Урок "Корінь - як значуща частина слова. Спільнокореневі слова"

Про матеріал
В конспекті є завдання різного типу на розвиток уваги, мислення та творчих здібностей учнів.
Перегляд файлу

                                           Урок№21                         Дата____________

Тема: Корінь – як значуща частина слова. Спільнокореневі слова

Мета: повторити і поглибити знання учнів про основу й корінь слова, сприяти зміцненню вмінь добирати спільнокореневі слова та навичок їх виділення; формувати загально-пізнавальні вміння знаходити корінь слова, визначати його роль у словах; розвивати творчі вміння використання кореня слова під час створення нових слів та добору спільнокореневих, розвивати уяву, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати повагу до рідної мови

Хід уроку:

 Організаційний момент

Актуалізація опорних знань

«Мікрофон»

- Будова слова - це ...? (вивчає значущі частини слова, їх значення і функціонування)

- Що таке значущі частини слова? (основа, префікс корінь, суфікс, закінчення)

- Закінчення – це...? Як виділити закінчення у словах?

- Яке буває закінчення? (нульове, звукове)

- Яке значення закінчення? Для чого воно нам потрібне? (виражає граматичне значення слова – рід, число, відмінок, час; служить для зв’язку слів)

- Які слова не мають закінчення?

- Основа слова – це...? (виражає лексичне значення слова)

 Оголошення теми та мети уроку. Мотивація

Основний зміст уроку

Корінь слова – це головна значуща частина слова, яка спільна для всіх спільнокореневих слів і виражає їхнє лексичне значення. Слова зі спільним коренем, але різним лексичним значенням називають – спільнокореневими. Але потрібно розрізняти спільнокореневі слова і форми слова. Форми слова мають одну й ту саму основу, але різні закінчення.

Голосні і приголосні звуки в корені можуть чергуватися: ніс — носити, муха — мусі, подруга — подрузі — подружка

Робота в зошитах

Доберіть спільнокореневі слова:

вода - водяний, водянка, водний;
ліс - лісовик, лісник, лісовий.

Рід, рідний, рідненька, споріднені, поріднилися.

Робота з підручником (ст 59)

Вправа 131(письмово). Позначити в словах корені.

барабан  - забарабанити, барабанний

зелений - зелень, зеленіти, зелений, озеленіння

шість - шостий,

книга - книгарня, книжка, книжковий

ходити  - похід, ходики, прихід

дуб - дубовий, дубина, задубіти,

Проліски-лісок, лісовий, лісовик. Корінь “Ліс“. Оскільки “Пролісок“ пішло від “Лісу.

Вправа 132 (письмово).

А) спільнокореневі: читацький, читати, читець, перечитати, читаночка. Усі інші слова - це форми слова читанка (у різних відмінках і числах).

Фізкультхвилинка

Листочки-парашутики, як стомлені пташки,

Летять і опускаються на трави і стежки.

Листочки-парашутики у лісі не злічить.

То осінь опускається, бо хоче відпочить.

 Закріплення вивченого матеріалу

  Вправа 135 (письмово)       

 Вправа 137(письмово)

 Підсумок уроку

1. Чому корінь — це значуща частина слова?

2. Чим відрізняється корінь від основи слова?

3. Як правильно визначити корінь?

4. Чим відрізняється формотворення від словотворення?

 Домашнє завдання. Ст 59; вправа 134 або вправа 138

 

doc
Додав(-ла)
Лялька Альона
Додано
8 жовтня 2020
Переглядів
3924
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку