Урок літературного читання 3 клас
Тема: Вступ до теми «Прозові твори». Василь Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло»
Мета:
-
ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом педагога, письменника В.Сухомлинського;
-
формувати навички свідомого читання, вчити давати характеристику головним дійовим особам,
-
порівнювати вчинки і поведінку персонажів;
-
допомогти учням усвідомити головну думку твору;
-
розвивати критичне мислення, вміння робити висновки, висловлювати свої думки в логічній послідовності.
Виховувати доброту, чуйність, бажання стати кращим.
Хід уроку
-
Організація класу.Емоційне налаштування на урок.
-
Любі діти! Давайте привітаємо один одного з любов’ю в очах, з посмішкою на вустах і з добротою в серці.
Вже дзвінок нам дав сигнал.
Працювати час настав.
Попрацюємо старанно,
Щоб урок пройшов не марно.
-
Діти, до нас на урок завітали гості. Привітайтеся до них будь-ласка.
Вас вітаєм посмішкою нині
У шкільній нашій родині.
Бо усмішка всіх єднає,
Жити в дружбі помагає!
-
Мотивація навчальної діяльності
-
Увага на екран.
-
Діти, щоб сьогоднішній урок був результативним, ми повинні:
Вміти: виділяти головну думку в тексті, робити висновки, давати характеристику, працювати в групі, в парі.
Знати: ввічливі слова, людські чесноти.
-
Тож бажаю вам наснаги , щоб сказати у кінці
що у нашім 3 класі діти просто …молодці!
-
Робота в групах. Гра «Закінчи речення!»
-
Ми з вами читали твори різних жанрів (загадки, вірші, п’єси,казки).
Пригадайте, що таке оповідання?(невеликий за розміром розповідний твір)
-
Поміркуйте, чим оповідання відрізняється від віршів?
-
Дякую. А зараз попрацюємо в групах.
-
Візьміть картки і запишіть хто створює різні жанри української літератури.
Вірші складає - ….(поет)
Створює прозу - …(прозаїк)
Казки вигадує - …(казкар)
Байки каже - …(байкар)
-
Повідомлення теми уроку
-
Діти, сьогодні для нас відкриває двері новий розділ читання - «Прозові твори». Ми познайомимося із оповіданнями вже відомих нам авторів. Усі твори про ваших ровесників, про їх справи, вчинки добрі і не дуже.
І саме зараз ми зможемо захопитись дивовижним талантом письменника-прозаїка і побачити у звичайному тексті глибоку мораль. Прочитайте прізвище автора у колограмі.
Хто такий Сухомлинський? (вчитель, письменник, директор, педагог, казкар)
-
Діти, 28 вересня 2018 року було 100 років від дня народження Василя Олександровича. Але його твори актуальні і в наш час.
Тому сьогодні ми детальніше познайомимося з біографією і творчістю видатного педагога і письменника.
-
Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
-
Самостійне ознайомлення з біографією В.Сухомлинського.
-
Прочитайте мовчки біографію в підручнику на ст. 114
-
Як зазвичай секундомір починає відлік часу.
-
Бесіда за змістом прочитаного.
-
Кому Василь Олександрович присвятив усе своє життя?
-
В якій школі і ким працював письменник?
-
А зараз уважно послухайте групу дослідників –біографів, аби більше дізнатися про життя письменника.
-
Виступ групи біографів-дослідників.
-
Народився Василь Олександрович Сухомлинський в селі Василівка на Кіровоградщині в незаможній сім’ї. Батько його був теслярем. Мати працювала в колгоспі. У сім’ї , крім Василя,було ще троє дітей.Хлопчик ріс жвавим і допитливим. У навчанні був старанним . Мав чудову пам’ять. У школу приходив задовго до початку уроків і займався з учнями, яким важко давалася математика.
-
Сімнадцятирічним юнаком Сухомлинський – учитель мови і літератури – переступив поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя. Війна відірвала його від улюбленого заняття. У бою Василь Олександрович був тяжко поранений. Чотири місяці лікувався в госпіталях. А після перемоги, знову повернувся до школи.
-
Понад 35 років Василь Сухомлинський працював вчителем і директором школи. Весь цей час вів щоденник, в якому записував свої спостереження за поведінкою дітей. А потім його роздуми ставали книгами, статтями. За свою працю отримав звання – заслужений учитель України. Сьогодні твори Сухомлинського видані 50-ма (п’ятдесятьма) мовами світу.
-
Робота над заголовком оповідання. Робота в парах. Технологія «Передбачення».
-
Продовжуємо працювати. Уважно прочитайте назву оповідання.
-
Порадьтеся з сусідом, про що піде мова в тексті? Запишіть свої думки на стікерах та прикріпіть на дерево передбачень.
-
Діти, після читання оповідання, ми перевіримо чи співпали ваші передбачення зі змістом тексту.
-
Опрацювання оповідання. Первинне читання вчителем. Тестування.
- А тепер настав час прочитати оповідання. Сядьте зручно і уявіть, що в нас відкривається читальня творів Василя Сухомлинського.
(читає вчитель)
- Перевіримо як ви зрозуміли прочитане. Відкрийте зошити. Проведемо тестування.
1.Події, описані в оповіданні, відбулися:
-
літнього дня б) осіннього дня в) весняного дня
2.Маленька хатина стояла:
а) серед поля б) серед лісу в) на краю села
3.Хатину побудували, щоб там
а) жив сторож б) відпочивали пастухи в) люди могли сховатися від негоди
4.За чим спостерігали хлопчики з хатини?)
а) як світить сонце б) як ллє дощ в) як падає град
5.Незнайомий хлопчик
а) змок і тремтів від холоду б) упав і плакав в) заблукав
6.Слова співчуття сказали:
а) два хлопчики б) три хлопчики в) один хлопчик
7.Справжню допомогу надав:
а) перший хлопчик б) другий хлопчик в) третій хлопчик
Оцінювання:
-
Діти, уважно подивіться на екран. Перед вами правильні відповіді тестування. Перевірте свою роботу.
(1а,2а,3в,4б,5а,6а,7в)
-
Якщо все правильно – візьміть в руки білу пелюстку.
-
Якщо допустили 1 помилочку – візьміть блакитну.
-
А коли маєте 2 і більше помилок – беріть червону.
- Закріпіть пелюстки на квітці успіху.
- Я рада, вашим досягненням. І впевнена, що ті учні, які помилились з варіантом відповіді, наступного разу будуть уважніші.
- Діти, погляньте на цю чудову квітку! На наступному уроці ми доповнимо її добрими побажаннями. ……
- А зараз час відпочити.
Дуже гарно ми трудились
І звичайно всі стомились.
Тож часу не гаймо
Фізкультхвилинку починаймо.
Музична фізкультхвилинка
-
Читання вголос. Словникова робота.
УВАГА! Налаштуйтесь на роботу.
-
Діти, перед тим як прочитати оповідання ще раз, подивіться на дошку.
-
Сьогодні до словникової скриньки потрапило одне слово. Ви мабуть вже здогадалися яке ?
-
Отже запам’ятаємо! «негода» - це погана, несприятлива погода.
-
Поселилися в скриньці і 2 фразеологізми. Як ви їх розумієте?
-
Мокра як хлющ – дуже мокра, промокла наскрізь.
-
Ллє мов з відра-сильний дощ.
-
А тепер прочитаємо оповідання вголос.
-
Вибіркове читання з використанням технології «Кубик Блума».
-
Приготуйтеся до вибіркового читання.
-
Прочитайте, який зовнішній вигляд був в останнього хлопчика?
-
Знайдіть слова, з якими звернувся до нього 1-й хлопчик.
-
Що промовив 2-й?
-
А що зробив 3-й?
-
Поміркуйте, що змоклому хлопчикові було потрібніше: красиві, жалісливі слова чи сухий одяг?
-
Доведіть.
-
Прочитайте абзац з тексту,який відповідає ілюстрації в підручнику.
-
Щоб відповісти на наступне запитання, мені знадобиться крісло автора.
Якщо на питання ти відповідь знаєш,
В крісло автора сідай.
А як думку ти закінчиш,
Естафету передай.
-
Діти, дайте характеристику тому хлопчику, який вам найбільше сподобався.
-
Як ви вважаєте, яка головна думка оповідання?
-
А тепер настав час перевірити ваші передбачення.(зачитує вчитель)
-
Підсумовуючи все сказане, хочу зробити висновок.
Запам’ятайте! Кожна людина, яка опинилася в скрутній ситуації, чекає на розуміння і допомогу. Про це ніколи не можна забувати.
-
Вправи на закріплення вивченого матеріалу
-
Робота в групах. Гра «Цікавий танграм»
-
А тепер попрацюємо в групах.
-
Складіть танграм. Поясніть значення прислів’я яке у вас вийде.
1група: Не вір словам, а вір ділам.
2група: Друзі пізнаються в біді.
3група: У лиху годину пізнаєш вірну людину.
4група: Людина красна не словами, а добрими ділами.
-
Гра «Кореспондент»
-
Я – кореспондент шкільного радіо, хочу взяти у вас інтерв’ю.)
-
Чого нас навчає оповідання Василя Сухомлинського?
-
Які почуття викликає у вас цей твір?
-
Діти, я теж хочу поділитися своїми почуттями від прочитаного сьогодні твору. Спочатку це були хвилювання та тривога. А потім я відчула захоплення від вчинку 3 хлопчика, повагу до нього. І я б хотіла, бачити вас такими, як 3 хлопчик. Хочу гордитися вами.
-
Домашнє завдання
Ст.114-115 читати і переказувати
-
Підсумок уроку
-
Вправа «Коло єднання»
-
Друзі, дзвіночок нагадує нам про закінчення уроку.
Якщо від сьогоднішньої зустрічі у ваших душах залишиться зернинка добра, я прошу вас приклеяти маленьке сердечко(демонструю) на глобус. Бо світом править любов, доброта.
А якщо ви вважаєте, що добрим бути не обов’язково – тоді нехай воно залишиться у вас на парті.
(звучить пісня«Промінчик доброти» )
-
Мені хочеться побажати всім присутнім на уроці жити так, щоб красиві слова йшли поруч з красивими ділами.
Додаток :
-
Картки для груп
-
Танграм
-
Квітка успіху