Нестандартний урок літературного читання розширює знання учнів про літературні казки, сприяє ознайомленню з особистостями німецьких казкарів; вдосконаленню навички свідомого виразного читання тексту; виховуванню любові до художнього слова, інтересу до читання казок.В ході уроку застосовані:презентація до уроку, відео-фрагменти, ілюстрації до казки, картки до «асоціативного куща», картки-блискавки, тести на картках для кожного учня, портрети казкарів, сушені ягідки шипшини. Це урок засвоєння нових знань.
Відділ освіти Лебединської міської ради Сумської області
Лебединська загальноосвітня школа I-III ступенів №5
Вступ до розділу.
Чарівні речі і перевтілення.
Відомості про братів
Якоба і Вільгельма Грімм.
Казка «Шипшинка»
Урок – мандрівка в казку
з літературного читання у 3 – Б класі
Урок підготувала та провела:
вчитель початкових класів
Лебединська О.С.
Лебедин, 2018
Урок – мандрівка у казку з літературного читання 3 – Б клас
Тема: Вступ до розділу . Чарівні речі і перевтілення. Відомості про братів Якоба і Вільгельма Грімм. Казка «Шипшинка» (с.141-146)
Мета: розширювати знання учнів про літературні казки, познайомити з особистостями німецьких казкарів; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори, висловлювати власне ставлення до прочитаного, оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву учнів, вміння працювати в парах; виховувати любов до художнього слова, інтерес до читання казок.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: презентація до уроку, відео-фрагменти, ілюстрації до казки, картки до «асоціативного куща», картки-блискавки, тести на картках для кожного учня, портрети казкарів, сушені ягідки шипшини.
Хід уроку
Усміхніться всім навколо: небу, сонцю, квітам, людям. І тоді обов’язково день у вас веселим буде. (Привітання до гостей)
1. Читання слів за таблицею ланцюжком (по рядах)
2. Робота над скоромовкою
— Який звук найчастіше повторюється в цій скоромовці? Який він?
2. Робота з деформованими реченням-прислів’ям.
III.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
IV.Оголошення теми та мети уроку. (відкривають книжечки на с. 142) - Сьогодні ми попрацюємо за розділом «Із скарбниці казкарів світу», де вміщено казки письменників інших країн. Деякі з них стали такими відомими, що сприймаються читачами як народні. - Зверніть увагу на виставку книжечок «Із скарбниці казкарів світу. Творчість братів Грімм» -Уважно давайте розглянемо сторіночку. Героїв яких казок ви впізнаєте? («Малюк і Карлсон», «Золотий ключик», «Попелюшка» та інші.) Багато прекрасних казок стали основою мультфільмів, кінофілмів, п'єс, а також театральних вистав. Казки люблять і діти, і дорослі. У кожного народу є свої казки з їх особливостями — національними героями, побутом. Це один з основних жанрів фольклору. У кожній казці є головні герої, за пригодами яких ми спостерігаємо.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Вступна бесіда. Розповідь про письменників.
- Україна – це найбільша європейська держава.(Робота з таблицею) Країна Німеччина знаходиться на північному заході від України.Ця земля подарувала нам видатних письменників братів Грімм .Сьогодні ми ознайомимося із життєвим шляхом та творчістю цих німецьких казкарів. (Відео-фрагмент про письменників).
2. Момент –цікавинка. Прихід казкового героя Шипшинки. (Відкриваю дошку)
Загадка про шипшину Квітка пишна, квітка гожа, На троянду трішки схожа. На кущах я зростаю. Хто із вас мене впізнає? (Шипшина)
Вірш «Шипшина важко віддає плоди» Ліни Костенко (читає Гусаченко Саша) - Шипшиночко, чим ми можемо тобі допомогти? Шипшина: Дітки, допоможіть мені. Зла фея зачаклувала королівство і принц не може знайти, піднявся вітерець і переплутав всі сторінки моєї історії. Для того, щоб ми зустрілися з королевичем, будь ласка, прочитайте казочку «Шипшинка» про мене і відновіть історію мого життя.( Присідає за парту Шипшинка) (Відключаю презентацію)
3.Вправляння у правильному читанні складних слів, що зустрічаються в тексті (на картках).
4. Довідкове бюро (два учня в шапочках Знайків). Слова із «Словничка-сундучка»:
Доброчесність — риса людини, яка живе чесно, дотримуючись правил моралі.
Веретено — ручне знаряддя для прядіння.
Вежа — висока вузька споруда, складова частина фортеці, палацу.
Замок — фортеця, укріплений пункт із міцними спорудами.
Живопліт — ряд густо посаджених кущів, що утворюють загорожу.
Кужіль — прядиво, намотане на кілок у прядці. Не тямився з радощів — дуже зрадів. Бенкет — урочистий багатий обід чи вечеря. Не до снаги — не під силу. Челядь — слуги. Гончак — гончий пес.
5.Тлумачення малознайомих слів і виразів (робота в парах).
6. Читання казки «Шипшинка» методом комбінованого читання: учитель — учні за частинами із добором ілюстрацій, що розмішені на дошці. Поетапне складання плану з підписаних ілюстрацій на дошці.
а) Читає вчитель останнє речення: «Коли одинадцята сказала свої побажання, раптом увійшла тринадцята».
— Чому бідкалися король і королева?
— Що сказала жаба королеві?
— Кого запросив король на родини і з якою метою?
—Які ілюстрації підходять до прочитаного епізоду? (малюнки №1 і №2)
б) Читання «Естафета від Шипшиночки» (за допомогою чарівної палички) учнями останнє речення: «І ось того дня, коли їй сповнилося п’ятнадцять років, трапилося так, що короля й королеви не було вдома, і королівна залишилася самісінька».
— З яким побажанням звернулася 12-та чарівниця?
— Який наказ видав король?
— Що могло трапитися з королівною?
—Які ілюстрації підходять до прочитаного тексту?(малюнки №3, №4)
в) Читання «буксиром» за вчителем (читає вчитель, а діти луною за ним) останнє речення: «Так минуло багато років».
— Що ж трапилось того дня, коли їй виповнилось 15 років?
— Кого зустріла дівчина?
— Що відбулося в королівстві?
— Який поголосок пішов по країні?
—Які ілюстрації підходять до прочитаного тексту?(малюнки №5, №6, №7)
Фізкультхвилинка (музична)
г) Гра «Земля — небо» (у формі зорової гімнастики) до слів «.. та юнак не послухався)
Після команди вчителя «Земля» учні починають читати, слідкуючи не пальчиком, а очима. Коли звучить команда «Небо», діти припиняють читати, очі піднімають вгору. За командою «Земля» діти повинні продовжити читати з того місця, де зупинилися. І так — кілька разів протягом читання всього тексту.
д) Читання вголос «Дощ, дощик, злива» до слів «… служниця сиділа над чорним півнем».
е) Самостійне читання казки до кінця.
— Що намагалися зробити різні королевичі? —Хто зняв чари з королівни? —Як вдалося королевичу побороти чари злої чаклунки?
—Які ілюстрації підходять до прочитаного тексту?(малюнки №8, №9, №10)
7. Узагальнення прочитаного.
Тест для розуміння прочитаного.
1
8.Виступ фітотерапевта (відео) про користь шипшини.
9. Легенда про шипшину
Колись, згідно з легендою всі квіти шипшини були білі. Та ось одного разу рано-вранці, коли природа прокидається від сну, Афродіта, гуляючи в саду, побачила квітку дивовижної краси. Це була шипшина.
Ніжні пахощі квіток поширювалися на значну віддаль. Богиня нахилилися над кущем, щоб понюхати диво-квітки і, захоплена їх витонченою красою, хотіла нарвати букет, та лише сильно поколола пальці. Білі пелюстки квіток зросилися кров'ю богині і з того часу вони зберігають цей божествений колір.
VI. Домашнє завдання.
С. 142-146, прочитати казку і переказувати;
підготувати за змістом три запитання (1 група).
скласти власний план до тексту (2 група)
VII.Підсумок уроку.
— Як називається розділ, який ми почали вивчати?
— Як називається казка? Хто її автори? З якої вони країни?
— Чи зображено на заставці до розділу героїв казки? Якою зображено
героїню казки? Чому вчить ця казка?
Рефлексія.
І так було, так завжди буде, допоки добрі є на світі люди!