Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди
Мета: розкрити особливості поведінки героїні, показати чудовий період в житті людини-дитинство, вчити аналізувати внутрішній світ персонажу; розвивати навички зв’язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту; розвивати образне та асоціативне мислення, формувати позитивне світосприйняття.
Тип уроку : комбінований.
Льюїс Керролл
І. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання.
2. Тестові завдання
1.Аліса сиділа на бережку ріки з:
а) братом; ,
б) сестрою;
в) подружкою;
2. Повз Алicy промчав, щось бурмочучи:
а) березневий заєць з блакитними очима;
б) рудий собака з рожевим бантиком на шиї;
в) білий кролик з рожевими очима.
3. Кролик втік ...
а) у велику нору під смородиною
б) в маленьку нірку під живоплотом
в) у велику нору під шипшиною
4 . Кролик витягнув з кишені жилета ...
а) годинник
б) ключ
в) записну книжку
5.Пролітаючи в норі, Аліса прихопила з собою:
а)красиву картину;
б)різнобарвну паросольку;
в)баночку із джемом.
6. На скляному столику нічого не було, крім крихітного ...
а) срібного ключика
б) золотого ключика
в) мідного ключика
7. Що побачила Аліса за маленькими дверцятами , величиною не ширше мишачої нори ?
а) Прекрасний сад
б) Чудовий замок
в) Квіткове поле
8. У скляній коробочці Аліса знайшла пиріжок зі словами « З'їж мене » , які ...
а) були виведені масляним кремом
б) шоколадною глазур'ю
в) викладені смородинками
9. З яким предметом порівняла Аліса своє раптове зменшення ?
а) з підзорної трубою
б) з пірамідою
в) з пісочним будиночком
10. У тій же калюжі , де плавала Аліса, виявилася ...
а) жаба
б) миша
в) кішка
11.Як Аліса вирішила бути добрішою до своїх ніг?
а)надсилати їм подарунки до кожного Різдва;
б)ніколи не забувати ретельно зав'язувати шнурочки на черевиках;
в)не бігати прудко, щоб не впасти й не забитися.
12.Білий кролик, злякавшись питання Аліси, випустив:
а) краватку й носову хустинку;
б) рукавички та віяло;
в) окуляри й телефон.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Яку роль ці предмети відіграють у творі?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Читання та аналіз ключових уривків твору
Розділ І. «Униз і вглиб кролячою норою» (слайд)
Розділ ІІ. «Озеро сліз» (слайд)
- Знайдіть уривок в тексті, який підтверджує, що дівчинка завжди намагалася говорити грамотно і правильно. (Усе дивасніше і дивасніше!...)
- Що Аліса має багато друзів. (Я, напевно, не Ада…)
- Уривок, який підтверджує, що героїня знає декілька мов та має досить добрі знання з вітчизняної історії, хоч ще маленька. (Може, вона не розуміє англійської,…)
Розділ ІІІ. «Гасай-Коло та Довгий Хвіст» (Слайд)
2. Виразне читання рубрики «Краса слова» (с. 235-236 підручника — «Гра словами й смислами»).
Коментарі вчителя до розділу 3 «Аліси в Країні Див».
У повісті «Аліса в Країні Див» знайшли відображення деякі особливості суспільного життя Великої Британії того часу. Назва розділу в перекладі означає вид змагання (кожен бере в ньому участь, коли хоче і як хоче). Так Льюїс Керролл порівнює політичну ситуацію того часу з грою, у якій немає ніяких правил і норм. В українському перекладі В. Корнієнка хоча й немає відповідника виразу, але сутність самої гри відображена адекватно: «...всі пускалися бігти самі й спинялися, коли заманеться, тому визначити, коли Гасай-Колу кінець, було не так вже й просто».
3. Робота з текстом розділу 3 книжки.
4. Виразне читання рубрики «Краса слова» (с. 236 підручника — «Фігурні вірші»).
Виразне читання «фігурного вірша» (с. 237 підручника).
Коментар учителя.
5. Робота зі словником літературознавчих термінів
- 3 чим ми зустрілися під час нашої подорожі? (З дивами, нереальним)
Фантастика (від грецьк. — здатність уявляти) — це:
6. Завдання пошуково-дослідницького характеру
▼ Заповніть табличку «Реальне та фантастичне у творі Л. Керролла "Аліса в Країні Див"».
Реальне |
Фантастичне |
Прогулянка дітей біля річки |
Тварина, які розмовляють |
Навчання у школі, знання, там отриманні |
Перетворення Аліси |
Характер Аліси |
Країна див |
ІV. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
Якби я потрапив (-ла) до Країни Див, то...
«Сьогодні на уроці мені цікавим було те, як Аліса...»
V. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, переказувати розділи 4-6 повісті-казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див», уміти виділяти головні епізоди й деталі, коментувати їх, характеризувати героїв. Намалювати ілюстрації до епізоду, який запам’ятався найбільше.
ДОДАТОК