Урок "Контрольний диктант. Навчальне аудіювання тексту публіцистичного стилю".

Про матеріал

Щоб оцінити рівень орфографічної й пунктуаційної грамотності дев'ятикласників; сформувати вміння сприймати на слух незнайомий текст публіцистичного стилю з належною швидкістю, розуміти його, запам'ятовувати фактичний зміст, тему й основну думку.





.

Перегляд файлу

Українська мова. 9 клас

Урок №

Тема. Контрольний диктант. Навчальне аудіювання тексту публіцистичного стилю.

Мета: оцінити рівень орфографічної й пунктуаційної грамотності дев’ятикласників; формувати вміння сприймати на слух незнайомий текст публіцистичного стилю з належною швидкістю, розуміти його, запам’ятовувати фактичний зміст, тему й основну думку тощо.

Тип уроку: урок оцінювання на­вчальних досягнень учнів.

Перебіг уроку

Організаційний момент.

Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку.

Перше читання тексту контроль­ного диктанту.

Учні ознайомлюються зі змістом тек­сту, звертають увагу на вивчені орфо­грами і пунктограми, з'ясовують лексич­не значення незрозумілих слів тощо.

Читання тексту диктанту вдру­ге. Учні записують його окремими частинами.

Місяць живої води

Роззелення! Придивіться: у ньому все відбувається у визначеній послідовності. Черемха ніколи не зацвіте раніше від клена, а дуб не випередить черемхи. Вона найпер­шою помічає провесінь і починає випромі­нювати жовто-золотавий пилок. А незабаром ліщина повідомить нас про час, коли вже можна виставляти вулики на пасіку. Згодом осика дасть знати, що не варто більше гая­тись із сівбою буряків, моркви, інших ранніх овочевих культур. Відцвіте черемха, почнуть квітувати вишні, терен – уже не бійтеся ви­сівати кукурудзу, висаджувати у ґрунт роз­саду томатів. Заквітувала ліщина – пора сіяти петрушку, мак, ту ж моркву; калина – огірки, гарбузи; бузина – капусту; осиковий лист стане завбільшки як п'ятикопійчана монета – час садити картоплю; закує перша зозуля – сійте льон.

Вчасно закриваючи ґрунтову вологу, ре­тельно готуючи поля, городи, ділянки для сівби, хлібороби орієнтуються на надійне прогрівання ґрунту до меж, що відповідають біологічним потребам тієї чи тієї культури.

Уважніше придивімося до весняного на­ступу місяця талих вод, який найбільше те­пла віддає обігріванню промерзлого ґрунту, розтоплюванню криги. Доречно нагадати: на півночі Лівобережжя в першій декаді ще ли­шається сніговий покрив (За М. Міщенком, 162 сл.).

Читання тексту диктанту втре­тє. Учні перевіряють написане.

Учні на слух сприймають незнайо­мий текст від початку до кінця.

Із попелюшок – у королеви

Життя легендарної французької модельєрки Коко Шанель можна описати корот­ко: «Із попелюшок – у королеви». Дівчинка з сиротинця стала головною зіркою паризько­го світу моди. Її біографія – це вже готовий сценарій до фільму. Тому дивно, що кінема­тограф до останнього часу лише раз звертав­ся до такої «золотої жили» – у 1981 році на екрани вийшла американо-франко-британська кінопродукція «Самотність Шанель». Стрічка не мала особливого успіху, що, ймо­вірно, відбило бажання в інших звертатися до цієї теми. Невідомо, у якому порядку роз­ташувалися планети на небі, але нині, після майже 40 років кінозабуття, у роботі перебу­вають відразу три художні біографічні філь­ми про життя Коко. Перший – під простою назвою «Коко Шанель» – виготовлено для американського телебачення. Робоча версія другого – «Коко Шанель та Ігор Стравінський», виробництва Франції, – демонстру­валася на церемонії закриття Каннського кінофестивалю. А вже зараз на екранах Єв­ропи – найцікавіша кіноверсія біографії – «Коко до Шанель».

Габріель Бонер Шанель, як звучать її по­вне ім'я та прізвище, народилася 19 серпня 1883 року в містечку Сомюр. Хоча за жит­тя вона стверджувала, що з'явилася на світ... 1893 року в Оверньє. Жінкам властиво ви­давати себе молодшими, а у випадку Габрі­ель накладався ще один чинник – молоді роки жінки припали на період після Першої світової війни, яка відчутно викосила чоло­вічу половину Франції. Нові документи за­мість утрачених можна було виправити.

У шестирічному віці Габріель утратила матір, а батько невдовзі покинув майбутню зірку та її чотирьох братів і сестер. Діти були змушені перебиватися в родичів та по дитя­чих притулках. Габріель шість років провела в сиротинці.

18-річною дівчина влаштувалася пра­цювати продавцем у магазині одягу, а у вільний час співала в кабаре. Оскільки її улюбленими піснями були композиції під назвами Kо Ko Rі Kо та Qui qu'a Coco, то до дівчини й пристало прізвисько Коко.

Шанель так і не досягла успіху як співач­ка, але мала незаперечний успіх у чоловіків. З одним із них, офіцером Етьєном Бальзаном, вона втекла до Парижа. Там невдовзі змінила його на заможнішого шанувальника – Артура Кейпела, капітана британської ар­мії, промисловця та відомого гравця в поло. Кейпел на прізвисько Хлопчисько профінансував відкриття першого модного магазину Шанель, тобто зв’язок із ним був визначаль­ним у біографії Коко. Елегантний британець віддавав перевагу блейзерам і тим самим надихав модельєрку на впровадження більш чоловічих, «квадратних» елементів у жіно­чий костюм. Кейпел загинув в автомобіль­ній аварії 1919 року.

Коко Шанель знаменита тим, що здій­снила революцію в царині жіночої моди – саме вона позбавила жінок корсетів та інших обов’язкових «знарядь тортур». Прогресивна француженка пропагувала жіночі костюми простих і водночас елегантних фасонів. Від­так у 1926 році Шанель винайшла славетну «маленьку чорну сукню».

Після Другої світової війни, коли Єв­ропа та світ почали відроджуватися і зно­ву з’явився інтерес до моди, Коко в бук­вальному сенсі перевдягнула жінок із шинелей у «шанелі». Модельєрка запровади­ла в моду короткі спіднички-дзвони, форма яких утримувалася дротиками, подарувала жінкам легкі плащі та костюми з приталеного жакета й спідниці, яка облягала до колін, що стали вершиною елегантності. Її стиль – це також короткі спіднички без зайвих оздоб, гольфи та жіночі брюки, довгі низки перлів, пластикова біжутерія – усього й не перелічити.

Винаходом Шанель є й коротка жіноча зачіска «під пажа». Ну і хіба можна забути легендарні, створені ще 1922 року, популярні в усі часи парфуми «Шанель № 5»...

Десять фактів із життя Коко Шанель:

  1.  Мала роман із представником царської родини князем Дмитром Романовим, який подарував їй «перли Романових». У 1924 – 1928 роках Коко разом із Пабло Пікассо була костюмером у виставах відомого балет­мейстера Сергія Дягілєва.
  2.  У роки Першої світової війни деякий час працювала медсестрою у фронтовому шпиталі.
  3.  На межі 1920-1930-х років у Домі моди Шанель, у Парижі на рю Камбон, у Коко в парфумерній лабораторії, на тек­стильній фабриці та в майстерні художньої біжутерії працювало 3,5 тисячі осіб.
  4.  У роки Другої світової війни Коко мала роман із нацистським офіцером, тому після звільнення Парижа припинила актив­ну діяльність у світі моди і переселилася до Швейцарії, звідки повернулася лише в 1954 році.
  5.  Попри великі статки, Шанель ніколи не мала власного дому. Її паризьким по­мешканням із середини 30-х років і до самої смерті були апартаменти в готелі «Рітц» на рю Камбон навпроти фірми «Коко Шанель».
  6.  У 1920-х роках Коко запровадила моду на засмагу, повернувшись із відпочинку на яхті із золотаво-бронзовою шкірою. Доти взірцевою була порцеляново-біла шкіра – уважалося, що лише представники нижчих класів можуть мати засмагу, оскільки пра­цюють на сонці.
  7.  Попри численні романи, Шанель зали­шилася незаміжньою і не мала дітей.
  8.  Померла 10 січня 1971 року в Парижі у віці 87 років, але за заповітом похована у швейцарському місті Лозанна.
  9.  Після смерті Коко Шанель у її шафі знайшли лише три сукні.
  10.  У 1969 році на Бродвеї поставили мюзикл «Коко» зі знаменитою Кетрін Хепберн у головній ролі. 86-річна на той час Шанель заявила, що Хепберн у свої 62 над­то стара, щоб виконувати її роль (О. Боровський, 765 сл.).

Виконання тестових завдань.

  1. Істинними є всі твердження, ОКРІМ

А Шанель ніколи не мала власного дому

Б у шестирічному віці Габріель втрати­ла матір

В Габріель шість років провела в сиро­тинці

Г у роки Першої світової війни працю­вала офіціанткою

  1. Молоді роки Габріель Шанель при­пали на період

А до Першої світової війни

Б після Першої світової війни

В французької революції

Г після Другої світової війни

  1. У Шанель було

А двоє братів і сестер

Б троє братів і сестер

В четверо братів і сестер

Г п'ятеро братів і сестер

  1. У тексті зазначено, що Габріель Шанель НЕ досягла успіху як

А модельєр

Б співачка

В танцівниця

Г художниця

  1. НЕ є винаходом Шанель

А коротка жіноча зачіска «під пажа»

Б короткі спіднички-дзвони

В пластикова біжутерія

Г жіночі корсети

  1. Шанель створила популярні в усі часи парфуми «Шанель № 5» у

А 1922 році

Б 1932 році

В 1942 році

Г 1952 році

  1. Прізвисько Коко пристало до Ша­нель від назви

А кабаре, де співала майбутня модельєрка

Б міста, де народилася Габріель

В улюбленої пісні жінки

Г жіночої зачіски, що носила Габріель

  1. Відкриття першого модного мага­зину Шанель профінансував

А Етьєн Бальзан

Б Артур Кейпел

В Пабло Пікассо

Г Сергій Дягілєв

  1. Автор тексту НЕ вживає до Габріе­ль Шанель образний вислів

А легендарна французька модельєрка

Б головна зірка паризького світу моди

В знаменита королева парфумів

Г прогресивна француженка

  1. Виділений фразеологізм у реченні Тому дивно, що кінематограф до остан­нього часу лише раз звертався до такої «золотої жили» вжито в значенні

А об'єкт постійних розмов, думок

Б щось, що визначає напрям у житті

В духовні цінності й інтереси

Г щось дуже цінне, найкраще

  1. Виділене слово в реченні Еле­гантний британець віддавав перевагу блейзерам можна замінити синонімом

А витончений

Б шикарний

В фешенебельний

Г вишуканий

  1. У реченні Коко в буквальному сенсі перевдягнула жінок із шинелей у «шанелі» як засіб увиразнення мовлен­ня вжито

А пароніми

Б омоніми

В синоніми

Г антоніми

Номер завдання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Правильні відповіді

Г

Б

В

Б

Г

А

В

Б

В

Г

г

А

Кількість балів

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Моцов Марина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 квітня 2018
Переглядів
26579
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку