному з них підкреслити граматичні основи ( або виділити підмет – зеленим, присудок – червоним).
І. А зоря тремтіла, мов тернина, і світила в серце Україна. (М.Сингаївський.) Наша слава — українська держава. (Нар.творч.) Вже є Україна, але українців ще майже нема. (А.Листопад.) Там волю діди боронили і там поховали її; я вірю: святі їх могили розбуркали б сили мої. (Б.Грінченко.) Народ мій є! В його волячих жилах козацька кров пульсує і гуде! (В.Симоненко.) Коли в людини є народ, тоді вона уже людина. (Л.Костенко.)Правда світліша за сонце. Правда і в морі не втоне. Правда і з дна моря виринає, а неправда потопає. Мала правда велику брехню переможе. Павда — хліб зароблений, а брехня — крадений. Правду говорить не язик, а душа. Все минеться, одна правда зостанеться. Стій за правду горою, тоді люди будуть з тобою. Правда жартів не любить. Брехень багато, а правда одна. Правда світліша за сонце, та її зі свічкою шукають.