Урок – мандрівка в містечко Орфографія

Про матеріал
Матеріал дає можливість повторити, узагальнити й закріпити знання учнів з орфографія; розвиває творче й логічне мислення, зосередженість, зв’язне мовлення, виховує любов і пошану до рідного слова.
Перегляд файлу

Урок – мандрівка в містечко Орфографія у 5 класі

Тема: Орфографія. Тренувальні вправи (слайд 1)

Мета: повторити, узагальнити й закріпити знання учнів з орфографія; розвивати творче й логічне мислення, зосередженість, зв’язне  мовлення, виховувати любов і пошану до рідного слова.

Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу

Форма проведення: урок – мандрівка

Обладнання:  орфографічні словники, таблиця зі схемою маршруту, презентація.

Форми й методи роботи: «Очікування», «Мікрофон», «Мовна дуель», робота в парах.

Хід уроку

                                                                                              Любіть красу своєї мови,

            Звучання слів і запах слів:

                  Це квітка ніжна і чудова,

                  Кохання батьківських степів

                                                  Т.Масенко

І.Організація класу

З’ясування емоційної готовності до уроку  («Побажай мені успіху»). (Слайд 2)

Я бачу, діти,  сьогодні ви схвильовані й веселі,
Гості завітали до нашої оселі.
Весна принесла нам безліч турбот,
А сьогодні у нас  - відкритий урок.

  •         Погляньте на свого товариша по парті, посміхніться. Висловіть один одному побажання на сьогоднішній урок (успіху, нових відкриттів, досягнень тощо). Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Тема уроку звучить так: (Слайд 4) «Орфографія. Тренувальні вправи». Запишіть у зошит сьогоднішнє число та тему уроку.

  1. Інтерактивна вправа «Очікування» (Слайд 4)

Чого кожен з вас очікує від уроку?

  • Я очікую, що ( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе)
  • Цей урок навчить мене … (Цей урок навчить мене правильно писати слова з апострофом, робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )

Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку: (Слайд 5).

На сьогоднішньому уроці ви зможете  повторити, узагальнити і закріпити знання з орфографії; розвиватимете творче і логічне мислення, зосередженість, зв’язне  мовлення, виховуватимете любов і пошану до рідного слова.

  •         Рідна мова! Скільки в ній чарівних звуків, материнської лагідності і доброти, мудрості земної, закладеної ще нашими предками. Нам же залишилося лише зберігати її та примножувати. (Слайд 6)

                                                                                            Любіть красу своєї мови,

            Звучання слів і запах слів:

                  Це квітка ніжна і чудова,

                  Кохання батьківських степів

Такі поетичні рядки, які є епіграфом до уроку,  вже вкотре нагадують нам, що ми, українці, повинні любити свою мову, шанувати її і, звичайно ж, знати. Тільки ваше бажання, наполегливість, сила волі  дадуть хороші результати.

- Щоб урізноманітнити наш урок, пропоную провести його у формі мандрівки по містечку Орфографія,  де будуть чекати  на вас зустрічі з «героями» вивчених орфограм, з «мешканцями» ваших словників-довідників, будуть зупинки-відпочинки.

- А чи важливо знати напрямок свого маршруту?  (Отож давайте переглянемо його. (Слайд 7)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Голіруч у путь ніхто не вирушає.

Беремо з собою пожитки-знання..

Читаємо подорожні гасла: (Слайд 8)

Пам’ятай правила!

Грамотно пиши!

Висловлюйся зв’язно!

Будь привітним!

-  А що ж вивчає орфографія?  (Відповіді учнів ).

- Назвіть орфограми у словах, що входять до епіграфа уроку?

ІV. Виконання вправ на закріплення матеріалу

Отож розпочинаємо нашу мандрівку.

1. Перша зупинка – брама «Орфограма» (Слайд 9)

Вартові, які охороняють містечко, якось підозріло дивляться на нас, пропонують перше завдання-випробування.

Прочитайте вислів, поясніть зміст, поставте пропущені букви. 

Словом можна вбити і ож…вити, поранити і вилікувати, посіяти тр…вогу й безнадію, ро…сіяти сумнів і засмутити, викл…кати посмішку і сл..озу, над…хнути на працю. (В.Сухомлинський)

    (Учні  списують текст, ставлять пропущені букви, пояснюють зміст вислову ).

2. Подолавши перші перешкоди, ми зразу ж потрапили на Садибу дідусів Еха та Иха (Слайд 10)

     Привітно, щиро і довірливо зустрічають  вони нас. Але ж похрипли бідолашні, бо все змушені нагадувати учням, коли писати Е, а коли И.

     А тут ще отримали листа старенькі від словникових слів, які стурбовані тим, що учні часто помиляються. Щоб їх заспокоїти, ми проведемо «Мовну дуель».

Апельсин, абрикос, апетит, баскетбол, ведмідь,  велосипед, пшениця,  чемпіон, лимон, дистанція, балерина, депутат.

 Ви порадували дідусів Иха та Оха. І ми знову в дорозі.

3. Вітальня «Спрощення» (Слайд 11)

Раптом чується із-за сусідньої огорожі щось схоже на дзижчання чи сичання  (ждн-,-здн-, -стл-,  -стн-). Щоб потрапити у вітальню до хазяїв, потрібно відчинити  двері, а ключем до них будуть слова-винятки із орфограми «Спрощення в групах приголосних». (Шістнадцять, кістлявий, пестливий, хвастливий, хворостняк, зап’ястний).

Робота в парах

 Гостинні люди тут живуть. Вони вирішили пригостити  нас стравами-запитаннями. (Запитання роздаю дітям).

 (Учні відповідають на запитання і записують слова-відповіді в зошити).

1. Папірець-документ, що дає право їздити в міському транспорті безкоштовно.(Проїзний)

2. Людина, яка каже правду.(Чесна)

3. Людина, яка часто посміхається.(Радісна)

4. Людина, яка любить хвалитись.(Хвастлива)

5. Речі протилежні за кольором.(Контрастні)

6. Річ, яка  зроблена гарно і досконало.(Якісна).

7. Графік, що складений на тиждень. (Тижневий)

8.Змагання, які відбулися в області. (Обласні)

4. Наступна зупинка - Господарство Мовчуна. (Слайд 12)

Ми просто не можемо обійти господу хазяїна, який  тихо виспівує:

Я один в сімї такий

Кажуть, надто вже м’який,

Хоч мовчун, та не дивак,

В слові я – не зайвий знак.

- Хто цей господар? (М’який знак)

-Чому називає себе Мовчуном?

Хитромудро дивиться він на нас і посміхається. Напевно, добре знає, як легко, не знаючи правил, помилитись в його написанні.

    Давайте напишемо вибірковий диктант, щоб зникла глузлива посмішка з його обличчя.

Вибірковий  диктант

( Із поданих речень виписати слова, в яких пишеться  або не пишеться м’який знак).

1.Більше думай, а менше говори.

2.Ластівки низько літають – дощ обіцяють.

3.Доньчин голос милий мамі.

4.Де тонше, там рветься.

5.Тьмяна нічка наступає, різьбяр в хату поспішає.

- Пройшли ми чималий шлях,  потрібно перепочити.

5.Зупинка «Фізкультхвилинка». (Слайд 13) Проводить учениця.

Ми мандрували, ми трудились

Руки й ноги потомились.

Нема краще відпочинку,

Ніж моя фізкультхвилинка.

6. Станція «Наголос». (Слайд 14)

 Ви зрозуміли, що бажаними гостями в будинках мешканців цього містечка  будете тоді, коли грамотно виконуватиме всі завдання. Але не менш важливо мати грамотне зв’язне усне мовлення, бути ввічливою людиною.

 1. Назвіть слова ввічливості.

     (Добрий день, будь ласка, до побачення, дякуємо,  на добраніч)

     2. Поставте правильні наголоси у поданих словах (спроектовано на екран) (Слайд 15)

  Олень, черговий, дочка, донька, чотирнадцять, читання, жалюзі, отаман, разом, старанний, новий, випадок, одинадцять.

 (Проводимо взаємоперевірку).

7. Садок «Апостроф». (Слайд 16)

Аж он за пагорбом видніється садок, там живе Апостроф. Поспішаймо до нього. Хазяїн зустрічає нас на пасіці. Він гордовитий, сповнений самоповаги, гідності, бо ж один такий неповторний в українській мові.

     Він гостинно зустрічає і обіцяє пригостити медом, якщо правильно поставимо апостроф у словах.

Вправа-ключ

 Випишіть слова послідовно в дві колонки: 1) ті, у яких є апостроф; 2) ті, у яких немає.

 В…яжу, одр…яхліти (стати немічним), узгір…я, дит…ясла, мор…як, скам…янів, здоров…я, св…ято, полум…я, чебер…яти (робити часті рухи ногами, рідше руками), скип…ятити, вип…є, п…єса, од…яг, ув…язнений, вечер…я, матір…ю.

Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву і прочитайте приказку.

(Язик до Києва доведе)

-Поясніть зміст цієї приказки. (Дуже далеко)

 - Смакуємо медок і поспішаємо далі.

8. Знак «На роздоріжжі» (Слайд 17)

Знак - покажчик шляху, тут якийсь дивний. Миготить нечіткістю, нерозбірливістю. Лише ледь прочитується запитання: Пригадайте правило, що пояснює правопис слів?

( Учні згадують правила, називають групи слів).

1. Колосся, навчання, завдання.

2. Зіллє, виллє, розіллє (від лити).

3. Зрання, спросоння, попідвіконню, попідтинню, навмання.

4. Ніччю, емаллю, сіллю (радістю).

9. Зупинка «Суперечка». (Слайд 18)

  Затримавшись на роздоріжжі, ми й не помітили, як Оля трохи відстала від гурту і випадково підслухала суперечку трьох друзів. (Розповідає учениця)

Діалог – суперечка

- Ви не можете до мене дорівнятись. Я прекрасний, премудрий, я – сама досконалість, - говорить перший.

  • А  я найбагатший. Все, що захочу, вмить притягну до себе, - вихвалявся другий.
  • А коли я захочу, то такі прізвиська вам дам, що перестанете вихвалятись, - мовив третій.

1. Діти, то які друзі розмовляють між собою?

(Префікси ПРЕ-, ПРИ -, ПРІ -)

2. Чому ж вони вихваляються?

10. Оселя бабусі Капетихи. (Слайд 19)

Роздумуючи над цим діалогом, ми й не помітили, як до нас підійшла бабуся. Вона назвала себе  - Капетиха.

- З якою ж орфограмою пов’язане її ім’я? (Написання префіксів  с – і з - )

-  Сформулюйте правило.

Творча вправа

Використовуючи слова з префіксами з-, с- скласти речення про нашу мандрівку.

 V. Підсумок уроку

1. Слово вчителя.

Ось ми і у містечку Орфографія. (Слайд 20) Звичайно, не всіх мешканців ми відвідали, бо багатьох ще зовсім не знаєте. Нові орфограми будете вивчати у наступних класах.

  2. Добігла кінця наша подорож. У кожного з вас на уроці були певні здобутки і труднощі. Скажіть: (Слайд21 ) Метод «Мікрофон»

  • Чи справдилося те, чого ви очікували від уроку?
  •  Що вас найбільше зацікавило, здивувало?

VІ. Оцінювання учнів

Сьогодні ви добре попрацювали. Дякуючи своїй наполегливості, старанності, ви засвоїли багато орфограм, а отже, підвищили рівень грамотності.

    Недарма у народі кажуть: грамотний – видющий і на все тямущий.

 (Учитель оцінює роботу учнів на уроці ).

VІІ. Домашнє завдання (Слайд 22)

Написати міні-твір на тему «Що для мене рідна мова», підкреслити орфограми у словах.

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
10 січня 2020
Переглядів
1085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку