Урок - конференція, з алгебри та початів аналізу
11 клас
Тема уроку: Показникові рівняння.
Мета уроку:
Узагальнити знання учнів з теми.
Розвивати пізнавальну діяльність учнів
Виховувати самостійність, цілеспрямованість, зацікавленість до вивчення предмета.
Підготовка до уроку:
Учні поділяються на групи й одержують завдання.
1. «Теоретики» отримують завдання підготувати історичні довідки про показникову функцію та показникові рівняння.
Учні створюють відповідні презентації. «Спеціалісти» можуть представити відеоролики.
Методи навчання: словесні, особистісно зорієнтовані, практичні.
Форми роботи учнів: колективна, фронтальна, парна, індивідуальна.
Наочність: презентація, відео.
Тип уроку: конференція
ХІД УРОКУ.
1.Слово вчителя. (1хв)
Сьогодні ми проводимо конференцію з теми «Показникова функція». В роботі конференції беруть участь 4 групи, які підготували доповіді.
2.Слово - «Теоретикам». (5хв)
Про походження термінів і позначень.
3. Учитель. (10хв)Зараз проведемо невеличкий диктант, який складається з найпростіших показникових рівнянь. Ви повинні розв’язати рівняння й скласти слово з букв, поданих на схемі, зчитавши букви в тому порядку, який відповідає списку рівнянь
Ф |
Т |
Е |
Ш |
Л |
Ь |
І |
|
-1 |
0,2 |
-2 |
1,5 |
3 |
0 |
Низький рівень (4б)
х= - ;
.
(6б)
1)
2)
(8б)
Група дослідників працювала над розв’язком більш складних завдань (учні показують розв’язання рівнянь.)
6.Слово спеціалістам з прикладної математики(5хв)
План
7.Слово теоретикам(5хв)
У книзі Жюля Верна «Матіас Шандор» є герой - силач Матіфу. Він здійснив багато подвигів, серед яких є й такий.
Готували до спуску трабоколо (трабоколо - невеличкий корабель, який має вітрила у формі трапеції). Коли почали вибивати з-під кіля клини, які тримали трабоколо на спусковій доріжці, в гавань зайшла дуже нарядна яхта.
Спускове судно неминуче врізалося б у борт яхти, та раптом з натовпу вибігла людина, яка схопила канат, що висів на носу трабоколи. Але все марно... та раптом він побачив швартову пушку і швиденько накидає на неї каната. Канат повільно розмотується, хоробра людина з останніх сил тримає його... Це триває десь секунд десять. Нарешті канат лопнув. Трабоколо пройшло за кормою яхти на дуже маленькій відстані, яхта була врятована.
Ви здогадалися, що хороброю и сильною людиною був силач Матіфу.
Прочитавши класу уривок, питаємо у присутніх: яка ж потрібна нелюдська сила, для того щоб утримати корабель?
Розглянемо, як відбувається швартовка корабля. З пароходу на пристань кидають канат, на кінці якого зроблена широка петля.
Людина, яка стоїть на пристані, накидує цю петлю на причальну тумбу, а матрос на кораблі кладе канат між кнехтами, які е на борту судна, сила тертя між тросами і кнехтами і зупиняє судно. Зазвичай матрос, обернувши канат декілька разів навколо кнехтів, просто притримує вільний кінець ногою, придавивши його до палуби. Уявимо, що після одного оберту навколо стовпа сила F0, яка приложена до одного кінця каната, утримує в К разів більшу силу, що приложена до іншого кінця. Після ще одного оберту каната утримуюча сила зростає ще в К разів і стає в К2 разів більше, ніж сила Fо. Для ненькового канату і дерев’яного стовпа К=21.75 тому коли обертати канат навколо стовпа три рази, отримуємо збільшення в 1800 разів.
Будемо вважати силу, яка потрібна для утримання спускаемого корабля, приблизно рівною 400 кН, а так як канат повільно розмотується, можна зробити висновок, що Матиму зумів обернути його навколо швартової пушки хоча б 3 рази.
Складаємо рівняння
400000 = 1800Fо, тоді F0 220Н, що еквівалентно 22кг. Прикласти силу в 22кг може будь - який здоровий чоловік.
Те явище, про яке йшла мова, ми використовуємо кожного дня, наприклад, зав’язуючи шнурки на черевиках. Вузол - це мотузка, обвита іншою мотузкою, він тим міцніше, чим більше разів одна частина переплітається з іншою.
8.Підсумок уроку(3хв)
- Я отримала задоволення від вашої роботи на уроці. Слухаю ваші враження.
- Про що нове я дізнався?
- З чим не справився?
- Де в житті мені знадобляться знання з даної теми?
- Яке завдання захотілось ще раз виконати?
- Оцінки отримують: …
- Сьогодні деякі з вас отримають незвичайні оцінки, а саме за проявлені вами якості, які стали в пригоді нам на уроці.
- Отже, оцінку «____» за кмітливість отримує…
- Оцінку «____» за допомогу однокласнику …
- Оцінку «____» за уважність …
- Оцінку «____» за активність …
- Оцінку «____» за неординарність мислення …
- Оцінку «____» за влучну відповідь …