Урок. Література рідного краю “ Василь Стус – наша совість ,совість нашої нації!”

Про матеріал

МЕТА: узагальнення вивченого з життєтворчості письменника,розкриття нелегкої страдницької долі поета – страдника, поетичної спадщини; виховання любові до народу, Вітчизни, рідного краю, української мови; формування поглибленого розуміння громадянської свідомості ; створення цілісного уявлення про сутність, місце і роль поета і поезії ; розвиток критичного мислення учнів , їх творчих здібностей на уроках української літератури.

ТИП УРОКУ: РОЛЬОВА ГРА - “СУД “ НАД ПИСЬМЕННИКОМ.

Очікувані результати:

учні навчатимуться:

  • -працювати з міні-підручниками, робити самооцінку , самоаналіз знань;
  • -виділяти основні аспекти отриманої інформації, робити власні висновки;
  • -визначати , які стратегії допомагають застосовувати навички творчого , критичного мислення при роботі з інформацією.

ОБЛАДНАННЯ : роздатковий матеріал( міні – підручники) - додаток до уроку; розподіл ролей( суддя,прокурор, адвокат, свідки , підсудний ,секретар), мультимедійний проектор, відеоролики із фільму про життя В.Стуса вміщені у презентацію “ Життєвий подвиг В.Стуса”, інтерактивна дошка.

Перегляд файлу

       1 слайд презентації

       2 відеослайд

 

       ТЕМА  УРОКУ:                               ЛІТЕРАТУРА   РІДНОГО      КРАЮ

                                             “ Василь  Стус –  наша совість ,совість  нашої  нації!”

 

   МЕТА:  узагальнення вивченого з життєтворчості  письменника,розкриття  нелегкої страдницької  долі   поета –  страдника,     поетичної спадщини;  виховання  любові до народу, Вітчизни, рідного   краю, української мови; формування  поглибленого розуміння  громадянської свідомості ; створення цілісного  уявлення про сутність, місце і роль поета і поезії ; розвиток критичного мислення учнів , їх творчих здібностей на уроках української літератури.

ТИП  УРОКУ:             РОЛЬОВА    ГРА  -  “СУД “  НАД   ПИСЬМЕННИКОМ.

                 Очікувані результати:

                  учні навчатимуться:

  • працювати з міні-підручниками, робити самооцінку , самоаналіз знань;
  • виділяти основні аспекти отриманої інформації, робити  власні  висновки;
  • визначати , які стратегії допомагають застосовувати  навички   творчого  , критичного  мислення  при  роботі з  інформацією.

ОБЛАДНАННЯ :  роздатковий матеріал( міні – підручники) -  додаток до уроку; розподіл  ролей( суддя,прокурор, адвокат, свідки , підсудний ,секретар),  мультимедійний проектор, відеоролики із фільму про життя В.Стуса вміщені  у презентацію “ Життєвий подвиг  В.Стуса”, інтерактивна дошка.

                                                                                ХІД  УРОКУ:

І етап.  Організація ,активізація уваги. ( 3 слайд презентації)

Вступне слово вчителя:     Василь Стус – наша совість, совість нашої нації. З-поміж українських письменників ХХ століття, письменників  “розстріляного відродження” доля В.Стуса найбільше схожа на Шевченкову. Шевченком  ХХ століття називають Стуса.

А хто мені скаже , чому?

Відповіді учнів: - обох переслідували за українське слово(імперія: царська – комуністична);

-обоє відбували заслання із забороною писати;

- в обох обірвалося життя на півдорозі;(47 років);

- обоє – нескорені борці за національну гідність і людські права…….тощо.

4  - 6 слайди  презентації.

ІІ етап. Актуалізація опорних знань.  Самостійна робота у міні- підручниках:
Вчитель. Для перевірки засвоєних знань із життєвого і творчого шляху В. Стуса проведемо тестову роботу, розгадаємо кросворд за стержневим словом.

 

 

 

 

1

Д

 

 

 

 

 

 

 

                                                     2

 

О

 

 

 

 

 

                                           3

 

 

Р

 

 

 

 

 

   4

 

 

 

 

 

 

 

О

5

6

 

 

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

7

Б

 

 

 

 

 

 

 

                   8

 

 

 

 

 

О

 

 

 

9

Л

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

Ю

 

1.Місто , куди переїхала родина Стусів, втікаючи від примусової колективізації?

2.Книга , всі вірші якої знав напам’ять у 4 класі?

3.Місто , де працював учителем української мови та літератури з 1961 року?

4.Прізвище письменника України , з яким порівнюють життєтворчість В.Стуса?

5.Місто , де працював учителем одразу після інституту?

6.Місяць, який став роковим у житті поета( виключення із аспірантури, народження сина)?         7.Місто , де було опубліковано його першу збірку « Круговерть»?

8.Прізвище російського академіка , який звернувся до влади із актом протесту щодо несправедливого засудження Стуса?

9.Поет- це , насамперед,- добродій, а добродій , за словами Стуса – це…хто?

10.Прізвище дружини В.Стуса?

(Взаємоперевірка самостійної роботи. Заповнення картки самооцінки,вказавши результат виконання 1 завдання міні-підручника)

Вчитель. А зараз трішечки пофантазуємо.  Уявімо собі, що якийсь інженер – конструктор змайстрував машину часу  і  відправив нас у середньовічний інквізиційний суд.

(Для цього нам потрібно розподілити ролі  :  підсудний Стус ,суддя, прокурор,адвокат, свідки, секретар)

  • Прошу всіх зайняти свої місця.

Звучать  фонфари.

Секретар. Встати . Суд іде! 

Суддя. (читає з сувою) На розгляд суду надійшла заява ряду громадян про єретицькі, крамольницькі діла отрока Василя, сина Семенового по прізвищу Стус, який зумів так нашкодити і натворити, що ми, високочтимий суд   ХV століття, не можемо спокійно грітись біля своїх інквізиційних вогнищ, а мусимо притягнути до кримінальної відповідальності оного отрока.
Я, Великий інквізитор, клянуся вислухати сторону звинувачення і сторону захисту і винести справедливий вирок. Клянусь! Кляніться і ви!
Прокурор. Клянуся, бути чесним і справедливим!
Адвокат. Клянуся, бути чесним і справедливим!
Суддя. Ввести підсудного!
(виходить учень в ролі В. Стуса «в кайданах»)

Суддя. Отрок, син Семена – Василь по прізвищу Стус, ти, мерзенний в’язню, признаєш себе винним?

Стус. Якщо ви маєте мене судити і вирок винести, судіть! Нехай про мене інші скажуть…Тоді… Пройдуть віки… (Помовчав)Свої думки вкладу в останнє слово! (Сідає)

Суддя. Слово має королівський прокурор (прокурор встає). Кляніться, вельмишановний пане, що будете говорити правду, тільки правду і нічого окрім правди.

Прокурор. Клянусь! Він є крамольник з раннього дитинства і єретик з народження свого.

Адвокат. Пробачте, дайте слово!

Суддя. Кляніться!

Адвокат. Клянусь. Він народився в ніч народження Христа  з 6  на 7  січня ,в с. Рахнівка, Гайсинського району, Вінницької області. І доля в нього була важка: його тоді в ХХ столітті розіп’яли на хресті невидимому за волю і щастя народу, як Христа на Голгофі в І столітті. Його слово забороняли, оббріхували, як було зі словом Божим.

Суддя. Що на це має сказати прокурор?

Прокурор. Йому, простому селюкові, було надано право вчитись на історично-філософському факультеті Донецького (тоді Сталінського) педагогічного інституту. А він цей час назвав «трудним».

Адвокат. Саме так. «Трудно» було не тільки з порожнім шлунком, але й сприймати казенне, схоластичне навчання, зокрема фальш минулого свого народу.

