Урок "Ліна Костенко про осінь"

Про матеріал
На уроці позакласного літературного читання ознайомити учнів з віршами української поетеси Ліни Костенко про осінь; формувати читацькі компетенції; удосконалювати читацькі навички, вміння інтонаційно передавати почуття; розвивати в учнів мовлення, спостережливість, образне мислення, вміння аналізувати і узагальнювати прочитане, працювати в парі; виховувати любов до художнього слова, природи. Обладнання: роздруковані вірші Л. Костенко, презентація, картки для гри «Ви - поети», маски з осінніми паперовими листочками, корона Осені, осінні листочки з різнокольорового паперу, намальоване на ватмані дерево без осінніх листочків, виставка книг з віршами Ліни Костенко. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням інтерактивних методів навчання.
Перегляд файлу

1

 

Показовий урок позакласного читання

 

Тема: Ліна Костенко про осінь.

 

Мета: ознайомити учнів з віршами української поетеси Ліни Костенко про осінь;

формувати читацькі компетенції;

удосконалювати читацькі навички, вміння інтонаційно передавати почуття;

розвивати в учнів мовлення, спостережливість, образне мислення, вміння аналізувати і узагальнювати прочитане,  працювати в парі;

виховувати любов до художнього слова, природи.

 

Обладнання: роздруковані вірші Л. Костенко, презентація,  картки для гри «Ви - поети», маски з осінніми паперовими листочками, корона Осені, осінні листочки з різнокольорового паперу, намальоване на ватмані дерево без осінніх листочків, виставка книг з віршами Ліни Костенко.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням інтерактивних методів навчання.

 

Клас: 3- Б.

 

Хід уроку.

 

І. Організаційний момент. Привітання з гостями уроку.

 

ІІ. Передбачення тематики творів.

Звучить музика П. І. Чайковського «Пори року. Жовтень.» Учні виконують танок Осені і осінніх листочків. (1хвилина).

Учитель: Звичайно, ви всі здогадалися, про яку пору року йтиметься на  уроці позакласного читання?! (Осінь).

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Звучить мелодія П. І. Чайковського «Пори року»…

Учитель: Пригадайте… Закінчилося літо. Одного дня ми несподівано помічаємо перший жовтий листочок. Потім їх все більшає й більшає… Осінь… У річці холодною стає вода. Зникають перелітні птахи. Осінь… Кожен у осені помічає своє

А що означає осінь для вас? (Діти висловлюють свої думки).

І знайома нам уже видатна українська поетеса Ліна Костенко виразила своє бачення осені у віршах. Деякі з них ми будемо читати на уроці. Вона сказала: «Поезія- це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі.»

Тож сьогодні на уроці, я сподіваюся, ви зможете:

*душею і серцем відчути, зрозуміти і полюбити неповторну поезію Ліни Костенко про осінь;

*будете вчитися виразно читати вірші Ліни Василівни;

*дізнаєтесь значення нових цікавих слів;

*зможете стати маленькими поетами.

 

IV. Актуалізація знань і домашнє завдання.

Учитель: Скажіть, будь ласка, діти, яка зараз пора року?(Осінь).  А скільки днів залишилося до зими? (3дні). Тож домашнє завдання на наступне позакласне читання, яке буде взимку: підготувати вірші Ліни Костенко про зиму: їх можна знайти на нашій виставці чи завітати до обласної чи шкільної бібліотеки. А також виразно читати ті поезії про осінь, які роздруковані.

Назвіть повільно осінні місяці.(Після кожного названого місяця встає учень- вересень, учень- жовтень, учень – листопад і промовляють вивчені напам’ять приказки).

Вересень: Верещить вересень, що вже осінь.

Жовтень :Як листя жовтіє, то поле смутніє.

Листопад :У листопаді зима з осінню бореться.

Пригадайте з природознавства, на які періоди поділяється осінь? (Рання, золота, пізня).

 

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

Учитель: Свої відчуття осені Ліна Костенко описує у вірші «Сю ніч зорі чомусь колючі…». Але, щоб вам цікаво було його слухати, треба зрозуміти значення кожного слова. Тож «луною» читаємо за ведучим. (Ведучий-учень класу).

 

1. Словникова робота. (Слова і вирази, важкі для розуміння , записані в презентації).

Значення кожного слова чи виразу спочатку запитую у дітей, а тільки після

цього  пояснення їх з’являється в презентації.

Сю ніч- у цю ніч.

Зорі- (добирають синонім)- зірки.

З кручі- з високого стрімкого берега.

Сойка- пташка.

Сойку називають «поліцейським лісу». Вона завжди на сторожі, своїм скрипучим голосом подає знак лісовим мешканцям про появу людини набагато раніше, ніж людина її помітить.

 

2. Декламування вірша «Сю ніч зорі чомусь колючі…» вчителем

 Учитель: Закрийте, будь ласка, за бажанням, очі. Послухайте вірш. Які почуття  у вас виникнуть?

 

Сю ніч зорі чомусь колючі…

Сю ніч зорі чомусь колючі,

Як налякані їжачки.

Сю ніч сойка кричала з кручі,

Сю ніч Ворон сказав: «Апчхи!»

Сю ніч квітка питала квітку:

Що ж це робиться, поясни?

Тільки вчора було ще влітку,

А сьогодні вже восени!

 

Учитель: Які ж почуття з’явилися у вас?

 

3. Гра «Рибки». Учні читають вірш мовчки.

 

4. Учитель: Який період осені описується?(Початок осені). А які ще вірші Ліни Костенко про початок осені ми читали?(«Вже брами літа замикає осінь», «Шипшина важко віддає плоди…»).Учні декламують ці вірші.

 

5. Гра «Листочок». До кого на парту впаде осінній листочок, той виразно читає вірш вголос.

Учитель: Прочитайте окличні речення з відповідною інтонацією, питальні.

 

6. Робота в парі. Діти в парах читають по реченню, а потім вголос читає пара, якій осінь «підкинула» листок.

 

7. Учитель: Перші чотири рядки хором читають хлопці, інші чотири- дівчата. Вдумливо і виразно!

 

8. Робота над змістом вірша.

Учитель:

- Знайдіть порівняння, зачитайте.

- Як ви гадаєте, чому зорі стали колючі?

- Що почула в осінню незвичайну ніч Ліна Костенко? Зачитайте.

-  Які слова у цих рядках вжито в переносному значенні?

Дійсно, поети часто олюднюють природу. Так Ліна Костенко сойку, ворона, квітки показала нам, вміючими кричати, чхати, розмовляти, як люди.

-Знайдіть пари слів, що римуються. (Колючі – кручі; квітку – влітку; поясни – восени).

 

VI. Робота в групах. Гра «Ви - поети».

Учитель: Зараз ви перетворитеся на поетів. Завдання кожній групі - дібрати слова- рими і  представнику  кожної групи по реченню гарно прочитати прикмети осені вголос.

Я нагадую прикмети охоче:

Зменшилися дні і подовшали … (ночі).

Запам’ятайте прикмети народні:

Дні ще гарячі, а ночі... (холодні).

Уся дітвора тепла хоч бажає,

Та листя пожовкле з дерев… (облітає).

Скоро від холоду згинуть комашки,

Нічого їстоньки буде для … (пташки).

Осінь до нас непомітно приходить,

Підсумок нашій роботі … (підводить).

 

Учитель: -  Молодці, ви – гарні поети!

 

VII. Фізкультхвилинка (авторська, автор рухів - 3-Б клас). Діти виконують рухи і розповідають вірш «Чаклунка» Н. Замрії:


Осінь фарби готувала,
У відерця наливала.
Змішувала, чаклувала,
Потім все розфарбувала.
Придивіться, все довкола
Стало різнокольоровим!

 

VIII. Учитель: А тепер ми познайомимося ще з одним прекрасним віршем Ліни Костенко «Осінній день, осінній день, осінній…»:

 

  1. Словникова робота.

Діти повторюють «луною» за вчителем і пояснюють значення слів і словосполучень. Незрозуміле пояснює вчитель:

осанна- слава,

горілиць- догори обличчям,

багдадський злодій-персонаж арабських казок «Тисячі й однієї ночі»,

коник- представник родини прямокрилих комах.

 

2. Декламування вірша «Осінній день, осінній день, осінній…» ученицею.

Учитель:

- Запам’ятайте які картини постануть у вашій уяві?

 

Осінній день, осінній день, осінній!

Осінній день, осінній день, осінній!

О синій день, о синій день, о синій!

Осанна осені, о сум! Осанна.

Невже це осінь, осінь, о! – та сама.

Останні айстри горілиць зайшлися болем.

Ген килим, витканий із птиць, летить над полем.

Багдадський злодій літо вкрав, багдадський злодій.

І плаче коник серед трав – нема мелодій…

 

Учитель:

-Що ж ви побачили, уявили, що захопило вас?

 

  1. Читання вірша «бджілками».

 

4. Гра «Дочитай рядок».

Учитель починає читати, а діти хором продовжують до кінця рядка.

 

 5. Виразне читання вірша вголос.

Читають по два рядки вірша ті, до кого доторкується вчитель.

 

6. Вибіркове читання.

Учитель:

- Прочитайте рядки вірша, в яких сказано про такі ознаки осені:

* відцвітають останні квіти;

* зникають навкруги комахи;

* все менше стає сонячних літніх днів;

* птахи відлітають у теплі краї.

 

IX. Відправляємося до Картинної галереї.

На дошці - виставка учнівських малюнків про осінь.

Учитель:

-Якими словами з віршів Ліни Костенко можна підписати ці малюнки?

- Дякуємо за прекрасні твори  нашим юним художникам! Серед них, до речі, цьогорічна переможниця Всеукраїнського конкурсу малюнків «Під маскою легенд» Савченко Анна.

 

X. Підсумок уроку.

Учитель:

- Хто автор віршів, прочитаних на уроці?

- Кому сподобались вірші Ліни Костенко?

- Вірші Ліни Костенко - це ніби картини, зіткані з почуттів, настроїв поетеси, образів, народжених її уявою. Можливо її поезія надихне і вас на написання віршів!

- А поки осінні листочки, які лежать у вас на парті, просять написати своє речення з порівняннями, прикметниками про осінню пору і прикрасити деревце. (Діти пишуть на зворотній стороні листочка із паперу речення і магнітами прикріплюють їх до дерева, воно дійсно стає красивим).

- О, деревце стало яскравим, ніби в період золотої осені! А «заговорить»  воно красивими образними реченнями на наступному уроці літературного читання!

 

Я пропоную завершити наш урок піснею на слова Ліни Костенко «Осінній день, осінній день, осінній…» у виконанні композитора Ольги Богомолець і учнів нашого класу. 

Учитель:

Дякую всім за роботу на уроці та нашим гостям. До побачення.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Elena Pogoda
    Дякую за урок! Було цікаво ознайомитися. Я знайшла цікаві методи роботи в класі на уроці вивчення нового матеріалу, які можна буде застосовувати на практиці.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 жовтня
Переглядів
134
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку