25 серпня о 18:00Вебінар: Як зробити вивчення математики цікавим і веселим

Урок "Кругові та стовбчасті діаграми"

Про матеріал

Мета уроку: узагальнення, систематизація та вдосконалення знань, вмінь та навичок учнів будувати різні види діаграм, розпізнавати та аналізувати величини, використання їх при розв'язуванні задач; розвиток аналітичного мислення; ознайомлення із нестандартними діаграмами за допомогою комп'ютера; показати міжпредметні зв'язки з іншими науками та практичне застосування діаграм; розвиток естетичного смаку учнів; ознайомити учнів з цікавими об'єктами села; зацікавити учнів вивченням математики

Перегляд файлу

Троянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

 «Кругові та стовбчасті діаграми»

 в 6 класі

 

 

 

З досвіду роботи

вчителя математики

Ярової Віти Вікторівни,

спеціаліста другої кваліфікаційної категорії

 

 

 

 

2014

 

 

Мета уроку: узагальнення, систематизація та вдосконалення знань, вмінь та навичок учнів будувати різні види діаграм, розпізнавати та аналізувати величини, використання їх при розв’язуванні задач; розвиток аналітичного мислення; ознайомлення із нестандартними діаграмами за допомогою комп’ютера; показати міжпредметні зв’язки з іншими науками та практичне застосування діаграм; розвиток естетичного смаку учнів; ознайомити учнів  з цікавими об’єктами села; зацікавити учнів вивченням математики.

Тип уроку: комбінований (узагальнення і систематизація знань, пояснення нового матеріалу, закріплення вивченого матеріалу, перевірка і корекція знань).

Методи і прийоми роботи:

• вчителя: фронтальна робота (пояснення нового, діалог, демонстрація презентації, індивідуальна допомога при виконанні роботи за комп’ютером);

• учня: фронтальна (діалог; перегляд презентації) та індивідуальна (рішення програмованих завдань, робота в зошиті, робота за комп'ютером).

Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук,  презентація у форматі Microsoft Office Power Point 2010, персональні комп’ютери, підручник.

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Доброго дня. Сьогодні у нас незвичайний урок.

Щоб наш урок був гарним, цікавим, змістовним, якими ви  будете  на уроці?

-Активними, уважними, розумними, швидко і дружно відповідати.

Я згодна з вами. Мені приємно навчати того, хто хоче вчитися.

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Темою нашого уроку: «Кругові та стовбчасті діаграми». Так, сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з круговими  та стовбчастими діаграмами. Отже, відкрийте зошити і запишіть тему уроку: «Кругові та стовбчасті діаграми». 

Епіграфом стануть слова Конфуція:

Те,що я чую,я забуваю.

Те, що я бачу й чую,я трохи памятаю.

Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.

Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.

Я невипадково вибрала цей вислів великого китайського філософа. Сьогодні дієслова чую, бачу, роблю, обговорюю будуть супроводжувати нас весь урок.

Працюючи на уроці ви навчитесь:

-будувати стовбчасті та кругові діаграми на комп’ютері;

- вирішувати завдання з використанням кругових;

-складати алгоритми до розв’язування вправ даної теми;

-дізнаєтесь цікаву інформацію про наше село.

IIІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Актуалізація опорних знань

А зараз «Хвилинка ерудита». На слайдах будуть з’являтися завдання, і ви, хто знає відповідь, піднімайте руки.

  1.          Що таке діаграма?
  2.          Які діаграми найчастіше використовуються?
  3.          З чого зазвичай складається стовчаста діаграма?
  4.          На честь якого відомого швейцарського математика названий один із видів діаграм?
  5.          Як ще другими словами можна назвати кругову діаграму?
  6.          На якому з наведених малюнків зафарбовано 50%, 75%, 25% площі круга?

На екран проектується слайд  із правильною відповіддю.

  Який спосіб побудови стовбчастих діаграм вам відомі?

 (Ручний) : полягає в тому, що для зображення чисел (величин) використовуються, стовпчики, висота яких пропорційна цим числам.

Існує також інший спосіб побудови (за допомогою комп'ютера): полягає в побудові стовпчастих діаграм за допомогою електронних таблиць в Microsoft Excel.

V. Застосування знань, умінь і навичок.

Вчені довели, що людина краще розуміє і запам’ятовує ту інформацію, яку можна зобразити наочно. У газетах, журналах, на плакатах нерідко можна побачити малюнки у вигляді стовпчиків чи відрізків по яких можна визначити зміну тієї чи іншої величини. Такі малюнки називаються діаграмами.

Вони бувають лінійні, стовпчасті, кругові. Наочне зображення величин дає можливість порівнювати їх, аналізувати і запам’ятовувати ті значення, які нас цікавлять.
       Діаграми використовують у підручниках з географії, історії, економіки, біології, коли потрібно порівняти величини, які характеризують кліматичні, сировинні, економічні та інші особливості.

Робота з підручником. Завдання проектуються на екран.

А зараз ми попрацюємо над задачею №789 .

Запишіть у зошити «Задача №789». Прочитайте уважно умову задачі.

… (Андрій, наприклад) прочитай ще раз умову задачі уголос.

 На круговій діаграмі (рис. 78) наведено розподіл використання вільного від навчання часу учнем 6 класу Петром Іваненком. Визначте:

1) скільки відсотків вільного часу Петро проводить на свіжому повітрі;

2) скільки відсотків вільного часу він проводить з користю для здоров’я;

3) у скільки разів більше часу він витрачає на перегляд телевізійних програм і гру на комп’ютері, ніж на допомогу батькам.

Чи порадили б ви Петру щось змінити в розподілі вільного часу?

 

- Хто впевнений у своїх силах самостійно. Інші – працюють зі мною.

-Про що запитують у задачі?

  • скільки відсотків вільного часу Петро проводить на свіжому повітрі;(5%)
  • скільки відсотків вільного часу він проводить з користю для здоров’я;(4%+15%=19%)
  •  у скільки разів більше часу він витрачає на перегляд телевізійних програм і гру на комп’ютері, ніж на допомогу батькам.

24%+35%=59% - гра на комп’ютері і перегляд телепрограм

59% : 2% =  29,5

Тобто у 29,5 разів більше  часу Петро витрачає на перегляд телевізійних програм і гру на комп’ютері, ніж на допомогу батькам.

- Який висновок можемо зробити з цього запису?

 

VІ. Побудова стовпчастих та кругових діаграм

 Діаграми можна будувати за допомогою компютера  в електронних таблицях Microsoft Excel.

Кожному учню видається завдання з покроковим описанням дій виконання практичної роботи.

  1. Завантажити табличний процесор Microsoft Excel:

Пуск/Програми/ 

  1. Уважно прочитати умову задачі:

№792. Користуючись таблицею середніх річних температур повітря в окремих регіонах України, побудуйте відповідну стовпчасту діаграму.

 

 

№795. За допомогою таблиці, яка відображає зростання кількості користувачів Інтернету у світі, побудуйте відповідну стовпчасту діаграму, округливши попередньо кількість користувачів до десятків мільйонів.

 

  1. Побудуйте таблицю, що відображає відвідування учнями 6 класів спортивних секцій.

4. За даними таблиці побудувати кругову (стовбчасту) діаграму:

а)  За допомогою курсору виділити область таблиці – діапазон комірок.

б) Вибираємо вкладку Вставить та вибираємо відповідний тип діаграми.

в) У  вікні  з’явиться приклад необхідної нам діаграми.

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

Будувати діаграми ви вмієте! А ось чи вмієте ви їх читати? Зараз ми це перевіримо. Про село Троянка Голованівського району  ви дізнаєтеся, якщо правильно виконаєте завдання.

Подивіться на діаграму і дайте відповідь на питання:

  1.              На діаграмах зображено кількість учнів в школах Троянського округу. Встановити використовуючи діаграму в якому із сіл найбільша кількість учнів?

Учні: У с. Троянка.

Вчитель: Правильно, а чому ти так вирішив?

Учні: Найбільший бузковий сектор, який відповідає с. Троянка.

Учитель: Молодець! Дійсно, в Троянка навчається 80 учнів, в селі Ємилівка – 49 учнів, і т.д.

  1.              Встановити серед учнів троянської школи кого більше хлопців чи дівчат ?

Учні: хлопців  більше, ніж дівчат.

Вчитель: Правильно, а чому ти так вирішив?

Учні: Найбільший блакитний сектор.

Учитель: Молодець, правильно! Дійсно хлопців налічується 42, а дівчат - 38.

  1.              На діаграмі зображено кількість дівчат і хлопців серед учнів певних класів. Встановити в якій із категорій більше дівчат та хлопців?

Учні: У 5-7 класах.

Учитель: Молодеці! Поясніть, чому ти вибрав ці класи?

 Учні: Так як в 5-7 класах навчається 20 учнів,що є найбільший, у 8-9 класах 17 учнів, і т.д.

  1.              На діаграмі зображено дані про кількість учнів, які були прийняті та випущені за 4 роки в Троянській школі. Встановити по діаграмі в якому році кількість прийнятих і випущених учнів найвища.

Учні

  1.              На діаграмі зображено кількість будинків на вулицях в селі Троянка. Назвіть 6 великих вулиць.

Учні: Найбільші вулиці - це Центральна, Перемоги, Богдана Хмельницького, Івана Франка, Гараніна, Травнева.

  1.              Встановити по діаграмі в яких проміжках у відсотках знаходяться мешканці села Троянка

Учні: від 0 до 6 років – 1-5%;

          Від 6 до 18 років – 5-15%;

          Від 18 до 55 років – 15-50%;

          Від 55 до 80 років – 15-50%.

  1.              На діаграмі зображено кількість дітей шкільного та перед шкільного віку на деяких вулицях. Встановіть за діаграмою на якій вулиці проживає найбільша кількість дітей?

Учні: Центральна.

Учитель: Дійсно

 Вул. Перемоги – 8           Вул. Мічуріна - 1

Вул. Центральна – 15       Вул. Хмельницького - 7

Вул. Механізаторів – 5    Вул. Івана Франка - 11

Вул. Гараніна – 2

       Ось така красиве і дивовижне наше українське село. Навершення уроку, я пропоную скласти задачу за малюнком.

«Незакінчене речення»

  •            На сьогоднішньому уроці ми вивчали… .
  •            Ми дізналися… .
  •            Удосконалювали уміння… .

А ще, діти всім нам слід пам’ятати, що краса нашої землі може зникнути, якщо ми про неї не будемо берегти природу.

Оцінки виставляються на основі правильності виконання завдань, відповідей та доповнень учнів.

VІІІ. Домашнє завдання

        Учитель  звертає  увагу  учнів  на  дошку:

-  Отже,  учні,  які  отримали  високий рівень ,  виконують  домашнє  завдання  ІІІ рівня.  Завдання - цікаві,  потребують  не  тільки  знань,  а  й  певної  кмітливості,  аналітичного  мислення.  Учні,  які  отримали  достатній, і середній рівень  балів  мають  працювати  вдома  над  завданням  ІІ  рівня,  яке  відповідає  середньому  та  достатньому  рівню  навчальних  досягнень.  Учні,  які  набрали  1 - 4  бали,  перш  за  все  повинні  вдома проаналізувати   роботу,   та  повторити  основні поняття теми.  Після  цього  ви  маєте  виконувати  домашнє  завдання  І  рівня.
На  дошці:

Повторити § 6,7

Виконати №319

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку