Урок – мандрівка у казку "Вступ до розділу . Чарівні речі і перевтілення. Відомості про братів Якоба і Вільгельма Грімм. Казка «Шипшинка» (с.141-146)"

Про матеріал

Нестандартний урок літературного читання розширює знання учнів про літературні казки, сприяє ознайомленню з особистостями німецьких казкарів; вдосконаленню навички свідомого виразного читання тексту; виховуванню любові до художнього слова, інтересу до читання казок.В ході уроку застосовані:презентація до уроку, відео-фрагменти, ілюстрації до казки, картки до «асоціативного куща», картки-блискавки, тести на картках для кожного учня, портрети казкарів, сушені ягідки шипшини. Це урок засвоєння нових знань.



Перегляд файлу

Відділ освіти Лебединської міської ради Сумської області

Лебединська загальноосвітня школа I-III ступенів №5

 

 

 

 

 

Вступ до розділу.

Чарівні речі і перевтілення.

Відомості про братів

Якоба і Вільгельма Грімм.

Казка «Шипшинка»

Урок – мандрівка в  казку

 з літературного читання у 3 – Б класі

 

                                                                                  Урок підготувала та провела:

                                                                                   вчитель початкових класів

                                                                                   Лебединська О.С.

 

 

 

 

Лебедин, 2018

Урок – мандрівка у казку з літературного читання                       3 – Б клас                                     

Тема: Вступ до розділу . Чарівні речі і перевтілення. Відомості про братів Якоба і Вільгельма Грімм. Казка «Шипшинка» (с.141-146)

Мета: розширювати знання учнів про літературні казки, познайомити з особистостями німецьких казкарів; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори, висловлювати власне ставлення до прочитаного, оцінювати вчинки дійових осіб;                                                                                                                                             розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву учнів, вміння працювати в парах;                                                                          виховувати любов до художнього слова, інтерес до читання казок.

Тип уроку:  засвоєння нових знань.

Обладнання: презентація до уроку, відео-фрагменти, ілюстрації до казки, картки до «асоціативного куща», картки-блискавки, тести на картках для кожного учня, портрети казкарів, сушені ягідки шипшини.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Усміхніться всім навколо:                                                                                                                      небу, сонцю, квітам, людям.                                                                                                          І тоді обов’язково                                                                                                                             день у вас веселим буде. (Привітання до гостей)

  • Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми помандруємо у цікавий світ казок. Але спочатку повинні підготуватися до подорожі, проведемо мовленнєву розминочку.
  1. Мовленнєва розминка

1. Читання слів за таблицею ланцюжком  (по рядах)

2. Робота над скоромовкою

— Який звук найчастіше повторюється в цій скоромовці? Який він?

 2. Робота з деформованими реченням-прислів’ям.

III.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Бесіда                                                                                                                                         - Діти, а що таке казка?                                                                                                                                                                                         Казка — це вигадана історія зі щасливим кінцем і обов’язковою перемогою добра над злом. Найчастіше в казках присутні чари і різні неймовірні перевтілення.                                                                                                                                - Які бувають казки?                                                                                                           - Ви вже знаєте, що, крім народних казок, є літературні, створені авторами. Письменників, які їх складають називають казкарями.                                                               - Яких українських казкарів ви запам’ятали?(А. Дімаров «Для чого людині серце», Юрій Ярмиш «Місто дружніх майстрів», Всеволод Нестайко «Суд  у цирку» та інші.)

IV.Оголошення теми та мети уроку.                                                                                        (відкривають книжечки на с. 142)                                                                                                       - Сьогодні ми попрацюємо за розділом «Із скарбниці казкарів світу», де вміщено казки письменників інших країн. Деякі з них стали такими відомими, що сприймаються читачами як народні.                                                                                                                                                                                                                                           - Зверніть увагу на виставку книжечок «Із скарбниці казкарів світу.                                                   Творчість братів Грімм»                                                                                                       -Уважно давайте розглянемо сторіночку. Героїв яких казок ви впізнаєте? («Малюк і Карлсон», «Золотий ключик», «Попелюшка» та інші.) Багато прекрасних казок стали основою мультфільмів, кінофілмів, п'єс, а також театральних вистав. Казки люблять і діти, і дорослі. У кожного народу є свої казки з їх особливостями — національними героями, побутом. Це один з основних жанрів фольклору. У кожній казці є головні герої, за пригодами яких ми спостерігаємо.

   V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Вступна бесіда. Розповідь про письменників.

- Україна – це найбільша європейська держава.(Робота з таблицею)                                                           Країна Німеччина знаходиться на північному заході від України.Ця земля подарувала нам видатних письменників братів Грімм .Сьогодні ми ознайомимося із  життєвим шляхом  та творчістю цих німецьких казкарів. (Відео-фрагмент про письменників).

2. Момент –цікавинка.  Прихід казкового героя Шипшинки.                                (Відкриваю дошку)

Загадка про шипшину                                                                                                                                                                    Квітка пишна, квітка гожа,                                                                                                                                      На троянду трішки схожа.                                                                                                                 На кущах я  зростаю.                                                                                                                                              Хто із вас мене впізнає? (Шипшина)

Вірш «Шипшина важко віддає плоди» Ліни Костенко (читає Гусаченко Саша)                                                                                                                                                   - Шипшиночко, чим ми можемо тобі допомогти?                                                               Шипшина: Дітки, допоможіть мені. Зла фея зачаклувала королівство і принц не може знайти, піднявся вітерець і переплутав всі сторінки моєї історії. Для того, щоб ми зустрілися з королевичем, будь ласка,  прочитайте казочку «Шипшинка» про мене і відновіть історію мого життя.( Присідає за парту Шипшинка) (Відключаю презентацію)

3.Вправляння у правильному читанні  складних слів, що зустрічаються в  тексті  (на картках).

 

4. Довідкове бюро (два учня в шапочках  Знайків).                                                                     Слова із «Словничка-сундучка»:

Доброчесність — риса людини, яка живе чесно, дотримуючись правил моралі.

Веретено — ручне знаряддя для прядіння.

Вежа — висока вузька споруда, складова частина фортеці, палацу.

Замок — фортеця, укріплений пункт із міцними спорудами.

Живопліт — ряд густо посаджених кущів, що утворюють загорожу.

Кужіль — прядиво, намотане на кілок у прядці.                                                                                                                         Не тямився з радощів — дуже зрадів.                                                                                                                  Бенкет — урочистий багатий обід чи вечеря.                                                                                                            Не до снаги — не під силу.                                                                                                                             Челядь — слуги.                                                                                                                                                                    Гончак — гончий пес.

5.Тлумачення малознайомих слів і виразів (робота в парах).

6. Читання  казки «Шипшинка» методом комбінованого читання: учитель — учні за частинами із добором ілюстрацій, що розмішені на дошці. Поетапне складання плану з підписаних ілюстрацій на дошці.

а) Читає вчитель останнє речення: «Коли одинадцята сказала свої побажання, раптом увійшла тринадцята».

— Чому бідкалися король і королева?
— Що сказала жаба королеві?
— Кого запросив король на родини і з якою метою?

Які ілюстрації підходять до прочитаного епізоду? (малюнки №1 і №2)

  • Як ви гадаєте, як далі можуть розгортатися події казки?

 

б)  Читання «Естафета від Шипшиночки» (за допомогою чарівної палички) учнями  останнє речення: «І ось того дня, коли їй сповнилося п’ятнадцять років, трапилося так, що короля й королеви не було вдома, і королівна залишилася самісінька».

З яким побажанням звернулася 12-та чарівниця?
— Який наказ видав король?
Що могло трапитися з королівною?

Які ілюстрації підходять до прочитаного тексту?(малюнки №3,  №4)

в) Читання «буксиром» за вчителем (читає вчитель, а діти луною за ним)  останнє речення: «Так минуло багато років».

 

— Що ж трапилось того дня, коли їй виповнилось 15 років?
— Кого зустріла дівчина?
— Що відбулося в королівстві?
— Який поголосок пішов по країні?
Які ілюстрації підходять до прочитаного тексту?(малюнки №5,  №6,  №7)

Фізкультхвилинка (музична)

г)  Гра «Земля — небо» (у формі зорової гімнастики)  до слів «.. та юнак не послухався)

Після команди вчителя «Земля» учні починають читати, слідкуючи не пальчиком, а очима. Коли звучить команда «Небо», діти припиняють читати, очі піднімають вгору. За командою «Земля» діти повинні продовжити читати з того місця, де зупинилися. І так — кілька разів протягом читання всього тексту.

д) Читання вголос «Дощ,  дощик, злива»  до слів «… служниця сиділа над чорним півнем».

е) Самостійне читання казки до кінця.

  Що намагалися зробити різні королевичі?                                                                                                                     Хто зняв чари з королівни?                                                                                                                     —Як вдалося королевичу побороти чари злої чаклунки?

Які ілюстрації підходять до прочитаного тексту?(малюнки №8,  №9,  №10) 

 7. Узагальнення прочитаного.

Тест для розуміння прочитаного.

1

8.Виступ  фітотерапевта (відео) про користь шипшини.

9. Легенда про шипшину

Колись, згідно з легендою всі квіти шипшини були білі. Та ось одного разу рано-вранці, коли природа прокидається від сну, Афродіта, гуляючи в саду, побачила квітку дивовижної краси. Це була шипшина.

Ніжні пахощі квіток поширювалися на значну віддаль. Богиня нахилилися над кущем, щоб понюхати диво-квітки і, захоплена їх витонченою красою, хотіла нарвати букет, та лише сильно поколола пальці. Білі пелюстки квіток зросилися кров'ю богині і з того часу вони зберігають цей божествений колір.

VI. Домашнє завдання.

С. 142-146, прочитати казку і переказувати;

 підготувати за  змістом три  запитання (1 група).

 скласти власний план до тексту (2 група)

VII.Підсумок уроку.

 Як називається розділ, який ми почали вивчати?

 Як називається казка? Хто її автори? З якої вони країни?

 Чи зображено на заставці до розділу героїв казки? Якою зображено             

героїню казки? Чому вчить ця казка?

   Рефлексія. 

  •    Який епізод твору був для вас найцікавішим?
  •    Які враження у вас склалися від прочитаної казки? 

І так було, так завжди буде, допоки добрі є на світі люди!

docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
2439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку