УРОК – МАНДРІВКА УКРАЇНСЬКА МОВА
ТЕМА: Вправи на змінювання іменників за числами (однина та множина).
Мета: повторити вивчене про іменник, продовжувати вчити учнів змінювати іменники за числами, визначати число та рід іменників, ознайомити учнів з іменниками, які вживаються лише у однині чи множині; розвивати мовлення, увагу, пам'ять, орфографічну пильність, зацікавленість до мовних явищ; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов та пошану до рідної мови.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.
«Увага! Увага! До вас звертаються учні усіх шкіл планети Земля. Ми хочемо попередити про небезпеку, яка чатує на вас. У недалекому майбутньому, в 2030 році владу на Землі захопить робот ЗУН, що означає З-злий, У-універсальний, Н-неук. Для поширення хаосу та непорозумінь Робот заборонить називати речі своїми іменами. Поступово люди втратять мову та перестануть спілкуватися одне з одним. Ми просимо вас про допомогу. Заради вашого майбутнього врятуйте Землю від Робота ЗУНа , врятуйте нашу мову, поверніть у неї слова – назви предметів. Вам на допомогу відправляємо нашого друга Робота Шунтика. Шунтик має чарівний ланцюжок з ключиком, який відчинить вам двері у царство злого правителя».
Але, як я бачу, шлях Шунтика до нас був нелегким і ланцюжок розсипався. І тепер дорогу ми зможемо знайти, лише виконавши ряд завдань і склавши новий ланцюжок.
ЗНАЧЕННЯ КОЛЬОРІВ:
Червоний: ваша мета – перемога, ви не схибите і будете рухатися тільки вперед.
синій: ви впораєтесь з усіма завданнями, будете творчо мислити та працювати.
зелений: ви готові до пригод, до розв'язання серйозних задач та проблем.
На звороті карток написано, яку роль в команді ви виконуватимете сьогодні.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
- Ви отримуєте першу ланку ланцюжка.
Гра «Шифрувальники»: складіть слово, замінивши цифри на відповідні букви.
- Запишіть речення, підкресліть граматичну основу:
У магазині Артем побачив іграшкову ракету.
Запишіть 2 іменники – назви істот.
Запишіть 2 власних іменники.
Запишіть 2 іменники жіночого роду.
Запишіть 2 іменники у формі множини.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
"Поки жива мова народна в устах народу, до того часу живий і народ".
У. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.
1. Робота в групах з «хмарами слів». ДОСЛІДЖЕННЯ
- Не встигли ми вирушити і одразу потрапили у зону підвищеної хмарності. У вас на партах є хмари слів. Нам потрі6но їх ДОСЛІДИТИ. Це єдині слова, які вдалося зберегти людям з майбутнього, але вони не знають, як використовувати ці слова. Допоможіть, виконавши завдання, які записані на кожній картці.
2. Руханка під музику.
3. Практикум. Гра «Хто швидше».
- А зараз ще раз доведемо свою швидкість та вправність. В кожному ряді слів знайдіть зайве, випишіть його, позначте число та рід:
Штани, окуляри, олія, двері.
Помідор, огірок, гарбуз, черешня.
Учитель, космонавт, тролейбус, лікар.
Гумка, часник, вишня, ваза.
Дівчинка, веселий, смішна, гарячий.
Чи всі виписані слова ми можемо змінити за числами?
- А зараз ви можете о6рати завдання, яке вам 6ільше до вподо6и.
ЗАВДАННЯ НА ВИБІР для самостійної роботи:
- З 1 словом складіть та запишіть розповідне речення.
- Доберіть і запишіть 5 іменників середнього роду.
- Нашу ракету атакували ворожі винищувачі. Щоб відбити атаку, нам знадо6иться осо6лива з6роя, яку ви зможете зро6ити самостійно. Отже, ще одне завдання. І воно точно не буде простим.
- На дошці на цеглинках розташовані слова. Я читатиму твердження, яке стосується якогось з цих слів. Вам потрі6но знайти цеглинку того кольору, на якому написано це слово: ЛЕВЕНЯ ЦУКОР ІВАНКО ШКОЛА НОЖИЦІ БУДИНОК
На якій цеглинці власний іменник?
На якій цеглинці іменник жіночого роду?
На якій цеглинці іменник, який вживається лише в множині?
На якій цеглинці іменник середнього роду?
На якій цеглинці іменник чоловічого роду?
На якій цеглинці іменник, який вживається лише в однині?
- А наша з6роя – це знання, які ми отримали, виконуючи завдання.
УІ. ПІДСУМОК УРОКУ. Рефлексія.