Даний урок розроблений для учнів 3 класу у формі усного журналу з використанням інтерактивних методів і прийомів навчання, різних видів роботи. Працюючи в групах, учні краще, більше і ефективніше засвоюють навчальний матеріал, за короткий час дізнаються багато нового про осінь.
Тема. Урок позакласного читання «Осінь-чарівниця»
Мета: розширити знання учнів про пору року осінь; удосконалювати навички орієнтування в книжках різних авторів на тему «Осінь»; збагачувати уявлення молодших школярів про красу рідної природи; розвивати спостережливість, допитливість, творчу уяву дітей; прищеплювати їм любов до природи, до книги, здатність сприймати красу природи.
Обладнання: виставка різножанрових книжок із теми, дитячі малюнки, репродукція картини І. Левітана «Золота осінь», аудіо запис композиції А. Вівальді «Пори року. Осінь», гірлянди із сухого листя, сторінки усного журналу.
Хід уроку
І. Організація класу.
- Доброго ранку травам росистим,
Доброго ранку квітам барвистим,
Доброго ранку сонечку ясному,
Людям усім і усьому прекрасному.
Діалог (учитель і діти).
- Я всміхаюсь сонечку:
- Здрастуй, золоте!
- Я всміхаюсь квіточці.
- Хай вона росте.
- Я всміхаюсь дощику:
- Лийся мов з відра.
- Гостям усміхаюся,
Зичу їм добра!
- Ми починаємо урок, а на уроці ми:
уважні,
розумні,
організовані,
кмітливі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Передбачення теми уроку. Анаграма.
- Як ви гадаєте, чому наш клас сьогодні такий незвичайний? Хто прикрасив його, чиї це подарунки? (Відповіді учнів.)
- Спробуйте прочитати на кленових листочках тему нашого уроку позакласного читання.
На кленових листках написані букви:
Б И Е І В С
Р О А Н
(Барви осені.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Гронування (асоціативний кущ).
- Що спадає вам на думку, коли ви чуєте або промовляєте слово «осінь»?
Тварини готуються опадає листя мряка, дощ, хмари
до зими
Осінь
відлітають сонце опускається нижче похолоднішало
птахи
- Ви назвали багато ознак осені і, мабуть, цим прикликали до нас гостю.
Стук у двері, звучить музика, входить дівчина у костюмі осені.
Осінь. Я чарівна і загадкова пора року. Щоразу неповторна у своїй красі й витівках. Я така непостійна! То ніжна і лагідна, то похмура і непривітна. Я буваю ве5села, життєрадісна, мрійлива, плаксива, дуже-дуже різна…
У садках, гаях блукаю,
Жовті шати одягаю,
Золотисту стелю постіль,
Жду сестрицю білу в гості.
Я з нетерпінням чекала зустрічі з вами. Я часто чула крізь відкрите віконце, як ви розповідаєте про мене,і нарешті вирішила зайти до вас в клас.
- Ми раді, що ти завітала до нас, і діти сьогодні розкажуть тобі і гостям все,що вони дізнались поро твою красу і щедрість. Залишайся з нами на уроці.
- А поки що, діти, скажіть, хто розповідає нам про осінь, які майстри помічають і розкривають нам її таємниці.
Народ письменники
Поети осінь художники
Композитори
ІV. Робота над темою уроку.
- Ми спробуємо сьогодні доторкнутися до осінньої краси, яку розкрили нам поети, письменники, композитори та художники, послухаємо народні легенди про осінь.
- Скажіть, коли до нас приходить осінь за календарем?
- З ким приходить осінь? Назвіть трьох її синів?
- Яка буває осінь? (Рання, золота, пізня.)
- Яка вам найбільше подобається?
- А звідки в осені стільки золота? Відповідь на це запитання доповнить сторінка журналу «Народні легенди».
Заздалегідь підготовлена учениця розповідає легенду.
- Можливо, саме через її красу осінь не оминули увагою поети і композитори, письменники і художники. І ми спробуємо серцем торкнутися до її краси, до краси природи. Чому саме серцем? Ви зрозумієте, коли прочитаєте слова П. Гвєздослова:
Я зірвав квітку – і вона загинула.
Я спіймав метелика – і він помер у мене на долоні.
І тоді я зрозумів, що торкнутись до краси можна тільки серцем.
- Як ви зрозуміли ці слова?(Відповіді учнів.)
- Тож давайте впустимо красу у свої серця,бо саме з неї починається любов до рідного краю.
Сторінка «Рання осінь».
- Які з прочитаних вами творів описують ранню осінь? Назвіть автора і назву твору. (І. Нечуй-Левицький «Осінній день».)
- Які ознаки ранньої осені там описані?
Сторінка «Золота осінь».
- Які твори ви прочитали про золоту осінь? Хто їх автор? («Осінній господар», Ю Старостенко.)
- Кого Ю. Старостенко називає осіннім господарем? (Жовтень.)
- У кожної пори року - своя вершина. В осені це жовтень. Лебедина пісня року. Багряні жовтневі райдуги, золотінь листя й дали десятому місяцеві року таку чудову назву – жовтень.
Сторінка нової інформації.
- Скажіть, будь ласка, діти, як художники і музиканти відображають красу природи?
- Розгляньте репродукцію картини відомого російського художника І. Левітана «Золота осінь» і послухайте музичний твір італійського композитора А. Вівальді «Пори року. Осінь».
- Який період осені зображено на картині? Чому?
- Які барви на ній переважають? Чому?
- Який колір має небо?
- Яке ваше перше враження від картини?
- Який настрій викликає у вас ця музика?
- Які звуки природи ви почули?
Сторінка «Пізня осінь».
- Як називається останній місяць осені?
- Послухайте, які описи пізньої осені вам приготували учні.
І. Українська назва останнього місяця походить від словосполучення «падає лист». Скромна краса пізньої осені. Листопад найчастіше сумний. Зникли яскраві фарби, віддзвеніли пташині голоси. Стало тихо в садках і парках. Природа ніби причаїлась, чекаючи зимових холодів. Спохмурніло, насупилось, стало свинцево-сірим небо. Потекли з нього ниточки осіннього дощу. Він може йти день, два, цілий тиждень і більше.
ІІ. Холодно і непривітно. День сірий і вологий.
Пізньої осені сім погод на дворі: сіє, віє, крутить, каламутить, завиває, зверху ллє і знизу мете. Ось через це листопад строкатий: то дощ, то сніг, то мороз, то відлига. Де сніжком земля вкрита, а де гола. Зима з осінню бореться.
Метод «Навчаючи вчуся».
Робота над текстом «Чому дерева скидають листя?».
- На ваших партах лежать картки. На них надрукована цікава інформація. Часу в нас мало, тому кожна група підготує для переказу лише один абзац і розкаже всім, чому дерева скидають листя.
Картка 1
Листопад необхідний для життя дерев і кущів. Листя випаровує велику кількість води. Скинувши листя, дерева зменшують кількість вологи, що випаровується.
Картка 2
Скидаючи листя, дерева захищають себе від механічних пошкоджень під час великих снігопадів. 1959 року в Києві вже 4 жовтня, коли дерева ще не скинули листя, випав сніг. Сніговий покрив сягнув у цей день понад 20 сантиметрів. Тоді постраждало дуже багато дерев.
Картка 3
Листопад сприяє видаленню мінеральних солей, які накопичуються в листі. Перегниваючи, листя збагачує мінеральними речовинами грунт.
Картка 4
До листопаду дерева готуються ще влітку. В місці, де черешок листка з’єднується із деревом, зароджується нова брунька. Прийде весна, і за рахунок цих запасів виросте новий пагінець і листочок. На осінь в основі листового черешка утворюється корковий шар клітин, він і відокремлює листок від гілки. Листочок може впасти додолу від власної ваги.
Картка 5
У сосни, ялини листочки у вигляді голочок, вони дуже вузенькі, голчасті і називаються хвоєю. Голки зменшують кількість випаровуваної води і покриті воском. Тримається хвоя на дереві 2 – 5 років. Восени вона жовкне й опадає. Та, на відміну від листя, опадає потроху, а не вся одразу. Тому хвойні рослини зеленіють протягом усього року, і ми називаємо їх вічнозеленими.
Фізкультхвилинка.
«Сторінка творчості».
Творче завдання.
- Об’єднайте частини прислів’я.
Серпень страву готує… Жовтень ходить по краю… Листопад не лютий, проте… |
спитає, чи вдягнений ти та взутий та виганяє птахів з гаю вересень до столу подає |
V. Підсумок уроку.
Робота в групах. Складання сенкана.
І група - «Осінь».
ІІ група – «Жовтень».
ІІ група – «Листочки».
Лідери груп зачитують свої роботи.
- Які завдання сьогодні на уроці вам цікаво було виконувати?
- Що нового ви дізнались про осінь?
- Кому б ви подякували за урок?
Домашнє завдання.
Підготовка до наступного уроку позакласного читання.
Тема. Люби і знай свій рідний край.
Дізнайтеся:
1. Що таке Батьківщина?
2. Державні символи України.
3. Народні символи України (рушник, калина, віночок, інші символи).