3 травня о 18:00Вебінар: На допомогу вчителю: онлайн-тести «На Урок» в освітньому процесі

Урок "Лексико-семантичні синоніми"

Про матеріал
Урок "Лексико-семантичні синоніми" розроблений для професійної орієнтації десятикласників у сучасних умовах
Перегляд файлу

Тема. Лексико-синтаксичні синоніми та їх види. Робота з текстом.

Мета: закріпити, розширити, поглибити знання й уміння десятикласників про синоніми, їх різновиди; тропи; формувати вміння аналізувати синоніми та творчо використовувати у власному мовленні, уміння виконувати завдання формату ЗНО; розвивати гнучкість і доцільність у використанні мовних засобів; виховувати мовне чуття, естетичні смаки учнів.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Форма проведення: ділова гра

Обладнання: картки для індивідуальної роботи, дидактичний матеріал, мультимедійне обладнання

Хід уроку

І Організація класу, налаштування на роботу.

Шановні присутні! Сьогодні усім вам (і учням, і гостям) пропоную стати учасниками ділової гри, у якій учні будуть виконувати роль працівників конкуруючих фірм, а гості – роль покупців їх продукції. Тому відповідно учні об’єднані у групи. А темою вашої сьогоднішної гри є вивчені на попередніх уроках відомості про лексикосемантичні синоніми та їх види. Цей урок останній у темі, тому головна мета – застосувати на практиці вивчений матеріал.

Скажіть, будь ласка, шановні учні, чи часто у житті вам доведеться працювати у групі? Так, звичайно, будь-яка професія, обрана вами, навряд чи не включає в себе спілкування з людьми, уміння домовлятися. Тож сьогоднішня практика вам обовязково знадобиться. І перш ніж безпосередньо почати виконання завдань, давайте разом складемо  правила успішної людини. Ви ж хочете бути успішними у своїй діяльності? Отже, щоб бути успішним, необхідно:

  1. Вміти діяти швидко.
  2. Вміти застосовувати набуті знання.
  3. Вміти працювати в команді.
  4. Вміти здобувати інформацію
  5. Бути конкурентноспроможним.
  6. Вміти програвати, роботи висновки зі своїх поразок та йти далі….

А тепер правила нашої гри. Кожна група – це працівники конкуруючих фірм, які будуть виконувати певні завдання. Результат правильно виконаного завдання оплачується умовними одиницями (показати долари), а потім переводиться у шкільні бали. Платити вам будуть ваші експерти, я або ваші конкуренти. Зароблені кошти ви складаєте (показати конверт «Заробітна плата»), а потім розподіляєте у групі в залежності від внеску кожного у спільну роботу, заповнюєте бухгалтерську відомість.

Паралельно з виконанням завдань ви будете виступати у ролі людей різних професій, досить сучасних і гарно оплачуваних, та отримувати певну інформацію про ці професії. Тож до роботи!

 

  1 завдання. Професія журналіста. (слайд 1)

Ознайомтеся із цікавими фактами про словники синонімів, лексичний запас людини (матеріал на партах). За  2 хвилини доберіть якомога більше яскравих, влучних, цікавих заголовків до цього тексту. Продайте їх власникам газет (гості на уроці). Шановні гості, ви можете купити тільки один, найбільш вдалий на ваш погляд, заголовок, заплативши за нього не більше 3 умовних одиниць.

Цікаво знати (для обговорення).

Певне, найбільшим словником світу за всю історію людства є стотомний словник арабського мовознавця аль-Фірузабаді (1329-1414), який одержав назву «Камус», тобто «Океан». Справді, такого охоплення мови не знала світова лексикографічна традиція ні до, ні після аль-Фірузабаді. Популярність цього словника і його авторитет були такими великими, що звідтоді всі свої словники арабські мовознавці почали називати саме так — «Океанами». Великий обсяг для арабського словникарства і раніше був звичним і звичайним, наприклад: уже на початку другого тисячоліття після Р. X. словники в арабів сягали двадцяти  томів.
Така масштабність пояснюється ступенем охоплення мовного матеріалу: так, до прикладу, у згаданому словникові аль-Фірузабаді до слів «лев» і «меч» дібрано по 500 синонімів, до слова «верблюд» — тисячу, навіть таке слово, як «біда», має 400 синонімів в арабській мові.

Всі з дитинства знайомі з явищем синонімії в українській мові. Фактично на кожне слово доводяться інші з подібним значенням – синоніми. Цікаво, що «найсинонімічнішим» є простеньке дієслово «бити». До нього знавці української мови дібрали цілих 45 синонімів!

 

• Для потреб повсякденного спілкування досить невеликої кількості слів. Але для читання і розуміння книг їх треба знати дуже багато. Встановлено, що дитина 7 років уже використовує близько 5 000 слів, а в 14 років — до 10 000; обсяг словника конкретної людини залежить від роду її занять, освіченості і здібностей.

• Словник мови прозових творів Т. Г. Шевченка охоплює 20 000 слів, а поетичних — понад 10 000.

2 завдання. Поки журналісти працюють над текстами, запрошую до дошки по одному представнику кожної групи, які будуть працювати піар-менеджерами. (слайд 2)

Ваше завдання: виготовити умовний бікборд з поданої інформації. Мета – скомпонувати матеріал, правильно розташувати його так, щоб привернути увагу. Купують експерти, ціна від 1 до 3 ум.одн.

Можливе виконання

Види синонімів

 

                            абсолютні    неповні

                                                              загальномовні         контекстуальні

 

                                                                                        перифрази

семантичні

                                                      стилістичні

                                                                                     семантико-стилістичні

 

3 завдання. Першим, бажано щоб успішним, кроком до вашої карєри буде складання ЗНО. Виконюючи тестові завданн за кожну правильну відповідь від мене ви можете отримати по 1 ум.одн.

Проблемне завдання уроку: завдання ЗНО з української мови містять питання щодо правильності, доречності вживання у тексті (реченні певного тексту) того чи іншого синоніма. Перед вами завдання на картках. Як правильно виконати таке завдання? Це питання на вашу інтуїцію, чуття слова чи існують певні правила?

Прочитайте текст і виконайте завдання.

1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов’ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.

  • Замість пропуску в третьому реченні має бути слово

А роздмухувала

Б розпорошувала

В розхлюпувала (правильна відповідь)

Г розводила

Прочитайте текст і виконайте завдання до нього.

(1) На невеличкій прогалині тут, посеред гори, розкинулася пасіка. (2) Високі дерева, підіймаючи на/зустріч сонцю своє густе гілля, оточують її з усіх боків. (3) У/середині росте трава, з квітками рясно помішана, та стоїть із десяток вуликів. (4) Сонце кидає з/верху хвилі тепла і золоті бджоли бринять у повітрі. (5) Ось щось торкнулося моєї руки: це одна з бджілок неспішно поповзла по/моєму ліктю. (6) А я стою, затамувавши подих і […].

1. Синонімом до слова «підіймаючи» в другому реченні може бути

А підбираючи

Б підносячи (правильна відповідь)

В підвищуючи

Г підтягаючи

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Поза хатами стежка розширювалась і прямувала попід кам’яною горою до самісінького ліска. (2) Між деревами ховався невеличкий струмок, у ньому – завжди холодна й різка джерельна водиця. (3) Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч, і опускалася в/низ до річки, блакитний відблиск якої було […] видно з/верху дерева. (4) На/весні річка в цьому місці широко розливалася, затоплюючи собою велику ділянку землі, а влітку, коли вода спадала, на лузі селилося безліч усякої дрібної звірини, і великий птах там полював. (5) Аж ген від отого лісочка, що не/виразно синів удалині, і до високого пагорба був його луг.

  • На місці пропуску в третьому реченні має бути слово

А добре (правильна відповідь)

Б легко

В суттєво

Г гаразд

 

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Навесні ми часто блукали сонячними пагорбами поміж торішнім листям визбируючи перші не/сміливі фіалки, вдихали міцний і п’янкий дух землі. (2) А коли забуяв зеленню травень, заквітчав широкі, не/приховані від людського ока луги ромашками, усе наче потонуло в білому морі, якому не/має кінця-краю. (3) Ковтаєш трепетний запах квітів, і тебе вабить кудись у не/звідане. (4) А згори ніжно припікає сонечко, у чистому прозорому небі – ні хмаринки, тільки лине […] пісня жайворонка.

  • У четвертому реченні пропущено слово

А гамірна

Б чарівна (правильна відповідь)

В свавільна

Г нечутна

 

 

4 завдання. Виконати це завдання ви зможете, якщо правильно знайдете пари перифразу. Але одної відповіді у кожної фірми буде не вистачати. Ви зможете її купити у конкурентів. Плата – найбільша кількість синонімів за хвилину ( один синонім – 1 ум.одн.).

А виконують таку роботу біржові брокери. (слайд3)

1 гр. – до слова професіонал ( дока, майстер своєї справи, спец, фахівець)

2 гр. – до слова найкращий ( чудовий, кльовий, супер…)

3 гр. – до слова перемога ( перевага, тріумф, виграш, успіх)

 

блакитна планета                      Земля

чорне золото                              нафта

другий хліб                              картопля

король грибів                         білий гриб

корабель пустелі                   верблюд

сталеве полотно                    залізниця

вічне місто                                 Рим

вечір життя                              старість

господар тайги                       ведмідь

наші молодші брати                тварини

 майстер сцени                       артист

благородні птахи                  лебеді

бити себе в груди                 каятись

країна Пірамід                      Єгипет

столиця світової моди           Париж

 туманний Альбіон                Лондон

батьківщина Олімпійських Ігор   Греція

 чорний континент                    Африка

 

 

5 завдання - творче. На ваш вибір ви можете виконати у цьому завданні різні ролі. Якщо обираєте текст про професію. Його треба доповнити 3-5 реченнями з використанням синонімів, описавши будь-яку робітничу спеціальність (слайд 4). Якщо складаєте резюме, то напишіть його від імені програміста (слайд 5). Якщо ж хочете скласти візитну картку закладу, то будете його директором.

Час на виконання – 10 хвилин. Максимальна ціна – 5 ум.одн. купують експерти.

 

 Підсумок уроку.  Розподіл «заробітної плати» у групах, переведення у бали (найбільше ум. одн. – 10-12б. і т.д.

 

 

 

 

 

 

Цікаво знати (для обговорення).

Певне, найбільшим словником світу за всю історію людства є стотомний словник арабського мовознавця аль-Фірузабаді (1329-1414), який одержав назву «Камус», тобто «Океан». Справді, такого охоплення мови не знала світова лексикографічна традиція ні до, ні після аль-Фірузабаді. Популярність цього словника і його авторитет були такими великими, що звідтоді всі свої словники арабські мовознавці почали називати саме так — «Океанами». Великий обсяг для арабського словникарства і раніше був звичним і звичайним, наприклад: уже на початку другого тисячоліття після Р. X. словники в арабів сягали двадцяти  томів.
Така масштабність пояснюється ступенем охоплення мовного матеріалу: так, до прикладу, у згаданому словникові аль-Фірузабаді до слів «лев» і «меч» дібрано по 500 синонімів, до слова «верблюд» — тисячу, навіть таке слово, як «біда», має 400 синонімів в арабській мові.

Всі з дитинства знайомі з явищем синонімії в українській мові. Фактично на кожне слово доводяться інші з подібним значенням – синоніми. Цікаво, що «найсинонімічнішим» є простеньке дієслово «бити». До нього знавці української мови дібрали цілих 45 синонімів!

 

• Для потреб повсякденного спілкування досить невеликої кількості слів. Але для читання і розуміння книг їх треба знати дуже багато. Встановлено, що дитина 7 років уже використовує близько 5 000 слів, а в 14 років — до 10 000; обсяг словника конкретної людини залежить від роду її занять, освіченості і здібностей.

• Словник мови прозових творів Т. Г. Шевченка охоплює 20 000 слів, а поетичних — понад 10 000.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання ЗНО

Прочитайте текст і виконайте завдання .

1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов’ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.

 

 Замість пропуску в третьому реченні має бути слово

А роздмухувала

Б розпорошувала

В розхлюпувала

Г розводила 

 

Прочитайте текст і виконайте завдання  до нього.

(1) На невеличкій прогалині тут, посеред гори, розкинулася пасіка. (2) Високі дерева, підіймаючи на/зустріч сонцю своє густе гілля, оточують її з усіх боків. (3) У/середині росте трава, з квітками рясно помішана, та стоїть із десяток вуликів. (4) Сонце кидає з/верху хвилі тепла і золоті бджоли бринять у повітрі. (5) Ось щось торкнулося моєї руки: це одна з бджілок неспішно поповзла по/моєму ліктю. (6) А я стою, затамувавши подих і […].

 Синонімом до слова «підіймаючи» в другому реченні може бути

А підбираючи

Б підносячи

В підвищуючи

Г підтягаючи

 

Прочитайте текст і виконайте завдання .

(1) Поза хатами стежка розширювалась і прямувала попід кам’яною горою до самісінького ліска. (2) Між деревами ховався невеличкий струмок, у ньому – завжди холодна й різка джерельна водиця. (3) Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч, і опускалася в/низ до річки, блакитний відблиск якої було […] видно з/верху дерева. (4) На/весні річка в цьому місці широко розливалася, затоплюючи собою велику ділянку землі, а влітку, коли вода спадала, на лузі селилося безліч усякої дрібної звірини, і великий птах там полював. (5) Аж ген від отого лісочка, що не/виразно синів удалині, і до високого пагорба був його луг.

 

 На місці пропуску в третьому реченні має бути слово

А добре

Б легко

В суттєво

Г гаразд

 

Прочитайте текст і виконайте завдання .

(1) Навесні ми часто блукали сонячними пагорбами поміж торішнім листям визбируючи перші не/сміливі фіалки, вдихали міцний і п’янкий дух землі. (2) А коли забуяв зеленню травень, заквітчав широкі, не/приховані від людського ока луги ромашками, усе наче потонуло в білому морі, якому не/має кінця-краю. (3) Ковтаєш трепетний запах квітів, і тебе вабить кудись у не/звідане. (4) А згори ніжно припікає сонечко, у чистому прозорому небі – ні хмаринки, тільки лине […] пісня жайворонка.

У четвертому реченні пропущено слово

А гамірна

Б чарівна

В свавільна

Г нечутна

 

 

Види синонімів

 Синоніми  поділяються на абсолютні (повні) та неповні, семантичні синоніми, стилістичні синоніми, семантико-стилістичні синоніми, контекстуальні синоніми

Абсолютні є повністю рівнозначними, тотожними (родина, сім’я ).У мові їх небагато.

Неповні менш близькі за значенням (вік, століття), бо не можна сказати історія середніх століть. Центральне, або первинне слово в групі синонімів називається стрижневим, або домінантою (від лат. dominans – пануючий). Стрижневе слово разом із синонімами, що навколо нього, називається синонімічним рядом, або синонімічним гніздом. У синонімічні ряди поєднуються слова однієї частини мови (іменники, прикметники, дієслова й т.д.)

 За семантичними відтінками та стилістичним забарвленням синонімічних рядів синоніми поділяються на три основні розряди, або групи: семантичні синоніми, стилістичні синоніми, семантико-стилістичні синоніми.

 До семантичних синонімів належать нейтральні слова, що відрізняються одне від одного відтінками основного значення (поняття), спільного для синонімічного ряду. Наприклад, слова сміливий, безстрашний, хоробрий, відважний об’єднуються загальним значенням «рішучий в подоланні перешкод». Найяскравіше виражає це значення стрижневе слово «сміливий». Інші синоніми вказують на додаткове значення: крім сміливості, людина може бути безстрашною, хороброю й відважною.

 До стилістичних синонімів належать слова тотожні за своїм значенням, але різні за стилістичним забарвленням. Наприклад, синоніми губи – уста вживаються переважно в різних стилях літературної мови: перше слово (губи) – здебільшого в розмовній та в науковій мові, друге (Уста) – у художньому стилі мови. Слова любов і кохання, крам і товар в одних стилях мови виступають як синоніми, в інших стилях не сприймаються синонімами.

 До семантико – стилістичних синонімів належать слова, що відрізняються одне від одного емоційно- експресивним забарвленням та відтінками загального значення. Вони використовуються зі стилістичною метою: для кращого вираження свого ставлення до іншої людини, для більш влучного зображення події, характеристики персонажа тощо. Наприклад, якщо хочуть показати, що людина йде повільно, ледве переставляючи ноги, або йде навпростець через болото чи поле, то вживають такі синоніми: дибає, суне, бреде, плентається, простує.

Контекстуальні синоніми –( цікаве явище в мові, адже зближення за значенням відбувається лише в певному мовленнєвому контексті. Наприклад, не є на перший погляд синонімами слова «високий» і «багатий», однак, коли говориться про урожай, то можна їх взаємно замінювати. До них належать перефрази - описові звороти, за допомогою яких предмет, явище, особа,будь-яка реалія називаються не прямо, а описово, через характерні їх риси (людина похилого віку – стара, легені планети – ліси).)

 

 

 

 

 

 

блакитна планета                      Земля

чорне золото                              нафта

другий хліб                              картопля

король грибів                         білий гриб

корабель пустелі                   верблюд

сталеве полотно                    залізниця

вічне місто                                 Рим

вечір життя                              старість

господар тайги                       ведмідь

наші молодші брати                тварини

 майстер сцени                       артист

благородні птахи                  лебеді

бити себе в груди                 каятись

країна Пірамід                      Єгипет

столиця світової моди           Париж

 туманний Альбіон                Лондон

батьківщина Олімпійських Ігор   Греція

 чорний континент                    Африка

 

 

 

 

 

Заробітна плата

 

Всього зароблено

Видано

ПІП

Сума

Підпис

Замислов Дмитро

 

 

Нестерцов Дмитро

 

 

Кошеленко Артур

 

 

Непочатих Артем

 

 

 

Всього зароблено

Видано

ПІП

Сума

Підпис

Хоменко Денис Ю.

 

 

Абрамов Віталій

 

 

Коцюр Вікторія

 

 

Стаднік Каріна

 

 

 

Всього зароблено

Видано

ПІП

Сума

Підпис

Осман Аміра

 

 

Голубенко Катерина

 

 

Булига Артур

 

 

Курочка Денис

 

 

Хоменко Денис В.

 

 

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
85
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку