Урок Л.І. Глібов «Коник− стрибунець»

Про матеріал
Розширювати знання учнів про творчість Л.Глібова. Продовжити знайомити учнів із жанром байки, вчити інтонацією передавати характери дійових осіб, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки. Розвивати творчу уяву, допитливість, увагу, зв’язне мовлення, критичне мислення. Виховувати бережне ставлення до природи та комах, виховувати любов до праці, почуття відповідальності.
Перегляд файлу

Тема.  Л.І. Глібов «Коник− стрибунець».

Мета.  Розширювати знання учнів про творчість Л.Глібова. Продовжити знайомити учнів із жанром байки, вчити інтонацією передавати характери дійових осіб,  оцінювати  їхні    вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки. Розвивати творчу уяву, допитливість, увагу, зв’язне мовлення, критичне мислення. Виховувати бережне ставлення до природи та комах, виховувати  любов до  праці, почуття відповідальності.

 

Обладнання. Портрет Л.Глібова, індивідуальні таблиці для розчитування, малюнки із зображенням Коника та Мурав’я, роздатковий матеріал для роботи в парах та групах, таблиця для орфоепічної роботи, тлумачний словник.

 

І. Організація класу.

 

Посміхніться, зніміть долонькою зі своїх уст посмішку та передайте її сусідові. Ділимося. Отримайте посмішку від сусіда та прикрасьте нею своє обличчя.

Із цих промінчиків добра, що засвітились на ваших обличчях, ми розпочнемо наш урок.    

 

2. Емоційна підготовка до уроку.

- Із букв, запропонованих на дошці  спробуйте скласти слово.

УСПІХ

Успіх приходить до того, хто у нього вірить.

Виберіть одну із літер та підберіть відповідно на цю букву слово, ЯКИМ Я ХОЧУ БУТИ НА УРОЦІ, ЩОБ ДОСЯГТИ УСПІХУ.
У - усміхненим, уважним...
С - старанним, спостережливим...
П - працьовитим, правдивим, пильним, привітним...
І – інтелектуальним, індивідуальним, іншим...
X - хоробрим, хорошим...

 

   Перед нами  капелюх очікувань який ми в кінці уроку прикрашатимемо, щоб підкреслити його вишуканість та елегантність. Візьміть, будь ласка, паперові прикраси і напишіть на них свої очікування від уроку. І якщо вони справдяться ви прикріпите їх до капелюха очікувань.

 

( гарним,  цікавим,  змістовним, повчальним, веселим, пізнавальним, нових знань)

.

II. Вправи на розчитування та артикуляцію.

Вправи на контроль дихання. Гімнастика для очей.

− Заплющіть очі і уявіть собі, що зараз  літо, ви опинились на лузі серед розкішної природи. Ясне сонечко посилає до вас  ласкаві промінці, які зігрівають своїм теплом. Вдихаємо запахи чудових квітів,  затримуємо подих, видихаємо.  Розплющіть очі.  Уявіть, що перед вами кульбабка. Дмухніть на неї.

− Промовляємо на одному  диханні  наступні звуки:

а о у е і у а и е (на таблиці)

 

- Але перш ніж розпочати вивчати матеріал уроку, давайте зробимо розминку для наших ротиків, щоб вони були слухняними.

 

2. Чистомовка.

Ма-ма-ма –настає уже зима.

Ець-ець-ець – мураха молодець.

Ок-ок-ок-сипле вранішній сніжок.

Ця-ця-ця-біда у стрибунця.

Ва-ва-ва-баєчка нова.

Да-да-да-у голуба біда.

Ді-ді-ді- ти не смійсь чужій біді.

 

3. Блискавка

 - Прочитайте групу слів і виділить в ній «зайве» слово. А ті слова, що залишилися, назвіть одним узагальнюючим словом.

Комар, метелик, жук, коник, горобець, мураха.

(Зайве — горобець, бо він птах; всі інші — комахи.)

Зозуля, голуб, орел, соловейко, муха.

(Зайве — муха, вона комаха; всі інші— птахи.)

Барвінок, фіалка, мак, береза, троянда.

(Зайве — береза, це дерево; всі інші —квіти)

 

4. Скоромовка

Дзижчить над житом жовтий жук

Бо жовтий він вдягнув кожух

(як ведмедик, лисичка, зайчик, на санчатах з’їжджаємо, швидко1,2,3 ряд, індив.)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

- Який розділ ми почали вивчати? (Байки)

-Які асоціації у вас виникають коли ви чуєте слово байка?

Ознаки байки       

  • Невеликий обсяг
  • Часто  - віршована форма
  • Повчальний зміст
  • Наявність моралі
  • Ідеться по звірів, рослини, які поводяться як люди
  • байкар

* Автором висміюються людські вади

 

- Що таке байка?(Невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту).

- Хто найчастіше буває героями байки?

(Найчастіше героями байок бувають звірі і рослини.)

- З творчістю якого байкаря ми почали знайомитись? (Л. Глібова)

-  Давайте пригадаємо, що відомо нам про Л.Глібова?

Слайд 1 «Доповни текст»

Л. Глібов – видатний український байкар. Ще навчаючись у __________ почав писати вірші. Більшу частину життя працював ________. Крім байок поет писав _______, ______, ________, акровірші. Байки Глібова люблять читати дорослі  і діти. Він є автором байок: ___________, ____________, ____________.

(Вірші, загадки, жарти, байки).

  1. Колективна робота. Методика «Мозкова атака».

 

Кожна пара має певне завдання (завдання  у конвертах )

1).-  У деяких  пар на столах є пазли . Я пропоную скласти пазли і назвати , до якої   байки   ця  ілюстрація.   

2).- У всіх  іншим  пар є конверти із завданнями. Потрібно   обговорити в парі і дати відповідь на запитання :

- У чому причина того, що віз  досі там?

- Яка  мораль  байки Л. Глібова «Лебідь, щука  і  рак»? (Погодженість, злагодженість дій – запорука успіху будь-якої справи)

- Що висміюється в байці "Лебідь, Щука і Рак"? ("Дурне безладдя", незлагодженість дій).

3). Читання  напам’ять: 

- Хто  за  бажанням  вивчив  байку  напам’ять?

Підготовка до сприймання нового матеріалу.

  • Сьогодні ви ще раз переконаєтесь, що мудрі байки вчать нас добра і справедливості, щирості і працьовитості, доброзичливості і відповідальності.
  1. Гра «Незвичайна математика»
  • Герої наступної байки, на відміну від попередньої, мають спільну ознаку. Хто вони, ви дізнаєтесь, «обчисливши» незвичайні математичні вирази. Виконайте дії і прочитайте утворений результат.

Кінь – нь – і + ом + ахи = … (комахи)

  1. Робота над деформованим текстом

баСтриє    жинапру –                      Стрибає пружина -

лезена в їне пинас.                          зелена в неї спина.

З витра на линстебку,                    З  трави на стеблинку,

з гліки ан  жинстеку.                     з гілки на  стежинку.

б) С.р.д   л.с.   г.рб.к - д.м, 
Т.сяч. ж.в.ть у н.м. 
Пр.ц.любн. ці к.м.х.: 
Д.бр., щ.р., р.з.м.х. н.з.в.ються …мурахи  

 

3. Випереджальне завдання. Вправа “Передбачення„.

Хто, на вашу думку, є дійовими особами байки Л.І. Глібова?

 

  • Коник-стрибунець  і  Мураха  будуть дійовими особами  байки Леоніда Глібова.

 

Повідомлення теми і завдань уроку.

  • А зараз ми прочитаємо  одну з найкращих байок Л. І. Глібова «Коник-стрибунець». Навчимося передавати інтонацією характери дійових осіб, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки.
  •  

Опрацювання байки Л. Глібова «Коник-стрибунець»

  1. Первинне сприймання байки

Прослухайте уважно байку,  і скажіть, з яким проханням звернувся Коник до Мурахи?

  1. Перевірка первинного сприйняття

 То з яким проханням звернувся Коник до Мурав’я?

  1. Словникова робота.
  • Щоб не допускати помилок при читанні, варто звернути увагу на окремі слова, які ми зараз прочитаємо «луною». Стежте за наголосом.

Вдатний, проворний, досхочу, цілісінькеє, байдуже.

Прочитаємо слова на одному видиху.

 

б) Лексична робота.

− В тексті зустрінуться слова, значення яких ви можете зрозуміти, дібравши до них синоніми. Прочитайте мовчки. З’єднайте стрілочками слова в лівій колонці з відповідними синонімами в правій.

Небіж

Бідолаха

Неборак

Важко, скрутно

Не вгаваючи

Не вмовкаючи

Непереливки

Син брата, племінник

 

4.Повторне читання байки мовчки

  • Прочитайте уважно байку мовчки. Зверніть увагу на розділові знаки, знаки наголосу. Простежте, як і чому змінювалась поведінка Коника. Підберіть відповідний тон читання. Подумайте і скажіть на скільки частин можна поділити байку.

5. Релаксація для очей.

 Зараз ми «пострибаємо» очима разом із Коником.

Уявіть, що ми опинилися на галявині. Сонечко сяє. Чисте повітря. Аж тут у траві стрибнув коник: угору, униз (повторити декілька разів), поруч бігають мурашки стежкою: праворуч, ліворуч (повторити декілька разів), а бджілка кружляє над квіточкою (повторити колові рухи очима), медок збирає. Ми піднімаємо руки до сонечка, усміхаємося та до роботи беремося.

 

Читання байки частинами і складання малюнкового плану.

 

Розмістіть малюнки в такій послідовності в якій відбувалися подіїї в байці.

 

 Сьогодні за допомогою 6 капелюшків ми поговоримо про  байку “Коник – стрибунець”. Давайте пригадаємо як ми маємо мислити одягаючи відповідний капелюх.

 

Питання білого капелюшка

  • Який за жанром твір Коник Стрибунець?
  • Хто є головними героями байки?
  • Де і коли відбувалися події на початку байки?
  • Яким було  життя коника влітку?
  • Доведіть це словами з байки.

Питання чорного капелюшка

  • У яку пору року із Коником трапилось лихо?
  • Як змінилася поведінка коника з приходом зими?
  • З чим це пов’язано?
  • Зачитайте, що попросив Коник у Мурав’я?
  • Що відповів йому Муравей? Знайдіть ці рядки.
  • Кого ви засуджуєте у байці?
  • Чому?
  • Від яких рис характеру нас застерігає автор?
  • Послухайте мелодію і скажіть, з чиїм настроєм Коника чи Мурав’я вона співзвучна?
  • Як в подальшому склалася доля Коника?

Питання жовтого капелюшка

  • Як по-вашому  провів літо Муравей?
  • Чому на вашу думку Коник прийшов саме до Мурав’я?
  • Як Коник намагався пояснити свою поведінку?
  • Як ви вважаєте кого автор схвалює?
  • А зараз хвилинка мрійника (Коли б я був на Кониковому місці, то я б …)

 

 

Питання червоного капелюшка

  • Кого мав на увазі Л.Глібов розповідаючи про Коника і Мурав’я?
  • Які почуття викликає у вас байка?
  • Скажіть, чи змінювався настрій упродовж байки?
  • У вас на партах смайлики викладіть навпроти кожної частини відповідний смайлик того настрою, який передає ця частина?(їх 4)
  • А який настрій у вас взимку? Підніміть відповідний смайлик обличчям до мене.  Чудово. Я про вас ще більше дізналася.

 

Питання зеленого капелюшка

  • Чого міг навчити Муравей Коника?
  • Які стосунки у майбутньому могли б скластися між Коником і Мурашкою?
  • Як би я вчинив  на місці Мурав’я?
  • Уявіть, що Коник усвідомив свої помилки і вирішив виправити їх. Як би скінчилася байка?

 

Синій капелюх керує

  • Кого мав на увазі автор розповідаючи про Коника і Мурав’я?

VII. Закріплення, усвідомлення й систематизація знань.

1. Робота над виразністю читання байки.

- Знайдіть речення в яких є звертання. Чи з однаковою інтонацією будете їх читати?

(Перші два речення треба читати благальним, тремтячим голосом, а наступні – впевнено, повчальним тоном).

- Знайдіть питальні речення. Як їх правильно читати?

 

Синій капелюх керує

  • Тепер, діти,  пропоную вам попрацювати, об’єднавшись у групи за кольором капелюха.

 

Білий капелюх –  проходитиме  “Літературний крос” - підсумовувати інформацію про байку, яку вивчали, знайти у тлумачному словнику пояснення слова “гопак”

Літературний крос

За жанром “Коник-стрибунець”…..байка

Автор….. Л.Глібов

Мораль байки…….

У тлумачному словнику “гопак” – це____________

 

Чорний капелюх“довідкове бюро” Чи можливе життя на Землі без комах?

Світ без комах

  • запилюють рослин
  • корм для птахів
  • розпушення грунту                   
  •  санітари лісу
  •  знищують шкідників

 

      Жовтий капелюх –“відправити” і смс-повідомлення Коникові

 

     СМС поради Коникові

  • Не лінуйся!
  • Слухайся дорослих!
  • Будь працьовитим!
  • Думай про завтрашній день!

 

Завдання червоного капелюшка Діаграма Венна

Коник     мурашка

Веселий комахи працьовита

Співучий тварини розумна

Легковажний дбайлива

Лінивий відповідальна

безвідповідальний передбачлива

байдужий далекоглядна

Зелений капелюх - створення мультфільму за байкою “Коник -стрибунець”

Створення мультика

1. Допишіть пропущені слова у вірші.

2. Пронумеруйте кадри мультфільму (впишіть відповідні цифри у жовті кружечки).

3. Мультфільм готовий!

1. «Сенкан».

- Давайте зараз спробуємо скласти п'ятиряддя «Сенкан».

1 іменник Коник.

2 прикметника Проворний, веселий.

3 дієслова Розкошував, розгулявся, співав.

Вислів. Комаха, що живе на луках.

Синонім. Цвіркун.

 

2.Гра “Голова. Хвостик”

Я читаю початок байки, а ви його дочитуєте до кінця.

 

Гра “Розвідники”

Скільки разів у байці зустрічається слово коник

 

3. «Дерево мудрості». Робота над прислів'ями.

- Знайдіть і прочитайте ті прислів'я, які характеризують поведінку Коника,Мурахи:

  • Хто пізно ходить, той сам собі шкодить.
  • Лінивому все ніколи.
  • У страху очі великі.
  • До роботи плачучи, а до танців скачучи.
  • Хочеш собі добра, не роби нікому зла.
  • Білі руки чужі труди люблять.
  • Чия відвага, того й перемога.
  • На всі руки майстер.
  • Хто працює — не бідує.
  • Вік живи – вік учись.
  • Роботящий чоловік має хліба увесь рік.
  • Учи лінивого голодом.

 

Підсумок уроку.

Синій капелюх:

  • Чи справдилися ваші очікування?

Прикрашаємо капелюх очікувань

Діти,  на прикладах героїв байок повинні виховувати в собі ті риси, які допомогли б вам стати справжніми людьми. Бажаю вам, діти бути схожими на Мурав’я і тоді ви досягнете добробуту в житті.

Домашнє завдання

docx
Додав(-ла)
Желізняк Олена
Додано
13 червня 2021
Переглядів
1033
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку