Урок-манрівка "Діалог. Розділові знаки при діалозі"

Про матеріал

Дати поняття про діалог, діалогічне мовлення; формувати в учнів

складати діалог, уводити його в текст, правильно використовуючи

розділові знаки; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчі нахили;

виховувати відчуття краси природи нашої землі, красу рідної мови,

народної творчості.

Перегляд файлу

                                                      5 КЛАС

                                         УКРАїНСЬКА  МОВА

                                         УРОК  - МАНДРІВКА

Тема уроку: Діалог. Розділові знаки при діалозі

Мета: дати поняття про діалог, діалогічне мовлення; формувати в учнів    

           складати діалог, уводити його в текст, правильно використовуючи    

           розділові знаки; розвивати логічне мислення, пам’ять, творчі нахили;

           виховувати відчуття краси природи нашої землі, красу рідної мови,

           народної творчості.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: картки для індивідуальної роботи з учнями, сніжинки для  

             оцінювання знань та умінь, ілюстрації, запис музики П. Чайковського

             «Пори року(Зима)». На дошці – велика вирізана з паперу Сніжинка з  

              дівочим обличчям.

                                                        Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Вступне слово вчителя.

        Погляньте, яка сріблясто – біла казка за вікном. Чуєте, як кришталево видзвонюють сніжинки? Одна з них завітала до нас на урок. Це не проста Сніжинка. Народилася вона високо над землею, в пухнастій білій хмарі. А коли спускалася на землю, налетів рвучкий вітер – і крихкі пелюстки осипались. Сніжинка звертається до нас по допомогу. Щоб снігові пелюстки приросли до неї, треба розшифрувати їх: розповісти правило за схемою й навести приклад. Натомість сніжинка поведе нас у цікаву подорож по країні Дивосвіт. Щоб швидше виконати завдання, давайте поділимось на дві команди6 «Казка» і «Срібні вітрила».

ІІІ. Актуалізація знань учнів.

      Завдання на картках (пелюстках сніжинки).

 

Для команди «Казка»

А______ : «П_______(?!)»

«П______», - а ______ .

Для команди «Срібні крила»

«П_______(?!)» - а ______ .

«П _____ , - а _______ , - п ______».

Міні – бесіда.

  • Що таке пряма мова?
  • Що означають слова автора?
  • Які розділові знаки ставляться при прямій мові?

За кожну правильну відповідь команда дістає сніжинку. Перемагає та команда, у якої виявиться більше сніжинок. Розшифровані пелюстки кріпляться на дошці до Сніжинки, вона дякує і запрошує в подорож до країни Дивосвіт.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

     Учитель. Мандрувати будемо летючим кораблем. Назва його збігається з темою нашого уроку -  «Діалог» (учні записують до зошитів дату та тему уроку).

Зупинка 1. Повторення.

Завдання.

У поданих речення пояснити розділові знаки.

Для команди «Казка»

Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м’яти , рясту, євшан – зілля, з роси, з дніпровської води.

Для команди «Срібні вітрила»

Я без тебе, мово, без зерна полова,соняшник без сонця, без птахів діброва.

Учитель. Летімо далі. Хоч зимовий вітер і холодний, на палубі корабля тепло, нас зігріває своїм подихом казка.

Зупинка 2. Легенда про пісню.

       ( Учитель читає текст).

     Якось Господ Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарства, німці – дисципліну і порядок, діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, італійцям дістався хист до музики.

    Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону й раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнена у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок з червоної калини.

  • Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.
  • Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові, пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.
  • Чого ж ти не підійшла до мене скоріш? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю?

    Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог,піднявши правицю, зупинив її.

  • Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.

  Узяла дівчина – Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям та вірою понесла пісню в народ.

Бесіда за питаннями:

  • Скільки осіб бере участь у розмові?
  • Від слів «Хто ти? Чого плачеш?» -  прочитати за особами.
  • Чи є в цьому тексті пряма мова? А слова автора?
  • Чим відрізняються розділові знаки від знаків при прямій мові?

Зупинка 3. Робота з підручником.

Завдання.

          Опрацювати правило за підручником.

  За поданою схемою скласти діалог.

  Команди, які справилися із завданням, дістають сніжинки

    Зупинка 4. Пори року.

Завдання.

           У поданих реченнях розставити розділові знаки, пояснити їх.

   Для команди «Казка».

  • Насуплю я брови, -  говорить зима, - і вітер з морозом повіє, усе скрізь загине, рятунку нема! Під снігом земля заніміє.

   Для команди «Срібні вітрила».

  • А я засміюся, весна одмовля, - і сонце веселе засяє, прокинуться луки, ліси і поля, усе розцвіте,заспіває.

Учитель. Розгляньте уважно пейзажні ілюстрації. Яку пору року зображено на кожній із них? Чи відтворюють вони настрій вірша? Чому ви так гадаєте?

       Зупинка 5. Народні пісні.

   Пояснювальний диктант.

  • Ой дівчино, серце моє,

чи підеш ти за мене?

  • Не піду я за тебе,

нема хати у тебе!

  • Підем, серце, в чужую,

доки свою збудую.

  • Постав хату з лободи,

а в чужую не веди.

     Зупинка 6. Чарівні мелодії.

Завдання.

     Скласти діалог на задану тему (звучить мелодія П.Чайковського «Пори року (Зима)»:

    для команди «Казка» - розмова Сніжинки з Вітром і Морозом.

    для команди «Срібні вітрила» - розмова Сніжинки з Сонцем і Землею.

Зачитавши діалоги, команди дістають сніжинки. Летючий корабель «Діалог» знову підіймає вітрила.

Зупинка 7. Народні прислів’я та приказки.

     Робота з картками.

Записати у вигляді прямої мови:

      Хвалилася кобила, що з возом горшки побила.

      Хвалилася вівця, що в неї хвіст як у жеребця.

      Хвалилася калина, що з медом солодка.

      Заліз черв’як у хрін і каже, що йому добре.

V.  Підсумок уроку.

   Учитель. От і закінчилася наша подорож по країні Дивосвіт. Чарівна Сніжинка допомогла нам відчути красу природи нашої землі, красу рідної мови, народної творчості. А ще вона допомогла нам засвоїти тему «Діалог». Прикінцева бесіда – узагальнення:

  • Що таке діалог?
  • А що таке монолог?
  • Які розділові знаки ставляться при діалозі?
  • Як називають висловлювання дійових осіб?
  • Що спільного і що відмінного між діалогом і прямою мовою?

А тепер давайте підсумуємо сніжинки, визначемо переможців.

VІ. Домашнє завдання. Скласти твір «Подорож Сніжинки», увівши діалог.

 

docx
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
1901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку