Урок " Математика в сузір'ї професій"

Про матеріал
Один із мотивів, який стимулює інтерес до вивчення математики є безпосередній зв'язок з майбутньою професією та практичною значимістю програмового матеріалу. Матеріал розраховано на здобувачів освіти 11 класу, які мають середній рівень знань та хочуть пов’язати своє життя з робітничою професією. Насправді, набагато простіше і швидше назвати ті спеціальності, які з «царицею наук» не пов'язані, ніж перераховувати всі професії, пов'язані з математикою. Практично всі технічні, економічні, наукові спеціальності так чи інакше пов'язані з математикою.
Перегляд файлу

 

Математика в сузір’ї професій.

Мета: розкрити значення математики в професії; виховувати любов до професії через спрямування культури професійної етики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сценарій виховного заходу.

1.Театралізована дія.

   Звучить музика, виходить учень, який навчається в 11 класі і читає віршові строки:

  • Свет озарил мою больную душу
  • И свой покой уроком я нарушу
  • Полночный бред терзает сердце мне едва
  • Но математику я знаю лишь на два.
  • Мне надоело строить графики, считать,
  • Законы чисел не понять сегодня мне
  • Я никогда не буду смыслить в алгебре
  • Не обрести покой, о Боже, помоги
  • Скорей бы мне уже домой дойти…

 Зустрічає стареньку бабусю:

  • Доброго дня, бабуся!
  • Доброго, синочку! Чому в тебе такі сумні вірші? Чи тебе щось турбує?
  • Так, бабуся. Розумієте, я навчаюся в 11 класі.  Вчитель математики постійно мені нагадує про те, що мені потрібно вивчати математику, бо вона тісно пов’язана з професіями. Але я так не хочу її вчити! Та я ще і не визначився з вибором…..
  •  Знаєш, хлопчику, допоможу я тобі. Ось, візьми, клубочок чарівний, який приведе тебе туди, де ти знайдеш всі відповіді на твої запитання.

   Він узяв чарівний клубочок, кинув його на підлогу, клубочок й покотився і привів його до… А в цей час звучить пісня з музичного фільму « Сорочинський ярмарок».

    Виходить учениця:

  • Доброго дня !
  • Доброго! – відповів хлопець. А куди це я потрапив?
  • Ти потрапив на ярмарок « Математика в сузір’ї професій», де ти зрозумієш, навіщо тобі  вивчати математику, в яких професіях вона присутня.

2. Презентації професій з мультімедійним супроводом (2 пристрої, на одному учні презентують свої професії, на другому – презентація фото для музичних номерів), з музичними номерами.

 

  -  Презентація кранівників.

 

2 слайд. Професія – машиніст крану (кранівник). Сучасне будівельне виробництво передбачає широке застосування вантажопідіймальних кранів. Це пов’язано з тим, що монтажний процес став основним на будівництві, а будівельний монтажний кран – провідною технологічною машиною.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 3 слайд.  Ще в давні часи при будівництві споруд застосовували пристрої піднімання, переміщення вантажу, але ці роботи виконувалися тяжкою працею.   Але в наші часи ці роботи виконує підйомний кран і керує ним кранівник. Кранівник обов’язково повинен знати всі прийоми стропування та контролювати дії стропальщика. Але також кранівник не може обійтися без елементарних понять з математики.

 

 

 

 

 

 

 

 

4 слайд. Так, необхідно знати параметри, які пов’язані з пересуванням крана, а саме: похил L, мінімальний радіус повороту шасі R, кути переднього в’їзду та заднього виїзду, мінімальний радіус повороту крану, радіус поздовжньої прохідності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 слайд  Елементарні математичні розрахунки необхідні при визначенні мінімального діаметра канату:

               d=CS1/2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 слайд   На зношеність каната і надійність його роботи впливають відповідність його діаметра діаметрові барабана лебідки та блоків, якість намотування на барабан, спосіб закріплення та зовнішній стан. Щоб уникнути великого перегину каната під час намотування, визначають допустимий діаметр барабана і блоків за формулами: D1h1 d1;  D2  h2  d2 ;  D3    h3  d3, де  D1 , D2, D3   - відповідно діаметри барабана , а  h1, h2,h3   - коефіцієнти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 слайд. Існують різноманітні захоплюючі прилади.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8, 9 слайди. Так, наприклад, стропи канатні. Мало того, що треба знати типи строп, але необхідно знати і їх призначення. Не знаючи математики, ми б не знали, що застосовується для різних вантажів, залізобетонних конструкцій круглого, квадратного, прямокутного вантажу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 слайд. Знакові сигналізації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16 слайд. Термінологічний словник.

 

Звучить пісня ( на мотив песни «Хвастать милая не стану»)

I куплет

Все мы низенького роста

И не очень то сильны

А, смотри, легко и просто

Управляем краном мы

Если путь закрыт мы сразу

Можем кран остановить

Крановщик всегда обязан

На работе зорким быть                   2 раза

 

II куплет

Математику мы любим

Нам понят ее язык

Если решил задачу

Ты отменный крановщик

Если путь закрыт мы сразу

Можем кран остановить

Крановщик  всегда обязан

С математикой дружить                  2  раза

 

 - Презентація зварників.

 

 1 слайд Електрогазозварник – одна з найбільш дефіцитних на світовому ринку праці професій, попит на її представників дуже великий. Електрогазозварник виконує ручне електродугове, плазмове та газове зварювання деталей конструкцій, труб із сталі, чавуну, кольорових металів і сплавів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2, 3, 4 слайди. Розширюються галузі застосування лазерних технологій. Значно розширилися можливості підводного зварювання та різання, які використовуються на глибинах декількох десятків метрів. Можливою проблемою є застосування зварювальних технологій у космічному просторі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 слайд  Зварник повинен мати спеціальні теоретичні знання, технічне мислення, бездоганно володіти практичними прийомами та навичками   Для кристалічного стану характерно, перш за все, певне закономірне розташування атомів у просторі. Атоми в металах розташовані на однаковій відстані один від одного і одній площині. Багаторазове повторення таких площин у просторі, розташованих паралельно, відтворює просторову кристалічну гратку.Якщо відбувається викривлення паралельних площин кристалічних граток, виникають дефекти кристалічної будови, які ж зразу відображаються на механічних  властивостях металу.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6, 7 слайди. Одним із способів розвязування графічних задач на кресленні є геометричні побудови. Виконання окремих геометричних  побудов є основою для зображення предметів на кресленнях. Контури зображень на кресленнях – це плоскі фігури, утворені прямолінійними і криволінійними відрізками  Прямолінійні відрізки можуть зображати сторони різних геометричних фігур і бути паралельними, перпендикулярними чи утворювати різні кути між собою. Тому виконання креслень потребує проведення значної кількості паралельних і перпендикулярних ліній.

 

 

 

 

 

8 слайд.  Утворення зображення предмета на кресленні дістають за допомогою проекційних променів. Проекціювання нагадує утворення тіні предмета. Розрізняють центральне і паралельне проекціювання. При центральному проекціюванні промені виходять з однієї точки. Цим методом користуються в основному в живописі , архітектурі. При паралельному проекціюванні зображення на кресленні будують за допомогою паралельних між собою променів. Таке зображення значно простіше для креслення, ніж зображення, виконане центральним проекціюванням. Саме його застосовують у техніці. В залежності від того, під яким кутом падають промені, розрізняють прямокутне та косокутне проекціювання.

 

\

 

 

 

9 слайд.  Паралельність та перпендикулярність площин знаходить практичне застосування при виконанні зварних з’єднань. Зварним з’єднанням називають нероз’ємне з’єднання, виконане зварюванням. За взаємним розміщенням деталей одна відносно одної розрізняють такі основні типи з’єднань: стикові, внапуск, кутові, таврові.

        В стикових зєднаннях  зварюємі деталі лежать в одній площині і зварюються в місці примикання кромок. В зєднаннях «внапуск» зварюємі елементи розрізняють в паралельних площинах і перекривають один одного. Перед стиковим з’єднанням вони мають  переваги.

