Урок-конгрес "Хімія і екологія:суть проблеми та шляхи її вирішення"

Про матеріал
Інтегрований урок(Міжпредметні зв’язки: біологія, фізика, медицина, географія, інформатика, правознавство, іноземна мова.) - мета: донестти до учнів, що загроза екологічної кризи стала реальністю і що найголовніше, в цій ситуації під загрозою безпосередньо опинилась людина, її здоров’я. Тому виникає спільне для всього світового товариства завдання захисту навколишнього середовища. І головна надія- це молоде покоління Тільки молодь спроможна вивести людство зі стану глибокої екологічної кризи, причиною якої стало незнання або ігнорування законів природи, споживацьке ставлення до неї.
Перегляд файлу

Кельменецький професійний ліцей

 

 

 

 

 

 

 

Хімія і екологія:

 суть проблеми та можливі шляхи вирішення

/урок-конгрес/

 

 

 

 

 

       Розробив: викладач

хімії та біології 

Назарчук О.В. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

Тема уроку. Хімія і екологія: суть проблеми та можливі шляхи вирішення.

Мета:

  • навчальна:

а) ознайомити з геоекологічною ситуацією в Україні, основними заходами з охорони навколишнього середовища;

б) сформувати уявлення про діяльність людини як геологічну силу, що активно перетворює всі оболонки Землі;

в) формувати уявлення про сучасну наукову картину світу, науковий стиль мислення, необхідність екологічного мислення для вирішення проблем, що стоять перед людством;

- виховна: формувати життєвий принцип безконфліктного співіснування людини і довкілля на основі гармонізації стосунків із природою;

- розвивальна: активізація психічних процесів учнів як учасників гри (увага, запам’ятовування, цікавість, сприйняття і мислення), реалізація потенційних можливостей та здібностей учнів, вирішення їхніх комунікативних проблем, тренування учнів на вміння говорити в будь-якій ситуації і на яку завгодно тему, розкриття в рольовій грі можливостей нерішучих учнів.

Тип уроку: урок- конгрес(науково-практичний).

Міжпредметні зв’язки: біологія, фізика, медицина, географія, інформатика, правознавство, іноземна мова.

Комплексно-методичне комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація

забезпечення уроку:  вчителя, робочі листи учнів, друкований матеріал: пам’ятки з охорони природи;географічна карта світу, України, глобус.

Методи навчання:

  • словесні(бесіда, пояснення);
  • наочні(демонстрація презентації, таблиць, відео);
  • практично-пошуковий(робота з роздавальним матеріалом);
  • проблемний(постановка проблемних питань);
  • дослідницькі(робота з дослідження висунутих проблем, питань);

Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова робота, взаємоконтроль.

Концепція уроку: підвести до розуміння того, що господарська діяльність людини не повинна бути стихійною, необхідно враховувати природні екологічні знання й використовувати їх у практиці ведення господарства. Показати, що екологічні знання дозволяють здійснювати господарську діяльність без руйнування природних систем.

СТРУКТУРА УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Пояснення матеріалу.

 

ПЛАН УРОКУ

  1. Забруднення атмосфери. Проблема лісів.
  2. Парниковий ефект та його наслідки.
  3. Випадання кислотних дощів. Наслідки для суспільства.
  4. Забруднення водних ресурсів.
  5. Радіаційне забруднення.
  6. Правові засоби захисту довкілля.
  7. Презентація очікуваних результатів.

 

ЕПІГРАФ УРОКУ 

Якщо природа зміниться настільки,

що стане заперечувати суть виду

«людина розумна», ніщо не вбереже

її від долі динозаврів.

М.Ф. Реймерс.

 

Виноситься проблемне питання:

  • У побуті існує думка, що найбільшої шкоди довкіллю завдає хімія та хімічні виробництва. Як ви вважаєте, чи вірно це?

В кінці уроку учні повинні дати відповідь на поставлене проблемне питання.

 

Вчитель хімії(вступна частина- на фоні документального фільму).

Нас оточує жива і нежива природа. Це рослини, тварини, повітря, вода, земля. З давніх-давен людина розорювала землю і вирубувала ліси, випасала худобу і будувала міста. Це було необхідно. Але це вплинуло на навколишнє середовище. І тому до найактуальніших проблем сьогодення, що торкаються кожного жителя планети й від яких залежить майбутнє людства, слід віднести проблеми екологічні, які викликані недалекоглядним, нерозумним, необґрунтованим ставленням людини до природи,- вони виникли не сьогодні й не вчора.

  В останні роки слово «екологія» лунає дедалі частіше і, на жаль, усе тривожніше. Якщо раніше ми не дуже заглиблювалися в зміст цього поняття, то сьогодні нас вражають ті жахливі факти злочинного отруєння та вбивства природи, а, отже, й нас. Повітря, яким ми дихаємо, вода, яку п’ємо, продукти, якими харчуємося, аж ніяк не сприяють оздоровленню організму, підтриманню гарного настрою, впевненості в завтрашньому дні.

  А чи є впевненість в завтрашньому дні?.. Коли ми бачимо, як кислотні дощі гублять грунти, тропічні ліси, які є легенями планети, вирубуються зі швидкістю 20га/хв., забруднюються водойми, руйнується захисне озонове покриття, хвороби, спричинені екологічними проблемами, забирають кожен рік сотні тисяч жителів.

  І свідками цього є кожний з нас, який спостерігає взимку зелену траву і травневий дощ. Спостерігаємо як з одного боку, розмерзають льди Антарктиди і ростуть там рослини; з іншого- спостерігаємо сніг в Африці і поява пустель в Європі…І це є факт, який став декорацією XXІ ст.

  На превеликий жаль, ситуація у світі настільки тривожна, що хочеться закричати: «Чутки про глобальну екологічну катастрофу зовсім не перебільшені!». А у відповідь- тиша…

  І дійсно, екологічна криза грізно нависла над усім світом, вона вже «схопила нас за горло». Наше покоління практично в усіх куточках планети безсоромно грабує в коморах природи те, що належить дітям і онукам. І тому ліквідація глобальної екологічної катастрофи є на сьогодні найважливішим завданням людства, інакше- в недалекому майбутньому наша Земля може обернутися на безлюдну пустелю…

  Проаналізуйте даний вислів і визначте тему уроку:

«…широко простягає хімія руки свої у справи людські. Куди не подивимося, куди не оглянемося, скрізь обертаються перед очима нашими успіхи  її старанності».

М.В. Ломоносов  

    

Визначення теми та мети уроку.                                                                  Сьогоднішній урок ми проведемо у вигляді міжнародного конгресу.

 

Голова засідання. Доброго дня! Я радий вас вітати на Україні, на зеленому куточку планети – Буковинській землі, де проводиться Міжнародний європейський науково-практичний конгрес, присвячений глобальній екологічній кризі – кризі, яка нависла над всім людством, а значить торкається кожного з нас.

  Отже, на правах голови засідання Міжнародний конгрес вважаю відкритим.

  Звучить гімн України.

Оскільки сьогодні Міжнародний європейський конгрес, то на ньому присутні не ли-ше наші співвітчизники, а й гості з-за кордону, а саме гості з Великобританії, Німеч-чини, Франції. Відсутні лише росіяни по поважних причинах. Однак вони прислали деякий відеосюжет, який ми подивимось трохи пізніше.

  Також на нашому зібранні присутні кореспонденти тих чи інших видань, які і будуть одночасно й перекладачами науковців європейських країн.

  Перш ніж перейти до першого питання, подивимось відеосюжет присланий нашими колегами із Росії.(показ сюжету) 

Голова засідання. У зв’язку з тим, що найбільшого впливу господарської діяльності зазнає атмосферне повітря, першим надаємо слово метеорологам та кліматологам із Великобританїі.

1-й метеоролог. Atmosphere is ecologically important to a great extand:

1. protects all leaving creatures of the Earth from the bad influence of radioation and me-teorite collision;

2. regulates season’s temperature and levels day’s one;

3. is a carrier of the wormth and moisture;

4. the process of photosynthesis is taking place through it;

5. has an influence on character and dynamic of all exoganik processes that are taking pla-ce in the lytosphere (physical and chemical winding away, wind activity, nature waters, fridinity, glaciec’s activity.   

 Кореспондент газети «National Geographik»(Перекладач).

Aтмосфера має надзвичайно велике екологічне значення (слайд 6):

1. захищає всі живі організми Землі від згубного впливу космічних випромінювань і ударів метеоритів;

2. регулює сезонні температурні коливання, врівноважує й вирівнює добові;

3. є носієм тепла і вологи;

4. через неї відбуваються фотосинтез і обмін речовин;

5. впливає на характер і динаміку всіх екзогенних процесів, що відбуваються в літосфері(фізичне та хімічне звітрювання, діяльність вітру, природних вод, мерзлоту, діяльність льодовиків).

2-й метеоролог. Атмосферне повітря слід охороняти ще й тому, що цей природній ресурс є життєво необхідний для нас.(показ слайдів 7, 8)

  Повітря вважається невичерпним лише умовно. Чому? Адже маса атмосфери колосальна:1,15*10т.(використання магнітної дошки). Людині для життя потрібна не кількість повітря, а його якість. А під впливом людської діяльності його хімічний склад і фізичні властивості дедалі погіршуються, на землі практично не залишилося таких ділянок, де повітря зберігало б свою первісну чистоту та якість. Про рівень забруднення повітря більш конкретніше розповість мій колега з дослідницького центру.

Кліматолог. Main factors of air pollution:

  1. dust (winding away of plough lands, industrical production, production of cement, metal-producing plants);
  2. dioxide smoke and other sulpher combinations;
  3. nitrogen combinations and other toxik supstances (appearing as a result of exhaust- gases of cars);
  4. chemical and oil chemical industry.

Кореспондент газети «National Geographik»(Перекладач).

Основні забруднювачі повітря(слайд 9):

  1. пил(видування ораних грунтів; промислове виробництво; виробництво цементу; металургійні заводи; при зношуванні металевих деталей і конструкцій, що труться);
  2. СО2, СО, сірчані сполуки(утворюються під час згоряння мінерального та органічного палива);

3.сполуки Нітрогену та інші токсичні речовини(утворюються в результаті викидів вихлопних газів автомобілів);

4. хімічна та нафтохімічна промисловість(амоніак, сірководень, хлориди і флуориди, формальдегіди, нафталін, стирол, толуол, метанол, нітратна, фосфатна, ацетатна та синильна кислоти)

Голова конгресу Яке положення із забрудненням повітря в Україні? Як очистити повітря?

Кліматолог /Україна/-(географічна карта України) Найбільш забрудненими в Україні є Донецьк, Маріуполь, Запоріжжя, тобто схід України, так як основна частина промислових підприємств зосереджена саме тут.

70% загального обсягу шкідливих речовин припадає на викиди транспорту. При згоранні бензину в повітря виділяються оксиди карбону(ІІ) і (ІV), оксиди нітрогену та плюмбуму. Останній осідає на рослинах. Люди в сільській місцевості пасуть худобу біля доріг, не замислюючись над тим, що споживаючи м'ясо й молоко, вони завдають шкоди своєму здоров’ю.(слайд 11,12). Тому велике значення в очищенні повітря відіграє ліс. Про значення лісу розкажуть мої колеги із лісового господарства.

Провідний спеціаліст лісового господарства.(слайд 13,14)

Ліс- це легені планети, ліс- це хлібні поля, багатоводні ріки, різновидність рослин, тварин, спів пташок, перший весняний пролісок, одяг, їжа, освіта. Значення лісу для життя людей, тварин, для формування клімату на планеті, для урожаїв с/г культур незрівнянне ні з чим..(показ сюжету- учень коментує). І як часто ми про це забуваємо.

Спеціаліст екологічної безпеки лісу.(слайд 15) Звалища, сміття, банки з-під консервів, випалена багаттями земля, на якій протягом 3-ьох років не виросте ні травинки; мазут, бите скло- ось далеко не весь перелік людського азарту. Сохнуть дерева,гинуть рослини й тварини не лише від руки «любителів природи», але й від отрутохімікатів, якими постачають ліс господарі сільських господарств та про-мислових підприємств.

Негативну роль в отруєнні повітря відіграють вироби поліетиленового походження, якими забруднюють повітря люди. Тому постає питання про заміну виробів  поліетиленового походження на речовини, які б розкладались природою без шкоди на організм людини.

В результаті цього відбувається інтенсивне скорочення лісових масивів. І це впливає на клімат планети і, зменшення їх площі призводить до потепління, зменшення кількості опадів, внаслідок чого може збільшитися площа пустель на планеті.

Голова конгресу. Яка ситуація із температурним режимом землі? В чому проблема та які шляхи вирішення?

1-й біохімік.(характеристика плакат-схеми «Збільшення температури атмосфери Землі за рахунок СО2, СН4, фреонів, в цілому»).

Висновок- все це призводить до «парникового ефекту».

Голова конгресу

- Що таке «парниковий ефект» і в чому його небезпека? Слово надається групі біохімікам із Німеччини.

2-й біохімік.(слайд 16,17)

Brutstätte - ein Gebäude aus Glas, wo man Blumen und anderen Pflanzen, die Wärme brauchen wachsen kann, gemacht. Sonne durch das Glas erhitzt die Gewächshäuser, und das Dach und die Wände halten die Wärme im Inneren.

Land durch unsichtbare Schicht aus Gasen, die als Brutstätte handeln umgeben. Sonne scheint, und der Dicke fängt Gas Wärme wie das Dach, indem sie es auf dem Planeten.Das ist gut, weil wir nicht ohne Wärme leben können. Aber, Kraftwerken und Autos zu schaffen viele neue Gase, aber sie verzögern immer mehr solare Wärme. chvysche wird der Treibhauseffekt oder die globale Erwärmung genannt.

Кореспондент  газети «Екологічний бумеранг»(Перекладач)

Парник- це будівля, зроблена зі скла, де можна вирощувати квіти та інші рослини, які потребують багато тепла. Сонце через скло нагріває парник, а дах та стіни збері-гають тепло всередині.

 Земля оточена товщею невидимих газів, які діють як парник. Сонце світить, а товща газів перехоплює тепло, немов дах, зберігаючи його на планеті. Це добре, тому що ми не можемо жити без тепла. Але заводи, електростанції та автомобілі утворюють багато нових газів, а вони затримують дедалі більше і більше сонячного тепла. Це явище називають парниковим ефектом або глобальним потеплінням.

Голова конгресу

- Як впливає парниковий ефект на нашу Землю?(слайд 19,20).

3-ій біохімік Klima auf unserem Planeten in regelmäßigen Abständen geändert. Seit Tausenden von Jahren, abwechselnden Phasen der signifikante Abkühlung und sogar Eis und warme Zeit. Jetzt haben Wissenschaftler sind besorgt: "Es scheint, dass die Erde wärmt schneller als zu irgendeinem Zeitpunkt in der Vergangenheit.

  Modell der Treibhauseffekt ist das Klima der Venus. Seine dichte Atmosphäre, die 98 Prozent wird von Kohlendioxid durch diese glühende gemacht-bis fünftausend Grad (diese Temperatur das Eisen rot).

Кореспондент  газети «Екологічний бумеранг»(Перекладач)

 Клімат на нашій планеті періодично змінювався. За тисячі років чергувалися періоди значного похолодання і навіть зледеніння та теплі епохи. Нині ж учені дуже занепокоєні: схоже на те, що Земля розігрівається значно швидше, ніж будь-коли в минулому. Моделлю «парникового ефекту» є клімат Венери(слайд Венери). Її щільна атмосфера, що на 98% складається з СО2 (вуглекислого газу), за рахунок цього розжарена до 5000С.(за такої температури залізо стає червоним).

4-й біохімік Treibhauseffekt - ist es, die Durchschnittstemperatur auf der Erde durch erhöhte Konzentrationen von Kohlendioxid zu erhöhen. Nach unseren Berechnungen wird die jährliche Durchschnittstemperatur der Erde um 2,5 Grad Celsius signifikante Klimaveränderung auf der Erde verursachen. In der Regel nicht in heißen Umgebungen heute wird so heiß, dass man nicht dort leben, und Bereiche, die berühmt für den Anbau von Pflanzen für die Lebens sind, werden nicht für sie.

Кореспондент  газети «Екологічний бумеранг»(Перекладач)

.Парниковий ефект-це підвищення середньої температури на Землі внаслідок збільшення концентрації вуглекислого газу. Як свідчать наші розрахунки, під-вищення середньої річної температури Землі на 2,5С викличе значні кліматичні змі-ни на Землі. В цілому у жарких сьогодні місцях стане настільки гаряче, що жити там буде неможливо, а території, які славилися вирощуванням рослин для харчування, стануть непридатними для цього.

5-й біохімік Ось як може виглядати картина в світі.(слайд-«Можливі кліматичні зміни, спричинені парниковим ефектом», 21).

Голова конгресу. Яке становище щодо «парникового ефекту» на Україні?

- Які наслідки парникового ефекту для людства?( слайд 22).

6-й біохімік.Парниковий ефект викличе танення льодовиків на полюсах Землі й під-вищення рівня Світового океану. За останні 100 років середня температура Землі зросла на 0,3-0,6С, за 10 років- 0,12С. У разі танення льодовиків Антарктиди, рівень Світового океану підніметься на 6 метрів, що призведе до затоплення багатьох тери-торій(слайд 23 ).

Голова конгресу. Давайте визначимо можливі шляхи вирішення проблеми. Але спо-чатку подивимось один сюжет.(відео «Парниковий ефект»)

Кореспондент  газети «Екологічний бумеранг»

  1. Перейти на альтернативні джерела енергії.
  2. Активізувати розробку і втілення безвідходних технологій.
  3. Забезпечити збереження лісів.
  4. Зменшити випуск автомобілів.

Голова конгресу.

Давайте поговоримо про проблему випадання «кислотних дощів».

  • Що таке «кислотні дощі»?
  • Як вони утворюються?
  • Які наслідки випадання для суспільства?

Надаємо слово французьким вченим хімікам-екологам.

1-й хімік-еколог. Quand nous regardons en haut, nous voyons des nuages et le ciel bleu. Mais existent des choses qui nous ne voyons pas. Parmi eux sont ceux qui sont dangereux pour la berre. Quand les stations elecrtigues chauffens de la houille pour obtenir l’electri-cite et les gaз invisibles se levent dans l’air.

  Il y a des gaз qui se melangent ovec l’eau et l’acide augmente. Parfois les gaз entrent dans les nuages pluvials, c’est pourquoi su r la berre tombent les pluies ou les neiges acides.

Кореспондент журналу «Екологія і ми» (Перекладач). (слайд 24). Коли ми дивимося вгору ми бачимо хмари та блакитне небо. Але існують деякі речі, яких ми не бачимо. Деякі з них шкідливі для Землі.

Слайд 25. Коли електростанції спалюють вугілля для отримання електроенергії, а машини- бензин, невидимі гази піднімаються в повітря. Деякі з цих газів змішуються з водою і підвищують її кислотність. Інколи гази потрапляють у дощові хмари, через що на Землю випадають кислотні опади у вигляді дощу чи снігу.

2-й хімік-еколог. Il y a 100 ans qu’a paru le terme “les pluies acides” par chimiste anglais Robert Smit qui a montre l’independence entre le niveau de l’encrassement de l’air et la qualite des precipitations atmospheriques. Pourtant les consequences dangereuses de ces pluies se manifestent les dernieses 15-20 annees.

 

 

 Кореспондент журналу «Екологія і ми» (Перекладач).  

Термін «кислотні дощі» введений близько 100р. тому англійським хіміком Робертом Смітом, який виявив залежність між рівнем забруднення повітря та кількістю опадів. Проте шкідливі наслідки цих дощів стали виявлятися останні 15-20 років.

Голова конгресу. Надаємо слово українським хімікам-екологам.

3-й хімік-еколог. Проблема кислотних дощів на міжнародному рівні була вперше порушена Швецією на конференції ООН з питань навколишнього середовища, яка проходила в Стокгольмі 1972 року. З тих пір вона перетворилася в одну з головних проблем людства.

Сюжет «Випадання кислотних дощів»-2хв.

4-й хімік-еколог Оксиди Сульфуру та Нітрогену, що потрапляють в атмосферу внаслідок роботи ТЕС і автомобільних двигунів, сполучаючись з атмосферною вологою, утворюють дрібні крапельки сульфатної(Н24) та нітратної(НNО3) кислот, які переносяться вітрами у вигляді кислотного туману(смогу) і випадають на землю. (слайд «Хімічні рівняння», 26)

2SО2 + О2 = 2SО3                    2 + Н2О = НNО3

3 + Н2О = Н24

Голова конгресу.

- Як зупинити утворення «кислотних дощів»?

Кореспондент журналу «Екологія і ми». У нашого журналу є пропозиції.

  1. Створити очисники на заводах та електростанціях.

2.Скоротити викиди у атмосферу шкідливих газів через впровадження інноваційних технологій виробництва

3. Менше їздити на автомобілях.

4. Економити енергію. Чим менше енергії ми використовуємо, тим менше спалюємо кам’яного вугілля на електростанціях.

Голова конгресу..(на фоні сюжету про воду «Біологічне різноманіття»).

Більша частина планети Земля- вода. Вода- це кров Землі. Вона може бути доброю і злою. Це океани, річки, це цілющий дощ, на який чекають сухі землі, це озера, джерела, це повінь, що забирає людські життя. Без неї немає життя.

-Яка ситуація із водними ресурсами? Слово надається гідрологам.

1-й гідролог. Як стверджував давньогрецький філософ і математик Фалес «Усе є вода», підкреслюючи цим самим значення цієї, здається, непримітної рідини для всього живого. Яке ж значення води?(мелодія шуму води).

1. Вода є найважливішою мінеральною сировиною, головним природним ресурсом споживання(людство використовує її в 1000 разів більше ніж вугілля чи нафту)

2. Є основним механізмом здійснення взаємозв’язків усіх процесів у екосистемах ( обмін речовин, тепла, ріст біомаси).

3. Є головним компонентом- переносником глобальних біоенергетичних екологічних циклів.

4. Є основною складовою частиною всіх живих організмів.

2-й гідролог.( на фоні сюжету «Прісна вода»-Компоненти довкілля)

На превеликий жаль стан водного середовища не кращий за стан атмосфери. Зараз немає таких водойм, які не потребували б захисту. Промислові виробництва мають відходи і рано чи пізно постає питання: куди їх дівати? Виявляється, що найбільш надійним місцем є водойма.(слайд 27,28)

У річки скидають не мільйони, а мільярди кубометрів неочищеної води цукрові й плодоконсервні заводи, звалища, ферми. Підземні води потерпають від забруднення бензином або шкідливими рідинами, які просочуються крізь землю, як і деякі добри-ва та пестициди, використовувані в с/г-их підприємствах.

Особливої шкоди водним ресурсам завдають нафта і нафтопродукти. Вони утворю-ють на поверхні води плівку, яка порушує газообмін між водою та атмосферою і по-нижує вміст кисню у воді. Одна тонна нафти утворює плівку площею 120 км.

3-й гідролог. Особливо небезпечними забруднювачами є солі важких металів. Їх іони спочатку поглинають водні рослини. Далі через ланцюги харчування вони по-трапляють в організми рослиноїдних тварин, а потім- до хижаків. Інколи концентра-ція цих металів у тілі риб у десятки та сотні разів перевищує початкову концентра-цію їх у водоймі. І вживаючи таку рибу, концентрація цих металів в організмі люди-ни збільшується в геометричній прогресії.

Голова конгресу. Яка повинна бути гранично-допустима концентрація шкідливих речовин?

3-й гідролог.(характеристика плакат-схеми).

Голова конгресу. А в якому стані знаходяться водні джерела України?

 4-й гідролог. У річки України щорічно скидається близько 5млн.т. шкідливих речо-вин(географічна карта України). Тому дуже гостро стоїть питання про раціональне використання води. В багатьох районах півдня республіки відчувається гострий де-фіцит води. Для ліквідації цього дефіциту доводиться вдаватися до трудомістких і дорогих заходів- перекидання води каналами та будівництва водосховищ.

 Є проблема прісної води, кардинальне розв’язання якої полягає у створенні замкне-них технологічних систем, коли використана вода очищається і знову повертається у виробництво.

5-й гідролог. (географічна карта України). Найскладнішими є райони сходу. Уже зараз відчувається нестача води у Донбасі, Криворіжжі, Приазов’ї та Криму. Напри-клад, у Запоріжжі майже 100 міст існують на привозній воді; водні проблеми Донба-су найскладніші- вода шахт небезпечна, тому що вугілля дуже радіоактивне.

 Основні забруднювачі води (слайд 30)- це органічні речовини, сполуки азоту, важкі метали, феноли і нафтопродукти.

  Найзабрудненішими є річки басейнів(географічна карта України) Західного Бугу, Приазов’я і Сіверського Дінця, в яких середньорічний вміст забруднюючих речовин перевищує ГДК у 10 разів.

Голова конгресу. Які можливі шляхи вирішення даної проблеми?

Кореспондент журналу «Світ природи»

  1. Зупинити забруднення морів.
  2. Зберігати водні ресурси.
  3. Удосконалювати очищувальні технології
  4. Виробляти біополімери та пластмаси, миючі засоби нового типу.

Голова конгресу. Переходимо до наступного питання засідання- «Радіаційне забру-днення». Із цього питання слово надається спеціалістам-радіофізикам з дослідження радіаційного рівня міжнародної організації «Здоров’я нації».(слайд 31)

1-й радіофізик.(Великобританія).

Radiatien pollusion – is penetration of radio-active clements to the water, atmosphere and the land. The high level of radioactive materials has a bad influence to the life activity of living creatures. Distroyes blood – building and genetic systems.

Кореспондент газети «National Geographik»(Перекладач).

Радіаційне забруднення-це потрапляння в атмосферу, воду, грунти таких радіоакти-вних елементів, як свинець, полоній, кадмій та ін.. Підвищення рівня вмісту радіону-клідів негативно впливає на життєдіяльність та спадковість живих істот: руйнує імунну, кровотворну, генетичну системи.

 2-й радіофізик(Німеччина).

Strahlung führt zu niedrigen Dosen sogar zu dem Eindruck des Knochenmarks, was störte die Bildung von Blut. Bestrahlung wirken auf Vererbung, schädliche Gene in den Chromosomen. Das Ergebnis ist eine Mutation. Dies kann zu schlimmen Folgen führen. Mal sehen, die Geschichte von unseren Kollegen aus Österreich gesendet.

Кореспондент  газети «Екологічний бумеранг»(Перекладач)

Випромінювання навіть малої дози  призводить до враження кісткового мозку, вна-слідок чого порушується процес утворення крові; опромінення впливає на спадко-вість, пошкоджуючи гени в хромосомах. Унаслідок цього відбуваються мутації. І це може призвести до жахливих наслідків. Давайте подивимось сюжет присланий на-шими колегами із Австрії.(показ сюжету «Мутації»)

3-й радіофізик(Франція)

Les dernieres annees le niveau de l’encrassement de la radioactivite a beaucoup augmente. Le contenu du radium dans les glaciers de Norvege maintenent en 5 fois plus grand que dans la glace, qui s’est forme au 17 siecle Dans le rayon de quelques kilometry de ea electro station thermique, qui travaille sur la houille, la concentration du radium est augmente eu 5-10 fois.

  Mais les sources de plus grand l’encrassement radioactive est l’industrie atomique. De l’activite des stations electro atomiques va raconter mon ami de l’Ukraine.

Кореспондент журналу «Екологія і ми» (Перекладач).  В останні роки рівень радіаційного забруднення значно зріс. Так, вміст радію в льодовиках Норвегії зараз у 5 разів вищий, ніж у кризі, яка утворилася у 17ст. У радіусі декількох кілометрів від теплової електростанції, яка працює на вугіллі, концентрація радію підвищена у 5-10 разів.

Але джерелами найбільшого радіаційного забруднення є атомна промисловість. Про діяльність АЕС розповість мій колега із України.

4-й радіофізик(Україна).-слайд 33

За 30 років діяльності АЕС у світі сталися 3 великі ядерні катастрофи:

- 1957 рік- в Уїндекейлі(Великобританія);

- 1979 рік- на АЕС «Трі майл айленд»(США);

- 1986 рік- на Чорнобильській АЕС.

Говорячи про радіаційне забруднення, ми не можемо не згадати трагедію на ЧАЕС. Чорнобиль став символом горя й страждань, покинутих домівок, розорених гнізд, здичавілих звірів… Чорний біль нашої землі. Скільки б не минуло років, усе одно це слово відлунюватиме нам чорним вогнищем вічної скорботи. Та пам’ятна весна 1986 року в білосніжному цвітінні садів і повноводді річок вже стала історією…(показ сюжету про Чорнобиль).

У тривозі атомній стою

Душа тривожиться, мов птиця:

А що, як висохне криниця?

Тривожиться у полі колос:

Чому замовк пташиний голос?

І вмить здригається планета-

І річка Лебідь, і річка Лета.

Не все, не все пощезне в світі.

Ще в зорях сад. Земля – у цвіті.

Лист подорожника. Дорога…

Та в серці атомна тривога.

Голова конгресу. Що ви запропонуєте, щоб у серцях у нас не було атомної тривоги?

Кореспондент журналу «Екологія і ми».

  1. Шукати інші види перетворення енергії: сонця, вітру, води у відповідних регіонах
  2. Удосконалювати захисну систему АЕС, методи дезактивації, контролю, професій-ний рівень підготовки кадрів, трудову дисципліну.
  3. Дотримуватись правил гігієни, встановлених на випадок радіоактивного забруднення.
  4. Вести широку пропагандистську та роз’яснювальну роботу.

 

Голова конгресу. Який стан навколишнього середовища в Чернівецькій області?

Незалежний експерт екологічної служби в Чернівецькій області (слайд 34)

Стан навколишнього середовища залишається стабільним з тенденцією на покраще-ння.

  1. Зменшився викид забруднюючих речовин в атмосферу.
  2. Забруднення підземних вод у районі розташування полів фільтрації має локаль-ний характер.
  3. Вода в річці Прут має задовільний стан з перспективою на покращення.
  4. Залишається стабільним стан земель, лісів, природно-заповідного фонду, мислив-ських видів тварин.
  5. Створено захисні насадження по ярах, балках.

Проблемним залишається питання складів та переробки побутових та виробничих відходів.

 

Голова конгресу. Охорона довкілля- складова частина раціонального природо кори-стування. Вона здійснюється різними засобами, в тому числі й правовими. Як забез-печується правовий захист довкілля і чи виконуються урядові програми з забезпече-ння чистоти довкілля нам розкажуть спеціалісти екологічної безпеки Головного управління юстиції.

1-й юрист. Основним загальним джерелом екологічного права є Конституція Украї-ни, в якій є такі статті(слайд 35).

Стаття 13. Кожний громадянин має право користуватися природними об’єктами права власності народу відповідно до закону.

Стаття 16. Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи- катастрофи пла-нетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов’язком дер-жави.

Стаття 66. Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині відшкодовувати завдані ним збитки.

2-й юрист Головним нормативно-правовими актами, які сьогодні регулюють основи організації охорони навколишнього середовища, є такі закони України(слайд 36):

- «Про охорону навколишнього середовища»(25.06.91)

- «Про охорону атмосферного повітря»(16.10.92)

- «Про природно-заповідний фонд України»(16.06.92)

- «Про тваринний світ»(03.03.93)

- «Про карантин рослин»(30.06.93)

Деякі відносини врегульовані кодексами(земельним, водним, лісовим, про надра), а також законами України ( слайд 37):

  • «Про плату за землю»(03.07.92.)
  • «Про ветеринарну медицину»(25.06.92)
  • «Про порядок обмеження, тимчасової заборони(зупинення) чи припинення ді-яльності підприємств, установ, організацій і об’єктів у разі порушення ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Отже, можна зробити висновок, що законодавство України має комплекс законів, які передбачають належну охорону природного середовища.

Голова конгресу. Скажіть, будь-ласка, чи існує стаття в Конституції України, яка б гарантувала право доступу до інформації про якість продуктів харчування та стан навколишнього середовища?

 3-й юрист. Так, це стаття 50: «Кожен має право на безпечне для життя і здоров’я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди».

Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена. Хоча уряд зазвичай не інформує відкрито населення про загрозливий стан довкілля та екології, а також про екологі-чні аварії та потенційні техногенні небезпеки, які несуть своєю діяльністю біль-шість вітчизняних хімічних та інших підприємств країни.

4-й юрист. Сьогодні не виконуються урядові програми з забезпечення чистоти до-вкілля. Практично відсутній порядок швидкого реагування та ліквідації техноген-них катастроф та біохімічних аварій. Кошти, які виділяються з держбюджету на по-кращення екології та довкілля є мізерними порівняно із загрозою кризової ситуації, яка існує в екологічній сфері.

  Тому Україні першочерговим заходом необхідно терміново вдосконалити націо-нальну екологічну політику. А від нас,- беззаперечне дотримання закону.

Голова конгресу. Шановні журналісти, чи можете дати відповідь на питання пос-тавлене вами на початку нашого засідання? А саме:

  • У побуті існує думка, що найбільшої шкоди довкіллю завдає хімія та хімічні виробництва. Як ви вважаєте, чи вірно це?

Кореспондент газети «National Geographik»

Не зовсім вірно. Роль хімії у житті суспільства дуже велика:

  • у наш час неможливий розвиток паливно-енергетичного комплексу, металургії, транспорту, зв’язку, будівництва, електроніки, сфери побуту, розробки нових способів комплексного використання сировини.

 

 

 Кореспондент журналу «Екологія і ми».

Хімічна індустрія постачає промисловості та с/г різні матеріали і сировину(паливо, мастила, хімічні волокна, пластмаси, каучуки, мінеральні добрива, миючі засоби, парфуми, фармацевтичні препарати, вибухові речовини ) тощо. Зараз відбувається

хімізація виробництва.

Кореспондент  газети «Екологічний бумеранг»

Однак хімізація породжує проблеми, пов’язані із здоров’ям людей і станом довкілля- а саме енергетичну, сировинну, продовольчу.

Кореспондент журналу «Світ природи»

Хімічна промисловість разом із нафтохімічною насправді відповідальна за появу в атмосфері: аміаку, сірководню, формальдегідів, нафталіну, хлоридів, стиролу, толу-олу та інших отруйних речовин.

 Голова конгресу. Перш ніж зробити висновки, давайте подивимось 2 сюжети(«Зов-нішні загрози»).

  Як ви бачите загроза екологічної кризи стала реальністю і що найголовніше, в цій ситуації під загрозою безпосередньо опинилась людина, її здоров’я. Тому виникає спільне для всього світового товариства завдання захисту навколишнього середови-ща. І головна надія- це молоде покоління, це- Ви! Тільки ви спроможні вивести люд-ство зі стану глибокої екологічної кризи, причиною якої стало незнання або ігнору-вання законів природи, споживацьке ставлення до неї.

  Тому я, як голова конгресу постановляю:

  1. Всім країнам світу якомога швидше перейти на альтернативні джерела енергії з метою зменшення загального обсягу сполук під час згорання мінерального та органічного палива; широкомасштабний випуск електромобілів.
  2. Активізувати розробку та втілення безвідходних технологій.
  3. Всім лісовим господарствам планети забезпечити збереження лісів.
  4.  Виробляти біополімери та пластмаси, миючі засоби нового типу, які б розклада-лись природою не завдаючи  шкоди ні природі, ні людині.
  5. Удосконалювати очищувальні технології з метою зупинити забруднення водних джерел.
  6. Екологічній безпеці головного управління юстиції- удосконалити нормативно-правові акти, які сьогодні регулюють основи організації охорони навколишнього природного середовища та вести посилений контроль за виконанням закону.
  7. Всім навчальним закладам – ввести навчальний предмет «Основи духовної етики» з метою підвищення морально-етичних норм учня.(слайд 39)

 

І в підсумок засідання, я хочу вам роздати пам’ятки з охорони природи аби ви роз-повсюдили їх у своїх країнах серед учнівської  молоді.

Міжнародний конгрес присвячений екологічним проблемам оголошується закритим.

Звучить гімн України.

ІV. Підсумок уроку. Виставлення та коментування оцінок.

Рефлексія уроку.

  1. Чи сподобався вам урок?
  2. Що з уроку вам особливо запам’яталося?
  3. Що взяли корисного для себе?
  4. Чи потрібні вам знання з екології та хімії?

V. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.(слайд 41)

Завдання учням, які бажають отримати:

  • від 4 до 6 балів- термінологія уроку;
  • від 7 до 9 балів- вміти аналізувати хімічні явища та процеси, які лежать в осно-ві таких екологічних проблем:

а) парниковий ефект;

б) кислотні дощі;

в) загибель гідробіонтів в озерах.

-   від 10 до 12- створити міні-проект на тему(за вибором):

А) озонові діри: суть проблеми та шляхи вирішення.

Б) забруднення грунтів: проблема пестицидів.

В) синтетичні полімери, способи утилізації синтетичних матеріалів.

Висновок вчителя. Оберігайте природні цінності всюди і завжди.(слайд 40)

 

Любімо, шануймо, бережімо,захищаймо,

як захищає мати дитину від великої небезпеки,

природу- вічне джерело нашого життя і нашої творчості.

Вона нам у стократ більше віддасть, ніж ми можемо їй дати.

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Екологія (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
24 березня 2021
Переглядів
619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку