УРОК – МАНДРІВКА на тему "Вправи на змінювання іменників за числами (однина та множина)"

Про матеріал
Мета: повторити вивчене про іменник, продовжувати вчити учнів змінювати іменники за числами, визначати число та рід іменників, ознайомити учнів з іменниками, які вживаються лише у однині чи множині; розвивати мовлення, увагу, пам'ять, орфографічну пильність, зацікавленість до мовних явищ; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов та пошану до рідної мови.
Перегляд файлу

УРОК – МАНДРІВКА                                                                УКРАЇНСЬКА МОВА

ТЕМА:   Вправи на змінювання іменників за числами (однина та множина).

Мета: повторити вивчене про іменник, продовжувати вчити учнів  змінювати іменники за числами, визначати число та рід іменників, ознайомити учнів  з іменниками, які вживаються лише у однині чи множині; розвивати  мовлення, увагу, пам'ять, орфографічну пильність, зацікавленість до мовних явищ; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов та пошану до рідної мови.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.


  • ПРИВІТАННЯ.
  • Вступне слово.
  • Ідучи до школи, я  знайшла дивну капсулу з листом, на якому стоїть дата  25 лютого 2070 року, а зараз у нас ???  2020 рік. Тобто  цей  лист  ми  отримали  з  майбутнього:

«Увага!   Увага!   До вас звертаються  учні  усіх шкіл  планети  Земля. Ми  хочемо попередити   про небезпеку, яка чатує на вас. У недалекому майбутньому,  в 2030 році владу на Землі захопить    робот  ЗУН,  що означає   З-злий, У-універсальний,  Н-неук. Для поширення хаосу та  непорозумінь  Робот заборонить  називати речі своїми іменами.  Поступово люди втратять мову та перестануть спілкуватися одне з одним. Ми просимо вас про допомогу. Заради вашого майбутнього врятуйте Землю від  Робота ЗУНа , врятуйте нашу мову, поверніть у неї слова – назви предметів. Вам на допомогу відправляємо нашого друга Робота Шунтика.  Шунтик має чарівний ланцюжок з ключиком, який відчинить вам двері  у царство злого правителя».

Але, як я бачу, шлях Шунтика до нас був нелегким і ланцюжок розсипався. І тепер дорогу ми  зможемо знайти, лише виконавши  ряд завдань і склавши новий ланцюжок.

  • Що скажете, вирушимо на порятунок мови заради усього людства?  
  •   Отже,  я  запрошую вас  прийняти участь у суперважливій,  суперцікавій  та суперінтелектуальній  подорожі  у майбутнє.
  • Щоб  у нас було більше шансів на перемогу, ми  об’єдналися у команди,  ви  обрали  колір стрічки та зайняли  свої місця за столами з  відповідним  кольором.

ЗНАЧЕННЯ  КОЛЬОРІВ:

Червоний:  ваша мета – перемога, ви не схибите і будете рухатися тільки вперед.

синій:   ви впораєтесь з усіма завданнями, будете творчо мислити та працювати.

зелений:  ви готові до пригод,  до розв'язання серйозних задач та проблем.

На звороті карток написано, яку роль в команді  ви виконуватимете сьогодні.

     ІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  • Насамперед ми повинні довести, що маємо знання  для порятунку майбутнього.  Отже, як ви почули, Робот ЗУН заборонить  називати речі своїми іменами.  А яка частина мови дає назви усім предметам?  Іменник. Давайте пригадаємо все, що вже знаємо про іменник  і запишемо у  1 колонку таблиці під назвою «ЗНАЮ».
  1. Метод  «ЗХД»    

- Ви отримуєте першу ланку ланцюжка.

  1. Каліграфічна хвилинка.
  • Що нам потрібно,  щоб подорожувати у часі?  Дізнаєтесь, виконавши перше завдання від  Шунтика:

Гра «Шифрувальники»:  складіть  слово, замінивши цифри на відповідні букви.

  • Так, ракета. Вона  перенесе  нас на 10 років вперед.  Щоб отримати квитки та зайняти свої місця в ракеті, спишіть каліграфічно:   ак  та   ра   ет   ракета  
  • А зараз чарівні підказки від  Шунтика допоможуть нам заправити ракету пальним: кожна команда виконує завдання, яке о6ере.
  • До якої частини мови належить слово РАКЕТА? Доведіть.
  • Визначте число та рід слова РАКЕТА.                                                                                             
  • Переставте слова і складіть  речення. Яке воно за метою висловлювання?

