Урок літературного читання. Степан Жупанин "Оленчині вишивки"

Про матеріал

Урок познайомить учнів з тврчістю Степана Жупанина, його твором.навчить учнів робити висновки з прочитаного, викличе інтерес до українських народних традицій.

Перегляд файлу

Літературне читання 3 клас

 Тема. Руки малі та до роботи вмілі. Степан Жупанин «Оленчині вишивки»

 Мета: ознайомити учнів із творчістю українського поета Степана Жупанина; вдосконалювати навички виразного читання, уміння робити висновки з прочитаного,добирати риму; формувати навички виразного читання; розвивати пам’ять, уяву, вміння використовувати у власному мовленні образні поетичні вислови; викликати інтерес до українських народних традицій; виховувати працелюбність.

І. Організаційна частина

Очі дивляться  - та все бачать,

Вушка слухають – та все чують,

Голова думає, міркує.

Якими буде урок? – Цікавим.

Які у мене діти? – Найкращі!

Тож нехай мої та ваші надії здійсняться!

II. Перевірка домашнього завдання

  • З творчістю якого поета познайомилися на минулому уроці?
  • Які вірші прочитали?
  • Яке завдання ви отримали? ( дівчатам – скласти розповідь про дівчинку, хлопцяказку про вітерець). C:\Users\532B~1\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.105\IMG_20170209_124558.jpg
  • Сьогодні на урок до нас прийшла дівчинка Оленка, подивіться на неї яка вона нарядна україночка. Вона підготувала для вас багато цікавих завдань.

III. Мовленнєва розминка

1. Робота в парі

Учні самостійно вчаться читати вірш з різною інтонацією (весело, замріяно, здивовано).

А я душу скупаю в красі

Весняного ніжного саду,

Босоніж пробіжусь по росі

І під вишнею білою сяду.

Я до ніг тихим травам впаду —

То не вишні розквітли в саду,

А хмаринки спустилися з неба.

 

2. Вивчення скоромовки:

Сорока сороченятам

Сорочки строчила,

Сорочки строчила –

Вишиванки шила.

Все чорним та білим,

Все білим та чорним

Сорочки строчила,

Скрекотати вчила.

3.Бесіда з елементами розповіді

- Що шила сорока?

- Українська народна вишивка – один із видів народного декоративного мистецтва українців. Прикрашання виробів із тканини поширене в Україні з давніх давен. Головним кольором вишивки був червоний, який вважався оберегом.

В узорах української вишивки можна впізнати зображення квітів, рослин, тварин, птахів.

В наш час для створення орнаментів використовують різнокольорові нитки. Тому українська вишивка дуже гарна і є справжнім народним мистецтвом.

Погляньте на вбрання класу, що ви помітили?( український вишитий рушник, серветки), Оленка також вдягнена в вишитий український одяг.

 

 

4. Перегляд відео

- Щоб більше ви дізналися про українські народні традиції, захопилися українською вишивкою, подивимося на екран.

IV. Повідомлення теми і мети уроку

  1. — Сьогодні ми зазирнемо до віршованої скарбниці Степана Ілліча Жупанина, прочитаємо його вірш «Оленчина вишивка»
  2. Біографічна довідка

— Жупанин Степан Ілліч народився 18 січня 1936 р. в селі Іршаві на Закарпатті в сім’ї селянина. Закінчив філологічний факультет Ужгородського університету. Учителював, згодом викладав в Ужгородському університеті. Отримав ступінь кандидата педагогічних наук. Пропрацювавши в школі багато років, Степан Жупанин звернувся до творчості для дітей. Перша книжка «Бджілка» з’явилася ще 1959 р. Далі друком виходять «Сестрички-смерічки», «Гірська стежинка», «Пісні для дітей», «Світле озерце», «Ватра», «Сонечко», «Барвінок», «Смерековий край», «Лісовий світанок». Вірші С. Жупанина перекладалися російською, білоруською, чеською, угорською мовами. Лауреат літературної премії імені Лесі Українки (1994). У видавництві «Веселка» твори С. Жупанина друкувалися в колективних збірниках; окремими виданнями виходили «Гірська стежинка», «Світле озерце», «Лісовий світанок», «Світлячок та бджілка». Помер 7 січня 2005 р. 

  1. Самостійне читання статті «Степан Жупанин» учнями (с. 110)
  • В якому році і де народився Степан Жупанин?
  • Ким працював поет?
  • Що писав  Степан Жупанин?

    4. Робота над віршем Cтепана Жупанина «Оленчині вишиванки» (с. 111)

1) Вступна бесіда.

Хай не перев’яне вишиття,

Хай в годину ранньої розлуки

Вишиванка душу пригорта

І дарує гордість і красу.

— Гордість за наш талановитий народ, за його майстрів, у руках яких нитки перевтілюються у різних героїв. Цей талант передається із покоління в покоління, від старого до малого. Саме про таку талановиту дівчинку ми і прочитаємо.

5.Виразне читання вірша вчителем.

- Про кого говориться у вірші?

Що ви дізнались про Оленку?

 

6. Словникова робота Читання слів «луною» за вчителем. C:\Users\532B~1\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.547\IMG_20170209_124751.jpg

Тішиться, світлиця, усміхається, заквітчана, проміниться, барвограй, міниться, китиця.

Довідкове бюро

Рукодільниця — та, що виготовляє якісь вироби, речі ручним способом.

Тішиться — радіє.

Світлиця — чиста, світла парадна кімната в будинку.

Китиця — купчення квітів на одній гілці.

Барвограй — яскравість кольорів (барвистий, квітчастий, кольоровий).

Фізкультхвилинка

7. Повторне читання вірша напівголосно. Гра «Колосочкові розкажи». Конкурс на кращого читця.

C:\Users\532B~1\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.822\IMG_20170209_124833.jpg

 

 

— Чому хвалять дівчинку?

— Чим утішалися батьки дівчинки?

— Що красувалося на вишивках дівчинки?

— Який вигляд має світлиця?

  • З чого видно, що Оленка вправна,  завзята рукодільниця?
  • Знайдіть у вірші порівняння.
  • Знайдіть рими у вірші.

8.  Гра «Дослідники».

— Порахуйте, скільки разів ужито слова вишивка, вишила. (8)

9. Робота за ілюстрацією

— Якою зображена дівчинка на малюнку?

— Які почуття пробуджує у вас цей малюнок?

 

 

10. Український народ склав багато прислівїв про працю. Оленка пропонує вам з’єднати дві частини прислів’я, значення одного з них пояснити.

Не буде швачки з багачки                                                               а в тім, що діло робить.

    З ремеслом дружити -                                                                     а з ткача багача.

Не в тім хороша, що чорноброва,                                                  в житті не тужити.

11. «Віднови вірш»

1-а група «Барвінок», 2-а група «Калинка», 3-а група «Вербиченька»

C:\Users\532B~1\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.756\IMG_20170209_124642.jpgC:\Users\532B~1\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.908\IMG_20170209_124654.jpg

«Барвінок»                           «Калинка»                                «Вербиченька»

Вишила матуся                    Різнокольорові                         Дякую, матусю,

В неї одягнуся                      А на ній чудові                        В твоїй вишиванці

Мені вишиванку                  Квітнуть, як живі,                    Дорога, рідненька,   

Я сьогодні зранку                Квіти весняні.                          Я така гарненька!

 Віднови вірш.

Кожна група одержала 1 строфу незнайомого дітям вірша, в якому змінено рядочки.

«Барвінок»: вишила матуся; в неї одягнуся; мені вишиванку: я сьогодні зранку.

«Калинка»: різнокольорові; а на ній чудові; квітнуть, як живі; квіти весняні.

«Вербиченька»: дякую, матусю,; в твоїй вишиванці; дорога, рідненька,; я така гарненька!

V. Підсумок уроку.

Вчитель – Оці барвисті, неповторні в своїй красі, народні вишивки надихали поетів, композиторів на створення прекрасних пісень про українські вишиванки.

З творчістю якого поета ми сьогодні познайомилися?

— Який вірш прочитали? Чим він вам сподобався?Бажаю рости вам працьовитими дітьми, щоб про вас могли сказати « Руки малі та до роботи вмілі»

VI. Домашнє завдання

С.111 читати

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Забара Людмила Олександрівна
    Дякую, колего. Цікава розробка.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
3815
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку