Урок."Л.Глібов. Лебідь,Щука і Рак"

Про матеріал
  • ознайомити дітей із новим жанром - байка, з життям і творчістю байкаря Леоніда Глібова; формувати вміння інтонаційно виділяти слова, важливі для розуміння тексту, працювати з додатковим матеріалом, збагатити знання учнів про тварин; вчити аналізувати байки, передавати в інтонації характери дійових персонажів, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки.
  • розвивати способи і види читання байки, творчі, аналітичні здібності, логічне та образне мислення учнів; розвивати вміння знаходити схожість і відмінність за способом життя, зовнішніми і внутрішніми ознаками тварин; збагачувати словниковий запас.
  • оцінювати вчинки персонажів, виявляти мотиви їхньої поведінки, викликати в дітей осуд і сміх над тими, хто береться не за свою справу, застерігати учнів від ліні і безтурботності.
Перегляд файлу

Урок з читання у 3 класі на тему: "Л.Глібов "Лебідь, Щука і Рак"

Мета:

  • навчальна: ознайомити дітей із новим жанром - байка, з життям і творчістю байкаря Леоніда Глібова; формувати вміння інтонаційно виділяти слова, важливі для розуміння тексту, працювати з додатковим матеріалом, збагатити знання учнів про тварин; вчити аналізувати байки, передавати в інтонації характери дійових персонажів, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки.
  • розвивальна: розвивати способи і види читання байки, творчі, аналітичні здібності, логічне та образне мислення учнів; розвивати вміння знаходити схожість і відмінність за способом життя, зовнішніми і внутрішніми ознаками тварин; збагачувати словниковий запас.
  • виховна: оцінювати вчинки персонажів, виявляти мотиви їхньої поведінки, викликати в дітей осуд і сміх над тими, хто береться не за свою справу, застерігати учнів від ліні і безтурботності.

Інтерактивні технології: «Мікрофон», робота в парі, робота в малих групах, прийом «Сенкан».
Тип уроку: урок первинного ознайомлення з матеріалом
Обладнання: мультимедійний проектор, виставка малюнків, українська народна казка «Лебідь, Рак і Щука», презентація до уроку, Л.І. Глібова аудіозапис байки «Лебідь, Щука і Рак», аудіо запис – спів солов'я, амінована презентація з музичним супроводом (фізкультхвилинка), папка «Проект «Герої байок Л.І. Глібова».


                                                 Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель

Пролунав дзвінок –
Починаємо урок.
Працюватимемо старанно,
Щоб наші гості сказали наприкінці,
Що у нашім третім класі
Діти – просто молодці.

Девіз уроку:

(слайд 2)

Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.

Вчитель

- Я б дуже хотіла, щоб ви дотримувались цього девізу на протязі всього уроку.

ІІ. Мовна розминка.

1. Скоромовка

(слайд 3)

На річці Роман спіймав руками рака,
Рак ущипнув Романа за руку.
Прочитайте скоромовку:
- мовчки; 
- хором повільно; 
- весело; 
- в швидкому темпі;
- виділіть голосом іменники.

2. Читання анаграм. Гра «Перекладачі»

(слайд 4)

Кар (рак)
Бідьле (лебідь)
Кащу (щука)
Рахаму (мураха)
Никко (коник)
- До якої частини мови відносяться ці слова?( іменники)
- Назвіть їх одним словом. (тварини)
З цими тваринами ми і зустрінемось на сьогоднішньому уроці.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Гра «Мікрофон»

- Діти, твори яких жанрів ми уже читали
(Вірші, казки, оповідання, п'єси, за-гадки, статті і т.д.)

Шифрограма-колограма

(слайд 5)

- Сьогодні ми ознайомимося з новим жанром. А яким, ви скажете, коли розшифруєте шифрограму-колограму.
Ключ: читати за рухом годинникової стрілки через букву, починаючи з виділеної. (Байка)

 

IV. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
1. Інформація про байку.

«Байка» походить від грецького слова «айнос» - оповідання, що потребує відповідного тлумачення. Дійовими особами байок найчастіше є тварини, але іноді людські істоти, чи неживі предмети. Байка служить зразком життєвої мудрості
- Прочитайте на с. 129 підручника тлумачення слова байка. 
- Яка головна особливість байки? Хто створює байки?

2. Розповідь про Л Глібова.

(слайд 6)

Вчитель

А сьогодні ми ознайомимося з творчістю видатного українського байкаря Л.І. Глібова.
- Леонід Іванович Глібов народився на Полтавщині. У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим, йому подобалося усе красиве, але найбільш він любив доглядати за квітами, тому його прозвали «королем квітів». Знайомі і родичі, вітаючись з ним, казали: «Здоров був, Льолику, квітчастий королику». Хлопчик дуже любив слухати казки баби Одарки. А ще Леонід любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями і обрядами.
Коли настав час здобувати освіту в гімназії, тринадцятирічний хлопчик так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон». 
Залишив Л. Глібов великий доробок: байки, віршовані загадки і казки, акровірші, жарти

(слайд7)

Ці твори принесли йому славу, його шанують, люблять і знають не тільки в Україні, а й в усьому світі. У творчому доробку Леоніда Івановича Глібова 107 влучних байок. Недарма І.Я.Франко назвав його «найкращим українським байкописом».
-А який вислів про байку написав Л. Глібов , ви прочитаєте, коли роз'єднаєте слова:

(слайд 8) 

Здаєтьсябайкапростобреше, 
Асправдіяснуправдучеше.
Нікоговсвітінемине, 
Читайтезгадуйтемене.

- Про що просить нас видатний український байкар?

3. Читання статті в підручнику

(сторінка 130)
- Отже, коли ознайомитесь з творами Л.Глібова, поміркуєте, чому його байки знають багато поколінь українських дітей.

V. Випереджальне завдання

(слайд 9)

Наші учні були об’єднані у дві групи і працювали над проектом «Герої байок Л. Глібова. Їм було дано завдання зібрати матеріал про окремих тварин.

- Учні першої групи, розкажіть над чим ви працювали і про що дізнались. (Розповіді учнів першої групи, показ слайдів)

1 учень

Щука – хижа риба, велика за розміром і масою. Тіло щуки має витягнуту форму, голова загострена, зуби гострі. Забарвлення щуки – сіро-зелене в цятку. Харчується в основному рибою, але може полювати і на водоплавних птахів та їх пташенят. Живе у глибоких річках, озерах по кілька десятків років)

(слайд 10)

2 учень

Лебідь за свою силу, красу і величаву поставу давно й справедливо названий царем водяних, або водоплавних птахів. Білий, як сніг, з блискучими прозорими невеликими очима, з довгою, гнучкою й красивою шиєю, він невимовно прекрасний, коли спокійно пливе поміж зеленими очеретами по воді. Лебеді літають зі швидкістю 60-80 км за годину. Вони шиплять, сурмлять, а коли доглядають за пташенятами, гавкають по-собачому. Лебеді – перелітні птахи. На зиму вони відлітають на південь.

(слайд 11)

3 учень

Раки – досить охайні істоти, тому вони не водяться в брудних водоймищах. Голова в рака вузька, на якій дуже добре виділяються його опуклі очки-намистинки. Рот в рака має дуже сильні щелепи, якими він міцно захоплює корм. Пересувається рак за допомогою чотирьох пар нижніх кінцівок, дуже незвично – «задом наперед». Тулуб захищений міцним панциром і закінчується віялоподібним хвостом. Раки віддають перевагу самоті. Живуть у річковому ґрунті.

(слайд 12)

- Чи є щось спільне в усіх цих тварин? (Ні, усі вони різні за способом життя, зовнішніми і внутрішніми ознаками)

VІ. Опрацювання байки «Лебідь, Рак і Щука».
1. Слухання української народної казки "Лебідь, Рак і Щука"
Вчитель

- Давайте спочатку ви послухаєте українську народну казку «Лебідь, Рак і Щука» і назвете головних героїв цієї казки.
(Вчитель читає українську народну казку)

- Хто є героями цієї казки?
- Куди вони зібрались?
- І що з того вийшло?

2. Робота над змістом ілюстрації до байки.

(слайд 13)

Вчитель

- А тепер роздивіться цю ілюстрацію і скажіть, кого і як зобразив тут художник.
- Почнемо з Лебедя.( Гарний, білосніжний птах,який розпростер свої чудові крила і хоче злетіти вгору, але упряж стримує його, не дає злетіти).
- Яким намальовано Рака? (Величезний,зелений, вирячивши очі, повзе назад)
- Як зображено Щуку?( Велика, темно-зелена,поспішає у воду, але її стримує упряж.)

3. Слухання аудіозапису байки Л. Глібова «Лебідь, Рак і Щука».

(Мишкою натиснути на малюнок – звучить аудіозапис байки Л. Глібова «Лебідь, Щука і Рак»)
- А тепер послухайте байку Л.Глібова, де діють ці самі персонажі і порівняйте зі змістом казки. (Байка і казка дуже подібні за змістом).
- Скажіть, що вам нагадує цей твір? (Віршовану казку)

4. Напівголосне читання байки учнями (Гра «Бджілка»).
Вчитель

- А зараз вид читання - «Бджілка». Прочитайте текст самостійно і підкресліть незрозумілі слова.

5.Словникова робота.

(слайд 14)

Безладдя – непорядок.
Катма — немає
Хура — віз.
Морока – клопіт

6. Аналіз байки з елементами вибіркового читання 
Вчитель

- А тепер ми прочитаємо вибірково.
- Прочитайте, що вирішили зробити тварини. Чому їм не вдалося зрушити хуру? Можливо, багаж був великим? (Ні, багаж був не дуже великий. А в тексті про це сказано, що "невелика, бачся, штука... ") То в чому ж тоді справа? Прочитайте про це.
- Якими словами передано дії кожного персонажа? (Лебідь рветься, Рак упирається, а Щука тягне.)
- Чи могли діяти персонажі в одному напрямку? (Ні.) Чому?
- Що ж тоді хотів підкреслити автор такою домовленістю? (Тварини домовились "приставити хуру ", але діяти спільно не зуміли.)
- Як ви гадаєте, чи випадкові герої байки — птах, риба і рак? (Ні, автор підібрав таких персонажів, що не могли порозумітися, бо були дуже різні.)
- Який висновок робить автор? Прочитайте рядки про це.
- У чому ж причина того, що віз і досі там? (Нерозуміння один одного, відсутність погодженості дій.) Як про це пише сам байкар? Прочитайте.
- Яке ставлення автора до такого підходу до справи? (Він висміює цей підхід, засуджує.) Прочитайте. ("І діло, як на гріх, не діло — тільки сміх")
- На що схожі ці слова? (На прислів'я.) Чого вони нас вчать?

(слайд 15)

- Запам'ятайте цей вислів, користуйтесь ним при нагоді в своєму житті. Він допоможе вам влучно оцінити зміст роботи та її результати, коли немає погодженості між діями виконавців. Остерігайтесь бути учасниками таких дій.

8. Фізкультхвилинка «Бджілка» амінована презентація з музичним супроводом

(слайд 16) 

(Мишкою спочатку натиснути на слово фікультхвилинка – звучить пісня, а потім – на малюнок бджілки – відкривається амінована презентація)
- Ви читали, граючись у бджілки, а зараз ми потанцюємо разом з бджілками.

9. Робота над виразністю читання.

(слайди 17-20)

Вчитель

Зараз ми повчимося виразно читати байку. Ви вже знаєте, що важливі слова – виділені червоним кольором, паузи позначаються: логічна – однією вертикальною лінією, а граматична – двома, стрілки показують зниження чи підвищення голосу.

10. Робота в парах.

(слайд 21)

- А зараз попрацюйте в парах. Визначте зачин, основну частину і кінцівку байки. (Одна із пар зачитує зачин і кінцівку).
Висновок:

Вчитель

 - Усьому світові відомий сюжет цієї байки, яка висміює «дурне безладдя» і стверджує, що тільки в єдності можна досягти успіхів у задуманій справі. Отже, автор висміює людей

VІІ. Опрацювання байки «Коник стрибунець»
1. Підготовка до сприймання байки. Випереджальне завдання
Вчитель

- Герої наступної байки, на відміну від попередньої, мають спільну ознаку – вони комахи. Все, що знають про цих комах нам розкажуть учні другої групи. (розповіді учнів другої групи, показ слайдів)

1 учень

Про коника-стрибунця говорять, що він «розмовляє» крилами, слухає передніми ногами і легко «віддає» ворогові задню лапу, якщо це може врятувати йому життя. За зовнішнім виглядом коники схожі на листки, тому помітити їх у траві не зовсім просто. Коники – одні з найкращих стрибунів на далекі відстані. Ці комахи найбільш активні наприкінці дня та вночі.

(слайд 22)

2 учень

Мурашок на нашій планеті налічується понад 12 тис. видів. Зазвичай вони живуть великими колоніями. Вже через декілька днів після виходу мурахи з кокону перед робочою мурахою виникає можливість вибору професії. Одні мурахи стають няньками, а інші беруть участь у будівництві мурашника, треті чистять мурашник та інше. Значна частина мурах може майже все життя залишатися при виконанні

- Кого із цих комах ви можете назвати працьовитими?

4. Слухання байки. Перевірка первинного сприймання.

- Мураха і Коник-стрибунець є дійовими особами наступної байки Леоніда Глібова. Прочитайте її назву.

(слайд 24)

5. Читання (напам'ять) байки вчителем.

- З яким проханням звернувся Коник до Мурав'я?
- Хто був працьовитим, а хто безтурботним?

6. Словникова робота.

(слайд 25)

Непереливки –дуже погано
Проворний – спритний
Досхочу – вдосталь
Небораче – невдахо
Небоже – бідолахо

7. Читання байки учнями. (Вид читання –«Дощик»)

- Простежте, як і чому змінювалась поведінка Коника. 

8. Гімнастика для очей. Релаксація з музичним супроводом. (1 хв.)

Вчитель

- А зараз, діти, ми здійснемо уявну подорож на галявину.
(Мишкою натиснути на малюнок зайця – звучить аудіозапис - спів солов'я).

- Відкиньте голівки на спинку стільця. Закрийте очі. Розслабте м'язи. Уявіть собі літній сонячний день. Ми прийшли на галявину. Чути спів солов'я. Свіже чисте повітря. Блакитне небо. У траві побачили коника-стрибунця, який налякався, і скаче з травинки на травинку, віддаляючись від нас. Простежте за ним очима. А на землі появилася маленька мурашка, яка несе на собі велику соломинку. Тепер простежте очима за рухом мурашки. В небо піднявся соловейко високо-високо і загубився в небесній блакиті. Повільно розплющіть очі. Сядьте рівно.

9. Вибіркове читання

- Яким був Коник? Прочитайте його опис.
- Яким було його життя влітку? Прочитайте
- Як змінилася його поведінка?
- Прочитайте, про що просив Коник Мурав'я?
- Що відповів йому Муравей?
- Як можна охарактеризувати Коника ( байдужий, безтурботний, лінивий).
- Хто вам сподобався, а чию поведінку ви засуджуєте?
- Знайдіть слова, в яких передано головну думку байки.


10. Читання байки в особах. (Робота в малих групах)

(Діти діляться по троє і читають байку в групах)
- Зверніть увагу на темп читання і тон голосу. Підготуйтесь до виразного читання байки.
- Які недоліки людей засуджуються у цій байці? (лінь, безтурботність).
- Як називають людину, яка постійно працює, передбачає все наперед? (працьовитою, далекоглядною, передбачливою).
- Від яких вад застерігає нас автор? (Від безтурботності,легковажності, необдуманих вчинків).

9. Гра "Жива картинка".
3 учнів читають в особах, а один реагує на почуте жестами, мімікою, імітацією

10. Гра « З'єднай пари»

(слайд 27)

Завдання: з'єднати назву байки і приказку, яка визначає головну думку твору. 
«Лебідь, Щука і Рак» Зима спитає, де літо було.
«Коник – стрибунець» Берись дружно, не буде сутужно.

VІІІ. Оцінювання

ІХ. Підсумок уроку. Прийом Сенкан.

(слайд 28)

- Як ви думаєте, то чому байки Л. Глібова знають багато поколінь українських дітей? (ці байки цікаві, повчальні, змістовні) 
- Які ваші враження від уроку?
- Що, на вашу думку вдалося найкраще?
- Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?
- Підсумок нашого уроку ми проведемо використовуючи прийом Сенкан
- Назвіть іменник, який називає тему уроку Байка
- Означення цього іменника (два прикметники) Цікава, повчальна
- Дія іменника (три дієслова) Схвалює, засуджує, виховує
- Речення із чотирьох слів,що передає ставлення до цієї теми Байка – твір повчального характеру
- Висновок у формі іменника (синонім – асоціація з першим словом) Віршована казка

Домашнє завдання

  1. Вивчити байку Л.Глібова «Лебідь, Рак і Щука» напам'ять.
  2. Учням групи «Всезнайки»написати листа одному з героїв байки з порадою яка б допомогла йому.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Смілянець Олена Петрівна
    А де можна знайти вашу презентацію?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
10633
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку