Урок "Лексика. Фразеологія. Повторення вивченого"

Про матеріал
Конспект уроку спрямований на повторення вивченого з теми "Лексика. Фразеологія", розвиток умінь та навичок добирати синоніми та антоніми, визначати багатозначні слова, з"ясовувати лексичне значення фразеологізмів. У цілому добірка вправ дозволить учням застосовувати здобуті знання на практиці.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови

5 клас

Тема. Лексикологія. Фразеологія. Повторення вивченого

Мета: повторювати, поглиблювати, систематизувати знання про основні відомості з лексикології та фразеології; удосконалювати знання, уміння й навички щодо практичного застосування здобутих знань в усному та писемному мовленні; розвивати логічне, абстрактне мислення, творчі здібності; виховувати любов до казки, її чарівного і незвичайного світу, на прикладі героїв виховувати загальнолюдські моральні цінності.

Тип уроку: урок-подорож.

 

Хід уроку

І. Організація класу та психологічна підготовка до уроку.

Дітки, посміхніться один одному. Посміхніться мені, а я вам. Посміхніться новому дню. І почнімо наш урок.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 Автотренінг ( учні закривають очі)

Я – п’ятикласник, Я – особистість творча, Я думаю, Я замислююся. Я хочу знати все!

Тож уперед!

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

 - Діти, сьогодні наш урок – незвичайний. Він казковий, фантастичний. Ми помандруємо з вами в країну, де живуть герої мультфільмів.

 - Ви любите дивитися мультфільми? Так, а хто ж їх не любить – і дорослі, і малі.

 В цю незвичайну подорож з нами помандрує усім відомий Лунтік. Упізнали?

C:\Users\User_\Desktop\luntik.jpg  

Опишіть, який він? (Діти відповідають)

-Лунтік допоможе нам повторити усе, що ми вивчили і засвоїли на попередніх уроках з теми «Лексикологія. Фразеологія». Буде разом з нами практично застосовувати здобуті знання. Лунтік дуже полюбляє учитися. Знаю, що ви теж.

  Тож уперед, за новими враженнями і відкриттями.

 

IV. Актуалізація опорних знань учнів.

Гра «Впіймай м’яча».

Учитель кидає вибірково учням м’яча, ставлячи при цьому запитання.

- Лексика – це…

- Лексикологія – це…

- Лексичне значення слова – це…

- Фразеологія – це…

- Пряме і переносне значення слова – це…

- Які існують групи слів за значенням?

- Що називається синонімами?

- Що називається антонімами?

- Що називається омонімами?

- Що називається фразеологізмами?

 

V. Виконання вправ на систематизацію й узагальнення знань, умінь і навичок учнів.

Зупинка «Країна Чудес».

- Діти, з якими героями пов’язана Країна Чудес? Так, з Алісою! Ось вона (Слайд)

C:\Users\User_\Desktop\13175514.jpg

-Діти, Аліса заблукала в цій незвичайній країні. Давайте допоможемо їй знайти дорогу додому.

Естафета «Казковий словник»

 На картках записані в колонку слова. Ви повинні пояснити лексичне значення кожного слова. Що нам у цьому може допомогти? Так, тлумачний словник.

Брила (великий безформний шматок каменю, льоду…).

Звивистий (закручений, непрямий; який має закрути).

Пройдисвіт (людина, яка не має постійного місця проживання).

Тіпатися (відчувати страх).

Серпанок (прозора тканина).

- Молодці, а тепер пропоную вам з одним із слів скласти речення.

 

 Гра “Пряме значення”.

У рядках зі словосполученнями знайдіть рядок, в якомувсі слова, вжиті у прямому значенні.

  1. Сумує ліс, сумує матір, сумує небо.
  2. Золота ложка, золота людина, золоті руки.
  3. Схлипує дитина, схлипує джерельце, схлипує вітер.
  4. Срібний голос, срібний ніж, срібне волосся.
  5. Весела дівчина, веселе кіно, веселі друзі.

-Таким чином, ми можемо зробити висновок, що усі самостійні слова мають лексичне значення, а також можуть уживатися у прямому і переносному значенні.

 

Відправляємося далі і наступна зупинка «Ну, постривай!»

 - Пригадайте, хто є героями цього мультфільму?

Так Вовк і Заєць.

C:\Users\User_\Desktop\Без названия.jpg

А які особливості цих персонажів? (думки учнів; доходять висновку, що вони повні протилежності).

 

 Завдання «Загадкові прислів’я» (Слайд)

 Відновіть прислів’я. Які слова пропущені? Як їх можна назвати?

Важко в навчанні, але…….в роботі.

Маленька праця краща за …….безділля.

М'яко стелить, та…….спати.

Що вранці не зробиш, то……..не наздоженеш.

На чорній землі ………..хліб родить.

 

-Молодці! Переходимо до наступного завдання і попрацюємо у малих групах.

Естафета  “Хто  швидше ?”

Дібрати антоніми до різних значень багатозначного слова

1 команда                 2 команда                    3 команда

сухий одяг -              чисті руки -                свіжий хліб -

суха погода -           чиста совість -           свіжий журнал -

сухий хліб -             чисте небо -              свіжа сорочка -

суха мова -               чистий сніг -             м’який клімат -

сухе літо -                 чиста ріка -                м’який матрац –

 

  • Молодці, діти! Ми пригадали з вами, які слова називаються антонімами.

Ви дуже вправно виконуєте усі завдання. І так непомітно ми дійшли до наступної зупинки – «Крижинка». Тут проживає Крижана королева, яка має крижане серце. Впізнали її?

C:\Users\User_\Desktop\frozen14n-2-web.jpg

Нам треба швидко минути цю зупинку, щоб не замерзнути, а для цього трошки порухаємося.

Фізкультхвилинка.

«Миємо руки»

Узяли духмяне мило,

(ритмічно потираємо долоні,

Наче миємо руки.)

Добре руки з ним помили.

Полетіли від води

Бризки з рук туди-сюди.

(Пальці стиснути в кулачок,

потім з силою випрямити їх,

начес трушуючи водичку.)

Рушничок я свій беру.

(Енергійні рухи імітуют ьпочергове

витирання кожної руки рушником.)

Швидко ручки обітру.

  • Ось ми трошки відпочили. Рухаємося далі.
  • Діти, ми наблизилися до цікавої зупинки. Вона має назву «Влучні слова». Тут на нас вже зачекалася тітонька Сова.

міні проект уроки безпеки тітоньки сови

І щоб тітонька Сова переконалася, що ми з вами великі розумники, попрацюймо в парах.

(завдання на партах. Учні працюють у парах)

— З ряду слів, близьких за значенням, оберіть і вставте замість пропущених слів найбільш влучне.

Багряний, рум’яний, червоний, рожевий, малиновий.

На сході небо стало_____ . Щічки у дівчинки були_____ . На столі лежало соковите _____ яблуко. Ліс восени став_____ Який смачний ______сік!

їжа, страва, харч, корм, пожива.

Мама приготувала смачну_____ . Для рослин навесні потрібна ______. У дорогу туристи взяли із собою _____ . Для птахів Маринка насипала_____ .

Проблемне питання.

  • Діти, так навіщо ж необхідні синоніми? (Думки учнів).
  • Справді, ми побачили з вами, що кожен синонім із синонімічного ряду має свої особливості застосування і вживання. Ми вживаємо синоніми, щоб уникати повторів, точніше висловити свою думку, зробити мовлення виразним.

 

  • Діти, зверніть увагу на слайд (СЛАЙД)

Фразеологізми Архіви - Dovidka.biz.ua

 

  • Що ви бачите? Як можна охарактеризувати дію, яку виконує Кіт? (думки учнів).
  • Так, ридма ридати. Як ми називаємо такі вислови? (фразеологізмами)

Я пропоную вам із хмарки слів утворити якомога більше фразеологізмів (СЛАЙД).

C:\Users\Администраторська\Downloads\WordItOut-word-cloud-1460410.png

 

  • Молодці! Ви подолали останню перешкоду. Я думаю, що Лунтік, як і ви, задоволені результатом.

VІ. Рефлексія.

  • Сьогодні, діти, ви плідно попрацювали. І я пропоную вам записати свої найбільші відкриття або найважливіші питання сьогоднішнього уроку за 1 хвилину («Однохвилинне есе», пояснити учням, що таке есе).
  • Щоб ви могли зорієнтуватися, пропоную вам написати свої думки, давши відповідь на питання: Що найбільше запам’яталося про сьогоднішній урок?

Учні зачитують свої твори.

    VІІ. Підсумок уроку.

  • Діти, сьогодні протягом нашої подорожі, ми зустріли багато персонажів мультфільмів, але далеко не усіх. Я пропоную вам на ось таки кружечках написати ваших улюблених героїв мультфільмів і на наступних уроках ми постараємося із ними зустрічатися.

(кріплять на дошку)

VІІІ. Оцінювання. Домашнє завдання.

Заключне слово вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 березня 2021
Переглядів
2237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку