Дати поняття про діалог, діалогічне мовлення; формувати в учнів
складати діалог, уводити його в текст, правильно використовуючи
розділові знаки; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчі нахили;
виховувати відчуття краси природи нашої землі, красу рідної мови,
народної творчості.
5 КЛАС
УКРАїНСЬКА МОВА
УРОК - МАНДРІВКА
Тема уроку: Діалог. Розділові знаки при діалозі
Мета: дати поняття про діалог, діалогічне мовлення; формувати в учнів
складати діалог, уводити його в текст, правильно використовуючи
розділові знаки; розвивати логічне мислення, пам’ять, творчі нахили;
виховувати відчуття краси природи нашої землі, красу рідної мови,
народної творчості.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: картки для індивідуальної роботи з учнями, сніжинки для
оцінювання знань та умінь, ілюстрації, запис музики П. Чайковського
«Пори року(Зима)». На дошці – велика вирізана з паперу Сніжинка з
дівочим обличчям.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Вступне слово вчителя.
Погляньте, яка сріблясто – біла казка за вікном. Чуєте, як кришталево видзвонюють сніжинки? Одна з них завітала до нас на урок. Це не проста Сніжинка. Народилася вона високо над землею, в пухнастій білій хмарі. А коли спускалася на землю, налетів рвучкий вітер – і крихкі пелюстки осипались. Сніжинка звертається до нас по допомогу. Щоб снігові пелюстки приросли до неї, треба розшифрувати їх: розповісти правило за схемою й навести приклад. Натомість сніжинка поведе нас у цікаву подорож по країні Дивосвіт. Щоб швидше виконати завдання, давайте поділимось на дві команди6 «Казка» і «Срібні вітрила».
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
Завдання на картках (пелюстках сніжинки).
Для команди «Казка»
А______ : «П_______(?!)»
«П______», - а ______ .
Для команди «Срібні крила»
«П_______(?!)» - а ______ .
«П _____ , - а _______ , - п ______».
Міні – бесіда.
За кожну правильну відповідь команда дістає сніжинку. Перемагає та команда, у якої виявиться більше сніжинок. Розшифровані пелюстки кріпляться на дошці до Сніжинки, вона дякує і запрошує в подорож до країни Дивосвіт.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Мандрувати будемо летючим кораблем. Назва його збігається з темою нашого уроку - «Діалог» (учні записують до зошитів дату та тему уроку).
Зупинка 1. Повторення.
Завдання.
У поданих речення пояснити розділові знаки.
Для команди «Казка»
Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м’яти , рясту, євшан – зілля, з роси, з дніпровської води.
Для команди «Срібні вітрила»
Я без тебе, мово, без зерна полова,соняшник без сонця, без птахів діброва.
Учитель. Летімо далі. Хоч зимовий вітер і холодний, на палубі корабля тепло, нас зігріває своїм подихом казка.
Зупинка 2. Легенда про пісню.
( Учитель читає текст).
Якось Господ Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарства, німці – дисципліну і порядок, діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, італійцям дістався хист до музики.
Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону й раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнена у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок з червоної калини.
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог,піднявши правицю, зупинив її.
Узяла дівчина – Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям та вірою понесла пісню в народ.
Бесіда за питаннями:
Зупинка 3. Робота з підручником.
Завдання.
Опрацювати правило за підручником.
За поданою схемою скласти діалог.
Команди, які справилися із завданням, дістають сніжинки
Зупинка 4. Пори року.
Завдання.
У поданих реченнях розставити розділові знаки, пояснити їх.
Для команди «Казка».
Для команди «Срібні вітрила».
Учитель. Розгляньте уважно пейзажні ілюстрації. Яку пору року зображено на кожній із них? Чи відтворюють вони настрій вірша? Чому ви так гадаєте?
Зупинка 5. Народні пісні.
Пояснювальний диктант.
чи підеш ти за мене?
нема хати у тебе!
доки свою збудую.
а в чужую не веди.
Зупинка 6. Чарівні мелодії.
Завдання.
Скласти діалог на задану тему (звучить мелодія П.Чайковського «Пори року (Зима)»:
для команди «Казка» - розмова Сніжинки з Вітром і Морозом.
для команди «Срібні вітрила» - розмова Сніжинки з Сонцем і Землею.
Зачитавши діалоги, команди дістають сніжинки. Летючий корабель «Діалог» знову підіймає вітрила.
Зупинка 7. Народні прислів’я та приказки.
Робота з картками.
Записати у вигляді прямої мови:
Хвалилася кобила, що з возом горшки побила.
Хвалилася вівця, що в неї хвіст як у жеребця.
Хвалилася калина, що з медом солодка.
Заліз черв’як у хрін і каже, що йому добре.
V. Підсумок уроку.
Учитель. От і закінчилася наша подорож по країні Дивосвіт. Чарівна Сніжинка допомогла нам відчути красу природи нашої землі, красу рідної мови, народної творчості. А ще вона допомогла нам засвоїти тему «Діалог». Прикінцева бесіда – узагальнення:
А тепер давайте підсумуємо сніжинки, визначемо переможців.
VІ. Домашнє завдання. Скласти твір «Подорож Сніжинки», увівши діалог.