Прокурор. Чи не тому в інститутські роки він зацікавився поезією Рильського, Пастернака, Гетте, черпав усю єресь із творів Толстого, Стефаника?

Адвокат. Тому, що усе життя Василь Стус виявляв інтерес до митців, що відзначались неординарністю світобачення, інтелектуалізмом, філософським осмисленням дійсності, новаторськими пошуками. Як би не було, але він зумів узяти навіть з тогочасного вузівського навчання дуже багато.

Прокурор. Доказуйте: поганого і крамольного.

Адвокат. Пане суддя, забороніть Прокуророві оговорювати сказане не ним.

Суддя. Прокуроре, говоріть по суті й не перебивайте інших.

Прокурор. Так, вибачте. Я звинувачую Стуса Василя в тому, що він є зрадником свого дому, подає поганий приклад для оточуючих. Це ж треба, що уже у перші дні вчителювання він написав вірш «Стужілий за справжньою (не Донецькою) Україною», де говорить, що Донецька область його сковувала, а лише на Кіровоградщині він «… душею від студентського схимництва». Зрада, не інакше. Це поганий приклад та вплив на інших.

Адвокат. Прошу викликати мого першого свідка.

Суддя. Викликається перший свідок.

І свідок. Клянусь говорити правду і тільки правду. З 1961 року Василь Стус викладав українську мову та літературу в 23-й Горлівській школі, працював з ентузіазмом, діти і вчителі горнулись до нього. Він весь час переймався жахливим становищем української мови на Донбасі. Згодом вирішив вступити до аспірантури.

Прокурор.(Зі злістю) Знаємо, знаємо його «труд» в аспірантурі. Як він міг стверджувати, що у нашої нації немає майбутнього. Цитую: «Коріння нації – це тільки в селі, а «хуторським» народом ми довго не проживемо, пам’ятаючи про вплив міста. Ганьба, та й годі!

Адвокат. Ні, це не ганьба, а крик душі!

Суддя. Протест приймаємо. Далі.

Адвокат. Прошу вислухати другого свідка.

Суддя. Викликається другий свідок. Кляніться говорити правду.

ІІ свідок. Клянусь… Хочу сказати, що Стус з болем пише про трагічну долю народу, який не зумів, не зміг відстояти свою правду, незалежність, поетові болить почуття вини народу перед самим собою, історією. Поезія Стуса – це гіркі роздуми про свою долю, болі і страждання народу. (  7 відеослайд )

 А зараз , пане суддя, дозвольте надати на розгляд суду  відеозапис свідчень колишнього політв’язня , журналіста В’ячеслава Чорновола.

Суддя. Дозволяю.(Іде відеозапис)

ІІ свідок.  8 слайд -це сталося 4 вересня 1965 року, а 15 листопада – звільнений із аспірантури.

Це був так званий «початок кінця».  9 слайд: єдиною відрадою для нього в цей час є кохання, одруження з В. Попелюх, народження сина.

10 відеослайд ( про кохання)

Прокурор. Так, правий був Шамота, коли виключав Стуса «за систематичне порушення норм поведінки аспірантів і працівників наукового закладу».

Адвокат.  11 слайд : чи не тому ви і подібні вам кинули його до рівня кочегара, а потім 7 вересня 1972 року з усіх наклепів склали велику справу, і, чи не такий же інквізиційний суд, тільки ХХ століття виніс вирок. Я можу довести правдивість і достовірність цього факту. Дозвольте, пане суддя.

Суддя. Дозволяю. (Відео, оголошення суду 12-13 слайди.)

Адвокат. Люди терпіли в таборах страшні муки: виснажлива праця, мізерна пайка, 500 мороз, знущання наглядачів, і постійна ностальгія за рідною Україною.

(Відеослайди 14-15- «Якщо бог хоче покарати людину, він відбирає у неї розум…»)

Прокурор. Цей тип соціально небезпечний елемент. 16 слайд- його в країні Рад не друкували, так він за кордоном, у Брюсселі видав свою першу збірку «Круговерть». Його ім’я стало широко відомим у буржуазному світі.

(Відеослайд 17- «Чи ви чули люди?»)

Прокурор. Та за таку крамолу його за грати!

Вчитель. Не зважаючи ні на які погрози, він пише…(читає зі слайда 18 вірш «Як добре те, що смерті не боюсь я…»)

Адвокат.  19 слайд - Після звільнення у 1979 році, працював на київській взуттєвій фабриці «Спорт». Незабаром знову суд, новий вирок за належність до Гельсинської спілки, 10 років позбавлення волі у таборах суворого режиму та 5 років заслання.

Вчитель. Вирок зачитали без Василя Стуса, бо він відмовився від адвоката Віктора Медведчука, намагався здійснити свій захист самостійно. За це і вивели його із залу. Пане суддя, дозвольте надати відео-лист Академіка Сахарова на захист Василя Стуса.

Суддя. Дозволяю!

( 20 слайд -Заява-акт Сахарова)

Вчитель. Звертання академіка Сахарова до світової громадськості не було позитивно розглянуто. Наглядачі знищили збірку із 300 віршами.

Суддя. Підсудний, вам слово!

Стус. Останнє слово… Його я вам скажу. Моє життя тут розібрали на частини… Я прожив як Шевченко – 47 років, хотів усе робити, як Кобзар, - задля народу.

 

 21 слайд - (Відео «Народе мій, коли тобі проститься»)

22 слайд.

Свідок. У ніч з 3 на 4 вересня  1985 року у карцері його нестало при загадкових обставинах. Його поховали на табірному цвинтарі в с. Копильному, Пермської області в могилі під № 9.

 23 слайд (Відео «Прощаю вас, кати мої»)

Вчитель.  24 слайд- тільки через 4 роки Василь Стус був повністю реабілітований «за відсутністю складу злочину» і перепоховано у Києві, на Байковому кладовищі.

25 слайд.

Суддя. Що ж, поете, - страднику, вам надається право висловити своє останнє бажання.

Стус. Бажаю бачити свою рідну Україну незалежною, процвітаючою.

Суддя. Для ознайомлення з вироком всіх прошу встати!

Суддя. Заслухавши сторони звинувачення і захисту, свідків і підсудного, виносимо вирок: за життя страдницьке, тернисте, повне боротьби за щастя народу, за незалежність України. Василя Стуса приректи до вічної народної пам’яті, а поезія його нехай лунає землякам і всьому світові через тисячоліття.

26 слайд.(Запис голосу В. Стуса).

На цьому суд завершує свою роботу.
(Всі сідають на свої місця)

27 слайд Вчитель. ( « Запалімо свічку пам’яті і любові». Хвилина мовчання)

Вчитель.  28 слайд - Що ж, діти, сьогодні ми з вами спробували пройти тернистий життєвий шлях Василя Стуса. Який, я впевнена, для багатьох стане прикладом. А його голос нехай завжди лунає і через століття, як пересторога нащадкам. Ми пишаємося ним, він наша совість, совість  нашої нації.
Нехай до нього прийде Україна,
І зніме хустку, і пов’яже хрест.
Десниця Божа і Господній перст,
Укажуть місце, де його калина.

ІІІ частина – закріплення матеріалу. Виконання наступних  2 та 3 завдань міні – підручника.

Заповнення картки самооцінювання.

4 – Підсумок заняття:

Написати продовження :

  • На уроці я дізнався..
  • Мені сподобалося ( не) сподобалося…
  • Мене здивувало…
  • Порада вчителю…

Домашнє завдання.

Підготувати твір - есе :
1. В. Стус – борець за права людини (про життєвий подвиг поета).

2. «Як добре те, що смерті не боюсь я» - поезію вивчити напамять.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку