Урок літературного читання. " Як перемогти страх. В.О. Сухомлинський " Як Миколка став хоробрим"

Про матеріал
Урок літературного читання розроблений з використанням стратегій методичної системи "Читання письмо критичного мислення" (ЧПКМ), а саме: " Читання з пердбаченням", " Питальні слова", " Порушена послідовність", " Гронування" . Урок дає змогу максимально залучити учнів до проведення критичного аналізу та критичного мислення, до змістовних обговорень та запитань, до процесу усвідомленого, правильного, інтонаційного читання. Матеріал може бути використаний під час уроку позакласного читання за творами В. О. Сухомлинського
Перегляд файлу

Конспект уроку  літературного читання

Тема. Як перемогти страх . В.О. Сухомлинський  « Як Миколка став хоробрим»

Мета. Формувати компетентності: ключові ( уміння вчитися – доводити правильність власної думки, самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; соціальна  та громадянська – брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів роботи групи та пари; загальнокультурна – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язано висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу підручника; екологічна грамотність і здорове життя – вміння конструктивно керувати емоціями) та предметні ( продовжити формування навичок усвідомленого , правильного, інтонаційного читання, вчити знаходити в тексті відповіді на запитання, що стосуються змісту прочитаного, давати характеристику дійовим особам, максимально залучити учнів до процесу читання, до проведення критичного аналізу та критичного мислення під час читання, спонукати учнів до змістовних обговорень , вчити порівнювати, узагальнювати, аргументувати); пробудити бажання долати страх, не відступати перед труднощами, бути для природи другом.

Обладнання: складова таблиця,  портрет В. О. Сухомлинського, картки із записом речень, питальні слова, ілюстрації до скоромовок, малюнки гномиків.

 

План уроку

1. Організація класу

* Привітання

*Хвилинка чемності

*Мотивація навчальної діяльності

2. Мовна розминка

* Дихальні вправи.

* Читання складової таблиці.( Робота в парах)

* Гра « Впізнай скоромовку»

3. Робота над текстом.

* Читання з передбаченням

4. Усвідомлення змісту

* Повторне читання

* Робота в групах . Стратегія « Питальні слова»

* Робота в парах. Стратегія « Порушена послідовність»

* Колективна робота. Стратегія « Гронування»

* Робота в парах. Складання порад.

5. Підсумок уроку.

6. Домашнє завдання

 

                                                 

                                  

 

Зміст уроку

1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Привітання. Усмішка вам! Посмішка нам! Гарного настрою всім!

Хвилинка чемності

- Кому дозволимо сісти першим? ( Дівчаткам)

- Чому? ( спочатку краса, а потім сила)

Мотивація навчальної діяльності

Пам’ятайте, любі діти,

Хлопчики й дівчатка!

Щоб успіхи добрі мати

Треба гарно вам читати!

- Навіщо вчитися швидко. Правильно читати?

( Хто багато читає, той багато знає. Книга вчить , як на світі жить. З книгою жити з добром дружити.)

Отже, мета уроку:

Людина повинна жити так, щоб комусь від цього було радісно.

 - Як ви розумієте це висловлювання?

- Чим ви можете порадувати?

2. МОВНА РОЗМИНКА

* Дихальні вправи.

* Читання складової таблиці.( Робота в парах)

* Гра « Впізнай скоромовку»( За ілюстрацією слід впізнати скоромовку і розказати її з відповідним настроєм. Допомагають при цьому малюнки з гномиками, в яких різний настрій)

3. РОБОТА НАД ТЕКСТОМ.

1. Актуалізація

А) Розповідь про В. О. Сухомлинського

- Ми вже не раз читали твори, які написав В. О. Сухомлинський. Пригадайте назви цих оповідань.

- А що ви знаєте про автора?

        1. Заслужений вчитель України.

        2. Відомий письменник.

        3. писав для батьків і вчителів.

        4. А для дітей казки, оповідання.

Василь Олександрович – педагог, письменник. Народився у с. Василівка на Кіровоградщині. Багато років був директором і вчителем Павлиської школи. Для дітей написав 1200казок, оповідань.

- Сьогодні на уроці ми ознайомимося з одним із оповідань В. О. Сухомлинського.

Б) Словникова робота. Робота з тлумачним словником, с. 151 ( Робота в парі)

       1. Тривога – почуття неспокою, збентеження, викликане побоюванням, страхом, передчуттям чогось неприємного.

- Висловіть думку своїми словами, поясніть товаришу по парті, що це слово означає.

      2. Розпач – безвихідь, відчай ( мати його - в розпачі, не знає, що робити)

      3. Захоплення – задоволення.

      4. З подивом подивились – здивувались.

- Прочитайте ці слова на  одному диханні.

В) Читати оповідання ми будемо по частинах, тому не потрібно заглядати до тексту наперед.

- Візьміть зміст оповідання, віднайдіть першу частину, все інше закрийте.

Читатимемо до першої зупинки. Коли завершите читання, підведіть голову, щоб  я це помітила.

Г) Усвідомлення змісту. Читання до зупинки.

В) Рефлексія

- Що ви побачили або почули в своїй уяві?

- Яка причина того, що Миколка помітив в очах дівчаток тривогу?

- Що, на вашу думку, трапиться в цій історії?

- Чому ви так думаєте?

2. А) Актуалізація

- Прочитайте текст до другої зупинки.

- Поки ви читаєте, спробуйте малювати в своїй уяві якомога детальнішу картину подій і з’ясуйте , у чому ж , власне, проблема.

- Після того, як ви закінчили, підведіть голову і не читайте далі.

Б) Усвідомлення змісту.

Читання до зупинки.

В) Рефлексія.

- Яку картину намалювала вам ваша уява?

- А тепер , як ви гадаєте, про що це оповідання?

- Що вас змушує так думати?

3. А) Актуалізація

- А тепер читаємо до третьої зупинки і дізнаємося, що трапилося далі.

Б) Усвідомлення змісту

Читання до зупинки.

В) Рефлексія

 - Що ви думаєте про те рішення, яке висловила одна з дівчаток? Чи можливо його виконати? Чому так, або чому ні? Як би ви почувалися на місці Миколки?

- Що б ви зробили? Чому?

- Що на вашу думку, станеться далі?

4. А) Актуалізація

- Читаючи оповідання до четвертої  зупинки, зверніть увагу на те, що трапилось з Миколкою (  Слова дівчинки вразили його)

Б) Усвідомлення змісту

В) Рефлексія

- Отже, що ви про це думаєте?

- Що вирішив зробити Миколка?

- Як, по – вашому, він є боягузом чи хоробрим хлопчиком?

- Якщо хоробрим, то як він міг би це довести?

- Обміркувавши, що трапиться до цього моменту, чи можете ви здогадатись, як закінчується оповідання?

- Як би ви його закінчили? Чому?

5. А) Актуалізація

- А зараз дочитайте оповідання до кінця і ви дізнаєтесь, як все це закінчилось.

Б) Усвідомлення змісту

Читання до четвертої зупинки.

- Чи закінчується оповідання так, як ви очікували?

- Як по – вашому почувається Миколка тепер? Що він відчуває?

- Як почуття виникли у вас під час читання? Чому?

- Що ви скажете , про те, якій проблемі присвячена ця історія? Яку має тему?

В) Рефлексія

- Чи вкладений в оповідання якийсь урок? Який саме? Поясніть вашу думку.

                              ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Сонечко прокинулось, потягнулось.

В різні боки повернулось.

Кругом себе обернулось.

Стали квіти оживати, пташки прилітати,

Діти танцювати, миле сонечко вітати.

Будемо тихенько сідати

І продовжимо старанно працювати.

4.УСВІДОМЛЕННЯ ЗМІСТУ

1. Повторне читання тексту учнями

- Придумайте заголовок. Обґрунтуйте свою відповідь.

- Автор назвав це оповідання так: « Як Миколка став хоробрим», Чому?

2. Робота в групах. Стратегія « Питальні слова»

Кожній групі дається питальне слово. Учні складають із ним запитання до тексту.

Н- д. : - Звідки впало мале пташеня?

           - Чому Миколка врятував пташеня? і т. д.

3. Робота в парах. Стратегія « Порушена послідовність»

- Прочитайте уважно речення , записані на окремих аркушах . Визначте прядок подій, які відбувалися в тексті.

 

4. Розгляньте ілюстрацію до тексту.

- Що тут відбувається?

- А що ти побачив тут такого, що дозволяє тобі так думати? ( Аргументи учня)

- Що ще відбувається?

- Яка тема малюнка?

5. Стратегія « Гронування»

- Ви сказали, що темою оповідання і малюнка є : « Буду я природі другом».

- Що спало вам на думку, коли ви почули ці слова?

6. Робота в парах.

- Дайте пораду тим, хто хоче стати справжнім другом природи.

Н – д. : Не руйнуйте мурашники!

             Не включайте в лісі гучну музику!

             Не ловіть метеликів, джмелів, бабок і т. д.

Кожна пара презентує складене правило.

 

5. ПІДСУМОК УРОКУ

Слово вчителя :

Природа – це наше рідне довкілля, про яке ми маємо потурбуватися.

  Спілкуючись з  вами сьогодні на уроці я переконалась, що ви  знаєте правила поведінки в природі. Я надіюсь, на те, що не тільки ви самі, а й ваші друзі, родичі, знайомі будуть їх дотримуватися.

  Адже природа – це джерело здоров’я  і радості, краси людської душі. Вона наш вірний друг, неоціненне багатство. Природа вимагає від людини любові й поваги, турботи і бережливого ставлення. І ця любов лише тоді прекрасна, коли проявляється в конкретних справах і вчинках. Берегти природу – значить берегти Батьківщину.

6. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Самостійний вибір завдання для домашньої навчальної роботи.

1. Прочитати оповідання. Скласти і записати у зошит два запитання до змісту.

2. Переказати оповідання. Скласти і записати план.

3. Придумати пам’ятку для свого товариша « Буду я природі другом»

 

docx
Пов’язані теми
Літературне читання, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
20 серпня 2020
Переглядів
1175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку