Тема. Крохмаль і целюлоза. Полімерна будова, властивості, застосування.
Мета. Розширити знання учнів про органічні сполуки, їх будову на прикладі природних полімерів крохмалю і целюлози; ознайомити з реакцією поліконденсації та гідролізу, показати їх значення для життєдіяльності живих організмів і людини; розкрити взаємозв'язок між будовою, властивостями та застосування крохмалю і целюлози.
Тема. Крохмаль і целюлоза. Полімерна будова, властивості, застосування.
Мета. Розширити знання учнів про органічні сполуки, їх будову на прикладі природних полімерів крохмалю і целюлози; ознайомити з реакцією поліконденсації та гідролізу, показати їх значення для життєдіяльності живих організмів і людини; розкрити взаємозв’язок між будовою, властивостями та застосування крохмалю і целюлози.
Реактиви і обладнання: фільтрувальний папір, вата, крохмаль, спиртовий розчин йоду, склянки з водою, спиртівка, затискач; паперові моделі на магнітах, таблиця « Крохмаль. Целюлоза.», картки – завдання.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок та творчого їх застосування на практиці.
Форми роботи: розповідь учителя, евристична бесіда, робота з підручником , лабораторний експеримент, інтерактивна вправа «Незакінчене речення», заповнення таблиці, групова робота, цифровий диктант.
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань,перевірка домашнього завдання
1.Перевірка домашніх прав.
2. Фронтальна перевірка знань з використанням інтерактивної форми роботи
« Незакінчене речення».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми вже познайомилися з моносахаридами і дисахаридами. Але крім них є ще і інші вуглеводи. Один із них обов’язково є у вас на кухні, іншим ми користуємося кожного дня вдома і в школі. Ось і зараз перед вами лежать вироби із цієї речовини. Як ви думаєте, про що піде мова на сьогоднішньому уроці? Сьогодні поговоримо про полісахариди. З’ясуємо їх будову, фізичні і хімічні властивості. Для цього вам доведеться застосувати свої знання з біології, природознавства, охорони здоров’я.
ІV. Вивчення нового матеріалу
( Бесіда, розповідь вчителя)
Пригадайте, як, де і з чого утворюється глюкоза в природі?
Запишіть рівняння реакції фотосинтезу.
6СО2 + 6Н2О світло, хлорофіл С6Н12О6 + 6О2
Утворена глюкоза перетворюється на крохмаль , целюлозу і накопичується в плодах, листках, стеблах рослин, в бульбах та коренеплодах. Процес перетворення глюкози на крохмаль і целюлозу можна виразити таким рівнянням:
n С6Н12О6 ( C6H10O5)n + n Н2О
глюкоза крохмаль, целюлоза
Реакція, під час якої із низькомолекулярних речовин утворюється високомолекулярна, а також відщеплюється побічний продукт (найчастіше вода), називається реакцією поліконденсації.
(По ходу вивчення нового матеріалу заповнюється таблиця :
Порівняльна характеристика крохмалю і целюлози
вуглевод ознака |
Крохмаль |
Целюлоза (клітковина) |
Формула |
( C6H10O5)n природний полімер |
( C6H10O5)n природний полімер |
Поширення в природі |
В бульбах картоплі (20%), в зернах пшениці і кукурудзи (70%), в зернах рису (80%) |
В бавовнику (коробочки), льон , конопля (98%), у деревині (50%), в оболонках рослинних клітин. |
Будова: 1.Ступінь полімеризації 2.Будова ланцюга 3.Мономер |
n становить 1000 – 5000
Лінійна або розгалужена
α - глюкоза |
n становить 10000 – 40000
Лише лінійна
β - глюкоза |
Фізичні властивості |
Білий аморфний порошок, нерозчинний у холодній воді, у гарячій воді утворює клейстер. |
Тверда біла волокниста речовина, не розчиняється у воді та органічних розчинниках. |
Хімічні властивості |
(C6H10O5)n +n Н2О → n С6Н12О6 крохмаль глюкоза
(C6H10O5)n+6nО2→6nСО2 +5nН2О
Крохмаль + I2 → синє забарвлення |
(C6H10O5)n +n Н2О → n С6Н12О6 целлюлоза глюкоза
(C6H10O5)n+ 6nО2 →6nСО2 + 5nН2О |
Біологічна роль |
Поживна речовина для рослин, тварин, людини. |
Не засвоюється в організмі людини; «будівельний матеріал» для рослин. |
Застосування |
(заповнюється на наступному уроці або вдома) |
|
(Бесіда, розповідь вчителя)
Хліб, картопля, каші, макаронні вироби, пиріжки, тістечка, киселі, майонез, кетчуп – усі ці страви містять крохмаль.
(Розповідь вчителя)
(Бесіда, робота з підручником, лабораторний експеримент)
Лабораторний дослід № 12 Відношення крохмалю до води
У пробірку насипте трохи крохмалю та долийте холодну воду. Суміш перемішайте. Чи розчиняється крохмаль у холодній воді?
Закип’ятіть воду і пробірці, вилийте у гарячу воду суміш крохмалю з водою. Що спостерігаєте? Зробіть висновки про відношення крохмалю до води.
(Розповідь вчителя, бесіда, лабораторний експеримент)
1)Гідроліз
Реакція взаємодії крохмалю і целюлози з водою – гідроліз, протікає при нагріванні в кислому середовищі або під дією ферментів:
(C6H10O5)n +n Н2О → n С6Н12О6
Крохмаль гідролізується східчасто:
Крохмаль → декстрини → мальтоза → глюкоза
(C6H10O5)n (C6H10O5)m C12H22 O11 С6Н12О6
Чому мерзла картопля має солодкуватий смак? При 1 - 2ºС в бульбах пришвидшується гідроліз крохмалю.
Чому при тривалому пережовуванні хліба в роті з’являється солодкуватий смак? Відбувається гідроліз крохмалю під дією ферментів слини.
При крохмаленні білизни, під час жарення картоплі та випікання борошняних виробів утворюються декстрини.
2) Повне окиснення
(C6H10O5)n+6nО2→6nСО2 +5nН2О + Q
Реакція супроводжується виділенням значної кількості теплоти.
3) Якісна реакція на крохмаль
Лабораторний дослід №13 взаємодія крохмалю з йодом
У пробірку з крохмальним клейстером додайте краплю спиртового розчину йоду. Що спостерігаєте? Утворення речовини синього кольору свідчить про наявність крохмалю. Пропоную вам провести домашній експеримент: визначте, чи містить крохмаль бульба картоплі, свіжий хліб та інші продукти, що є вдома.
6.Біологічна роль крохмалю і целюлози
( Фронтальна бесіда)
V. Закріплення набутих знань
( Групова робота, здійснення перетворень, цифровий диктант)
2 група готує відповідь на запитання: чим відмінні крохмаль і целюлоза?
2) Цифровий диктант.
Із переліку тверджень вибрати ті, що стосуються вуглеводу вашого варіанту. Для відповіді необхідно записати номер варіанта , а потім цифри, під якими записано твердження в диктанті.
Варіант 1. Целюлоза. Варіант 2.Крохмаль.
Відповідь: 1. Целюлоза – 3,6, 8,10,12,13.
2.Крохмаль – 3, 5, 7, 9, 10, 11.
3)Здійснити перетворення:
(C6H10O5)n → С6Н12О6 → СО2 → С6Н12О6 → (C6H10O5)n
VІ. Домашнє завдання
Приготуватися до захисту проектів.