Урок з літературного читання у 3 класі - "Тарас Шевченко- народний поет"

Про матеріал

Розробка уроків на тему: Тарас Шевченко - народний поет

Мета. Розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета, життєвий та творчий шлях. Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів, робити висновки з прочитаного, вміння сприймати і відчувати емоційний зміст слова; вчити аналізувати ліричні поезії, розвивати естетичні почуття; виховувати повагу до художнього слова - слова-образу, цікавість до вивчення творчості поета, бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря

Перегляд файлу

 

Урок на тему: Тарас Шевченко- народний поет

 

Мета. Розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета, життєвий та творчий шлях. Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів, робити висновки з прочитаного,  вміння  сприймати  і  відчувати емоційний  зміст   слова; вчити аналізувати ліричні поезії, розвивати естетичні почуття; виховувати   повагу до художнього слова - слова-образу,  цікавість  до  вивчення  творчості  поета, бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря

Обладнання. Портрет Т.Г.Шевченка, добірка книжок поезії, «Кобзар», склади для читання, завдання для групової роботи, презентація «Т. Шевченко» з добіркою пісень на вірші Шевченка та аудіозаписом його віршів

 Хід уроку

 

І. Організація класу (слайд 1).

     -  В нас зараз почнеться цікавий урок –

     Про це повідомив веселий дзвінок.

     Сказав з переривом на ноті високій:

     «Вітаю вас, друзі, з початком уроку!»

     ІІ. Актуалізація опорних знань.

     Мовна розминка.

     Дихальна гімнастика.

-  Щоб навчитися читати правильно, швидко і виразно, треба розпочати урок із дихальної  гімнастики.

-  Зробіть довгий глибокий вдих. На видиху вимовляйте звук: о-о-о-о...

     Вправа на формування навичок чіткої та виразної вимови (слайд 2).

    Школярі повторюють склади і завершують речення, знаходячи останнє слово за змістом і римою.

Уля-уля-уля-кує в лісі…(зозуля)

Ель-ець-ець-зацвірінькав …(горобець)

Иця-иця-иця-нищить комах …(синиця)

Ак-ак-ак-на лану ходить ..(грак)

Ята-ята-ята-у ластівки (ластів ята)

Узі-узі-узі-птахи-це наші (друзі)

Ів-ів-ів-не турбуй (птахів)

     ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і завдань уроку.

     -  Який сьогодні день? Яка за вікном погода?

     - Складіть прислів’я і поясніть, як ви розумієте  його зміст. Читайте від найменшого квадрата до найбільшого (слайд 3).

     Як не крути, а діло йде до весни.

     Аналіз прислів’я, висловлювання дітьми своїх міркувань.

     -  Діти, а що ви уявляєте, пригадуєте, коли чуєте слово в е с н а?

     Складання  «асоціативної павутинки».          

Весна

 

 

     Діти називають слова  с о н ц е, т е п л о, к в і т и, п т а х и, р а д і с т ь.

     -  Діти, з весною пов’язане ще одне слово.

      .      Прочитайте акровірш,  яке  слово  виділили?  (слайд 4)

  Ти   мусиш  нам  співця  назвати,

 Адже  умів  лиш він один

   Рабів  німих так  захищати.

 А  хто  так  оспівав,  як  він,

  Садок  вишневий  коло хати?

2

     Учитель вивішує на останнє порожнє місце асоціативної павутинки  імя поета.

     -  Сьогоднішній наш урок присвячений видатній людині – поетові і художникові

     Розповідь про Т. Шевченка (слайд 5).

Як пов язане ім. я Шевченка з весною?

-У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на все село один вогник - це народилася дитина. Це сталося майже 2 століття тому, 9 березня 1814 року. . Що означає слово «кріпак»?

 Це людина закріплена за паном, яка працює на нього. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ.

В малого Тараса було багато своїх справ. У ставку треба викупатись, з хлопцями в траві вивалятись треба, а потім знову викупатись. їсти хочеться, та вдома все рівно нічого немає. Може, щось в садочку знайде? Д коваля треба в кузню збігати, подивитись, як працює коваль. А потім утекти треба від свого товариства в кущі й помріяти.

 - Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, - смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження.

 На 12 році Тараса спіткало нове горе - раптово, простудившись у дорозі, помер батько.

І почалося страшне сирітське життя.

            Там матір добрую мою

           Ще молодую у могилу

            Нужда та праця положила.

            Там, батько, плачучи з дітьми,

            А ми малі буди і голі,

            Не витерпів лихої долі,

            Умер на панщині,

            А ми-розлізлися межи людьми,

            Мов мишенята…           

Вчитель: Тарас оселяється у дяка в школі - як школяр і дяків помічник. Небагато пройшло часу, але багато змінилося в житті хлопця. Він відчував потяг до поезії, малярства. В 14років його забирають працювати до поміщика - пана Енгельгарда. Важкими були його дитячі роки.

С  Т О Р І Н К А   Д Р У Г А:  Шевченко -поет.

                      Тихо на дворі. Ні вітру, ні хмар.

                      Ані шелесне верба височенька

                      Наша  Оленка відкрила «Кобзар»

                      Вголос читає…(Т. Шевченко)

    - Почав писати вірші Тарас ще в дитинстві. Перша його збірка вийшла під назвою «Кобзар». Всьому світові відома ця збірка. Вірші Шевченка перекладені різними мовами

 - Діти, чому ця книга називається «Кобзар» ? (Відповіді дітей )

Коли Тарас був малий, він любив слухати пісні про народ, його життя. Ці пісні співали дідусі і грали на кобзі. Їх називали кобзарями. А Шевченко писав вірші про народ і тому назвав свою книгу «Кобзар».

     - Діти, а які вірші Т.Г. Шевченко ви знаєте? (Відповідь дітей)

     - А про що писав в своїх творах Т.Г. Шевченко?

(про природу та красу рідного краю, про минуле тяжке життя, про свою сім'ю, про любов до матері, жінки)

В самі тяжкі хвилини життя, коли в нього випадала можливість побути на самоті він звертався до рідної природи, розмовляв з деревами (тополі, верба, калина) В Кобзареві слово калина вжив 385 разів, а всього в своїх творах – 965.

С Т О Р І Н К А    Т Р Е Т Я:    Музична

     - Багато віршів написані Шевченком покладені на музику. Це пісні «Заповіт», «Зацвіла в долині», «Реве та стогне Дніпр широкий»,«Стоїть гора високая», «Думи мої думи», «Садок вишневий коло хати», «Ой, у полі калина» та інших.

Музична пауза (звучить пісня «Ой, у полі калина»)

    - Вслухайтеся в музику. Як вона звучить? Яка за характером ?

- А зараз давайте завітаємо до нашої картинної галереї.

С Т О Р І Н К А   Ч Е Т В Е Р Т А: Т.Г.Шевченко - художник 

 «Учися, серденько, колись

З нас будуть люде»-, — ти сказала.

А я й послухав, і учивсь,

І вивчився.

-Але все ж йому хотілося бути малярем (тобто художником). Все, що бачив, хотілося малювати і тому він був іще талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанром: автопортрети, портрети, пейзажі.

(Розгляд репродукцій картин Т.Г. Шевченка)

 

Фізкультхвилинка

     Вправа для зняття втоми очей.

     -  Очки вліво подивились –

     Там нічого не змінилось.

     Вправо повели зінички –

     Ні зайчика, ні лисички.

     Очки вгору, очки вниз,

     Не лінуйся, посміхнись.

     Очки сплять, вони втомились.

     Знов відкрились, подивились.

     Сплять – відкрились (2 рази)

      І на цьому зупинились.

 

С Т О Р І Н К А  П' Я Т А :  Вшанування пам’яті Т .Г. Шевченка.

     -  Тяжке життя підірвало здоров я Т.Г.Шевченка. Він тяжко захворів і помер. Справжній співець свого народу , знедоленої України прожив всього 47 років. Перед смертю заповідав : -  Як помру то поховайте….

Народ шанує Т.Г.Шевченка. Його пісні, його думи в Україні повік не забудуть. Йому поставленні пам’ятники, його ім'ям названі вулиці, парки, школи (розповіді супроводжуються показом ілюстрацій)

    Залишилося перегорнути останню сторінку нашого журналу і  причитати з якими словами звертається Т.Г. Шевченко до майбутніх поколінь.

IV. Вивчення нового матеріалу

2.Словникова робота.

а) читання колонок слів на одному диханні.

Рай край батько молодую панщина

гай сім'я робота школяра хатиночка

б) (Пояснення малозрозумілих слів)

пом янути нужда веселка

пекло                      панщина гомін

  • Робота з підручником

          Читання уривку з вірша «Заповіт»

-Опрацювання віршів «Над кобзарем» і «Книголюбка»

Читання пошепки, потім виразне читання вголос

Підсумок уроку

 

Павло Тичина «Шевченко»

Всі його ми батьком звемо,  

Так від роду і до роду: 

Кожний вірш свій і поему

Він присвячував народу.

Він любив усе прекрасне,

Все ненавидів потворне, -

І його ім'я незгасне,

Світлий образ – неповторний.

Чисту матір і дитину

Він прославив серцем чистим,

Всю осяяв Україну

Поглядом він променистим.

Ясен досвіт ще не сходив, -

А йому перед очима

Дружба радісна народів,

Як зоря , палала зрима.

Ось чому в сім’ї великій

У цвіту садів прекрасних

Буде жити  він вовіки,

Як безсмертний наш сучасник

 

doc
Додано
6 квітня 2018
Переглядів
2132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку