Тема. Редагування речень, що містять спільнокореневі слова й форми одного слова.
Мета:
навчальна: навчити розрізняти групи слів, у яких корені звучать і пишуться однаково, але мають різні значення; удосконалювати знання учнів про спільнокореневі слова, про основу слова, про закінчення змінних слів, про префікс і закінчення як значущі частини слова;
розвивальна: розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;
виховна: виховувати любов і пошану до рідної мови, природи рідного краю.
ХІД УРОКУ
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань та вмінь
Бліцопитування
1. Які є значущі частини слова? Наведіть приклади.
2. Що спільного й відмінного між префіксом і суфіксом?
3.Чи змінюється лексичне значення слова зі зміною префікса, суфікса, закінчення? Поясніть
4.Як визначити корінь у слові?
5. Які значущі частини слова входять в основу?
6. Як розібрати слово за будовою?
Оголошення теми та мети
Основний зміст уроку
Бесіда
Спільнокореневі слова — це слова зі спільним коренем, але з різними лексичними значеннями. Можуть належати як до однієї, так і до різних частин мови.
Форми слова — це зміни слова за відмінками, числами, родами чи особами (стіл-стола, прийшов-прийшла, смієшся-сміються, парта-парти-партами).
Як відрізняються форми одного і того самого слова від спільнокореневих слів?
(Відповіді учнів.)
Гра «Четвертий зайвий» (робота в групах)
З кожної колонки випишіть «зайве» слово, доберіть до нього споріднені слова. Поясніть свій вибір.
син |
сова |
літак |
синочок |
совеня |
літо |
синій |
совок |
літати |
синівський |
совиний |
приліт |
хвиля |
дорога |
стежка |
хвилястий |
доріжка |
стежити |
хвилюватися |
дорожній |
стежина |
хвилька |
дорогий |
стежинонька |
Робота за таблицею «Розрізняй»
Будинок |
|
Спільнокореневі слова |
Форми слова |
будувати будівельник будівничий збудований |
Будинком Будинку у будинку |
Доберіть до слів спільнокореневі. Позначте корінь.
Сад, школа, хмара, вода, клас.
Запам'ятай! Корені слів, які тільки звучать однаково, але мають різне значення,— це різні корені. Наприклад, слова міст і місто — не споріднені, бо в них корені різні за значенням.
3 групи слів виберіть спільнокореневі. Позначте корінь, обґрунтуйте відповідь. З одним словом (на вибір) складіть і запишіть речення.
Бережок, бережливість, бережливий, бережно.
Дорога, придорожній, дорожній, доріжка, дорогий.
Сова, совок, совеня, совиний.
Сирість, сирий, сирник, відсиріти.
Запам'ятай! Є спільнокореневі слова і форми слова.
Слова книжка і книжкою не є спільнокореневими. Це форма одного й того самого слова!
Вибірково-розподільна робота
Запишіть в один стовпчик спільнокореневі слова, а в другий — форми слова, позначте в них основу і закінчення.
Черговий, поза чергою, на черзі, дотримуватися черги, позачерговий, чергувати, кімната чергового, чергування, черговий лікар.
Конструювання нових слів «Хто більше»
Використовуючи корені -рад, -лук, -лис, -кур, -рік, утворіть різні за лексичним значенням слова. Поясність лексичне значення утворених слів.
Наприклад: pap, — радість, радіти, радо.
Фізкультхвилинка
Листочки-парашутики, як стомлені пташки,
Летять і опускаються на трави і стежки.
Листочки-парашутики у лісі не злічить.
То осінь опускається, бо хоче відпочить.
Вправа 1. Знайдіть і виправте у реченнях тавтологію (вживання спільнокореневих слів в одному словосполученні чи реченні).
1. Сьогодні ми святкуємо свято всієї родини. 2. Тарас Шевченко запам’ятався у пам’яті багатьох поколінь. 3. Спорт зміцнює тіло і робить його міцним і здоровим. 4. Він відчув почуття задоволенн6я від виконаної роботи.
Вправа 2. Знайдіть і виправте помилки. Визначте тип помилки, замініть слова які порушують будову речення.
1. Ми збирали малину, ожину, ягоди, чорницю. 2. Курсанти скоро будуть майбутніми офіцерами. 3. Дніпро – сама більша ріка України. 4. Я захоплено дивився на величні, високі сосни у сосновому лісі. 5. Фізичні вправи зміцнюють організм і роблять його міцним та здоровим. 6. Шевченко подружився з друзями
Вправа 3. Прочитайте. Знайдіть помилки та виправте їх. Де потрібно замініть слова. Відредагований варіант запишіть у зошит.
Мій брат старше мене на шість років. 2. Він у класі самий високий. 3. Я сяду біля його. 4. Мандрівники вирушили у далекий путь. 5. У кінотеатрі не було вільних місців. 6. Дикі гуси летять у вирій осінню.
ПІДСУМОК УРОКУ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Випишіть 10 слів з художньої літератури і розберіть за будовою