   В кутових і таврових з’єднаннях зварювані елементи перпендикулярні один до одного. Але в кутовому з’єднанні вони зварюються в місті примикання кромок, а в тавровому – до бічної поверхні одного елемента торцем приварюється інша. Кутові і таврові з’єднання широко використовують при зварюванні балок, колон, стійок, каркасів ферм та іншого, забезпечуючи збільшення жорсткості і зменшення деформацій виробів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 слайд. Термінологічний словник.

Звучить пісня (На мотив песни « Кружится, вертится шар голубой»)

I куплет

Он в синей спецовке и в синих очках

Он синюю молнию держит в руках

Она как живая, подвижна, сильна

Смотрите, как яростно бьется она.

II куплет

Вот смолкла, утихла, свернувшись клубком

А сварщик коснулся ее проводком

И молния брызнула золотом звезд

Как будто жар-птица расправила хвост.

III куплет

Он в синей спецовке и в синих очках

Он синюю молнию держит в руках

Призмы, овалы ему не страшны

Они с математикой очень дружны

 - Презентація мулірів

.

1 слайд. Професія – муляр, електрозварник ручного зварювання, монтажник з монтажу сталевих та залізобетонних конструкцій. Давно, дуже давно люди помітили, що будувати дома треба за суворими законами математики. Тільки точні розрахунки забезпечать високу якість будівельних робіт, дотримання пропорцій надасть будівлі краси та гармонії. Для того, щоб працювати творчо, необхідно володіти не тільки арифметикою, алгеброю та геометрією, але ж основами диференціального та інтегрального числення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2, 3, 4, 5 слайди. Обчислювальна техніка йде на допомогу будівельникам. Автоматичні системи управління за допомогою математичних методів допомагають приймати раціональні рішення, але, для того, щоб використовувати техніку, необхідні математичні знання. Особливе велике значення відіграє геометрія в будівництві та архітектурі. Підкорюючись законам геометрії, архітектори давнини досягли гармонії та довговічності збудованих ними храмів, палаців. Пройшли століття, але роль геометрії не змінилася, вона знову залишається «граматикою архітектури». Фантазія і математика створюють нові архітектурні форми, нові прекрасні споруди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 слайд  Так, дійсно, будівля або споруда у плані поділяється лініями на ряд елементів. Координатні осі – це лінії, які визначають розташування несучих конструкцій ( стін і колон). Висота- це відстань від рівня підлоги даного поверху до рівня підлоги поверху, розташованого вище. Так само визначають висоту верхнього поверху.

 

 

 

 

 

 

7 слайд.  Для визначення розташування елементів будівлі застосовують сітку координатних осей його несучих конструкцій. Координатні осі наносять пунктирними лініями і позначають у кружечках діаметром 6 – 12 мм. У внутрішніх стінах геометрична вісь симетрії стіни має збігатися з координатною віссю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8, 9 слайди. При вивченні правил розрізу цегляного мурування  необхідно врахувати те, що, по – перше, постілі каменів мають бути перпендикулярними силам, що діють на мурування, а камені у муруванні повинні розташовуватися рядами (шарами), по – друге, масив мурування повинен ділитися вертикальними площинами, паралельними зовнішній поверхні мурування і площинами, перпендикулярними зовнішній поверхні (поперечними швами).

 

 

 

 

 

 

 

 

10, 11 слайди. Математика допомагає розв’язати ряд задач, таких як, наприклад, знайти, якої довжини паркан можна виложити з 1000 цеглин, якщо дана висота і товщина, або при знаходженні об’ємів цегляної кладки і т, д.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 слайд. Термінологічний словник.

 

Звучить пісня  (На мотив песни « Не кочегары, мы не плотники»)

 

I куплет

Не кочегары мы не плотники

Но сожалений горьких нет

А мы ведь каменщики классные

Построим вам любой объект.

II куплет

Не откажите нам в любезности

Зайти в уютный класс на час

Идет урок по математике

Построим график мы сейчас.

 

Презентація кухарів.

 

1 слайд.  Професія-кухар – кондитер

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 слайд. Робота кухаря – це мистецтво і в той же час нелегкий і навіть небезпечний виробничий процес. А оскільки кулінарна справа безперервно розвивається, то кухар повинен вдосконалювати своє мистецтво постійно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 слайд. Кухарську майстерність греки ставили в один ряд із музикою та  поезією. Під час вибору професії необхідно враховувати її спорідненість з такими науками, як математика, хімія, фізика і т. д.

 

 

 

 

 

 

 

4 слайд . Розглянемо зв'язок кулінарії з математикою. При вивченні будь – якої теми з кулінарії, виникає необхідність постійно звертатися до знань з математики.

 

5 слайд. Наприклад: вірно нарізати овочі для певної страви ми зможемо лише тоді, коли будемо чітко уявляти форми геометричних фігур – кубики, півкільця, прямокутники.

.

 

 

 

 

 

 

 

 

6 слайд. Для того, щоб млинці відповідали вимогам до якості і мали естетичний вигляд, ми повинні мати уявлення про форму кола.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 слайд. Форми кулінарних виробів мають форму геометричних фігур.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 слайд. Для того, щоб нарізане філе з риби відповідали вимогам до якості, шматочки нарізають під кутом 45 або 90 градусів.

 

 

 

 

 

 

 

9 слайд. Неможливо розрахувати калькуляцію страви без знань з математики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10, 11 слайди. Виробництво обладнання для підприємств харчування неможливе без математичних розрахунків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 слайд. Геометричні фігури ми зустрічаємо, купуючи будь – які солодощі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13 слайд. Термінологічний словник:

Звучить пісня ( на мотив пісні «Как на наши именины»)

I куплет

Как на наши именины

Испекли мы каравай

Вот такой вышины

Вот такой ширины            2 раза

 

II куплет

Кашу, борщ сварить мы сможем

И накормим всю страну

Математики науку

Применили мы в быту

Вот такой вышины

Вот такой ширины             2 раз

Презентація малярів.

 

1 слайд.  Професія – штукатур, лицювальник – плиточник, маляр.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 слайд. Наука йде вперед, з’являються все нові будівельні матеріали. Математика допомагає вченим при винаході нових матеріалів, при випробуванні їх на міцність, довговічність, теплопровідність, морозостійкість Вона допомагає вирішити які матеріали і де їх вигідніше використовувати, скільки і яких матеріалів необхідно для виконання робіт, та ще дуже багато важливих питань допомагає розв’язати математика в процесі дотримання виконання робіт технологічного процесу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 слайд.  Так, густота розчину залежить від кількості води в ньому: чим більше води, тим він рухоміший, і, навпаки. Рухомість розчину вимірюють у сантиметрах за глибиною занурення в нього стандартного металевого конуса, масою 300 гр., який має поділки від 1 до 15 см. На скільки сантиметрів конус зануриться  у розчин, така буде і рухомість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 слайд.  Необхідно також знати, що площини укосів завжди роблять під тупим кутом до поверхні стіни. Розмір кута для верхнього і бокових укосів прорізу має бути однаковим. Місце закріплення бокових напрямних рейок щодо коробки віконного блока визначають за допомогою дерев’яного кутника або користуються  металевим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 слайд. Обсяги виконаних малярних робіт водними сумішами підраховують за площею фактично опоряджених поверхонь з урахуванням їхнього рельєфу . Щоб підрахувати площу фактично пофарбованого приміщення, потрібно виміряти його довжину, ширину і висоту, а також розміри вікон і дверей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 слайд. Методи та засоби контролю конструкцій.

 

7, 8 слайди. Шпалерні роботи, лицювальні роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 слайд. Термінологічний словник.

 

Звучить пісня (на мотив пісні « Хвастать милая не стану»)

I куплет

Хвастать милая не стану

Знаю я, что говорю

Теоремы я все знаю

Производную беру

Обо мне все люди скажут

Математик хоть куда

Тесты на 12 баллов

Выполняю я всегда                             2 раза 

                          

II куплет

Плитку я ложить умею

И раствор заколочу

И любой ремонт в квартире

В евро люкс я приведу

Математику мы любим

И на расстоянии

Без нее мы как без сердца                    

Жить не в состоянии                           2 раза

 

 

Презентація електриків.

 

 

1, 2 слайди.  Життя сучасної людини важко уявити без використання електричної енергії. Вона є всюди: в промисловості, сільському господарстві, транспорті, побуті. Електрична енергія дозволяє нам чути одне одного на великих відстанях, дає можливість бачити в темряві, відкриває людині роботу її внутрішніх органів та допомагає лікувати хвороби. Широко використовується електрична енергія і в домашньому побуті. Зараз навіть важко уявити, як люди раніше жили без телевізорів, програвачів, пральних машин, прасок штучного освітлення.

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

3, 4, 5, 6 слайди. Сучасні гірничі підприємства Кривого Рогу оснащені високоефективними механізованими комплексами для проходження гірничих виробок та добування корисних копалин екскаваторами, бурильними установками, потужними транспортними засобами, сучасними стаціонарними установками, системами автоматики телемеханіки. Для живлення цього обладнання використовується електроенергія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 слайд. Електрична енергія виробляється генераторами.

 

  8 слайд.. Процеси, які відбувається під час вироблення енергії можна зобразити графічно у вигляді синусоїди.   З графіку видно, що зміна ерс фаз генератора відбувається за законом синуса.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 слайд.  Для розрахунку кола змінного струму з послідовним з’єднанням опору, індуктивності то ємкості використовують диференційне рівняння.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 10, 11, 12 слайди. Розв’язок диференційованих рівнянь можна спростити, якщо перейти до алгебраїчних рівнянь. Це можна зробити, якщо зобразити синусоїдальні величини у вигляді вектора.

 

 

 

  

 

 

13 слайд. При розрахунках використовують три форми запису комплексних величин: алгебраїчну, тригонометричну, показникові.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 14, 15, 16 слайди. Векторна діаграма напруги, опору та потужності представляють собою прямокутний трикутник.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  17 слайд. За допомогою теореми Піфагора знаходять напругу, опір та потужність.

 

 

   

  

 

 

 

 

 

 

18 слайд. Розрахунок електропроводки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  19 слайд. Термінологічний словник. 

 

 Звучить пісня из кинофильма «Кавказская пленница»

I куплет

Где-то на белом свете

Где ток по проводам бежит

Целую ночь электрик

Алгебру зубрит

Мимо плывут столетья

Идет прогресс вперед

Любой дом осветит

Любой объект зажжет

 

Припев:

Ла-ла-ла-ла-ла-ла-ла

Освещается земля                2 раза

 

II куплет

Учит он, стараясь

Алгебры конспект

Чтобы горели лампы

Много-много лет

И на ночном проспекте

Раньше на год иль два

Кто-то сказал кому-то

Главные слова.

 

Припев

 

Слово вчителя.

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Математика! Наскільки містким і глибоким стало це поняття! Виникнувши на світанку цивілізації, математика постійно збагачувалася, час від часу істотно оновлювалася, охоплюючи все повніше кількісні відношення і просторові форми дійсного світу. При цьому вона зміцнювала свої багатогранні зв’язки з практикою, допомагала людству пізнавати й використовувати закони природи, була могутнім рушієм розвитку науки й техніки.

    Математика невичерпна і багатогранна, різноманітна і приваблива. Давайте поглянемо навколо: математика присутня в кожному предметі, тілі і  навіть в думках. У XXI столітті – столітті найвеличнішого технічного прогресу і математизації наук  кожна людина повинна бути математично грамотною. Для кожної спеціалізації є свої професійно значущі поняття. І ще раз кожен з нас переконався в тому, що без знань математики неможливо вірно збудувати дім,  вірно покласти плитку,  приготувати смачну їжу, поклеїти шпалери,  провести проводку.

 

    І на завершення – підкреслюю значення знань з математики словами великого філософа Ф. Бекона:

  « …у природі існує багато такого, чого не можна ні досить глибоко зрозуміти, ні досить переконливо довести, ні досить уміло й надійно використати на практиці без допомоги і втручання математики. Це можна сказати про перспективу, музику, астрономію, космографію, архітектуру, про побудову машин і про всі інші галузі знання».

  На цьому  наш захід закінчився, всім дякую, до побачення.

 

 

 

doc
Додано
25 березня 2020
Переглядів
1498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку