Урок з української мови у 5 класі Тема. Повторення вивченого про речення.

Про матеріал

Урок з української мови у 5 класі

Тема. Повторення вивченого про речення.

Мета:

навчальна: поглибити знання учнів про речення, члени речення; навчити визначати їх у реченні; формувати вміння ставити розділові знаки при однорідних членах речення та вставних словах;

розвивальна: розвивати навички слухання – розуміння текстів різних стилів та типів мовлення; навички виразного читання; розвивати логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;

виховна: виховувати любов до природи; інтерес до природного явища – веселки.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, мистецтво, фізика.

Тип уроку: урок закріплення умінь і навичок

Обладнання: картки, веселка, сонце, різнорівневі завдання, музичне оформлення, комп'ютер.

Хід уроку

С.1.

І. Організація класу.

Доброго дня вам любі діти!

Хлопчити й дівчата.

Щирою посмішкою я вас вітаю.

Доброо настрою на весь день бажаю.

Хай на ваших милих личках,

Привітні розцвітуть усмішки

Вліво, вправо поверніться

І сусідам посміхніться.

Поверніться до гостей, привітайтесь:

Добрий день!

Ми раді вас вітати, і здоров*я вам міцного побажати.

С.2.

Ми сьогодні з вами, діти,

Помандруємо у літо,

Та щоб подорож здійснить –

Настрій треба прихопить,

Ще підручник і знання.

То ж бажаю всім вам я:

Гарний настрій завжди мати

І відмінно працювати.

Гра «Розсипанка»

Девіз: Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.

(З розсипаних слів утворити речення. Це і буде нашим девізом уроку)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

На сьогоднішньому уроці ми з вами потрапимо до країни «Синтаксис», у королівство «Речення». А що ж це за країна? /Синтаксис – розділ науки про мову, який вивчає будову словосполучень і речень/. А щоб впевнено йти країною, ми протягом уроку маємо повторити та поглибити знання про речення, члени речення, навчитися визначати їх у реченні, вміти ставити розділові знаки при однорідних членах речення, розвивати мислення, творчу уяву, любити та берегти природу.

С.3.

-Діти, а якими ж ви будете сьогодні на уроці?

У- уважними

Р- розумними

О-організованими

К-кмітливими

-Якою мовою будемо спілкуватися?

У-українською

-Як будемо сидіти за партами?

Р-рівно

-Як будемо писати у зошиті?

О-охайно

К-каліграфічно

С.4.

Тоді запишемо в зошиті каліграфічно число, класна робота,

тема «Повторення вивченого про речення».

Епіграф нашого уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати .

Дружно і плідно працюват

ІІІ. Перевірка набутих знань.

С.5.

/На фоні музики/ Чуєте, почався дощ.

Вправа «Дощ». Знайти і записати словосполучення . Вказати чи всі слова є словосполученнями. Усно скласти одне речення.

Сонце і вітер, червона калина, теплий дощ, про хмари, хмари насуваються, кришталеве джерело, велика парасолька, грибний дощ, загриміло.

Бачите, почався дощ,

Не з проста то.

Як виходиш ти гуляти,

Не забудь з собою взяти

Плащ, а може й парасольку.

У мене є такі ось гарні –

Кольорові. В день безхмарний

З ними ти не погуляєш,

А правила вмить пригадаєш.

С.6.

«Бліц – опитування» /Різнокольорові парасольки/

Речення – це…

Граматична основа – це…

Підмет – це…, присудок – це …

Двоскладне речення – це …

Односкладне речення – це…

Види речень за метою висловлювання – … /розповідні, питальні, спонукальні/

За емоційним забарвленням – … /окличні й неокличні/

Другорядні члени речення – це …

Однорідні члени речення – це …

Молодці! Вже й дощ скінчився, а у мене в руках залишилися маленькі краплинки, які я пропоную зафарбувати і визначити ваш емоційний стан.

/На фоні музики/

Давайте прикріпемо ваші краплинки на дошці біля хмаринки.

С.7.

У всіх бачу гарний настрій, тож будемо рухатися далі, а я розкажу вам казку про краплинку, але ви не відволікайтесь, вам потрібно її уважно слухати і виписувати головні члени речення. (Вибірковий диктант)

Рано-вранці на квітці троянди прокинулась Краплинка роси.

Як я тут опинилася? – здивувалася Краплина. – Увечері я була високо в небі.

Пригріло Сонечко. Випарувалась Краплинка, піднялась високо – високо у блакитне небо, до самого Сонечка, а там тисячі інших краплинок. Зібрались всі в чорну Хмару і затулили Сонечко.

Розгнівалось Сонце і послало на хмару вогненну стрілу. Вдарила стріла, загримів Грім. Злякалася чорна Хмара і розсипалась, пішов дощ. Краплинки одна за одною падали на землю, а сонечко засяяло яскравими промінцями…

Тільки дощик прошумів

За лужком, за лісом,

Хтось у небі рушничок

Вишитий повісив.

Хто вгадає з діточок.

Що воно за рушничок? /Веселка/

Так, на небі з'явилася яскрава веселка.

/На дошці прикріпити малюнок – веселку/

С.8.

А зараз поп*ємо водички

З поетичної кринички.

До неї в гості завітаєм-

Секрети творчості пізнаєм.

Від крайнеба десь здалека

Народилася веселка,

Незвичайна, загадкова,

Чарівна й така чудова!

Простягнулася далеко,

Ох, і гарна ж ти, веселко!

Треба фарби діставати,

Щоб тебе намалювати.

Бо ж відомо людям всім —

Кольорів у неї сім.

Хочу я їй догодити,

Жоден з них не пропустити.

Кольори ти хочеш знати?

Можу я усі назвати.

Ось червоний — урочистий,

Він яскравий, гарний, чистий.

Ось оранжевий палає,

Наче осінь, догорає.

Жовтий, ніби первоцвіт,

За оранжевим розцвів,

І зелений — малахітом, —

Ніби ліс зелений літом.

Голубий, як небеса,

Дивовижна в нім краса.

Синій колір ген розлився,

Глянь, як гарно, подивися!

Фіолетовий в росі —

Повтори тепер усі.

Діти. Червоний, оранжевий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий.

Давайте з вами пригадаєм ці кольори на англійській мові.

Засяяла веселка різними барвами і на нашій дошці, та не просто вона з'явилася, принесла нам цікаві завдання.

С.9.

1.Червоний.

У веселки аж сім кольорів –

Засвітилась вона угорі,

Мов коромисло, висить ця дуга, –

Друга назва її – … /Райдуга/

Барвисте коромисло

За ставком синя хмара. Через усю хмару – веселка. Грають, виграють на ній жовта, зелена, синя, червона стьожки. Немов барвисте коромисло над річкою повисло. Десь за лісом, на високій горі, сидить могутній велетень Грім – Буревій. Це він тримає в руках дивне коромисло. Бере відром воду із ставка, виливає в хмару, щоб із хмари ішов дощ.

Василь Сухомлинський

Завдання: прочитайте текст , спишіть, вставте пропущені букви.

Вказати односкладні і двоскладні речення.(Варіант 1)

Вказати речення з однорідними членами речення.(Варіант 2)

С.10.

2.Оранжевий. Метод «Угадай слово».

С.11

  • 1.Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)

2. Без чого не буває криниці? (Без дна)

3. У який горщик не можна наливати води? (У повний)

4. Що буде козі, коли їй мине сім років? (Восьмий піде)

5. Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)

6. Де є річка без води? (На карті)

7. Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (Сир – рис)

8. Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка)

9. На яке питання не можна відповісти «ні» ?(ти мене чуєш?)

10. Чи можна з кози зробити козака? (коза к = козак)

11. Чого багато має золото, менше озеро, ще меше море, а зовсім не має ріка?(буква О)

12. Які ключі до неба добираються? (Журавлині)

С.11.

3.Жовтий.

Підручник-друг наш незамінний,

Супутник у житті відмінний.

Без нього світла не знайдеш,

А з ним розумним ти зростеш!

Робота з підручниом (Впр.109-ст.52)

С.12

  • 4.Зелений. Фізкультхвилинка «Дощиккапає…»

5.Синій.

Веселка – надзвичайне явище природи, прекрасне, чарівне! І скільки б вам років не було, ви із захватом дивитесь на кольоровий місток веселки і завжди з якоюсь надією, сподіванням, наче й справді казка входить у ваше серце, чекаєте, коли в небі з'являється веселка. Можна просто помовчати і подивитися, щоб не сполохати тих дивних почуттів, які вона народжує в душі.

С.13.

Вправа «Кольорова ниточка»(Робота в парах)

Вам необхідно з'єднати частини речення кольоровою ниточкою.

С.14.

У небі з'являються кілька веселок – /на тривалий теплий дощ/

Чим зеленіша веселка, /тим густіший буде дощ/

Веселка на заході – на дощ, на сході – /бути гарній погоді/

Веселка віщує зміну погоди: /вечірня – гожу, а ранкова – дощову/

Висока веселка – на вітер, /низька, положиста – на дощ/

Якщо веселка зникає швидко – /чекай ясної погоди/

С.15.

6. Голубий. Тестові завдання.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

С.16.

7.Фіолетовий. Твір-розповідь про веселку

Діти, подивіться на малюнки. Ви них чарівна краса природного явища. Всі ці веселки сяють різними кольорами.

Вашим завданням скласти твір-розповідь про веселку

С.17

V. Підсумок. Гра «Мікрофон»

Чи все зрозуміло з вивченої теми?

Сьогодні на уроці я навчився…

Що було цікавого на уроці?

Що дізналися нового на уроці?

Що найбільше сподобалося?

Було складно на уроці?

Скільки кольорів має веселка?

Які почуття викликає веселка?

Молодці! Всі гарно працювали на уроці!

С.18.

VI. Домашнє завдання.

Я бажаю милі діти,

Вам ніколи не хворіти

В мирі, дружбі, щоб росли

І здоровими були.

Бажаю вам дощів рясних,

Веселок різнобарвних і ясних.

А вдома ви часу не гайте,

І про веселку казочку складайте.

Хто працював, той – молодець,

Уроку нашому – кінець.

Відкритий урок

з української мови у 5 класі

Вчитель Сімак Л.В.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Доброго дня вам любі діти!Хлопчики й дівчатка. Щирою посмішкою я вас вітаю. Доброго настрою на весь день бажаю. Хай на ваших милих личках,Привітні розцвітуть усмішки. Вліво, вправо повернітьсяІ сусідам посміхніться. Поверніться до гостей, привітайтесь: Добрий день!

Номер слайду 2

Ми сьогодні з вами, діти,Помандруємо у літо,Та щоб подорож здійснити –Настрій треба прихопити,Ще підручник і знання. То ж бажаю всім вам я: Гарний настрій завжди матиІ відмінно працювати. Девіз: «Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову».

Номер слайду 3

У- уважними. Р- розумними. О-організованими. К-кмітливими У- українською. Р- рівно. О - охайно. К - каліграфічно. Діти, а якими ви будете сьогодні на уроці?

Номер слайду 4

Мета: поглибити знання учнів про речення, члени речення, навчити визначати їх у реченні, розвивати навички слухання, мовленнєві навички, виховувати любов до природи, інтерес до природного явища – веселки. Тема. Повторення вивченого про речення. Епіграф: Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати . Дружно і плідно працювати

Номер слайду 5

Вправа «Дощ»Знайти словосполучення. Сонце і вітер, червона калина, теплий дощ, про хмари, хмари насуваються, кришталеве джерело, велика парасолька, грибний дощ, загриміло.

Номер слайду 6

«Бліц – опитування» Речення – це…Граматична основа – це…Підмет – це…,Присудок - …Двоскладне речення – це…Односкладне речення – це…

Номер слайду 7

Казка про краплинку

Номер слайду 8

Від крайнеба десь здалека. Народилася веселка,Незвичайна, загадкова,Чарівна й така чудова!

Номер слайду 9

Червоний. Барвисте коромисло. За ставком с...ня хмара. Через усю хмару – в...селка. Грають, виграють на ній жовта, зел..на, синя, червона стьожки. Немов барвисте коромисло над річкою повисло. Десь за лісом, на в…сокій горі, сидить могутній велетень Грім – Буревій. Це він тримає в руках д…вне коромисло. Бере відром воду із ставка, вил…ває в хмару, щоб із хмари ішов дощ.

Номер слайду 10

Оранжевий «Угадай слово»

Номер слайду 11

1. Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)2. Без чого не буває криниці? (Без дна)3. У який горщик не можна наливати води? (У повний)4. Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)5. Де є річка без води? (На карті)6. Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (Сир – рис)7. Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка)8. Чи можна з кози зробити козака? (коза к = козак)9. Чого багато має золото, менше озеро, ще меше море, а зовсім не має ріка?(буква О)10. Які ключі до неба добираються? (Журавлині)

Номер слайду 12

Жовтий. Підручник – друг наш незамінний,Супутник у житті відмінний. Без нього світла не знайдеш,А з ним розумним ти зростеш.

Номер слайду 13

Зелений. Фізкультхвилинка

Номер слайду 14

Синій. Вправа «Кольорова ниточка»

Номер слайду 15

У небі з’являються кілька веселок – на тривалий теплий дощ. Чим зеленіша веселка, тим густіший буде дощ. Веселка на заході – на дощ, на сході – бути гарній погоді. Веселка віщує зміну погоди: вечірня – гожу, а ранкова – дощову. Висока веселка – на вітер, низька, положиста – на дощ. Якщо веселка зникає швидко – чекай ясної погоди.

Номер слайду 16

Голубий. Тестові завдання.

Номер слайду 17

Фіолетовий. Твір – розповідь про веселку.

Номер слайду 18

Гра «Мікрофон»- Чи все зрозуміло з вивченої теми?- Сьогодні на уроці я навчився…-Що було цікавого на уроці?- Що дізналися нового на уроці?- Що найбільше сподобалося?- Було складно на уроці?- Скільки кольорів має веселка? - Які почуття викликає веселка?

Номер слайду 19

Домашнє завдання. А вдома ви часу не гайте,І про веселку казочку складайте. Хто працював, той – молодець,Уроку нашому – кінець.

Номер слайду 20

Дякую за увагу!

pptx
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
4655
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку