Конспект уроку з української мови для 9 класу гімназії №20, на конкурс "Учитель року-2018".
Тема. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні (тренувальні вправи).
Мета: удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички вживати кому, двокрапку, тире в безсполучникових складних реченнях; формувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно до комунікативного завдання; розпізнати індивідуальність кожного учня і дізнаватися про емоційний стан; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати шанобливе ставлення до рідної мови та видатних діячів української літератури.
Тип уроків: уроки формування практичних умінь і навичок.
Ф о р м а у р о к у: урок-тренінг «Володарка абсолютного дару слова».
О б л а д н а н н я: мультимедійне забезпечення, презентація, експрес-зошити для учнів.
Я вважаю:
кожна людина – це супергеній,
тільки не кожна завдає
труду розвинути це в собі.
Перебіг уроку
Думаємо колективно!
Працюємо оперативно!
Сперечаємося доказово!
Це для всіх обов’язково!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Як бачите, кожна людина має свій життєвий шлях. І дорога до успіху у всіх різна. Багато доля дає випробувань, але той, хто не здається, досягає високих цілей. Отак і Емма Андієвська через стільки років отримала найвищу нагороду – Національну премію України ім. Тараса Шевченка з літератури.
ІІІ. Ознайомлення дев'ятикласників із темою, метою й завданнями уроку.
Урок-тренінг. (Учнів об’єднуємо у чотири групи, ознайомлюємо з експрес-зошитами, пояснюємо мету подорожі та правила виконання завдань)
Учитель. Сьогодні кожен із вас зможе показати свої знання і вміння з теми «Безсполучникові речення». Ваша робота на уроці буде оцінюватися бонусами: жовті картки – бонус групи, сині картки – особистий бонус. Щоб наш урок минув цікаво й з користю, нагадаю правила спільної роботи
ПАМ’ЯТКА для учасників тренінгу
ІV. Виконання практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок.
Розгляньте зображення й складіть по одному реченню зі сполучниковим та безсполучниковим зв’язком про те, як подолати життєві труднощі. Накресліть схеми речень.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ РЕЧЕННЯ
Виразно прочитайте речення. Визначте, які смислові відношення виражають частини безсполучникових складних речень. Накресліть схеми. (Кожна група опрацьовує два речення)
Смислові відношення |
Речення |
Схема |
Одночасність дій, процесів або станів |
Світило сонце, парувала земля (Петро Панч). |
[ ], [ ]. одночасність |
Послідовність дій, процесів або станів |
Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Т. Шевченко). |
[ ], [ ]. послідовність |
Причинові відношення |
Пора до двору: сходять місяць і зоря (Нар. творч.). |
[ ]: [причина]. |
Пояснювальні відношення |
Щастя не кінь: прямої дороги не визнає (Нар. творч.). |
[ ]: [пояснення]. |
Умовні відношення |
Згаєш хвилину – утратиш годину (Нар. творч.). |
[умова] – [ ]. |
Часові відношення |
Прийшов березень – минули й турботи (Нар. творч.). |
[час] – [ ]. |
Наслідкові відношення |
Весною сій – восени збереш (Нар. творч.). |
[ ] – [наслідок]. |
Відношення зіставлення або протиставлення |
Усе минеться – одна праця залишиться (Нар. творч.). |
[ ], [ ]. зіставлення |
Прокоментуйте обрану цитату, поясніть вживання розділових знаків, укажіть вид складного речення.
Упродовж багатьох століть народжуються діти, вони вражають сучасників своєю обдарованістю. Ще в дошкільному чи молодшому шкільному віці можуть осягати те, що не під силу навіть знаменитим професорам. На жаль, знання вундеркіндів згодом часто гаснуть. Дехто стверджує: такі діти позбавлені змоги адаптуватися в колективі однолітків, дорослі їх важко сприймають. Бути вундеркіндом – щастя чи покарання?
Ознайомтеся з поданою інформацією. Колективно обговоріть прочитане. У формі невеликого діалогу з однокласником висловіть, хто із сучасників для вас є людиною з чіткою громадянською позицією? У репліках діалогу обґрунтуйте вашу позицію.
Соціологічна група «Рейтинг» представила спеціальний проект «Видатні українці всіх часів». Згідно з результатами дослідження, більшість опитаних громадян найвидатнішими українцями вважає Тараса Шевченка, Лесю Українку та Богдана Хмельницького. Також до першої десятки потрапили Іван Франко, Михайло Грушевський, Григорій Сковорода, Іван Мазепа, Степан Бандера та Ярослав Мудрий. Як зазначають соціологи, близько 15 відсотків опитаних, на жаль, не змогли назвати жодного видатного українця (З інтернетового видáння).
Прочитайте речення. Опустивши сполучники, перетворіть речення на безсполучникові й запишіть їх. Розставте розділові знаки.
1. Якщо співрозмовник часто пальцем торкається кінчика носа, він хвилюється, нервує. 2. Напевно, усі знають, що запізнюватися — ознака невихованості. 3. Одні люди доводять свою думку, підвищуючи тон, а інші спокійно наводять переконливі аргументи. 4. Леся Українка — сильна особистість, бо фізичний біль не зміг її зламати. 5. Минають роки, і людина стає мудрішою, розважливішою. 6. Якщо учень сідає в кінці класу, то він, можливо, не впевнений у своїх знаннях. 7. Я вважаю, що з будь-якої ситуації можна знайти вихід.
У деяких школах не ставлять погані оцінки й дають школярам стільки спроб, (1) скільки їм потрібно (2), щоб відповісти правильно; (3) однак у житті все інакше: (4) перемагає той, хто навчився правильно оцінювати свої вчинки, (5) не підкорюючись обставинам.
ПРАВИЛЬНО пояснено вживання розділового знака в кожному рядку (цифра позначає попередній розділовий знак), ОКРІМ
А 1 — кома між частинами складного речення
Б 2 — кома при однорідних членах речення
В 3 — крапка з комою між частинами складного речення
Г 4 — двокрапка між частинами складного речення
Д 5 — кома при відокремленій обставині
А орфографічну Б пунктуаційну В граматичну Г лексичну Д стилістичну
Розділовий знак |
Речення |
1 кома 2 крапка з комою 3 тире
|
А Для багатьох число «лайків» є відображенням ступеня визнання такі люди потребують моральної підтримки. Б Психологи стверджують фотографування майже кожного свого кроку свідчення про брак уваги до людини. В Сотні тисяч дітей страждають через надмірне нав'язування їм екрана в ранньому віці батьки даючи в руки дитині ґаджет самозаспокоюються думкою про розвиток дитини через новітні технології. Г Плаский екран це надто мало для повноцінного розвитку навчальні відеоігри не дають можливості дитині розвиватися сповна. Д Надмірне користування ґаджетами призводить до цифрового слабоумства хвороби гальмування пам'яті й мислення. |
1А, 2В, 3Г, 4Б
Спростуйте чи підтвердьте відповідь. За правильно виконане завдання — 1 бал.
Відповіді: ТАК — 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11; НІ — 1, 6, 7, 9, 12.
V. Оцінювання з коментарем
Я заслуговую на оцінку ______ (упишіть свій бал)
... а якщо по-чесному, то насправді ставлю собі такі бали:
– не маю блідого поняття,
– посередньо орієнтуюся,
☺– так, я це знаю/вмію.
Оцінка від учителя ___
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання з інструктажем