Розвивати творчі здібності, працювати в групах, використовувати елементи нової української школи. Здібності дитини розвиваються не за вимушених обставин, а з її власної ініціативи. Тому в ході уроку слід надавти можливість дітям працювати творчо, розвивати фантазію та прислухатись до їхніх побажань.
Урок літературного читання в 3класі
Підготувала вчитель початкових класів І кваліфікаційної категорії
Наталія Гвоздь, Франківський НВК
Тема: «Із скарбниці казкарів світу». Брати Якоб і Вільгельм Грімм «Шипшинка» (Переклад з німецької Євгена Поповича)
Мета: збагачувати знаннями про літературні казки народів світу; виробляти уміння працювати в групах та парах; відпрацьовувати навички аналізувати, порівнювати та робити висновки; виробляти уміння орієнтуватися в тексті , ділити його на частини та складати план. Виховувати доброту та вміння співпереживати .
Обладнання: чарівна скринька, загадки, виставка літературних казок, фломастери, маркери, зображення казкових героїв, комп’ютер, ватман, книжечки-саморобки
Хід уроку
І.Настрій на урок
Світ сповнений дива та різних пригод-
Поринь і ти в них, друже.
Відчуй добро й твори його,
Будь в світі небайдужим.
Довкола нас стільки краси,
А ти в красі –людина.
Світ має безліч таємниць,
Але твоя єдина.
ІІ. Завдання Чарівної скриньки
Ну ж бо, по черзі до мене біжіть.
Казку вгадали-нам розкажіть
ЗАГАДКИ
Незвичайна красуня і семеро бородатих малюків
В дивному лісі живуть сто віків. (Білосніжка та семеро гномів)
Товстенький, над дахом літає.
Можливо й до нас у клас завітає? (Карлсон)
Татко зробив його з поліна.
Та й назвали … (Буратіно)
Він співає пісні вслух,
А зоветься… (Вінні-Пух)
Крижана, холодна, власна
Тримає в палаці Кая .
А казка ця прекрасна (Снігова Королева)
Мудрий, Людожера перехитрив.
Сину мельника вірно служив. (Кіт у чоботях)
У неї ліжко-квіточка,
Листочок-одіяльце. (Дюймовочка)
З пиріжечками в неї дорога далека.
За кожним кущем чека небезпека (Червона Шапочка)
ІІІ.Карта Знань – ключове поняття «Казка»
(прикрасити казковими героями, ключові слова написати на гілка різних кольорів)- пригоди, чари, феї, перетворення, подорожі в часі, незвичні предмети, надприродна сила, краса, диво, зло, добро. (використовують фломастери,маркери)
ІV.Оголошення теми і мети уроку.
— Сьогодні ми прочитаємо казку братів Грімм «Шипшинка».
-Були дані випереджувальні завдання на книжечках.
-Ми почнемо із створення Лепбука по темі «Казка «Шипшинка»
1книжка Біографія казкарів Якоба та Вільгельма Грімм
— Якоб (1785–1863) та Вільгельм (1786–1859) Грімм народилися у графстві Ханау землі Гессен у родині небагатого юриста. У сім’ї було п’ятеро синів та маленька донька. Якоб та Вільгельм — старші. У 1801 р. велика дружня родина перебирається до Штайнау, на батьківщину батька. Вони оселяються в старому будинкові, де, за переказами, темними глухими ночами вешталися привиди. Це дуже захопило уяву братів-фантазерів! А ще вони любили бігати до міської брами, біля якої з-під землі било два джерельця і куди, як говорили дорослі, лелеки приносили дітей; подобалося їм гуляти в міському саду, який називали «бджолиним раєм». Але всі казки дитинства скінчилися, коли одинадцятирічний Якоб зробив у сімейній Біблії запис про смерть батька. В Європі в цей час розгоралося полум’я наполеонівських війн, які не обминули й Німеччину. Сім’я Гріммів переживала велику скруту. Їм так потрібна була на той час якась казкова фея, котра змогла б відвести біду від сім’ї. І такою доброю феєю для братів Грімм на довгі роки стала сестра їхньої матері. Саме вона допомогла дати дітям освіту. У 1801–1807 роках з’явилися перші статті Якоба та Вільгельма Грімм, а в 1811 році й перші книжки. Іноді вони підписувалися іменем одного з братів. Але якщо роботу неможливо було розділити, вони просто ставили під твором слова «Брати Грімм», «зібрано братами Грімм» — так написали вони на найвідомішій своїй книжці «Дитячі й сімейні казки», перший том якої став подарунком до Різдва 1812 р. Все життя брати були нерозлучні. «Ми з тобою ніколи не розлучимося!», «Ми так звикли до нашої співдружності, що розлука для мене схожа на смерть». Це рядки з листів Вільгельма та Якоба один одному. Тільки дружба допомогла їм пережити вигнання з Геттінгенського університету, яке сталося через те, що брати підтримували ідеї свободи та конституції. Праця допомогла вижити. Брати стали членами різних наукових товариств, національних академій. Вони підготували багато важливих наукових робіт, які актуальні й донині. Брати були зовсім не схожими один на одного — серйозний, завжди задумливий Якоб і м’який, романтичний Вільгельм (у студентські роки їх називали «Старий» і «Малюк»). Їх розлучила смерть: хворобливий Вільгельм помер раніше. Та поховані вони разом на Берлінському цвинтарі. На скромних надгробках викарбувані лише їхні імена, без усяких титулів. А найкращою пам’яттю про них стало те, що вже кілька століть діти всього світу залюбки читають записані ними казки. «Пані Метелиця», «Горщик каші», «Заєць і їжак», «Бременські музиканти», «Дурний Ганс», «Золотий гусак», «Король Дроздоборід», «Снігуронька», «Попелюшка» — чудові, чарівні, прекрасні твори.
2 книжка Про походження слова «шипшина»
Шипшина - багаторічний чагарник із величезного сімейства розоцвітих що досягає двометрової висоти. Одні називають його «собача троянда» (Rosa canina L.) інші «шипшина» за шипи, що нагадують ікла.
Дійсно, криві гострі колючки рясно прикрашають зелені звисаючі гілки. З травня по червень вони покриваються поодинокими, рідше до 4-х в суцвітті, чудесними рожевими або білими квітами, діаметром до 5 см, з дивно приємним запахом. Існує й інша версія походження «собачої» назви, її пов'язують із застосуванням коренів шипшини для лікування сказу у цих друзів людини.
Пояснення із тематичного словника с.161
3 книжка Цілющі властивості рослини
Собача троянда дбайливо допомагає вилікувати хвороби, практично, всіх основних систем організму людини з ранньої юності і до глибокої старості. Вже ніхто не сумнівається, що шипшина забезпечує і підтримує:
4 книжка Малюнки
5 книжка Загадки та скоромовки
Квітка пишна, квітка гожа,
На троянду трішки схожа.
На кущах вона зростає.
Хто із вас цю квітку знає? (шипшина)
У саду росте шипшина-
Цінна лікарська рослина.
Це красивий кущ колючий,
Чай з плодів його цілющий.
Цвіт рожево-білий має-
Близько нас не підпускає.
6 книжка Цікавинки про шипшинку (Поки що лепбук розміщаємо на дошці)
V.Робота над змістом казки
1.Читання ланцюжком. Слайд про будову казки.
2.Словникова робота
Не тямився з радощів — дуже зрадів.
Бенкет — урочистий багатий обід чи вечеря.
Не до снаги — не під силу.
Челядь — слуги.
Гончак — гончий пес.
Веретено-знаряддя праці в давнину для намотування пряжі.
Вправа «логічна» Побудувати круги Ейлера Вена
А-казки
В-народні
С-літературні
Д-казка «Шипшинка»
VI.Перевірка первинного сприйняття. Робота в групах.
1. Хто напророчив королеві народження дівчинки?
а) Чаклунка;
б) жаба;
в) король.
2. Скільки чарівниць жило в королівстві?
а) 12;
б) 10;
в) 13.
3. Скількох фей запросили на пишний бенкет?
а) 12;
б) 13;
в) 9.
4. Від чого зла чаклунка напророчила королівні смерть?
а) Від веретена;
б) від колючки;
в) від укусу комахи.
5. Яка чаклунка пом’якшила жорстокий вирок злої чаклунки?
а) Десята;
б) дванадцята;
в) тринадцята.
6. Якою росла королівна?
а) Прекрасною, привітною, розумною;
б) злою, жорстокою, красивою;
в) вередливою, красивою, привітною.
Експрес-опитування
— Коли королівна сама залишилася вдома?
— Що побачила в замку невеличких дверей?
— Хто сидів у комірчині?
— Що зацікавило дівчинку?
— З яким проханням звернулася королівна до бабусі?
— Що трапилося наступної миті?
— Як чари подіяли на весь замок?
— Як люди прозвали королівну?
— Чому нікому не вдавалося досягти своєї мети?
VII.Вибіркове читання ( за ейдетикою )
- Який кінець має казка?
VIII.Складання плану прочитанного
1.Чудова звістка.
2.Незвичайна подія в королівстві.
3.Подарунки від фей.
4.Спляча красуня.
5.Щасливий кінець казки.
IX. Інтерактивна вправа «Дочитай речення»
І сталося так, як …
Коли одинадцята …
І ось того дня …
А навкруги почали …
Пробудилися надворі …
X. Релаксація
V. Домашнє завдання
Переказувати казку за планом (с. 142–146).
6
Незвичайна красуня і семеро бородатих малюків
В дивному лісі живуть сто віків.
Товстенький, над дахом літає.
Можливо й до нас у клас завітає?
Татко зробив його з поліна.
Та й назвали …
Він співає пісні вслух,
А зоветься…
Крижана, холодна, власна
Тримає в палаці Кая .
А казка ця прекрасна
Мудрий, Людожера об хитрив.
Сину мельника вірно служив.
У неї ліжко-квіточка,
Листочок-одіяльце.
З пиріжечками в неї дорога далека.
За кожним кущем чека небезпека
1. Хто напророчив королеві народження дівчинки?
а) Чаклунка;
б) жаба;
в) король.
2. Скільки чарівниць жило в королівстві?
а) 12;
б) 10;
в) 13.
3. Скількох запросили на пишний бенкет?
а) 12;
б) 13;
в) 9.
4. Від чого зла чаклунка напророчила королівні смерть?
а) Від веретена;
б) від колючки;
в) від укусу комахи.
5. Яка чаклунка пом’якшила жорстокий вирок злої чаклунки?
а) Десята;
б) дванадцята;
в) тринадцята.
6. Якою росла королівна?
а) Прекрасною, привітною, розумною;
б) злою, жорстокою, красивою;
в) вередливою, красивою, привітною.
— Що почала обдивлятися королівна?
— Що стриміло в замку невеличких дверей?
— Хто сидів у комірчині?
— Що робила бабуся?
— Про що попросила її королівна?
— Що трапилося наступної миті?
— Як чари подіяли на весь замок?
— Як прозвали королівну?
— Що намагалися зробити різні королевичі?
— Чому їм не вдавалося досягти своєї мети?