- Запишіть речення, підкресліть граматичну основу:

  • Чому слово Артем пишемо з великої букви?  Визначте  усно число і рід іменників.

У  магазині  Артем  побачив  іграшкову  ракету. 

  1. Диктант-дубль.
  • Під час подорожі може статися різне.  Тому кожен з вас має довести, що готовий до 6удь-яких несподіванок  та  випро6овувань.

Запишіть 2 іменники – назви істот.

Запишіть 2 власних іменники.

Запишіть 2 іменники жіночого роду.

Запишіть 2 іменники у формі множини.

  • Ну що ж. Усі до ракети та вирушаємо. А ви отримуєте 3 ланку.                       

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

  • Повернімося до нашої таблиці.  У 2 колонку  ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ  запишемо, над чим  би ви хотіли попрацювати, щоб погли6ити знання про іменник. Я теж висловлю  свої очікування:   поглибити знання  про змінювання  іменників  за числами, продовжувати  вчитися  визначати  число  та рід  іменників.
  • Скажіть, а чому ці знання так важливі для нас?  Уявіть, що стане, якщо дійсно одного дня зникне наша мова? ВІДПОВІДІ УЧНІВ
  • Послухайте, як сказав про мову відомий український педагог Костянтин Дмитрович Ушинський:

 "Поки жива мова народна в устах народу, до того часу живий і народ". 

  • То яка у нас тема уроку сьогодні?
  • Останню колонку таблиці  ДІЗНАЛИСЯ заповнимо в кінці уроку.

У.  РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.

1. Робота в групах з «хмарами слів».  ДОСЛІДЖЕННЯ

    -    Не встигли ми вирушити і одразу  потрапили у зону підвищеної хмарності.  У вас на партах є хмари слів. Нам потрі6но їх ДОСЛІДИТИ. Це єдині слова, які вдалося зберегти людям з майбутнього, але вони не знають, як використовувати  ці слова. Допоможіть, виконавши завдання, які записані на  кожній картці.

   2.   Руханка під музику.

    3.   Практикум.  Гра «Хто швидше».

- А зараз ще раз доведемо свою швидкість та вправність. В кожному ряді  слів  знайдіть зайве, випишіть його, позначте число та  рід:


       Штани, окуляри, олія, двері.

       Помідор, огірок, гарбуз, черешня.

       Учитель, космонавт, тролейбус, лікар.

       Гумка,  часник, вишня, ваза.

       Дівчинка, веселий, смішна, гарячий.

Чи всі виписані слова ми можемо змінити за числами?

 - А зараз  ви можете о6рати завдання, яке вам 6ільше до вподо6и.

 

ЗАВДАННЯ  НА ВИБІР для самостійної роботи:  

- З 1 словом складіть та запишіть розповідне речення.

- Доберіть і запишіть 5 іменників середнього роду.

  1. Ро6ота з ЛЕГО.

- Нашу ракету атакували ворожі винищувачі. Щоб відбити атаку, нам знадо6иться осо6лива з6роя, яку ви зможете зро6ити самостійно. Отже, ще одне завдання. І воно точно не буде простим.

- На дошці на цеглинках розташовані слова. Я читатиму твердження, яке стосується якогось з цих слів. Вам потрі6но знайти цеглинку того кольору, на якому написано це слово:      ЛЕВЕНЯ      ЦУКОР     ІВАНКО    ШКОЛА     НОЖИЦІ     БУДИНОК

 На якій цеглинці власний  іменник?

 На якій цеглинці іменник жіночого роду?

На якій цеглинці іменник, який вживається лише в множині?

На якій цеглинці іменник середнього  роду?

На якій цеглинці іменник чоловічого роду?

На якій цеглинці іменник, який вживається лише в однині?

   - А наша з6роя – це знання, які ми отримали, виконуючи  завдання.

УІ. ПІДСУМОК УРОКУ. Рефлексія.

  • Це було  останнє випро6овування. А тепер давайте повернемося до нашої таблиці, проаналізуємо, чи виконали ми поставлені перед собою завдання?
  • А ось і  остання ланка ланцюжка з ключиком. Об’єднавши 3 частини ланцюжка, ми
  • потрапляємо у майбутнє. У гості приходять з подарунками. У нас є ось такі середечка, на яких ви можете написати людям майбутнього, чому потрібно 6ерегти та шанувати рідну мову.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ткачик Світлана Ярославівна
    Дуже оригінальний урок! Це те, що подобається сучасним дітям. Мотивує до навчання
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
836
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку