ЛІНІЙНЕ РІВНЯННЯ З ОДНІЄЮ ЗМІННОЮ
Мета: систематизувати знання учнів про види і способи розв’язування рівнянь з однією змінною, що зводяться до лінійних; відпрацювати навички застосовувати ці знання на практиці.
Тип уроку: засвоєння навичок, діагностика засвоєння.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Оскільки № 1 (1, 2, 3, 5, 6) домашнього завдання є вправою на закріплення вмінь, отриманих на попередньому уроці, достатньо перевірити відповіді до вправ (у слабких учнів вибірково беремо зошити на перевірку).
Розв’язання і відповіді до № 1 (1, 2, 3, 5, 6) домашнього завдання
1) ; або . Відповідь. 4; –1.
2) ; ; або . Відповідь. 1; 0.
3) ; ; ; або . Відповідь. –2; –6.
5) ; ; ; ; .
Відповідь: –8.
6) ; ; ; ; ; . Відповідь. 13.
ІІ. Робота з випереджальним домашнім завданням
1. На дошці записано умову рівняння № 4 і № 1–3.
|
1) ; 2) ; 3) |
Пропонуємо учням виконати роботу з порівняння цих рівнянь (див. алгоритм).
Після виконання роботи робимо висновки щодо способу розв’язування:
1) Оскільки рівняння містить змінну під знаком модуля, його треба звести до вигляду .
2) Щоб виконати п. 1) необхідно здійснити рівносильні перетворення відносно .
Тільки тоді можна зробити відповідні записи:
;
;
;
;
;
або .
Відповідь. 1; –1.
2. На дошці записано рівняння .
Перш ніж перевіряти відповіді, проведемо бесіду.
• Яке число будемо називати коренем рівняння?
• Якого виду рівняння?
• Які випадки розв’язування лінійного рівняння з однією змінною (залежно від значень і ) ви знаєте?
• Який з випадків (див. вище) неможливий?
По закінченні бесіди:
1) корінь , отже, , , ;
2) коренів немає, отже, ;
3) цей випадок неможливий (такого для даного рівняння не існує).
ІІІ. Систематизація знань
Бесіда
1. Що називається коренем рівняння з однією змінною?
2. Що означає розв’язати рівняння?
3. Які два рівняння називаються рівносильними?
4. Які властивості рівносильних рівнянь ви знаєте?
5. Яке рівняння називається лінійним рівнянням з однією змінною?
6. В якому випадку рівняння має один корінь; не має коренів? В якому випадку будь-яке число є коренем цього рівняння?
7. Наведіть приклад лінійного рівняння, що:
а) має один корінь;
б) не має коренів.
8. Установіть логічний зв’язок між поняттями 1–7.
Висновки. Більшість рівнянь з однією змінною, які ми розв’язували останнім часом шляхом рівносильних перетворень, зводили до лінійних рівнянь з однією змінною, які потім розв’язували відповідно до схеми (див. конспект 2).
! Оскільки на цей момент базові вміння щодо класифікації і розв’язування рівнянь з однією змінною, що зводяться до лінійних рівнянь виду , повинні бути сформовані, для розв’язування на уроці пропонуємо учням завдання достатнього та високого рівня.
1) ;
2) ;
3) ;
4) ;
5) .
2. Дано рівняння . Знайдіть значення , при якому:
1) рівняння не має коренів;
2) рівняння має корінь 1;
3) коренем є число, що є і коренем рівняння .
V. Діагностика засвоєння вмінь
Варіант 2 |
|
Розв’яжіть рівняння |
|
1) ; 2) ; 3) . Додатково |
1) ; 2) ; 3) . Додатково: |
VI. Рефлексія
Способи дій під час розв’язування рівнянь були опрацьовані в попередній частині уроку, тому після виконання самостійної роботи достатньо лише звірити відповіді.
Розв’язання та відповіді до завдань самостійної роботи
Варіант 1
1) ; ; . Відповідь. 2.
2) ; ; ; . Відповідь. 0.
3) ; ; ; . Відповідь. 11.
4) ; ; ; або ; або . Відповідь. 1; –2.
Варіант 2
1) ; ; . Відповідь. 1.
2) ; ; ; . Відповідь. 0.
3) ; ; ; . Відповідь. 15.
4) ; ; ; або ; або . Відповідь. або –1.
VII. Домашнє завдання
№ 2. Випереджальне завдання (учні отримують ксерокопії завдання або працюють із відповідним текстом підручника).
Розгляньте умову і розв’язання задачі.
У двох цистернах зберігається 66 т бензину, причому в першій бензину в 1,2 раза більше, ніж у другій. Скільки бензину в кожній цистерні?
Розв’язання
Нехай у другій цистерні т бензину, тоді в першій — т. У двох цистернах разом є т бензину, що за умовою дорівнює 66 т. Маємо рівняння:
; ; ; .
Отже, у другій цистерні було 30 т бензину, а в першій — (т).
Відповідь. 36 т; 30 т.
Розбийте розв’язання на змістові частини (виділіть у тексті кожну окрему частину різними кольорами).
Складіть за поданим розв’язанням план. Чи можна було розв’язати цю задачу іншим способом? Яке розв’язання краще?
* Замість творчого завдання можна запропонувати домашню самостійну роботу на розв’язування рівнянь, що зводяться до лінійних та на перевірку матеріалу, вивченого в темі «Рівняння з однією змінною».