Урок з читання у 3 класі на тему: "Л.Глібов "Лебідь, Щука і Рак"
Мета:
Інтерактивні технології: «Мікрофон», робота в парі, робота в малих групах, прийом «Сенкан».
Пролунав дзвінок – Девіз уроку: (слайд 2)
Не просто слухати, а чути. Вчитель - Я б дуже хотіла, щоб ви дотримувались цього девізу на протязі всього уроку. ІІ. Мовна розминка. 1. Скоромовка (слайд 3)
На річці Роман спіймав руками рака, 2. Читання анаграм. Гра «Перекладачі» (слайд 4)
Кар (рак)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, твори яких жанрів ми уже читали Шифрограма-колограма (слайд 5)
- Сьогодні ми ознайомимося з новим жанром. А яким, ви скажете, коли розшифруєте шифрограму-колограму.
IV. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
«Байка» походить від грецького слова «айнос» - оповідання, що потребує відповідного тлумачення. Дійовими особами байок найчастіше є тварини, але іноді людські істоти, чи неживі предмети. Байка служить зразком життєвої мудрості 2. Розповідь про Л Глібова. (слайд 6) Вчитель
А сьогодні ми ознайомимося з творчістю видатного українського байкаря Л.І. Глібова. (слайд7)
Ці твори принесли йому славу, його шанують, люблять і знають не тільки в Україні, а й в усьому світі. У творчому доробку Леоніда Івановича Глібова 107 влучних байок. Недарма І.Я.Франко назвав його «найкращим українським байкописом». (слайд 8)
Здаєтьсябайкапростобреше, - Про що просить нас видатний український байкар? 3. Читання статті в підручнику
(сторінка 130) V. Випереджальне завдання (слайд 9) Наші учні були об’єднані у дві групи і працювали над проектом «Герої байок Л. Глібова. Їм було дано завдання зібрати матеріал про окремих тварин. - Учні першої групи, розкажіть над чим ви працювали і про що дізнались. (Розповіді учнів першої групи, показ слайдів) 1 учень Щука – хижа риба, велика за розміром і масою. Тіло щуки має витягнуту форму, голова загострена, зуби гострі. Забарвлення щуки – сіро-зелене в цятку. Харчується в основному рибою, але може полювати і на водоплавних птахів та їх пташенят. Живе у глибоких річках, озерах по кілька десятків років) (слайд 10) 2 учень Лебідь за свою силу, красу і величаву поставу давно й справедливо названий царем водяних, або водоплавних птахів. Білий, як сніг, з блискучими прозорими невеликими очима, з довгою, гнучкою й красивою шиєю, він невимовно прекрасний, коли спокійно пливе поміж зеленими очеретами по воді. Лебеді літають зі швидкістю 60-80 км за годину. Вони шиплять, сурмлять, а коли доглядають за пташенятами, гавкають по-собачому. Лебеді – перелітні птахи. На зиму вони відлітають на південь. (слайд 11) 3 учень Раки – досить охайні істоти, тому вони не водяться в брудних водоймищах. Голова в рака вузька, на якій дуже добре виділяються його опуклі очки-намистинки. Рот в рака має дуже сильні щелепи, якими він міцно захоплює корм. Пересувається рак за допомогою чотирьох пар нижніх кінцівок, дуже незвично – «задом наперед». Тулуб захищений міцним панциром і закінчується віялоподібним хвостом. Раки віддають перевагу самоті. Живуть у річковому ґрунті. (слайд 12) - Чи є щось спільне в усіх цих тварин? (Ні, усі вони різні за способом життя, зовнішніми і внутрішніми ознаками)
VІ. Опрацювання байки «Лебідь, Рак і Щука».
- Давайте спочатку ви послухаєте українську народну казку «Лебідь, Рак і Щука» і назвете головних героїв цієї казки.
- Хто є героями цієї казки? 2. Робота над змістом ілюстрації до байки. (слайд 13) Вчитель
- А тепер роздивіться цю ілюстрацію і скажіть, кого і як зобразив тут художник. 3. Слухання аудіозапису байки Л. Глібова «Лебідь, Рак і Щука».
(Мишкою натиснути на малюнок – звучить аудіозапис байки Л. Глібова «Лебідь, Щука і Рак»)
4. Напівголосне читання байки учнями (Гра «Бджілка»). - А зараз вид читання - «Бджілка». Прочитайте текст самостійно і підкресліть незрозумілі слова. 5.Словникова робота. (слайд 14)
Безладдя – непорядок.
6. Аналіз байки з елементами вибіркового читання
- А тепер ми прочитаємо вибірково. (слайд 15) - Запам'ятайте цей вислів, користуйтесь ним при нагоді в своєму житті. Він допоможе вам влучно оцінити зміст роботи та її результати, коли немає погодженості між діями виконавців. Остерігайтесь бути учасниками таких дій. 8. Фізкультхвилинка «Бджілка» амінована презентація з музичним супроводом (слайд 16)
(Мишкою спочатку натиснути на слово фікультхвилинка – звучить пісня, а потім – на малюнок бджілки – відкривається амінована презентація) 9. Робота над виразністю читання. (слайди 17-20) Вчитель Зараз ми повчимося виразно читати байку. Ви вже знаєте, що важливі слова – виділені червоним кольором, паузи позначаються: логічна – однією вертикальною лінією, а граматична – двома, стрілки показують зниження чи підвищення голосу. 10. Робота в парах. (слайд 21)
- А зараз попрацюйте в парах. Визначте зачин, основну частину і кінцівку байки. (Одна із пар зачитує зачин і кінцівку). Вчитель - Усьому світові відомий сюжет цієї байки, яка висміює «дурне безладдя» і стверджує, що тільки в єдності можна досягти успіхів у задуманій справі. Отже, автор висміює людей
VІІ. Опрацювання байки «Коник стрибунець» - Герої наступної байки, на відміну від попередньої, мають спільну ознаку – вони комахи. Все, що знають про цих комах нам розкажуть учні другої групи. (розповіді учнів другої групи, показ слайдів) 1 учень Про коника-стрибунця говорять, що він «розмовляє» крилами, слухає передніми ногами і легко «віддає» ворогові задню лапу, якщо це може врятувати йому життя. За зовнішнім виглядом коники схожі на листки, тому помітити їх у траві не зовсім просто. Коники – одні з найкращих стрибунів на далекі відстані. Ці комахи найбільш активні наприкінці дня та вночі. (слайд 22) 2 учень Мурашок на нашій планеті налічується понад 12 тис. видів. Зазвичай вони живуть великими колоніями. Вже через декілька днів після виходу мурахи з кокону перед робочою мурахою виникає можливість вибору професії. Одні мурахи стають няньками, а інші беруть участь у будівництві мурашника, треті чистять мурашник та інше. Значна частина мурах може майже все життя залишатися при виконанні - Кого із цих комах ви можете назвати працьовитими? 4. Слухання байки. Перевірка первинного сприймання. - Мураха і Коник-стрибунець є дійовими особами наступної байки Леоніда Глібова. Прочитайте її назву. (слайд 24) 5. Читання (напам'ять) байки вчителем.
- З яким проханням звернувся Коник до Мурав'я? 6. Словникова робота. (слайд 25)
Непереливки –дуже погано 7. Читання байки учнями. (Вид читання –«Дощик») - Простежте, як і чому змінювалась поведінка Коника.
8. Гімнастика для очей. Релаксація з музичним супроводом. (1 хв.)
- А зараз, діти, ми здійснемо уявну подорож на галявину. - Відкиньте голівки на спинку стільця. Закрийте очі. Розслабте м'язи. Уявіть собі літній сонячний день. Ми прийшли на галявину. Чути спів солов'я. Свіже чисте повітря. Блакитне небо. У траві побачили коника-стрибунця, який налякався, і скаче з травинки на травинку, віддаляючись від нас. Простежте за ним очима. А на землі появилася маленька мурашка, яка несе на собі велику соломинку. Тепер простежте очима за рухом мурашки. В небо піднявся соловейко високо-високо і загубився в небесній блакиті. Повільно розплющіть очі. Сядьте рівно. 9. Вибіркове читання
- Яким був Коник? Прочитайте його опис.
(Діти діляться по троє і читають байку в групах)
9. Гра "Жива картинка". (слайд 27)
Завдання: з'єднати назву байки і приказку, яка визначає головну думку твору.
VІІІ. Оцінювання (слайд 28)
- Як ви думаєте, то чому байки Л. Глібова знають багато поколінь українських дітей? (ці байки цікаві, повчальні, змістовні) Домашнє завдання
|