Ознайомлення учнів з особливостями байки, вдосконалення навичок свідомого і виразного читання байки, розвиток способів читання байки,передавання в інтонації характери дійових осіб, виховання милосердя, співчуття, любов до птахів. Урок літературного читання тісно пов'язаний з природознавством де діти ведуть розмову про птахів,про їх життя .
Тема: Л.Глібов «Чиж та голуб». Птахи.
Мета: вчити передавати в інтонації характери дійових осіб, продовжити знайомство учнів з особливостями байки; удосконалювати навички виразного читання, розвивати способи і види читання байки;
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: інтегрований урок: читання, природознавства.
Дидактичне забезпечення: картки, малюнки птахів, геометричні фігури, паперові конверти.
Матеріально – технічне забезпечення: проектор, мобільні пристрої, планшети
Хід уроку
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
Гостей багато завітало.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовим
«Добрий день!»
- Усі готові до уроку?
- Так.
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно й гарно
Дарма часу ти не трать
Думать треба! Працювать!
II. Актуалізація опорних знань
- Який розділ почали вивчати? (Байки)
- Що таке байка? (Невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту).
- З творчістю якого байкаря почали знайомитись? (Л. Глібова)
- Давайте пригадаємо, що відомо нам про автора вивчених творів?
Слайд 1. «Доповни текст»
Л. Глібов – видатний український байкар. Ще навчаючись у __________ почав писати вірші. Більшу частину життя працював ________. Крім байок поет писав _______, ______, ________, акровірші. Байки Глібова люблять читати дорослі і діти. Він є автором байок: ___________, ____________, ____________.
III. Перевірка домашнього завдання.
А ось наскільки ви були уважними, вивчаючи творчість Л.Глібова ми перевіримо за допомогою вправи «ПАЗЛ».
Робота в парах.
- З окремих частин складіть уривок твору, зачитайте, дайте назву.
а) «Лебідь, Щука і Рак».
- У чому причина того, що віз досі там? (непорозуміння один одного, відсутність погодженості дій).
б) «Коник-стрибунець».
- Хто був працьовитим? Безтурботним? (Муравей. Коник.)
Підсумок перевірки.
IV. Оголошення теми й мети уроку.
- Сьогодні ми продовжимо знайомитись з байками Л.Глібова. А хто є головними героями нового твору ви дізнаєтесь розв’язавши приклади.
- Розмістіть результати прикладів у порядку зростання й прочитайте відповідь.
Слайд 2. «Вправа з ключем» ( розставити числа в порядку зростання)
37 36 8 і 4 82 35 36 72
Ж И Ч Г Б О Л У
Слайд 3. «Пернаті друзі»
V. Сприймання нового матеріалу
Слайд 4 «Словничок-довідничок»
- Встановіть відповідність
ПІДДУРИЛИ НЕСПОДІВАНО
ГУЛЬК ОБМАНУЛИ
ЛИХОВІ ШВИДКИЙ
ПРОВОРНЕНЬКИЙ ПРИСТРІЙ, ЯКИМ ЛОВЛЯТЬ ПТАХІВ
СИЛЬЦЕ БІДА
- Чи є ще дійові особи, крім Чижа і Голуба?
- Коли і де відбулися події?
Розкриття ідейної спрямованості тексту
- Яким був Чижик? Що з ним трапилось? Чому Чижик попав у сильце? (Бо був дуже поважний)
- Хто бачив Чижика? (Голуб)
Прочитайте, у яких словах виявляється самовпевненість і безсердечність голуба. Передайте під час читання пихатість, байдужість голуба («А що? Попавсь? От тобі й на! Вже, певно, голова дурна…»)
- Прочитайте слова Голуба, де він хвастається, виставляє себе, свій розум. Передайте голосом його зарозумілість і чванливість. («Не бійсь, мене б не піддурили…»)
- Які почуття викликає у вас поведінка Голуба?
- Кого з птахів жаліє автор?
- В яких рядках виражена основна думка твору?
- Який рядок звучить як прислів’я?
- Які риси людського характеру засуджує поет? (Байдужість, зарозумілість, пихатість, безсердечність, самовпевненість, хвалькуватість)
Читання твору «Луною» за вчителем. Повторення всіх особливостей мовлення : інтонації, тон, темп.
- А які насправді ці птахи в природі? Що нам про це розповість «Довідкове бюро?»
Слайд 5 «Для допитливих» (робота з планшетами та мобільними пристроями)
Учень.
Чиж – маленький птах. Живиться переважно комахами, насінням різних дерев, бур'янів. У природі їх визначають за характерним зеленим забарвленням. Птахи корисні, декоративні, знищують багато комах –шкідників. Потребують охорони.
- А чи цікаво вам дізнатись, яку вагу має птах? Для цього пропоную розв’язати рівняння.
Слайд 6. «Хвилинка-цікавинка»
- Що нам скаже довідкове бюро про голуба?
Слайд 7 «Чи знаєш ти?» ((робота з планшетами та мобільними пристроями)
Учениця.
Голуб – птах середнього розміру. Живиться насінням культурних і диких рослин, ягодами. Є прикрасою населених пунктів та об’єктом для різних наукових досліджень.
- Діти, я знаю, що ви любите птахів і допомагаєте їм взимку. Пропоную за даними скласти задачу.
Слайд 8 «Поміркуй!»
4М по 4 кг.
? кг
4М по 3 кг
Учень.
Для підгодівлі птахів учні заготовили 4 мішечки насіння проса по 4 кг в кожному та 4 мішечків насіння соняшника по 3 кг. Скільки всього кілограмів насіння заготовили учні?
1) 4·4=16 (кг)
2) 3·4=12(кг)
3) 12+16=28 (кг)
Вираз 4·4+3·4= 28 кг
Фізкультхвилинка
Птахам нашим недо науки
Ох, давно вже терплять муки
Затекли і ніжки й крила
Птахи нас звуть до діла:
- Ану, славні малюки,
Станьте струнко, мов грибки,
Крила вгору піднімайте,
Ними добре помахайте.
Головою покрутіть,
Ніжками потупотіть.
Навкруг себе оберніться
Швидше, швидше, не лініться!
Стане легко й добре враз!
Відпочили? Все гаразд.
Валеохвилинка
Слайд 9.
Діти очима слідкують за рухом об’єкту на моніторі.
VI. Узагальнення й систематизація знань
Гра «Розвідники». Робота з підручником.
- Скільки разів у байці зустрічається слово «Чиж»? (3)
Читання байки в особах.
- Діти, подивіться на дошку і назвіть геометричні фігури.
- Де ми можемо використати ці фігури, щоб прийти на допомогу зимуючим птахам? (Змайструвати годівничку)
Слайд 10 «Юні любителі природи»
- А тепер спробуємо змайструвати годівничку з геометричних фігур. (дитина виконує завдання на дошці)
- Будьте, діти, вірними, щирими, бережіть пташок повсякчас. Адже: (діти доповнюють думку щодо пташок)
Робота в групах. Гра «Розсипанки»(скласти прислів’я )
Тяжко тому жити, хто не хоче робити.
Згода дім будує, а незгода руйнує.
Не смійся з другого, щоб тобі не було того.
- З якими байками Л.Глібова вони схожі за змістом?
Хорове читання байки «Чиж та голуб»
Розповідь байки напам'ять хором.
VII. Підсумок уроку
- Діти, питання добра і зла, зазнайства і лицемірства, байдужості і людяності завжди хвилювали людей, турбують і зараз. А ви на прикладах героїв казок, байок повинні виробляти в себе ту лінію поведінки, виховувати ті риси характеру, які допомогли б вам стати справжніми людьми.
VIII. Домашнє завдання (диференційоване)
- Сьогодні ви отримаєте конверти із д/з від героїв байки Чижа та Голуба.
Червоний конверт. С. 134, виразно читати байку;
Зелений конверт. С.134, вивчити напам’ять байку, намалювати малюнок.
ІХ. Рефлексія.
Слайд 11. «Продовж речення»
Сьогодні на уроці я …
Я розповім дома батькам про…
Сьогодні мені урок … тому, що…
Учитель:
Знову дзвоник пролунав,
Час прощатися настав.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі!