Урок української мови на тему:"Складне речення і його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком"

Про матеріал

Мета уроку: поглибити знання учнів про складне речення; формувати вміння членувати його на частини; дати початкову інформацію про смислові зв'язки між частинами складного речення, засоби зв'язку їх; формувати навички розрізняти речення різних типів і видів, креслити до них схеми та конструювати речення за схемами; розвивати вміння використовувати складні речення у мовленні; виховувати інтерес до творчості Т.Г.Шевченка, почуття гордості за поета-патріота.

Перегляд файлу

УРОК _

 

 

ТЕМА, «Складне речення і його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком».

Мета. Поглибити знання учнів про складне речення; формувати вміння членувати  його на частини; дати початкову інформацію про смислові зв’язки між частинами складного речення, засоби зв’язку їх; формувати навички розрізняти речення різних типів і видів, креслити до них схеми та конструювати речення за схемами; розвивати вміння використовувати складні речення у мовленні; виховувати інтерес до творчості Т.Г.Шевченка, почуття гордості за поета-патріота.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

-       Що таке речення?

-       Які є речення за метою висловлювання?

-       Які речення називаються односкладними?

-       Які речення називаються двоскладними?

-       Які речення називаються простими?

-       … складними?

-       Що можуть поєднувати сполучники?

-       Які є сполучники?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Для створення висловлювань мовці використовують і прості, і складні речення. Як ви вважаєте, які з них несуть більше інформації? Звичайно, складні. Вони роблять наше мовлення багатшим, змістовнішим.

ІV. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

V.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.

Правило

Приклад

Питання

  1.                 

Складне речення має дві і більше граматичні основи.

Над Дніпром широким, вільним,

Де степи й луги цвіли,

Наші пращури-слов’яни

Оселились і жили.

О.Олесь

«Повість минулих літ» відкриває нам дорогу в далеке минуле рідного краю.

Чим складне речення відрізняється від простого?

  1.  

Складне речення, частини якого з’єднані за допомогою сполучника, називаються сполучниковими.

Складне речення, між частинами якого немає сполучника, називається безсполучниковим. Його принципова схема: [ ], [ ].

 

З побудовою Софійського собору площа перед ним стала громад-ським центром міста, де відбувалися віча, торги і ярмарки.

 

Сонце сходить над Києвом древнім, починається ранок новий.

Чим відрізняються складні сполучникові та безсполучникові речення?

  1.  

Частини складного речення, об’єднані сурядним зв’язком (вони рівноправні – не можна поставити питання від однієї частини речення до іншої), утворюють складносурядне речення. Його принципова схема: [ ], і [ ].

 

Встає Хрещатик в сонячнім пожарі,

І дім звели висотний на горі,

І падають в долоні тротуарів

Каштани на потіху дітворі.

П.Панченко

Яка особливість складносурядного речення?

  1.  

Частини складного речення, об’єднані підрядним зв’язком (вони нерівноправні –  можна поставити питання від однієї частини речення до іншої), утворюють складнопідрядне речення. Його принципова схема:

[ ], (  ).

 

Князь Ярослав Мудрий збудував Софійський собор на честь перемоги над печенігами на тому місці, де була битва.

Яка особливість складнопідрядного речення?

2.Методом «гронування» складання опорної схеми «Складне речення»

 

                                          Складне речення

 

 

 

 

                                        Сполучникове              Безсполучникове  

                                              речення                           речення

                                                                                       [  ], [  ].                                            

                                     Складносурядне              Складнопідрядне

                                           речення                            речення      

     [  ], і [  ].                              [  ], (  ).

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Розподільний диктант. Виписати номери простих та складних речень.

Прості речення:___________

Складні речення:____________

  1. В лиху годину якось недавно довелось мені заїхать в Україну. («І виріс я на чужині»)
  2. Пречистій ставила, молила, щоб доля добрая любила її дитину. («І виріс я на чужині»)
  3. І хмароньку рожевую, і тьму за собою розстилає туман сивий. («За сонцем хмаронька пливе»)
  4. Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина. («Зацвіла в долині…»)
  5. На великдень, на соломі проти сонця діти грались собі крашанками. («На великдень, на соломі…»)
  6. І досі сниться: під горою, меж вербами та над водою, біленька хаточка. («І досі сниться…»)
  7. Пишається калинонька, явор молодіє, а кругом їх верболози й лози зеленіють. («Тече вода з-під явора»)
  8. За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає. («За сонцем хмаронька пливе…»)

2. З’єднайте частини прислів’їв, виділіть червоним складні речення.

  1. Шевченкові твори                                            а)облетів увесь світ.
  2. Шевченко дужий був не силою,                    б) народу великий дар.
  3. Тарасів заповіт                                                 в)то правда жива.
  4. Тарасів «Кобзар» -                                           г)вічно житиме Тарас.
  5. Тарасові слова -                                               ґ)сяють, мов ясні зорі.
  6. Хто з Шевченком знається,                            д)той розуму набирається.
  7. Ми Шевченка славить будем                          е)а словом мудрим.
  8. В наш чудовий час                                           є) і ніколи не забудем.

3. Лінгвістична гра «Конструктор».

Установіть відповідність:

1. Просте речення

А. І блідий місяць на ту пору із хмари де-де виглядав.

2. Складне безсполучникове речення

Б. Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою.

3. Складне речення із підрядним зв’язком

В. Поплив човен в синє море, а воно заграло.

4. Cкладне речення із сурядним зв’язком

Г. Розкажи, як за горою сонечко сідає.

 

5. Графічний диктант: до поданого речення побудуй структурну схему.

Ще треті півні не співали, ніхто ніде не гомонів, сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.

6. Пояснювальний диктант. Виписати номери безсполучникових та сполучникових речень.

1. Все минає, та пам’ять не гасне в тобі. (Г.Коваль.) 2. Один у другого питаєм: нащо нас мати привела? (Т.Шевченко.) 3. Доскіпуюсь, допитуюся: хто я? (П.Перебийніс.) 4. Ще змалечку треба вчитись, як на світі жити. (Т.Шевченко.)5.  Уже в людей в коморі повно хліба, а я свою лиш засіваю ниву. (Н.Пукас.) 6. Живемо, поки сміємось, сміємось, поки живемо (Є.Гуцало.) 7. Жила б і розцвітала Україна, а більшої я щедрості й не жду. (М.Гурець.)

7. Думку, висловлену кожною парою речень, передати складним реченням, використавши подані в дужках сполучники (де потрібно, змінити порядок слів, опустити слова). Вказати речення зі зв’язком сурядності та речення зі зв’язком підрядності.

  1. З дерев посиплеться осіннє золото. Невдовзі налетять вітри (і).
  2. Стрункі тополі посмутнішають. Оголиться їхні міцне гілля (якщо, коли).
  3. Берези зіщуляться. Беззахисно засвітяться їхні білокорі стовбури (тому що, бо).
  4. Почервоніє різьблене кленове листя. Гілки привітно шелестітимуть, з ним прощаючись (але, проте).

VІІ.Підсумок уроку.

Домашнє завдання:

З-поміж поданих речень виписати складні. У кожному з них підкреслити граматичні основи ( або виділити підмет – зеленим, присудок – червоним).

І. А зоря тремтіла, мов тернина, і світила в серце Україна. (М.Сингаївський.) Наша слава — українська держава. (Нар.творч.) Вже є Україна, але українців ще майже нема. (А.Листопад.) Там волю діди боронили і там поховали її; я вірю: святі їх могили розбуркали б сили мої. (Б.Грінченко.) Народ мій є! В його волячих жилах козацька кров пульсує і гуде! (В.Симоненко.) Коли в людини є народ, тоді вона уже людина. (Л.Костенко.)Правда світліша за сонце. Правда і в морі не втоне. Правда і з дна моря виринає, а неправда потопає. Мала правда велику брехню переможе. Павда — хліб зароблений, а брехня — крадений. Правду говорить не язик, а душа. Все минеться, одна правда зостанеться. Стій за правду горою, тоді люди будуть з тобою. Правда жартів не любить. Брехень багато, а правда одна. Правда світліша за сонце, та її зі свічкою шукають.

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
260
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку