Урок познайомить учнів з тврчістю Степана Жупанина, його твором.навчить учнів робити висновки з прочитаного, викличе інтерес до українських народних традицій.
Літературне читання 3 клас
Тема. Руки малі та до роботи вмілі. Степан Жупанин «Оленчині вишивки»
Мета: ознайомити учнів із творчістю українського поета Степана Жупанина; вдосконалювати навички виразного читання, уміння робити висновки з прочитаного,добирати риму; формувати навички виразного читання; розвивати пам’ять, уяву, вміння використовувати у власному мовленні образні поетичні вислови; викликати інтерес до українських народних традицій; виховувати працелюбність.
І. Організаційна частина
Очі дивляться - та все бачать,
Вушка слухають – та все чують,
Голова думає, міркує.
Якими буде урок? – Цікавим.
Які у мене діти? – Найкращі!
Тож нехай мої та ваші надії здійсняться!
II. Перевірка домашнього завдання
III. Мовленнєва розминка
1. Робота в парі
Учні самостійно вчаться читати вірш з різною інтонацією (весело, замріяно, здивовано).
А я душу скупаю в красі
Весняного ніжного саду,
Босоніж пробіжусь по росі
І під вишнею білою сяду.
Я до ніг тихим травам впаду —
То не вишні розквітли в саду,
А хмаринки спустилися з неба.
2. Вивчення скоромовки:
Сорока сороченятам
Сорочки строчила,
Сорочки строчила –
Вишиванки шила.
Все чорним та білим,
Все білим та чорним
Сорочки строчила,
Скрекотати вчила.
3.Бесіда з елементами розповіді
- Що шила сорока?
- Українська народна вишивка – один із видів народного декоративного мистецтва українців. Прикрашання виробів із тканини поширене в Україні з давніх давен. Головним кольором вишивки був червоний, який вважався оберегом.
В узорах української вишивки можна впізнати зображення квітів, рослин, тварин, птахів.
В наш час для створення орнаментів використовують різнокольорові нитки. Тому українська вишивка дуже гарна і є справжнім народним мистецтвом.
Погляньте на вбрання класу, що ви помітили?( український вишитий рушник, серветки), Оленка також вдягнена в вишитий український одяг.
4. Перегляд відео
- Щоб більше ви дізналися про українські народні традиції, захопилися українською вишивкою, подивимося на екран.
IV. Повідомлення теми і мети уроку
— Жупанин Степан Ілліч народився 18 січня 1936 р. в селі Іршаві на Закарпатті в сім’ї селянина. Закінчив філологічний факультет Ужгородського університету. Учителював, згодом викладав в Ужгородському університеті. Отримав ступінь кандидата педагогічних наук. Пропрацювавши в школі багато років, Степан Жупанин звернувся до творчості для дітей. Перша книжка «Бджілка» з’явилася ще 1959 р. Далі друком виходять «Сестрички-смерічки», «Гірська стежинка», «Пісні для дітей», «Світле озерце», «Ватра», «Сонечко», «Барвінок», «Смерековий край», «Лісовий світанок». Вірші С. Жупанина перекладалися російською, білоруською, чеською, угорською мовами. Лауреат літературної премії імені Лесі Українки (1994). У видавництві «Веселка» твори С. Жупанина друкувалися в колективних збірниках; окремими виданнями виходили «Гірська стежинка», «Світле озерце», «Лісовий світанок», «Світлячок та бджілка». Помер 7 січня 2005 р.
4. Робота над віршем Cтепана Жупанина «Оленчині вишиванки» (с. 111)
1) Вступна бесіда.
Хай не перев’яне вишиття,
Хай в годину ранньої розлуки
Вишиванка душу пригорта
І дарує гордість і красу.
— Гордість за наш талановитий народ, за його майстрів, у руках яких нитки перевтілюються у різних героїв. Цей талант передається із покоління в покоління, від старого до малого. Саме про таку талановиту дівчинку ми і прочитаємо.
5.Виразне читання вірша вчителем.
- Про кого говориться у вірші?
Що ви дізнались про Оленку?
6. Словникова робота Читання слів «луною» за вчителем.
Тішиться, світлиця, усміхається, заквітчана, проміниться, барвограй, міниться, китиця.
Довідкове бюро
Рукодільниця — та, що виготовляє якісь вироби, речі ручним способом.
Тішиться — радіє.
Світлиця — чиста, світла парадна кімната в будинку.
Китиця — купчення квітів на одній гілці.
Барвограй — яскравість кольорів (барвистий, квітчастий, кольоровий).
Фізкультхвилинка
7. Повторне читання вірша напівголосно. Гра «Колосочкові розкажи». Конкурс на кращого читця.
— Чому хвалять дівчинку?
— Чим утішалися батьки дівчинки?
— Що красувалося на вишивках дівчинки?
— Який вигляд має світлиця?
8. Гра «Дослідники».
— Порахуйте, скільки разів ужито слова вишивка, вишила. (8)
9. Робота за ілюстрацією
— Якою зображена дівчинка на малюнку?
— Які почуття пробуджує у вас цей малюнок?
10. Український народ склав багато прислів’їв про працю. Оленка пропонує вам з’єднати дві частини прислів’я, значення одного з них пояснити.
Не буде швачки з багачки а в тім, що діло робить.
З ремеслом дружити - а з ткача багача.
Не в тім хороша, що чорноброва, в житті не тужити.
11. «Віднови вірш»
1-а група «Барвінок», 2-а група «Калинка», 3-а група «Вербиченька»
«Барвінок» «Калинка» «Вербиченька»
Вишила матуся Різнокольорові Дякую, матусю,
В неї одягнуся А на ній чудові В твоїй вишиванці
Мені вишиванку Квітнуть, як живі, Дорога, рідненька,
Я сьогодні зранку Квіти весняні. Я така гарненька!
Віднови вірш.
Кожна група одержала 1 строфу незнайомого дітям вірша, в якому змінено рядочки.
«Барвінок»: вишила матуся; в неї одягнуся; мені вишиванку: я сьогодні зранку.
«Калинка»: різнокольорові; а на ній чудові; квітнуть, як живі; квіти весняні.
«Вербиченька»: дякую, матусю,; в твоїй вишиванці; дорога, рідненька,; я така гарненька!
V. Підсумок уроку.
Вчитель – Оці барвисті, неповторні в своїй красі, народні вишивки надихали поетів, композиторів на створення прекрасних пісень про українські вишиванки.
— З творчістю якого поета ми сьогодні познайомилися?
— Який вірш прочитали? Чим він вам сподобався?Бажаю рости вам працьовитими дітьми, щоб про вас могли сказати « Руки малі та до роботи вмілі»
VI. Домашнє завдання
С.111 читати