Урок "Редагування речень, що містить спільнокореневі слова та форми слова"

Про матеріал
В конспекті вправи різного рівня на засвоєння теми. Розвивати творчі здібності, увагу, логічне та критичне мислення.
Перегляд файлу

                                            Урок №23                       Дата________

Тема. Редагування речень, що містять спільнокореневі слова й форми одного слова.

Мета:

 навчальна: навчити розрізняти групи слів, у яких корені звучать і пи­шуться однаково, але мають різні значення; удосконалювати знання учнів про спільнокореневі слова, про основу слова, про закінчення змінних слів, про префікс і закінчення як значущі частини слова;

 розвивальна: розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;

 виховна: виховувати любов і пошану до рідної мови, природи рідного краю.

 

                                              ХІД УРОКУ

 Організаційний момент

 Актуалізація опорних знань та вмінь

Бліцопитування

1. Які є значущі частини слова? Наведіть приклади.

2. Що спільного й відмінного між префіксом і суфіксом?

3.Чи змінюється лексичне значення слова зі зміною префікса, суфікса, закінчення? Поясніть

 4.Як визначити корінь у слові?

5. Які значущі частини слова входять в основу?

6. Як розібрати слово за будовою?

Оголошення теми та мети

Основний зміст уроку

Бесіда

Спільнокореневі слова — це слова зі спільним коренем, але з різ­ними лексичними значеннями. Можуть належати як до однієї, так і до різних частин мови.

Форми слова — це зміни слова за відмінками, числами, рода­ми чи особами (стіл-стола, прийшов-прийшла, смієшся-сміються, парта-парти-партами).

 Як відрізняються форми одного і того самого слова від спільнокореневих слів?

(Відповіді учнів.)

Гра «Четвертий зайвий» (робота в групах)

 З кожної колонки випишіть «зайве» слово, доберіть до нього спо­ріднені слова. Поясніть свій вибір.

син

сова

літак

синочок

совеня

літо

синій

совок

літати

синівський

совиний

приліт

 

        хвиля

дорога

стежка

хвилястий

доріжка

стежити

    хвилюватися

дорожній

стежина

        хвилька

дорогий

стежинонька

 

 

Робота за таблицею «Розрізняй»

Будинок

Спільнокореневі слова

Форми слова

будувати

будівельник

будівничий

збудований

Будинком

 Будинку

 у будинку

 Доберіть до слів спільнокореневі. Позначте корінь.

     Сад, школа, хмара, вода, клас.

Запам'ятай! Корені слів, які тільки звучать однаково, але мають різне значення,— це різні корені. Наприклад, слова міст і місто — не споріднені, бо в них корені різні за значенням.

 3 групи слів виберіть спільнокореневі. Позначте корінь, обґрун­туйте відповідь. З одним словом (на вибір) складіть і запишіть речення.

Бережок, бережливість, бережливий, бережно.

Дорога, придорожній, дорожній, доріжка, дорогий.

Сова, совок, совеня, совиний.

Сирість, сирий, сирник, відсиріти.

Запам'ятай! Є спільнокореневі слова і форми слова.   

Слова книжка і книжкою не є спільнокореневими. Це форма одного й того самого слова!

    Вибірково-розподільна робота

 Запишіть в один стовпчик спільнокореневі слова, а в другий — форми слова, позначте в них основу і закінчення.

     Черговий, поза чергою, на черзі, дотримуватися черги, позачер­говий, чергувати, кімната чергового, чергування, черговий лікар.

Конструювання нових слів «Хто більше»

 Використовуючи корені -рад, -лук, -лис, -кур, -рік, утворіть різні за лексичним значенням слова. Поясність лексичне значення утворених слів.

Наприклад: pap, — радість, радіти, радо.

 

         Фізкультхвилинка

Листочки-парашутики, як стомлені пташки,

Летять і опускаються на трави і стежки.

Листочки-парашутики у лісі не злічить.

То осінь опускається, бо хоче відпочить.

Вправа 1. Знайдіть і виправте у реченнях тавтологію (вживання спільнокореневих слів в одному словосполученні чи реченні).

1. Сьогодні ми святкуємо свято всієї родини. 2. Тарас Шевченко запам’ятався у пам’яті багатьох поколінь. 3. Спорт зміцнює тіло і робить його міцним і здоровим. 4. Він відчув почуття задоволенн6я від виконаної роботи.

Вправа 2. Знайдіть і виправте помилки. Визначте тип помилки, замініть слова які порушують будову речення.

1. Ми збирали малину, ожину, ягоди, чорницю. 2. Курсанти скоро будуть майбутніми офіцерами. 3. Дніпро – сама більша ріка України. 4. Я захоплено дивився на величні, високі сосни у сосновому лісі. 5. Фізичні вправи зміцнюють організм і роблять його міцним та здоровим. 6. Шевченко  подружився  з  друзями

 Вправа 3. Прочитайте. Знайдіть помилки та виправте їх. Де потрібно замініть слова. Відредагований варіант запишіть у зошит.

Мій брат старше мене на шість років. 2. Він у класі самий високий. 3. Я сяду біля його. 4. Мандрівники вирушили у далекий путь. 5. У кінотеатрі не було вільних місців. 6. Дикі гуси летять у вирій осінню.

ПІДСУМОК УРОКУ

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Випишіть 10 слів з художньої літератури  і розберіть за будовою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бельмега Богдан Богданович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Лялька Альона
Додано
8 жовтня 2020
Переглядів
15807
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку