Урок літературного читання у 3 класі " Харківськи цирк"

Про матеріал
Мета: навчати дітей працювати з текстом, визначати головне, переказувати прочитане, вчити виразно читати в особах ; розвивати уміння і інтонаційно-правильного читання ; виховувати спостережливість ; збагачувати мовний запас школярів. ознайомлювати з історією рідного міста, навчати пишатися досягненнями багатьох поколінь артистів і працівників цирку, розвивати пізнавальний інтерес учнів
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

   Інтегрований урок з

« Я у світі» та читання 4 клас

 

Підготувала

вчитель початкових класів ХЗОШ № 54

Бойко О. В.

 

 

 

 

 

 

Мета: навчати дітей працювати з текстом, визначати головне, переказувати прочитане, вчити виразно читати в особах ; розвивати уміння і інтонаційно-правильного читання ; виховувати спостережливість ; збагачувати мовний запас школярів. ознайомлювати з історією рідного міста, навчати пишатися досягненнями багатьох поколінь артистів і працівників цирку,

розвивати пізнавальний інтерес учнів

 

 

Вчитель: Сьогодні, діти , я хочу розповісти вам історію, яка сталася ,коли я була такою , як ви, малою дівчинкою.

В цирк ми бавилися з братом.
Був Сергійко акробатом.
Я жонглером справжнім стала:
ось, тарілки вже дістала.
Глядачі — сусідські діти —
принесли до цирку квіти.
Ми виставу починали —
по дивану пострибали.
Як жонглер, я справу знала
і тарілки підкидала.
Всі сміялись та раділи,
як вони униз летіли,
а ще більше веселились,
як упали і розбились.
Доведеться акробату
швидко фокусником стати,
бо уже через годину
прийде мама з магазину.

_ А чилюбите ви цирк?

 

Діти: Так.

Вчитель: То сьогодні, на нашому уроці ми здійснимо уявну подорож до цирку,А знаєте , що означає це слово ? У старій латинській мові це слово означало «круглий» . А як ви гадаєте, чому?

Діти: Тому, що арена має форму круга.

Вчитель: Правильно.

Харківський цирк не завжди був таким, як им ви його звикли бачити.

Про це ми дізнаємось із довідки, яку підготувало наше « Довідкове бюро»

 

Діти читають довідку ланцюжком.

 

 

ДОВІДКА №1

Харківський цирк є одним з найстарейншх і авторитетніших установ даного профілю в Україні. Історія цирку складається з ряду славних сторінок, що дає нам можливість по праву пишатися досягненнями багатьох поколінь артистів і працівників цирку.

Недавні архівні знахідки свідчать про те, що перші опалювальні дерев'яні цирки почали з'являтися в нашім місті з початку 60- х років 19 го століття. Однак, прийнято вважати, що першим по сьогоденню стаціонарним цирком у Харкові був цирк відомого австрійського підприємця Альберта Саламонского

 Також у місті працювали в різний час цирки братів Годфруа, А. Фюррера, братів Нікітіних, Чинизелли й інших. Але головне полягає не в датах, а в дійсно славній творчій роботі таких корифеїв дореволюційного цирку, як А.Саламонский, брати Нікітіни, дует Бим- Бом, брати В. І А.Дуровы, И.Поддубный і ряд інших артистів і циркових борців.

 Поступово застарілі дерев'яні будинки змінилися капітальними. На початку 20- го століття в 1906 році був побудований будинок цирку Грикке, а в 1911 році будинок цирку Муссури ( щозбереглося до цього дня). Нові будинки дали потужний поштовх інтересу до циркового мистецтва.

У такий спосіб Харків став одним з деяких міст у Європі, у якому одночасно працювали по двох стаціонарних цегельних будинку. Справедливості заради треба відзначити, що в циркових будинках часом працювали й театральні трупи, тому ці будинки називалися цирки-театри.

Після революції Харків, як столичне місто, продовжував відповідати найвищому рівню в сфері циркового мистецтва. В 30- е роки був зроблений капітальний ремонт із добудуванням Харківського цирку (колишнього цирку Грикке). Був повністю замінений купол будинку.

Нині в ньому діє Українська дирекція по підготовці циркових атракціонів і номерів. У колишньому будинку цирку Муссури довгі роки працював Харківський театр оперети (нині воно перебуває в аварійному стані). В 1932 році цирк очолив видатний діяч циркового мистецтва заслужений працівник культури УРСР Фред Дмитрович Яшинов (1901-1987 р.г). Він був директором цирку до 1982 року.

 При особистій участі Ф.Д.Яшинова, починаючи з 30- х років були підготовлені багато нових номерів, атракціони й цілі програми. Саме він дав путівку в життя видатній артистці, народній артистці СРСР, Героєві Соціалістичної праці, харків'янці Ірині Миколаївні Бугримовой - першій радянській дресирувальниці хижих тварин. Сьогодні площа, на якій перебуває новий Харківський цирк має її ім'я:. Зараз  планується встановити пам'ятник у її честь.

Вчитель

-Давайте заглянемо на циркову виставу, поспостерігаємо за виступами деяких циркових артистів.

Гра «запам’ятай і повтори». Артикуляційні вправи.
- хто ж це першим вийшов на арену?
Хоч дві руки він має ,
Шість м’ячів разом спіймає,
Кілька яблук , тарілок,
Факелів, булав, квіток,
І нічого не поб’є.
Відгадайте , хто то є?

Жонглер – це французьке слово. Так колись називали артистів , які розважали людей жартами , витівками. «Жонглер» - означає «Жартівник».
Хочете спробувати?
Мабуть важко бути жонглером. Треба розвивати увагу , спритність , силу. А все це ви знайдете на уроках фізкультури. І хто захоче зможе навчитися цієї справи.
Гра « ЖОНГЛЕРИ»
Я називатиму предмети , якими жонглює цей артист . А ви повинні їх запам’ятати і назвати у тому ж порядку :
1) Кішка, ніжка, шапка, папка.
2) М’яч, меч, ключ, чобіт.
3) Рамка, лампа, майка, гайка, щітка, квітка.


- Чи впізнаєте ви наступного артиста ?

Хто ж це, хто такий хоробрий , але й добрий !
Вчить ведмедів танцювати , а собак в футбола грати,
Мавп катає на санях , зайченяток на вовках,
Лева й тигра обіймає …
Як він зветься ? хто вгадає? (дресирувальник)

 

  • Ми сьогодні дізналися про першу жінку – дресерувальника, на честь якої назвали одну з харківських площ. Як її звали?
  • Так, це  звісно Ірина Бугримова.

Звернимось до « Довідкового Бюро»

Але ця довідка російською мовою.Пропоную вам побути перекладачами: прочитати текст мовчки, а розповісти про що дізналися -українською.

 

ДОВІДКА № 2

 И.Бугримова родилась 13 марта 1910 г. в Харькове. Отец ее был профессором ветеринарии, нередко лечил животных на ипподроме и в цирке. Ирина с 12 лет часто ассистировала ему при операциях. Мать получила музыкальное образование, хорошо играла на фортепьяно, рисовала, увлекалась искусством фотографии. Дедушка по материнской линии - адмирал Федорович, участник обороны Севастополя 1854-1855 гг., дружил с Айвазовским.

Ирина была четвертой девочкой в семье. В семь лет ее отдали в музыкальную школу и в балетную студию при Харьковском оперном театре. Однако пришло новое увлечение - спорт. Бугримова стала сочетать балет со спортом. Бегала, прыгала, толкала ядро, играла в русский хоккей, раскатывала на мотоцикле не хуже американских киногероев. Она была чемпионкой Украины сразу по нескольким видам спорта, несколько раз занимала на Всесоюзных спартакиадах первые места. К этому времени быть балериной ей уже расхотелось, появились мечты стать каскадером. Однако судьба распрядилась иначе.

Спорт уже стал надоедать, мечты о каскадерстве были неясны и туманны. Именно в этот период жизни Бугримова познакомилась со своим будущим мужем и партнером по творчеству Александром Буслаевым. Совместно они создали цирковой номер "Полет на санях".

В 1937 г. советский цирк закупил группу дрессированных леопардов, и управляющий цирками Данкман совершенно неожиданно предложил Бугримовой совместить трюки и дрессуру. Такого в цирке еще не бывало. Но Данкман хотел получить первую в советском цирке женщину-укротительницу.

Своих первых львят Ирина Николаевна назвала Кай, Юлий и Цезарь. Она считала, что ее питомцы смогут прийти на арену и сразу все выполнить. В тот момент она и не подозревала, что дрессура - это долгие, упорные занятия, тренировки, что характеры дрессировщика и животных ежесекундно будут сталкиваться, что работать придется сутками, приложить немало сил, воли, азарта, мужества, чтобы эти красивые, но очень опасные животные выглядели на арене, как покорные кошки.

За свою цирковую жизнь Бугримова выдрессировала 80 львов. Первый - Цезарь - стал другом на долгие годы.

С искусством знаменитой укротительницы были знакомы зрители всего мира. В каждом своем выступлении Бугримова старалась показать маленький спектакль, а не только набор трюков. Она всегда уделяла значительное внимание своему актерскому поведению на арене. Ее львы выполняли невероятные по тому времени номера: ходили по канату, вместе с укротительницей качалась на качелях под куполом цирка. Большой успех у зрителей имели такие номера, как "Лев в воздухе", "Лев на мотоцикле", "Кресло смерти", "Лев на проволоке", "Прыжки через огненное кольцо", "Ковер" и многие другие.

С 1976 г. Бугримова не работала на арене, но вела активную общественную жизнь. Ирина Николаевна была председателем Совета ветеранов Российской государственной цирковой компании, членом президиума ЦДРИ, Общества защиты животных.

И.Бугримова была удостоена многочисленных наград, в том числе званий Народной артистки СССР (1969 г.) и Героя Социалистического Труда (1979 г.). Последнюю свою награду - Орден "За заслуги перед Отечеством" III степени – она получила в 2000 году.

-Розкажіть, про що ви дізналисяз з  довідки №2

Вправа з розвитку  інтонаційного читання
- А наступний цирковий артист часто залишає глядачів у цілковитій розгубленості, адже може робити неймовірні чудеса.
В скриньку яйця закладає –
З скриньки кури вилітають.
Посадив у ящик левеня -
Замість лева вийняв цуценя.
Дивовижний цей артист
Зветься … ілюзіоніст.

- Бідне левеня, яке несподівано стало собачкою  , кричить (читання з дошки):
Я не цуценя
- Прочитайте речення з різною інтонацією: здивовано, радісно, запитально, сумно, , схвильовано, перелякано.
- Придивіться уважно : чим це речення незвичайне , із справжнісіньким фокусом?(читається навпаки)
- Фокусник приготував для вас іще одне завдання і воно знаходиться ось у цій чарівній скриньці.
- Зараз я його дістану . Але що це ? тут нічого немає. Я зрозуміла . Треба сказати якісь чарівні слова і дмухнути.
- Накриваю хусткою у дмухаю . Нічого не виходить . ДАВАЙТЕ РАЗОМ.
 

 

Гра « РИМИ»
Завдання . Підібрати слова так щоб вони римувалися.
- Що таке рима?
- Що означає римуватим?
- У цирку є ще один кумедний артист . Він утішає , веселить глядачів, заповнює паузу у виставіц. В Італії його називають «арлекін» , в Росії- «шут», а ми звикли називати його англійським словом – «клоун».
- Уявіть , що цей жартун і витівник потрапив до вас додому . Про що б ви з ним говорили? Про що б попросили б ?
- Сьогодні ми прочитаємо твір Павла Глазового про те , «Яке Сергійко вчив клоуна Бобу складати вірші».

Опрацювання твору П.Глазового.

 Виразне читання твору.
До нас на урок теж завітав клоун. Він допоможе мені познайомити вас із новим твором.
Слова автора (вірш ) читає учитель , а слова Сергійка і Боби – сильніші учні,які готуються заздалегідь.
Між ким відбувається діалог?
Де Сергійко взяв клоуна?

Словникова робота.
Музики прикладно
Загадки зрозуміло
Останнє не годиться
Верхи несерйозний
.
. Повторне читання твору учнями мовчки.
- Які слова клоуна вас найбільше насмішили?

 Фізкультхвилинка.
Клоун Боба потягнувся,
Раз нагнувся, два нагнувся.
Руки в сторони розвів -
Мабуть віршик загубив.
А щоб віршик відшукати,
Треба нам навшпиньки стати
Вибіркове читання . Підготовка до читання в особах.
- Прочитайте , як Сергійко пояснював клоуну , що таке рима.
- Як Боба зрозумів слово «прикладно»?
- Чому він до слова «голова» дібрав слово «шапка»?
- Допоможіть Бобі – доберіть риму до слова «голова».
- Прочитайте віршик , який склав Боба про собаку.
- Чому він не сподобався Сергійкові?
- Прочитайте інші віршики , які склав Боба.
- Чи зрозумів Боба , як складати вірші?
- Чому ви так думаєте?
- Як треба читати слова Сергійка?(спокійним , дружнім, повчальним . впевненим тоном).
- А Боба? (добрим, веселим, захопленим, радісним, інколи здивованим тоном).

Робота на картках. Згадати пропущені слова.
Давайте пригадаємо як же Боба потрапив до хлопчика. Для цього виконаємо завдання з редагування тексту.
Дістаньте картки та запишіть пропущені слова.
Катюша та Аліна перевірять .

Нещодавно у Сергійка
Були...
Гарних іграшок ще більше
стало у…,
бо родичі і сусіди,
рідні мама й тато
дали йому …
багато-багато:
білий…, синю…,
зайця …
ще й -- такого великого! --
клоуна....
Клоун кліпає…,
розмовляти вміє.
Що йому Сергійко скаже --
все він...
7. Рольове читання .
А) Самостійна робота в парах.
Учитель ділить пари на два варіанти.
І варіант готує інсценівку (від початку до слів «не буде з тебе поета»
ІІ варіант - від слів «реба- меба-…» до кінця
Гра « Чарівна рукавичка»

( інсценізація за допомогою пальчикового театру)
8. Мовно- логічне завдання
- Виправте вірш клоуна Боби.
Боба ноти знає всі:
До-ре…мі-фа-соль-ля-сі.
Боба всіх не знає нот?
Він запише їх в …блокнот.

. Підсумок уроку.

-Про що нового дізналися?

Пам’ятайте про те, що наше місто має славетну історію, а ми –харків’яни маємо пишатися, що народилися і живемо тут. Так Харківський цирк залишається улюбленим місцем дозвілля харків'ян і гостей міста, де глядачі незмінно одержують заряд оптимізму, де веселі жарти, запаморочливі трюки, наші "брати менші" радують: своїм мистецтвом і дарують людям гарний настрій!

 

Дом. завдання:підготувати коротку розповідь про циркові професії.

 

 

doc
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
533
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку