Конспект уроку з української мови
5 клас
Тема. Лексикологія. Фразеологія. Повторення вивченого
Мета: повторювати, поглиблювати, систематизувати знання про основні відомості з лексикології та фразеології; удосконалювати знання, уміння й навички щодо практичного застосування здобутих знань в усному та писемному мовленні; розвивати логічне, абстрактне мислення, творчі здібності; виховувати любов до казки, її чарівного і незвичайного світу, на прикладі героїв виховувати загальнолюдські моральні цінності.
Тип уроку: урок-подорож.
Хід уроку
І. Організація класу та психологічна підготовка до уроку.
Дітки, посміхніться один одному. Посміхніться мені, а я вам. Посміхніться новому дню. І почнімо наш урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Автотренінг ( учні закривають очі)
Я – п’ятикласник, Я – особистість творча, Я думаю, Я замислююся. Я хочу знати все!
Тож уперед!
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
- Діти, сьогодні наш урок – незвичайний. Він казковий, фантастичний. Ми помандруємо з вами в країну, де живуть герої мультфільмів.
- Ви любите дивитися мультфільми? Так, а хто ж їх не любить – і дорослі, і малі.
В цю незвичайну подорож з нами помандрує усім відомий Лунтік. Упізнали?
Опишіть, який він? (Діти відповідають)
-Лунтік допоможе нам повторити усе, що ми вивчили і засвоїли на попередніх уроках з теми «Лексикологія. Фразеологія». Буде разом з нами практично застосовувати здобуті знання. Лунтік дуже полюбляє учитися. Знаю, що ви теж.
Тож уперед, за новими враженнями і відкриттями.
IV. Актуалізація опорних знань учнів.
Гра «Впіймай м’яча».
Учитель кидає вибірково учням м’яча, ставлячи при цьому запитання.
- Лексика – це…
- Лексикологія – це…
- Лексичне значення слова – це…
- Фразеологія – це…
- Пряме і переносне значення слова – це…
- Які існують групи слів за значенням?
- Що називається синонімами?
- Що називається антонімами?
- Що називається омонімами?
- Що називається фразеологізмами?
V. Виконання вправ на систематизацію й узагальнення знань, умінь і навичок учнів.
Зупинка «Країна Чудес».
- Діти, з якими героями пов’язана Країна Чудес? Так, з Алісою! Ось вона (Слайд)
-Діти, Аліса заблукала в цій незвичайній країні. Давайте допоможемо їй знайти дорогу додому.
Естафета «Казковий словник»
На картках записані в колонку слова. Ви повинні пояснити лексичне значення кожного слова. Що нам у цьому може допомогти? Так, тлумачний словник.
Брила (великий безформний шматок каменю, льоду…).
Звивистий (закручений, непрямий; який має закрути).
Пройдисвіт (людина, яка не має постійного місця проживання).
Тіпатися (відчувати страх).
Серпанок (прозора тканина).
- Молодці, а тепер пропоную вам з одним із слів скласти речення.
Гра “Пряме значення”.
У рядках зі словосполученнями знайдіть рядок, в якомувсі слова, вжиті у прямому значенні.
-Таким чином, ми можемо зробити висновок, що усі самостійні слова мають лексичне значення, а також можуть уживатися у прямому і переносному значенні.
Відправляємося далі і наступна зупинка «Ну, постривай!»
- Пригадайте, хто є героями цього мультфільму?
Так Вовк і Заєць.
А які особливості цих персонажів? (думки учнів; доходять висновку, що вони повні протилежності).
Завдання «Загадкові прислів’я» (Слайд)
Відновіть прислів’я. Які слова пропущені? Як їх можна назвати?
Важко в навчанні, але…….в роботі.
Маленька праця краща за …….безділля.
М'яко стелить, та…….спати.
Що вранці не зробиш, то……..не наздоженеш.
На чорній землі ………..хліб родить.
-Молодці! Переходимо до наступного завдання і попрацюємо у малих групах.
Естафета “Хто швидше ?”
Дібрати антоніми до різних значень багатозначного слова
1 команда 2 команда 3 команда
сухий одяг - чисті руки - свіжий хліб -
суха погода - чиста совість - свіжий журнал -
сухий хліб - чисте небо - свіжа сорочка -
суха мова - чистий сніг - м’який клімат -
сухе літо - чиста ріка - м’який матрац –
Ви дуже вправно виконуєте усі завдання. І так непомітно ми дійшли до наступної зупинки – «Крижинка». Тут проживає Крижана королева, яка має крижане серце. Впізнали її?
Нам треба швидко минути цю зупинку, щоб не замерзнути, а для цього трошки порухаємося.
Фізкультхвилинка.
«Миємо руки»
Узяли духмяне мило,
(ритмічно потираємо долоні,
Наче миємо руки.)
Добре руки з ним помили.
Полетіли від води
Бризки з рук туди-сюди.
(Пальці стиснути в кулачок,
потім з силою випрямити їх,
начес трушуючи водичку.)
Рушничок я свій беру.
(Енергійні рухи імітуют ьпочергове
витирання кожної руки рушником.)
Швидко ручки обітру.
І щоб тітонька Сова переконалася, що ми з вами великі розумники, попрацюймо в парах.
(завдання на партах. Учні працюють у парах)
— З ряду слів, близьких за значенням, оберіть і вставте замість пропущених слів найбільш влучне.
✵ Багряний, рум’яний, червоний, рожевий, малиновий.
На сході небо стало_____ . Щічки у дівчинки були_____ . На столі лежало соковите _____ яблуко. Ліс восени став_____ Який смачний ______сік!
✵ їжа, страва, харч, корм, пожива.
Мама приготувала смачну_____ . Для рослин навесні потрібна ______. У дорогу туристи взяли із собою _____ . Для птахів Маринка насипала_____ .
Проблемне питання.
Я пропоную вам із хмарки слів утворити якомога більше фразеологізмів (СЛАЙД).
VІ. Рефлексія.
Учні зачитують свої твори.
VІІ. Підсумок уроку.
(кріплять на дошку)
VІІІ. Оцінювання. Домашнє завдання.
Заключне слово вчителя.