Формування читацької самостійності учнів має здійснюватись з урахуванням компетентністного підходу, який сприяє формуванню основ читацької самостійності: орієнтуватись у книжковому світі, добирати для читання високохудожні твори відповідно до літературних уподобань, інтересів; повноцінно сприймати твір, правильно, швидко, виразно, свідомо читати; осмислювати й відтворювати зміст прочитаних творів, висловлювати своє ставлення до прочитаного, тобто формувати здатність самостійно засвоювати з прочитаного те найкраще і найцінніше, що виробило людство впродовж століть.
Матеріал уроку сприяє формуванню інтересу до книги, до самостійного читання; розвиває уміння повноцінно сприймати літературний твір; навчає осмислювати і відтворювати зміст, висловлювати своє ставлення до прочитаного; формує морально-естетичні уявлення.
Урок з позакласного читання в 3 класі
«Подорож до світу оповідань В.О. Сухомлинського»
Формування читацької самостійності учнів має здійснюватись з урахуванням компетентністного підходу, який сприяє формуванню основ читацької самостійності: орієнтуватись у книжковому світу, добирати для читання високохудожні твори відповідно до літературних уподобань, інтересів; повноцінно сприймати твір, правильно, швидко, виразно, свідомо читати; осмислювати й відтворювати зміст прочитаних творів, висловлювати своє ставлення до прочитаного, тобто формувати здатність самостійно засвоювати з прочитаного те найкраще і найцінніше, що виробило людство впродовж століть.
Матеріал уроку сприяє формуванню інтересу до книги, до самостійного читання; розвиває уміння повноцінно сприймати літературний твір; навчає осмислювати і відтворювати зміст, висловлювати своє ставлення до прочитаного; формує морально-естетичні уявлення.
Урок з позакласного читання в 3 класі
Тема. Подорож до світу оповідань В.О. Сухомлинського.
Мета: збагатити знання дітей про творчість В.О. Сухомлинського; розширювати інтерес до читання; вчити висловлювати свою думку; робити висновки, працювати над виробленням навичок свідомого читання; розвивати вміння працювати в групах; розвивати пізнавальні здібності, бажання вчитися, мовлення; виховувати доброту, дружні стосунки, бажання допомагати старшим, один одному, любов до природи.
Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, тексти оповідань «Соромно перед Соловейком», «Зламана яблунька», «Треба ж врятувати волошки».
Тип уроку: урок – подорож.
Хід уроку:
I Організаційний момент
Ось і все – дзвенить дзвінок!
В гості йде до нас урок.
Стали, дітки, підтягнулись,
Одне одному всміхнулись.
А тепер візьміть один одного за руку, усміхніться один одному й подаруйте чудовий настрій.
II Актуалізація опорних знань
Давайте розгадаємо слово, зашифроване у кросворді:
|
|
1 |
п |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
д |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
а |
|
|
|
|
|
|
Прочитайте слово.
Створення асоціативного куща
Отже, природа – це гори, зірки, Сонце, Місяць, каміння, звірі, комахи, птахи, людина, рослини, дерева, квіти, небо, Земля…
Природа – джерело доброти.
Вірш
Стежина у світ природи
Оця стежина веде дитину
У світ природи, дивний світ,
Де є метелик, і є калина,
Сніжинка біла і маків цвіт.
Де соловейко співає пісню,
І жайвір сонечко кличе нам,
Вухастий зайчик стрибає в лісі,
Їжак гостинці несе діткам.
Де бджоли пісню літа співають,
Палає квітка в краплях роси,
Цвіркун для друзів на скрипці грає…
Зумій відчути оце усе.
І котик Мурчик поруч з тобою,
В росянім лузі телятко мале,
Не скривдь нікого жорсткою рукою,
Що є у світі – то ж все твоє.
За всю турботу та щиру ласку
Природа віддячить тобі не раз.
То ж не поруш чарівну казку,
Нехай усіх вона радує нас.
III Повідомлення теми, мети уроку.
Природа – це непрочитана книга і ми сьогодні на уроці будемо вчитися любити її, оберігати, примножувати. А допоможуть нам у цьому оповідання В.О. Сухомлинського: «Соромно перед соловейком», «Зламана яблунька», «Треба ж врятувати волошки».
Сьогодні у чарівний світ Природи поведе нас надзвичайний учитель із Школи під Блакитним Небом.
Що ж це за школа? Це – джерело дивної думки й слова. Сюди щодня приходять учні, щоб стати людьми великої душі, розумними і сердечними, мудрими мислителями. Приходять у світ казки – природи, і самі стають письменниками.
IVАртикуляційна гімнастика. Мовна розминка.
• Дихальні та артикуляційні вправи.
• Робота з таблицями для розширення кута зору.
• Робота зі скоромовками.
V Усвідомлення учнями нового матеріалу.
• Прочитайте вислів В.О. Сухомлинського.
«Читання – це віконце, через яке діти збагачують і пізнають світ і самих себе.»
• Як ви його розумієте?
• За допомогою читання що ми зробимо на цьому уроці?
До сьогоднішнього уроку ви готувалися творчими групами. Для кожної групи було завдання підготувати відомості про письменника.
(Від кожної групи по одному доповідачу розповідають про життя і творчість українського письменника, вчителя)
Подивіться, кожна група має свою емблему і девіз. Що він означає, ви скажете в кінці уроку:
Група «Соловейко» - «Мій слід на землі – краса життя.»
Група «Яблунька» - «Людина починається з добра.»
Група «Волошка» - «Усі блага і радощі життя створюються працею.»
• Кожна група повідомляє з яким оповіданням знайомляться і передбачають про що будуть читати.
• Робота з текстами:
Група «Соловейко» - «Соромно перед соловейком»
Група «Яблунька» - «Зламана яблунька»
Група «Волошка» - «Треба ж врятувати волошки»
• Читання самостійно.
• Відповісти на питання в кінці тексту (в групі).
• Скласти сенкан на головного героя оповідання (в групі).
Переказ оповідань, казок з кожної групи. Якщо учень щось пропустив, то йому підказують мімікою, жестами.
З кожної групи виходить учень, який є в ролі головного героя, а всі учні задають питання герою, який відповідає від імені головного героя.
•Діти, до яких творів ці малюнки можуть бути ілюстраціями? Знайдіть і прочитайте уривки з оповідань.
• Цю незакінчену казку В.О. Сухомлинський давав своїм учням, щоб вони дописали, завершили її. Уявіть собі, що ви на уроці у нашого великого учителя й письменника. Спробуйте свої сили.
Читання казки «Найрадісніше й найсумніше»
Учитель сказав дітям:
- Намалюйте найрадісніше й найсумніше.
Микола розгорнув зошит і задумався. Згадав золоте літо, ранок на березі ставка, квітуче поле конюшини і над нею бджолу.
-Це і є найрадісніше, - сказав він.
-Чому? – запитав вчитель.
-Бо…
V Підсумки уроку
• Діти, чому нас навчили оповідання?
• Що ж означають девізи кожної групи?
• Чим, якими знаннями ми збагатили свій світ?
Ми ще раз перегорнули сторінки цікавої книги Природи і зрозуміли, що до неї треба ставитись, як до живої істоти. І тоді нас оточуватимуть чудові ліси, ми будемо чути прекрасний спів птахів, питимемо чисту джерельну воду. Нам буде добре під чистим блакитним небом, а слово «пустеля» відшукуватимемо лише в словнику.
Ось і закінчилася наша розмова про вчителя, усна подорож у оповідання В.О. Сухомлинського, серце якого повне любові, ласки і добра.
Є люди, як свічки, -
Згорають, відходять в небуття.
Є люди, як зірки, -
Горять, і світять все життя.
Та ні , це не зірки, холодні, мертві,
Вони – то сонця, що засвічені у небі,
Які горять, обігрівають все і не згасають…
І не гаснуть.
(Н.Михальчук)
Вам моє побажання: читайте, слухайте оповідання, великого педагога, бо читання – це віконце, через яке ми збагачуємо та пізнаємо світ та самих себе.
1