Урок " Крохмаль і целюлоза. Полімерна будова, властивості, застосування."

Про матеріал

Тема. Крохмаль і целюлоза. Полімерна будова, властивості, застосування.

Мета. Розширити знання учнів про органічні сполуки, їх будову на прикладі природних полімерів крохмалю і целюлози; ознайомити з реакцією поліконденсації та гідролізу, показати їх значення для життєдіяльності живих організмів і людини; розкрити взаємозв'язок між будовою, властивостями та застосування крохмалю і целюлози.

Перегляд файлу

Тема.    Крохмаль і целюлоза. Полімерна будова, властивості, застосування.

Мета. Розширити знання учнів про органічні сполуки, їх будову на прикладі природних полімерів крохмалю і целюлози; ознайомити з реакцією поліконденсації та гідролізу, показати їх значення для життєдіяльності живих організмів і людини; розкрити взаємозв’язок між будовою, властивостями та застосування крохмалю і целюлози.

Реактиви і обладнання:  фільтрувальний папір, вата, крохмаль, спиртовий розчин йоду, склянки з водою, спиртівка, затискач; паперові моделі на магнітах, таблиця « Крохмаль. Целюлоза.», картки – завдання.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок та творчого їх застосування на практиці.

Форми роботи:  розповідь учителя,  евристична бесіда, робота  з підручником ,  лабораторний експеримент,  інтерактивна вправа «Незакінчене речення», заповнення таблиці, групова робота, цифровий диктант.

І. Організація класу

ІІ.  Актуалізація опорних знань,перевірка домашнього завдання

1.Перевірка домашніх прав.

2. Фронтальна перевірка знань з використанням  інтерактивної форми роботи

  « Незакінчене речення».

  1. Вуглеводи – це речовини, що …
  2. Вуглеводи поділяються на … групи.
  3. Вуглеводи поділяються на такі групи:  …
  4. До моносахаридів належать …
  5. До  дисахаридів належать …
  6. До полісахаридів належать …
  7. Молекулярна формула глюкози …
  8. Молекулярна формула сахарози …
  9. В природі глюкоза міститься у …
  10.  В природі сахароза міститься у …
  11.  Глюкоза має такі фізичні властивості …
  12.  Сахароза має такі фізичні властивості …
  13. Молекула глюкози містить кілька гідроксильних груп. Це можна довести …
  14. Глюкоза легко засвоюється організмом людини, вона використовується як джерело енергії для організму завдяки тому, що …
  15.  Під час спиртового бродіння глюкози утворюється ...
  16.  Сахароза, як дисахарид, вступає в реакцію гідролізу, при цьому утворюються …

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ми вже познайомилися з моносахаридами і дисахаридами.  Але крім них є ще і інші вуглеводи. Один із них обов’язково є у вас на кухні, іншим ми користуємося кожного дня вдома і в школі. Ось і зараз перед вами лежать вироби із цієї речовини. Як ви думаєте, про що піде мова на сьогоднішньому уроці? Сьогодні поговоримо про полісахариди. З’ясуємо їх будову, фізичні і хімічні властивості. Для цього вам доведеться застосувати свої знання з біології, природознавства, охорони здоров’я.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Утворення полісахаридів у природі

( Бесіда, розповідь вчителя)

Пригадайте, як, де і з чого утворюється глюкоза в природі?

Запишіть рівняння реакції фотосинтезу.

6СО2 + 6Н2О    світло, хлорофіл               С6Н12О6 + 6О2

Утворена глюкоза  перетворюється на крохмаль , целюлозу і накопичується в плодах, листках, стеблах рослин, в бульбах та коренеплодах. Процес перетворення глюкози на крохмаль і целюлозу можна виразити таким рівнянням:

n С6Н12О6                     ( C6H10O5)n  + n Н2О

глюкоза          крохмаль, целюлоза

Реакція, під час якої із низькомолекулярних речовин утворюється високомолекулярна, а також відщеплюється  побічний  продукт (найчастіше вода), називається реакцією поліконденсації.

(По ходу вивчення нового матеріалу заповнюється таблиця :

Порівняльна характеристика крохмалю і целюлози

         вуглевод

ознака

    Крохмаль

    Целюлоза (клітковина)

Формула

( C6H10O5)n  природний            полімер

( C6H10O5)n  природний полімер

Поширення в природі

В бульбах картоплі  (20%),

в зернах пшениці і кукурудзи (70%),

в зернах рису (80%)

В бавовнику (коробочки),

льон , конопля (98%),

у деревині (50%), в оболонках рослинних клітин.

Будова:

1.Ступінь

полімеризації

2.Будова ланцюга

3.Мономер

         n  становить

        1000 – 5000

 

Лінійна або розгалужена   

 

 α - глюкоза      

         n становить

        10000 – 40000

 

Лише лінійна

 

β  - глюкоза

Фізичні властивості

Білий аморфний порошок,

нерозчинний у холодній воді, у гарячій воді утворює клейстер.

Тверда біла волокниста речовина, не розчиняється у воді та органічних розчинниках.

Хімічні властивості

  1. Гідроліз:

(C6H10O5)n +n Н2О n С6Н12О6

 крохмаль                    глюкоза

  1. Повне окиснення

(C6H10O5)n+6nО26nСО2 +5nН2О   

  1. Якісна реакція:

Крохмаль + I2 → синє забарвлення

  1. Гідроліз:

 (C6H10O5)n +n Н2О n С6Н12О6

  целлюлоза                   глюкоза

  1. Повне окиснення

(C6H10O5)n+ 6nО2 6nСО2 + 5nН2О   

Біологічна роль

Поживна речовина для рослин, тварин, людини.

Не засвоюється в організмі людини; «будівельний матеріал» для рослин.

Застосування

(заповнюється на наступному уроці або вдома)

 

  1. Поширення  крохмалю і целюлози в природі

(Бесіда, розповідь вчителя)

Хліб, картопля, каші, макаронні вироби, пиріжки, тістечка, киселі, майонез, кетчуп – усі ці страви містять крохмаль.

  1. Будова крохмалю і целюлози

(Розповідь вчителя)

  1. Фізичні властивості  крохмалю і целюлози

(Бесіда, робота з підручником, лабораторний експеримент)

Лабораторний дослід № 12 Відношення крохмалю до води

У пробірку насипте трохи крохмалю та долийте холодну воду. Суміш перемішайте. Чи розчиняється крохмаль у холодній воді?

Закип’ятіть воду і пробірці, вилийте у гарячу воду суміш крохмалю з водою. Що спостерігаєте? Зробіть висновки про відношення крохмалю до води.

  1. Хімічні властивості  крохмалю і целюлози

(Розповідь вчителя, бесіда, лабораторний експеримент)

1)Гідроліз

Реакція взаємодії крохмалю і целюлози з водою – гідроліз, протікає при нагріванні в кислому середовищі або під дією ферментів:

(C6H10O5)n +n Н2О n С6Н12О6

Крохмаль гідролізується східчасто:

Крохмаль →   декстрини      мальтоза      глюкоза

(C6H10O5)n      (C6H10O5)m            C12H22 O11            С6Н12О6

   Чому мерзла картопля має солодкуватий смак? При 1 - 2ºС в бульбах пришвидшується гідроліз крохмалю.

  Чому при тривалому пережовуванні хліба в роті з’являється солодкуватий смак? Відбувається гідроліз крохмалю під дією ферментів слини.

  При крохмаленні білизни, під час жарення картоплі та випікання борошняних виробів утворюються декстрини.

2) Повне окиснення

(C6H10O5)n+6nО2→6nСО2 +5nН2О  + Q

Реакція супроводжується виділенням значної  кількості теплоти.

3) Якісна реакція на крохмаль

Лабораторний дослід №13 взаємодія крохмалю з йодом

У пробірку з крохмальним клейстером додайте краплю спиртового розчину йоду. Що спостерігаєте? Утворення речовини синього кольору свідчить про наявність крохмалю. Пропоную вам провести домашній експеримент: визначте, чи містить крохмаль бульба картоплі, свіжий хліб та інші продукти, що є вдома.

 6.Біологічна роль  крохмалю і целюлози

( Фронтальна бесіда)

V. Закріплення набутих знань

( Групова робота, здійснення перетворень, цифровий диктант)

  1. 1 група готує відповідь на запитання: чим подібні крохмаль і целюлоза?

 2 група готує відповідь на запитання: чим  відмінні крохмаль і целюлоза?

 2) Цифровий диктант.  

Із переліку тверджень вибрати ті, що стосуються вуглеводу вашого варіанту. Для відповіді необхідно записати номер варіанта , а потім цифри, під якими записано твердження в диктанті.

 

Варіант 1. Целюлоза.        Варіант 2.Крохмаль.

  1. Вуглевод класу моносахаридів.
  2. Вуглевод класу дисахаридів.
  3. Вуглевод класу полісахаридів.
  4. Кристалічна безбарвна речовина, солодка на смак.
  5. Білий аморфний порошок,не розчинний у воді.
  6. Як чиста речовина відома у вигляді вати і фільтрувального паперу.
  7. У великих кількостях міститься у картоплі, рисі, пшениці.
  8. Утворює оболонки  рослинних клітин.
  9. Взаємодіє з йодом, утворюючи речовину синього кольору.
  10. Вступає в реакцію гідролізу.
  11. Молекули мають і лінійну і розгалужену структуру.
  12. Молекули мають  лише  лінійну  структуру.
  13. Має більший ступінь полімеризації.

Відповідь: 1. Целюлоза – 3,6, 8,10,12,13.

   2.Крохмаль – 3, 5, 7, 9, 10, 11.

3)Здійснити перетворення:

(C6H10O5)n  → С6Н12О6    СО2  С6Н12О6  → (C6H10O5)n 

VІ. Домашнє завдання

 

Приготуватися до захисту проектів.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бельмега Люба Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
31 липня 2018
Переглядів
25224
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку